רב גדול הבדיל בין ישיבות תיכוניות לבין ישיבות קדושות בהן לומדים רק תורה.
לא רק רב גדול אחד, אלא הרבה מאוד רבנים גדולים.
והם צודקים?
עיין רמב"ם בהלכות תלמוד תורה פרק ב', שאין מלמדים את הילדים אלא תורה, וכן נפסק בשולחן ערוך.
אבל במדינה מודרנית כמו מדינת ישראל, יש גם צורך חיוני של בעלי מקצוע?
לא רק במדינת ישראל אלא גם בגלות היה צריך מקצוע, כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם, אלא גם על הלחם. לכן יש לאב ללמד את בנו מקצוע, כמבואר בגמרא קידושין כט'.
אם כן, יש סתירה
אין שום סתירה. הרמב"ם אינו פוסק שחייב ללמד בנו אומנות. כלומר הוא סבר שהגמרא אינה מציינת חובה אלא עצה טובה. ועצה טובה זו היא לפני המצב. ובשביל זה ילד יכול ללמוד תורה וכאשר יגיע לגיל ללכת לעבוד, אז ילמד מקצוע, יביא ברכה לעצמו וגם למדינה.
זה לא תמיד מציאותי לחכות?
כאשר אין זה מציאותי, יש להתהלך על פי העצה הטובה, כל ילד כפי עניינו. לגופו של עניין, ידועה אגרת קע' למרן הרב קוק המכונה "אגרת החינוך". ביפו היו שני בתי ספר לילדים, אחד כולו תורה ואחד שלמדו גם תורה וגם חול, והוא היה קשור בכל יכולתו לשניהם. אבל מישהו כתב דברים לא נכונים עליו בנידון. אז הוא היה חייב להגיב, שבעיניו מקום שלומדים בו רק תורה הוא עדיף, הוא לכתחילה.
וזאת למה?
פשוט מאוד. המטרה והאידיאל של האדם הם להיות ישר וטוב. והכנה לחיים היא אמצעי. המטרה היא תמיד מעל האמצעי. לימודי קודש, עניינם לעשות אדם ישר וטוב. לימודי חול ,עניינם להכשיר אותו למלחמת החיים. לכן כל המרבה בלימודי קודש, הרי זה משובח. ולימודי חול יש לקחת רק את ההכרחי (אגרת קע') גם לו, גם לאומה.
אבל לא להפקיר ישיבות תיכוניות?
חס וחלילה. באגרת אחרת, מרן הרב קוק מבחין בין שלוש סוגי מוסדות.
א'. חינוך עתיק כולו לד'.
ב'. חינוך שרואה את התורה והקדושה כאידיאל עליון אך מצרף גם לימודים הנצרכים לקיומו של אדם.
ג'. חינוך חילוני בלי קודש, אבל יש בו לאומיות.
והוא אומר שיש מצווה ללמד בשלושתם (אגרת תכז).
אז למה הדתיים לא מקימים לילדיהם ישיבות קטנות שלומדים בהן רק תורה?
כי לא ברור להם לגמרי ערך הקודש. אך ב"ה המצב הולך ומשתפר, וכבר קמו הרבה ישיבות קטנות ותלמודי תורה. וכל הזמן יש דרישה לעוד ועוד. יש התקדמות עצומה לעומת המצב בו רבינו הרב צבי יהודה הקים את הישיבה לצעירים שעל ידי ישיבת מרכז הרב.
לפעמים זה גם תלוי בילד. יש ילד שאינו מסוגל ללמוד תורה כל היום.
יתכן. אכן, חינוך הוא תשומת לב אישית לכל אחד.
ובסיכום?
אי אפשר לסכם. אדרבה יש להאריך. עיין מאמרו של הרב יעקב פילבר "החינוך במשנת הראי"ה" (בספרו כוכבי אור 214-177), והוא בעצמו קיבל ישירות הדרכות מרבנו הרב צבי יהודה, ביחס לישיבה לצעירים. ובכל זאת סיכום: הקודש הוא לעילא לעילא מן החול.
מה דעתך בנושא?
85 תגובות
15 דיונים
איתי וייס
רגע מזה ימני לא צבא תורה של הבורא לא של אחר אין אחר חשוב עבודה פרנסה לימוד תורה ...
רגע מזה ימני לא צבא תורה של הבורא לא של אחר אין אחר חשוב עבודה פרנסה לימוד תורה תפילה הכל מה רע
המשך 23:18 02.06.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
י.פ.
הרמב"ם לא כתב שאין מלמדים את הילדים אלא תורה. וגם השו"ע לא כתב כך. פשוט מביך. הרמב"ם כתב (הלכות דעות ה, יא): דרך בעלי דעה שיקבע לו אדם מלאכה המפרנסת...
