גם בעידן האינסטוש: "כשהבית מלא בספרים בסוף מישהו בא וקורא"
ספרים, תרבות , תוכן שיווקי

גם בעידן האינסטוש: "כשהבית מלא בספרים בסוף מישהו בא וקורא"

מי בכלל צריך היום ספרים? אילו ספרים קוראים יותר, מה כולל בתוכו תחום היהדות בהוצאה, ואיך מחליטים איזה ספר מוציאים לאור? ראיון עם עמיחי ברהולץ, עורך תחום יהדות בידיעות ספרים

author-image
"כשהבית מלא בספרים בסוף מישהו בא וקורא"
  (צילום: איציק בירן)

בשביל עמיחי ברהולץ, עורך תחום יהדות בהוצאת ידיעות ספרים, היהדות היא תחום מאוד רחב. "אני אחראי על תחום היהדות, כשההגדרה היא מאד רחבה – זה יהדות ומגזר, ישראליות, ועוד", הוא אומר.

כשאני שואל אותו לגבי ספרים דוגמת ספרו של הכוכב הספרותי החדש במגזר יהודה גזבר, איך מסווגים אותם האם הם בתחום היהדות או בפרוזה, הוא אומר כי "יהודה גזבר היה יכול לצאת בפרוזה הרגילה, אבל אני הייתי זה שדג אותו וידע להגיע אליו ולהבין את החשיבות והכוח שלו. זה דבר שלא כל עורך שלא מצוי במגזר יכול לעשות, אז אני סוגר את הפינה הזו. כמובן שהספר עבר עריכה ספרותית כמו כל ספרי הפרוזה שלנו".

עוד באותו נושא

עם הספר: מיטב אנשי המגזר מפרגנים לסופרים | חלק ב'

"יותר מזה", מדגיש ברהולץ. "הבדיחה הקבועה אומרת שאם יש ספר שהכותרת שלו היא 'למה אין אלוהים', הוא זה יגיע אלי".

"חלק מהיהדות זה גם לנסות להכחיש את היהדות, או להתווכח איתה ולומר אין אלוהים. הדברים האלה קשורים גם לזרמים ליהדות – מי שרוצה להביא חיזוק לזרם כזה או אחר, אני הכתובת", הוא מסביר. "האם אני אוציא או לא אוציא? השיקול בסופו של דבר יהיה מסחרי – אם יש לזה קהל, האם זה מעניין או מרגש, האם זה יפגע בקהל הבסיסי שלנו. אני עושה שיקולים כאלה, אבל בגדול אני לא אצנזר דעות, לא אומר על דעה שהיא פסולה, כל עוד היא עמדה מוסרית".
לחצו כאן ותוכלו להתחדש בספר כבר לקראת החגים המתקרבים

נעבור לשאלה שהיא אולי נדושה, והיא כל הזמן נשאלת, אבל הטכנולוגיה גם כל הזמן משתנה, והיום כשיש נטפליקס ואתרים שונים שהולכים ומתרבים, והרפלקסיה שלנו על המציאות היא לאו דווקא באמצעות ספרים. למה בעצם צריך ספרים?

"אולי אפשר להגיד על הספרים מה שאמרו בזמנו על הקולנוע שהוא גדול מהחיים, כלומר עדיין אין עומקים מספיק טובים כמו ספר. אנחנו יודעים שבבחירה של סרט טוב מול ספר טוב, ברוב המקרים אנשים יגידו שספר טוב מנצח. אתה יכול לחוות חוויות אינטלקטואליות וספרותיות אפילו דרך קריאת פוסטים בפייסבוק, אבל עדיין את העולם העשיר נוכל למצוא בספר, נראה שזה גם מפריש אצלנו כל מיני חומרים במוח . יש משהו בקצב של הספר, השפה והתיאורים, שהם עובדים על האדם באשר הוא אדם. יתכן גם שתהיה פשוט אופנת רטרו, או שאנשים יחפשו את המפלט של לשים את הנייד במצב טיסה ולקרוא, ועוד לא דיברנו על שבת.."

"אני חייב לקרוא, שמעתי עליו"

ברהולץ מציין כי כל מה שהוא אמר עד עכשיו נוגע לספרי קריאה ומשקף את קריאת הפרוזה. ספרי עיון, לדבריו, זה עולם מקביל קצת, "עולם שבו אתה פורט על המיתר של הסקרנות האינטלקטואלית של אנשים".
לחצו כאן ותוכלו להתחדש בספר כבר לקראת החגים המתקרבים

"הוצאנו ספר של הרב שג"ר, 'בריתי שלום', על מלחמה ושלום", הוא מספר. "אני מכיר הרבה אנשים שזה פשוט מדליק אותם והם חייבים לקנות ולקרוא את הספר. בין אם יקראו את כולו, או מספר מאמרים, או תלמידי ישיבה שיעיינו בו – זה עולם שבו תמיד יש התחדשות מתמדת".

אולי בעולם הזה של ספרות העיון אין מקבילה לתחום המדיה, אז זה משהו שיכול לחיות לבד

"נכון. פה יש אופנות ולפעמים כל מיני כוכבים שכותבים – למשל הוצאנו ספר של הרב אילעאי עופרן, ואנשים אומרים 'אני חייב לקרוא, שמעתי עליו'. אני אומר שהסקרנות והיצר האינטלקטואלי הזה הוא הכוח המניע את כל העולם הזה של קריאת הספרים.

מה חם על המדף עכשיו?

"כיום יש 3 ספרים, אחד מהם הזכרתי קודם – הרב שג"ר, הספר הראשון שלו אצלנו נקרא 'לוחות ושברי לוחות', הוא יצא ב-2013, מוכר כל הזמן והפך להיות ספר בסיס בהגות היהודית העכשווית. עברו 7 שנים, והנה יצא עוד ספר בסדרת הצירופים להגות בענייני השעה. זה ממש ספר חם. מהכתבים שלו יוצאים ספרים עם פוטנציאל רחב, כשהנושאים יותר עקרוניים יוצאים אצלנו".

"בנוסף הוצאנו ספר שבו 'העלנו מן האוב' את הרב עמיטל, עם ספר פרשת השבוע שלו. כשהרב יעקב פישר, שהיה ראש ישיבת נווה שמואל, היה תלמיד שלו, הוא ערך מהזיכרון שיחות של הרב עמיטל. יחד עם אנשים אחרים שזכרו וידעו לשחזר הם אספו הכל, ולדברים שלא היו עליהם שיעורי פרשות הם שחזרו מתוך כתבים אחרים ומה שהם הכירו. זו ממש עבודת יצירה שבה הצליחו להחיות את הרב עמיטל סביב הנושא של פרשת השבוע".

הרב יהודה עמיטל (צילום: פלאש 90)

הפופולריים: חילי טרופר ועליזה לביא

"ספר שלישי שגם יש לו פוטנציאל וכבר מצליח בחנויות הוא הספר של הרב ליאור אנגלמן, שהוציא ספר על השבת בשם 'נשמה יתרה'. הספר הזה מציג את סוד השבת, כולל שינה בשבת – כן, גם זה סוד גדול. הספר מכיל קטעי פרוזה, הגות, מחשבה ועיון על השבת וההשקפה שלו. זה רק עכשיו יצא לחנויות, וכבר יש לו תגובות מאד טובות. לא מזמן הוצאנו ספר של אמיר מויאל, הרבה חברה צעירים אוהבים לשבת יחד, לקרוא ולצחוק, וגם זה נחשב כהצלחה".

עוד באותו נושא

ליאור אנגלמן לסרוגים: גם מלמד תורה וגם יוצר וכותב


7

מה הספר הפופולרי והנמכר ביותר בכל התקופה?

"בתחום היהדות, יש ספרים כמו הספר של עליזה לביא, 'תפילת נשים', שיצא עוד לפני תקופתי. זו הייתה אחת ההצלחות הגדולות, אם לא מספר אחד אז וודאי מאד גבוה. הוא הביא משהו חדש – זה לא היה פמיניזם אידאולוגי מרתיע, אלא רק תפילות של נשים – מאד פשוט וכן. לכן זה הפך להיות מתנה מאד פופולרית במשך כמה שנים לבת מצוות ואירועים, וזכה להצלחה גדולה מאוד".

הבדיחה היא שספר שהכותרת שלו היא 'למה אין אלוהים', יגיע אלי. עמיחי ברהולץ (צילום: מיכל אביאור)

"יש גם את הספר של חילי טרופר, שזה לא ממש יהדות ויותר חינוך באווירה יהודית. הוא הוציא ספר בשם 'מקום בעולם', שמספר על החוויות שלו מבית ספר ברנקו וייס רמלה שבו הוא היה מנהל בית ספר – וגם זה הפך לספר מתנה למורים, מחנכים ומנהלים".

טרופר ולביא לימים פוליטיקאים.. במילים אחרות אתה אומר- אם אתה רוצה ספר שיהיה רב מכר, תעשה ספר מתנה. 

"אין ספק שתחום המתנות הופך להיות אופנתי. אבל זה מצליח גם כי הסוד הוא פשוט – אדם מקבל את אותו ספר כמה פעמים".

רב מכר. תפילת נשים במהדורה מיוחדת

יש היום אמירה שבישראל יש יותר כותבים מקוראים. איך עובד עכשיו ההליך לאנשים שמוציאים ספרים? כל תהליך הלקטורה וכ"ו?

"יש עולם שלם של ספרים שהם מתחת לרדאר, שיוצאים בו בכמה עשרות או מאות עותקים. זה שוק לא מסחרי, וזה לא אנחנו. יש הרבה אנשים שיכולים לכתוב את הזיכרונות שלהם, או פרוזה משובחת, או ספרי עיון, ואז לעשות הדפסות קטנות, או אפילו להשאיר את זה בפורמט דיגיטלי. זה עולם שקיים וימשיך להתקיים, יהיה לו את החיים שלו במעגלים מצומצמים ואזוריים – אנשים יתנו את הספרים למשפחה שלהם וכו'. זה עולם אחד שהוא במצטבר מאד גדול, אבל מתחלק להמון ספרים – ואין בו שום היבט מסחרי".

גם טוב וגם מסחרי, לא מחנכים את הציבור. שבוע הספר (צילום: איציק בירן)

"בעולם המסחרי זה כבר עולם של הוצאות לאור, שבו מגיעים הרבה כתבי יד יחסית – אבל מיון ראשוני משאיר באמת את היותר טובים, ואז סינון שני שמשאיר רק את מה שהוא גם טוב וגם מסחרי – או גם מסחרי וגם טוב, הסדר יכול להשתנות מבחינת העדיפויות.

אנחנו לא מחנכים את הציבור, ולא תמיד ניתן תו תקן לגבי 'טוב או לא טוב' כשמדובר בספר שיש לו קהל. העולם המסחרי זה עולם שבו באמת משחקים כמה הוצאות לאור, זה תחרות על כותבים טובים וספרים טובים. גם בחו"ל כשיש רבי מכר, אז כל ההוצאות המסחריות עטות עליו ומתמחרות אותו. יש וודאי תחרות לזה, אבל בסוף זה מוסיף עניין וגורם לתהליך להיות יותר חד.

"בסוף רק השפיץ של השפיץ מצליחים להגיע ולהיכנס לעולם הזה של אלפי עותקים שמודפסים ואלפי עותקים שנמכרים. גם אצלנו לא כל ספר מצליח, יכולים להיות ספרים שחשבנו שיצליחו ולא הצליחו, או שהחלטנו להמר ולהשקיע ובסוף זה לא מסחרי. זה חלק מהעניין והמשחק של השוק – אתה רוצה שיהיה לך מגוון, אתה רוצה למצוא כשרונות חדשים, אז אתה מהמר מדי פעם. זה בגדול ההסתכלות על שוק הספרים".

איך אתה רואה את שוק הספרים באופן כללי?

"בגדול אתה רואה שבמדינת ישראל הקטנה מחזיקה שלוש הוצאות גדולות, ועוד כמה בינוניות ועד הרבה הרבה קטנות. זה שוק של מיליונים, זאת אומרת יש לזה קהל של קונים, כמובן שהיחס בין קוראים לקונים הוא לא אחד לאחד, ברור לי שהרבה אנשים קונים בגלל מנגנון המבצעים, אבל בסוף כשהבית מלא ספרים אז זה מגיע למישהו והוא קורא.

לחצו כאן ותוכלו להתחדש בספר כבר לקראת החגים המתקרבים

סייע בהכנת הכתבה אוריאל בארי

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו