תיקון עוול: זכויות חשודים יוסדרו משלב החקירה - סרוגים

תיקון עוול: זכויות חשודים יוסדרו משלב החקירה

חברת הכנסת שרן השכל הגישה השבוע הצעת חוק שמטרתה להסדיר את זכויות החשודים. הצעת החוק מקיפה, וכוללת את חקירת החשודים והחיפוש שנערך לעיתים במכשירים סלולריים

author-image
תיקון עוול: זכויות חשודים יוסדרו משלב החקירה
  דוברות

הצעת חוק של סגנית יו״ר הכנסת, ח״כ שרן השכל שהונחה השבוע על שולחן הכנסת מבשרת על מהפכה בזכויות חשודים ונחקרים.

כיום כבר קיימים בחוק הישראלי חוקים והנחיות אשר אמורים לוודא כי זכויות חשודים ונחקרים נשמרות, בינהן הזכות לייצוג על ידי עו״ד והזכות לפגוש סנגור ללא דיחוי וכן הזכות לשמור על שתיקה כדי להימנע מהפללה עצמית.

למרות זאת בדו״ח מבקר המדינה שפורסם בתחילת חודש שעבר עלתה תמונה עגומה באשר להתנהלות המשטרה אל מול עצורים ומימוש זכויות ההיוועצות בעו״ד.

עוד באותו נושא

שרן השכל באולפן: "מבינה את החשש של מועצת ישע"


4

מן הדו״ח עולה כי ברבע מן המקרים שנבדקו (23%) טופס הבקשה למינוי סנגור ציבורי נשלח רק לאחר החקירה, דבר המעלה חשש שבמקרים אלה הופרה הזכות להיוועצות.

בדו"ח נכתב: "על מנת שעצור יחליט אם לממש את זכותו, עליו להיות מודע לקיומה. זאת בייחוד במצב שבו הוא טרוד בעצם היותו עצור, ועלול שלא לדעת כיצד עליו לנהוג ומה עליו לעשות. חוק המעצרים ופקודת מטא״ר קבעו מהם השלבים המקדימים הנדרשים למימוש זכות ההיוועצות של עצורים עם עורך דין".

"לא אחת נקבע בהחלטות בתי המשפט כי יש לראות במימוש השלבים המקדימים חלק בלתי נפרד מחובת היידוע על זכות ההיוועצות, ובפרט יש להקפיד לכרוך את ההודעה על זכות ההיוועצות עם ההודעה על האפשרות למנות לו סנגור ציבורי".

לעגן בחקיקה את זכותם של חשודים

הצעת החוק של השכל נועדה לעגן בחקיקה את זכותם של חשודים כבר בשלב החקירה ועוד לפני שלב המעצר, וכן ליידע אותם באשר לזכויותיהם בטרם החקירה. על-פי ההצעה לפני כל חקירת חשוד יובהר לו על ידי החוקר, בשפה אותה החשוד דובר, את עיקר החשדות המיוחסות לו.

בנוסף, ימסר לחשוד בעל-פה מהן זכויותיו בנוסח הבא: "זכותך לא לומר דבר, דבריך יתועדו ועשויים לשמש כראיה בבית המשפט, זכותך להיוועץ בעורך-דין לפני חקירתך וזכותך להיוועץ בסניגור ציבורי אם אתה חסר אמצעים או זכאי לכך על-פי החוק, זכותך שחקירתך תתנהל בנוכחות עורך-דין".

זכויות עצירים יוסדרו (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

על-פי הצעת החוק, חקירת נחקר שהוא חשוד בביצוע פשע תתנהל בנוכחות עו״ד למעט במקרים בהן החשוד ויתר על נוכחות עו״ד בכתב. אך גם במקרים בהן ויתר החשוד על נוכחות עו״ד, בעבירות בהן העונש המרבי שנקבע להן הוא עשר שנים ומעלה תתועד החקירה באמצעות צילום והקלטה. הודאות חשודים שהתקבלו ללא נוכחות עו״ד אינן קבילות. בנוסף, מבהיר החוק כי לנחקר יש הזכות לא לומר דבר ואם שתק החשוד בחקירתו לא יביא זאת בחשבון בית המשפט בבואו להעריך את מהימנות העד.

סעיף נוסף בחוק נוגע באופן פרטני במכשירי הסלולר. כיום, בעוד על החיפוש במחשבים אישיים חלים כללים מסודרים, מכשירי הטלפון המשמשים כמחשבים אישיים לכל דבר ועניין ניתנים להחרמה על ידי המשטרה ללא כללים מוסדרים. הצעת החוק מציעה להחיל את אותם כללים הקיימים לגבי חיפושים במחשב לחיפושים במכשירי טלפון סלולרי.

"סדרת מהלכים להשבת אמון הציבור"

ח״כ השכל מסרה: "זכויות פרט, ובהן זכויות עצורים במהלך מעצר וחקירה הן זכויות יסוד בדמוקרטיית חוק. כמו שעלינו לרדוף פורעי חוק המסכנים את החברה כך עלינו לוודא שאיננו פוגעים באזרחים חפים מפשע בדרך".

"הצעת החוק שלי למעשה ממסדת את התהליך שכבר הושרש במשפט הישראלי ומעניקה באופן מוסדר יותר כלים לאזרח הפשוט שמצא את עצמו בחקירה להתמודד עם הסיטואציה הלא פשוטה הזו. מדובר בצעד נוסף בסדרת מהלכים להשבת אמון הציבור במערכות אכיפת החוק".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 1 דיונים מיין לפי
1
המשטרה מצפצפת על...
מתנחל | 09-07-2020 18:10
המשטרה מצפצפת על החוק ורומסת זכויות שכבר קבועות בחוק. מה יעזרו עוד חוקים אם מי שאוכף אותן זאת הפרקליטות
רשויות החקירה יתנגדו...
חקירה מסורסת | 09-07-2020 22:49
רשויות החקירה יתנגדו בתוקף לנוכחות עורך דין בחקירה - זכות שקיימת רק במשפט האמריקאי ומאוד מכבידה על החוקרים כי עורך הדין גם מייעץ תוך כדי החקירה. השאלה אם גם בישראל הוא יוכל לדבר עם החשוד תוך כדי חקירה.