הרמב"ם לא כתב שאין מלמדים את הילדים אלא תורה. וגם השו"ע לא כתב כך. פשוט מביך. הרמב"ם כתב (הלכות דעות ה, יא): דרך בעלי דעה שיקבע לו אדם מלאכה המפרנסת אותו תחילה...אבל הטיפשין מתחילין לישא אשה...ואחר כך בסוף ימיו יחזור לבקש אומנות או יתפרנס מן הצדקה". האם הרב אבינר מציע לבנינו ללכת בדרך הטיפשים???
המשך 14:36 01.06.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נוכלים
אם אין קמח אין תורה. מה זה גיל עבודה? שיגיע לגיל עבודה נזריק לו את כל הידע הנחוץ במזרק? היום האומנות , העבודה, היא לא האומנות של פעם שיכלת ללמוד עם הניסיון....
אם אין קמח אין תורה. מה זה גיל עבודה? שיגיע לגיל עבודה נזריק לו את כל הידע הנחוץ במזרק? היום האומנות , העבודה, היא לא האומנות של פעם שיכלת ללמוד עם הניסיון. עם היותך שוליה של נפח, נגר, סנדלר.
המשך 17:22 26.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
שיהייו ניתמכי סעד כל חייהם - אז לפחות תלמדו אותם "שלום בית" שידעו איך להיתיחס לאישה בקשב מתאים - לילדים בתשומת לב. אולי ככה ייצא משהו טוב מתלמידי...
שיהייו ניתמכי סעד כל חייהם - אז לפחות תלמדו אותם "שלום בית" שידעו איך להיתיחס לאישה בקשב מתאים - לילדים בתשומת לב. אולי ככה ייצא משהו טוב מתלמידי ה"ישיבות"
המשך 16:35 26.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דור הולך לאיבוד
בחרדים לא הבנתם שאין אלוהים ?? וחבל על הכסף והזמן שלכם.
09:57 26.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
היסוד הזה טבוע בנפש כל יהודי אולם משום מה לא מקבל ביטוי בחלקים מחינוך המזרחי שהכל בנוי על הבנה חסרה ההתבטלות הבסיסית ומכאן קצרה הדרך ל"תורה כבקשתך"...
09:22 26.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
שיתעסק הרב הראשי בעניניו, שילמד גמרה מהבוקר עד הלילה. טוב עושים הישיבות התיכוניות שהם מלמדים ליבה וברוך השם גם ברמה גבוהה. כמרצה אני נפגש עם תלמידים חרדים שלא יודעים לחשב אחוזים, לזה...
שיתעסק הרב הראשי בעניניו, שילמד גמרה מהבוקר עד הלילה. טוב עושים הישיבות התיכוניות שהם מלמדים ליבה וברוך השם גם ברמה גבוהה. כמרצה אני נפגש עם תלמידים חרדים שלא יודעים לחשב אחוזים, לזה אני קורה בורות.
המשך 08:59 26.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המורה להיסטוריה
ומי שלומד מקצוע ומפרנס את עצמו ומשפחתו מה הוא ? עקום? רמאי? רשע? נגיד רופא - הוא לא ישר? ארכיטקט - לא ישר? מהנדס - לא ישר ? רק לשנן...
ומי שלומד מקצוע ומפרנס את עצמו ומשפחתו מה הוא ? עקום? רמאי? רשע? נגיד רופא - הוא לא ישר? ארכיטקט - לא ישר? מהנדס - לא ישר ? רק לשנן פסוקים נחשב חשוב ?
המשך 00:38 26.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמי
כל הכבוד לרב !!! הציבור שלנו בהחלט צריך לדעת לקבל ביקורת וטוב שיש מי שאומר את האמת בפרצוף
22:20 25.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גדי
ברב יוסף ואנשיו בש"ס, פוסלים את כל הרבנים שלא מיישרים איתם קו. לכן גם רבנים בהזרם של הרב מזוז נפסלים אצלו. וכך גם רבני הר המור פסולים כך ראינו שהרב יוסף עשה...
ברב יוסף ואנשיו בש"ס, פוסלים את כל הרבנים שלא מיישרים איתם קו. לכן גם רבנים בהזרם של הרב מזוז נפסלים אצלו. וכך גם רבני הר המור פסולים כך ראינו שהרב יוסף עשה תרגילים על מנת שהרב איגרא לא יישב בהרכב מטעם בית הדין בבחירת דיינים כך הוא התנגד לרב אוריאל לביא. הוא גם התנגד לרבנים ספרדים מכרם ביבנה, ובלית ברירה נאלץ להסכים ועוד ועוד דוגמאות שהוא מתנגד גם לגדולי תורה חרד"לים. חבל שהליכוד משתפים פעולה עם המניפולציות המגעילות של ש"ס והרב יוסף
המשך 22:08 25.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר