לראשונה בישראל: בג"צ קיים דיון בשידור חי ועסק בסמכויות השב"כ בקורונה

לראשונה בישראל: בג"צ קיים דיון בשידור חי ועסק בסמכויות השב"כ בקורונה

בג"צ ידון היום בסמכויות השב"כ והמשטרה כחלק מהמאבק בנגיף הקורונה, כאשר המדינה הודיעה כי קיימת אפשרות להרחבת סמכויות השב"כ. הדיון בבג"צ מועבר בשידור חי, לראשונה בישראל

author-image
לראשונה בישראל: בג"צ קיים דיון בשידור חי
  צילום מסך

בג"צ ידון היום (חמישי) בעניין סמכויות השב"כ והמשטרה במאבק בנגיף הקורונה, כאשר על הפרק עומדות החלטות הממשלה המסמיכות את גופי הביטחון האמורים לבצע מעקב מוגבל אחר חולי הקורונה והאנשים שבאו עמם במגע, וזאת על מנת למנוע את התפשטות המחלה במדינת ישראל.

עוד באותו נושא

בג"צ: אם המגפה לא תעצר – הביטחון הלאומי יפגע

הדיון מועבר בשידור חי לראשונה בישראל, כחלק ממערך ניסיוני שנפתח כ-16 שנים לאחר המלצות וועדה בנושא. בשלב הראשון ישודרו במהלך שנה עשרה דיונים בלבד, ולאחר מכן יוחלט האם להמשיך בשידורים החיים מאולם בית המשפט. כאמור, הדיון היום בנושא סמכויות השב"כ והמשטרה הוא הדיון הראשון שמשודר בישראל. בהרכב השופטים נמנים נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר, והשופט נעם סולברג.

בתגובתה האחרונה הודיעה המדינה כי: "נשקלת הוספת משימות לשירות הביטחון הכללי, במסגרת הסיוע הניתן על ידו למשרד הבריאות בהתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה, לצד בחינת חלופות נוספות כאמור בהחלטת הממשלה".

"תכלית האמור היא לשפר את אפקטיביות הסיוע הניתן למשרד הבריאות, על מנת שניתן יהיה להוסיף ולפעול להאטת התפשטות הנגיף תוך הסרה חלקית של המגבלות על חופש התנועה, בראי האיזון בין מכלול הזכויות העומדות על הפרק".

המדינה הוסיפה כי במידה ויוחלט להרחיב את סמכויות המעקב אחר אזרחי המדינה בצל נגיף הקורונה, תתוקן החלטת הממשלה תוך אישורו המשפטי של היועמ"ש ואישור ועדת המשנה לענייני מודיעין ושירותים חשאיים של ועדת החוץ והביטחון בכנסת.

עוד באותו נושא

בג"ץ ביטל את צווי ההגבלה למעקב דיגיטלי

מכיוון שההליך כרגע בבחינה, המדינה לא מפרטת מהם הסמכויות הנוספות אותן היא שוקלת לתת לשב"כ והודיעה כי במידת הצורך תינתן התייחסות נוספת לעניין במעמד צד אחד.

עוד עדכנה המדינה כי בעקבות הוראתו של היועץ המשפטי לממשלה כי כעת, כאשר יש כנסת מתפקדת, יש להעביר בכנסת את הסמכויות הנתונות לשב"כ, הממשלה ביקשה להקדים את הדיון בהצעת החוק ככל האפשר, וכי תותר הקריאה השנייה על הצעת החוק ביום הנחתה.

באגודה לזכויות האזרח הגיבו לדברים: "הודעת הממשלה על הכוונה להסמיך את השב"כ למשימות נוספות מבטאת יותר מכל את איבוד הבלמים בהפעלת הכוח. השב"כ נועד לפעול בתחום הביטחון בלבד, ולא בטיפול בנושאים אזרחיים. לשב"כ סמכויות אדירות שהופקדו בידיו בידיעה שישתמש בהן לסיכול טרור ולא למעקב אחר אזרחים".

בתחילת הדיון ביקשה נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, לקבל עדכון לגבי התקנות לגבי סמכויות המשטרה שהיו אמורות לפקוע אתמול. התקנות יפקעו ביום שלישי, ההצבעה לגבי חקיקה שתייתר את תקנות החירום תתקיים בכנסת וככל הנראה תסתיים עד אז.

עו"ד שחר בן מאיר: "יש להעביר את סמכויות השב"כ בחקיקה ראשית ולא על ידי ועדת משנה. במצב הנוכחי לא בדקו יעילות של שימוש בכלים אזרחיים לעומת השימוש בכוח השב"כ. אף מדינה בעולם לא מפעילה את שירות הביטחון שלה למאבק בקורונה בצורה זו. אחד האמצעים היא אפליקציית המגן שאפשר לחייב להתקין אותה".

השופט חנן מלצר: "איזה עוד אמצעים יש שיכולים להחליף את השב"כ". בן מאיר: "אני לא איש טכני, המדינה צריכה לבדוק את הדברים". חיות: "אחת ההערות של וועדת המשנה הייתה שהם לא שוכנעו שהייתה עבודת מטה אמיתית לחלופות. ב-30 באפריל הדבר יגיע שוב לאישור הוועדה בה ידרשו לדעת מה נעשה כדי להפעיל אמצעים אחרים".

השופט נעם סולברג: "עשר חברות ישראליות גדולות נבדקו והתוצאות שלהן היו עלובות לעומת השב"כ, כך גם הניסיון להשתמש באמצעי המשטרה. היה ניסיון למצוא חלופות".

חיות: "נושא הרחבת סמכויות השב"כ לא עומד לפנינו, זאת ביצה שלא נולדה. אין הרחבת סמכויות ואין אישור ועדת משנה". בן מאיר: "הדבר ברור, אבל זה מוכיח שאין כוונה למצוא תחליפים, אלא להמשיך להשתמש בכוחו של השב"כ ואף להאציל עליו סמכויות נוספות".

עו"ד דן יקיר מטעם האגודה לזכויות האזרח: "הממשלה חרגה מסמכותה בחוק השב"כ ויש כאן זליגה מסוכנת של תפקידי השב"כ המסורתיים, אל נושאים אזרחיים מובהקים. נכון, קשה לשרטט את הגבול מבחינה מדוייקת". מלצר: "אתם תמצאו לזה פיתרון, לא הרשות השופטת".

סולברג: "אומרים לנו שמערכת הבריאות קורסת והדבר יפגע בכל תושבי המדינה, זה לא נכנס תחת הביטחון הלאומי?" יקיר: "לא, זה החוסן הלאומי". חיות: "מקובל בעולם להגדיר מגפות כסכנה לביטחון לאומי, כך למשל הדבר מוגדר בארה"ב. במל"ל דיברו על חמישה מרכיבים של ביטחון לאומי, ואחד מהם החוסן. השאלה היא של עוצמת המשבר, האם אפשר לומר שהמציאות היא משברון או שמדובר במשבר עולמי שמאיים על כלכלות רבות".

יקיר: "נדרש הליך חקיקה מלא, בו ינתן קול לכל סייעות הבית שאינן חברות בוועדת המשנה. הוועדה הדגישה שצריך למצוא חלופות, גם בהחלטת הממשלה הוטל על שר הבריאות לבדוק האם צריך להמשיך בכלים, והוקמה וועדת שרים למצוא תחליף. פרופ' סדצקי אומרת כי כשנתחיל בהליך היציאה, נצטרך להשתמש יותר באמצעי".

יקיר: "אנחנו שואלים לגבי האפקטיביות של האמצעים המופעלים". מלצר: "כל אדם הוא עולם ומלואו. כל אחד שניצל פה, מצילים אותו ואת כל מי שבא עמו במגע. אולי היעילות היא שאלה, אבל מצילים כאן אלפי אנשים. לא נכנסים לתכנים, אלא רק בדיקה מי בא במגע עם חולה מאומת. כל אדם שניצל זה יעיל".

חיות: "אדוני מציע שעד שלא יחוקק חוק שיחליף את התקנות, המשטרה לא תוכל לגשת לחברות הסלולר לקבל נתונים?" יקיר השיב בחיוב.

ח"כ יוסף ג'בארין מטעם ארגון עדאלה: "על פי פסיקת בית המשפט העליון יש לחוקק חקיקה ראשית. אין חוק שמתיר לשב"כ לפעול במישור הבריאותי". סולברג: "וועדת המשנה פתחה את דלתותיה בפני כולם, ורק חברי הרשימה משותפת לא באו, למה שנשמע את טענות הרשימה המשותפת שלא הגיעה לדיון?" גבארין: "העותרות הוזמנו לדיון בוועדה, נראה לי כי הרשימה משותפת לא הוזמנה, אבל יש לרשימה המשותפת עמדה עקרונית כיוון שאין סמכות לוועדה".

גאברין: "לא הצליחו להביא לנו אפילו מקרה אחד בעולם בו השירותים החשאיים התערבו במגפה. בזמן הזה צריך את אמון הציבור, שקיפות. עכשיו עוקבים אחרינו בלי שנדע מה האינפורמציה שנחשפה אודותינו?"

מלצר: "הזכות לחיים גוברת על הזכות לפרטיות, עם כל הכבוד לזכות לפרטיות". סולברג: "המגפה מסכנת את חייו של כל אחד מאיתנו, המשק על סף קריסה". גבארין: "למה הפרקליטות לא הצליחה להביא אפילו מקרה אחד בעולם בו השירותים החשאיים התערבו בקורונה?" מלצר: "יתכן שאין במקומות אחרים בעולם את היכולות שלנו".

עו"ד מורן סבוראי מטעם ארגון העיתונאים: "לא משנה אם הדבר יעבור חקיקה, אנחנו נהיה פה. יש כאן שאלה של חופש העיתונות. אי אפשר שיעקבו אחרי עיתונאים. הבעיה שלנו היא שנוגעים בכלל במידע הזה בנוגע לאיכון מיקום של עיתונאים, יש בעיה של חשיפת מקורות ופגיעה בחופש העיתונאות".

סבוראי: "הפקידים שנחשפים לבעיות בהתנהלות המדינה בהליכים מסויימים, ימנעו מלהביא את הדברים בפני הציבור מחשש שיחשפו". חיות: "אם מידע על עיתונאים חולים לא יצא, אולי אנשים יחששו להיפגש איתם?" סבוראי: "רוב המגעים היום הם טלפוניים". חיות: "אם כך אין בעיה, העניין הוא איכון של מיקום". מלצר: "האם הפיתרון שבית משפט יכריע האם לפרסם נתונים על כל עיתונאי שיחלה בקורונה?" סבוראי השיבה בחיוב.

חיות פנתה לנציגת הממשלה: "בשאר מדינות העולם אין מעקב אחרי חולי הקורונה בגלל שאין להם את הטכנולוגיה, או בגלל שבדמוקרטיה פשוט לא עוקבים אחרי אזרחים?" עו"ד שוש שמואלי מהפרקליטות השיבה כי יתכן שבמדינות אחרות פועלים בצורה שגויה. שמואלי הוסיפה כי בשל איכוני הטלפונים שהשב"כ מבצע התגלו 4,600 חולים, כשליש ממספר הנדבקים שעומד היום על כ-12 וחצי אלף.

חיות: "בשאר המדינות לא כופים שימוש בטלפון הנייד, מדובר בכלי וולונטרי". שמואלי: "החיסרון באפליקציות וולונטריות היא שהן וולונטריות. אם המדינות האחרות היו עם נתונים טובים יותר מישראל, היה על מה לדבר".

לגבי השימוש באפליקציית המגן, אמרה שמואלי: "אפליקציית המגן לא יכולה להחליף טכנולוגיית השב"כ כיוון שהיא וולונטרית שאפשר להסיר בכל זמן, גם רק מיליון איש הורידו אותה ו-400,000 הסירו אותה. בנוסף, האפליקציה לא מדוייקת כמו אמצעי השב"כ וסגר הוא לא אמצעי חילופי כיוון שיש עובדים חיוניים. יש דברים שאוכל להגיד במעמד צד אחד".

מלצר שואל את שמואלי לגבי הפיתרון שהוצע למול נציגת ארגון העיתונאים, בו נתונים של עיתונאים שחלו או באו במגע עם חולים ייחשפו רק לאחר אישור שופט, אך היא הודיע כי היא מתנגדת.

פרופ' סיגל סדצקי ממשרד הבריאות הופיעה לפני בג"צ ואמרה: "גם בידוד בית הוא נושא חמור, גם הצעדים הכלכליים ואנחנו מתייחסים אליהם בכובד ראש ומחפשים להם כל הזמן תחליפים. ברגע שאנשים יחוסנו טבעית ולא יוכלו להידבק לא יהיה טעם להפעיל עליהם את כלי השב"כ. אנחנו נערכים ליום הזה, למחוסנים תהיה תעודה והם יוכלו להסתובב. אין לי לו"ז לדבר, כיוון שאנחנו משטיחים את העקומה ובכך מצילים חיי אדם, אך בשל כך המצב ישאר איתנו יותר זמן".

לגבי הרחבת הסמכויות של השב"כ, אמרה סדצקי: "לא נזדקק לנתונים נוספים מעבר לאלו שהשב"כ מורשה לאסוף, אולי נבקש הרחבה של הבאים במגע עם חולים, להכניס אותם לבידוד ובכך לשחרר את הבידוד החברתי. אנחנו לא זקוקים לנתונים על החולים".

חיות: "האם תועלת התערבות השב"כ כל כך גדולה עד שאי אפשר בלעדיו, כשעל הכף פגיעה חמורה בפרטיות האזרחים?" סדצקי: "אילולא האמצעים שהפעלנו, היינו במצב של איטליה. מדינת ישראל מעולם לא עמדה במצב של 2,000 מונשמים, לא הייתי רוצה לאתגר אותנו במצב הזה".

חיות: "יש כאן פגיעה בזכויות אדם עם שקיפות חלקית לגבי תהליך ואין לדבר אח ורע בעולם. עוצמת הפגיעה אל מול התועלת זה המבחן החוקתי שאנחנו מנסים להבין". סדצקי: "לא היינו משתמשים בכל האמצעים שעומדים לרשותנו, אם הייתה לנו אלטרנטיבה".

עו"ד אביטל סומפולינסקי מטעם הכנסת: "הצעת החוק שתחליף את תקנות החירום לא פשוטה, צריך לתת לה זמן לדיון מעמיק. אנחנו לא מביעים עמדה בנוגע למה שהממשלה עושה, וצו הביניים בנוגע לתקנות שעת החירום לא קשור אלינו".

כשהשופטים חזרו מהדיון החסוי עם נציגי המשטרה והשב"כ, אמרה חיות: "קיימנו דיון במעמד צד אחד וקיבלנו הבהרות מגורמי הביטחון. בחרנו שלא לעיין בפרוקוטולים של וועדת המשנה. אנחנו רוצים לשאול שוב אם המדינה תהיה מוכנה לקבל שהדיון התקיים כאילו התקבל צו על תנאי, ולדעת אם המדינה תקבל את המתווה שהוצע לגבי העיתונאים. אני רוצה לקבל עד מחר תשובה בנושא".

חיות נתנה החלטה כי הפרקליטות תענה עד מחר האם יש נכונות מצידם לראות בדיון המתקיים היום כאילו הוצא צו על תנאי בסוגיות שעמדו לדיון. ההודעה תוגש עד מחר בשעה 10 בבוקר.

העותרים הגיבו לדברים שנאמרו על ידי הפרקליטות והכנסת. בן מאיר: "הכלים האלה נמצאים בשב"כ מכוח החוק, האם אנחנו רוצים שנשתמש בו לכל דבר ועניין? לדוגמה: היום אנחנו ב-150 מתים מקורונה, כל שנה מתים 300-400 איש מתאונות דרכים אז נגייס את השב"כ גם למלחמה הזאת? זכויות האדם הם המטרה. אנחנו רוצים לחיות במדינה חופשית, שאפשר להתפלל במניין".

יקיר: "לא כל דבר נכנס תחת הגנה על המשטר הדמוקרטי, והרלוונטיות של מגפה היא לא לענייננו אלא להילחם בדורשי הרעה שגרמו למגפה ולכן אסור שנושאים אזרחיים יהיו חלק מסמכויות השב"כ".

גבארין: "יש כאן עקיפה לחוק זכויות החולה, חוק החסינות, ואחרים שלא דיברנו עליהם מפאת קוצר הזמן. תפיסת הסמכויות של השב"כ פוגעת בחוקי יסוד כגון חוק החסינות של חברי הכנסת. לא פוגעים בזכויות אדם ללא חקיקה מפורשת. לא שקלו את המחקרים יוצאים בימים אלה שצריך את אמון הציבור ולא מעקב חשאי".

"את הרשימה המשותפת לא יכללו בדיוני וועדת המשנה כיוון שאין להם סיווג בטחוני גבוה כמו גבי אשכנזי, מוציאים פה את הרשימה השלישית בגודלה מהכנסת. מבקשים פה שזה יהיה בית משפט הראשון בעולם שיאשר מעקב מאסיבי אחרי אזרחים אחרים. כל האזרחים תחת מעקב פוטנציאלי? זה לא היה בשום מקום בעולם".

בסיום הדיון, השופטים דחו את ההחלטה לעיון.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
השלוקה החיותה הזאת תעשה הכל להכשיל את ביבי
מלי | 16-04-2020 11:36
אנטישמית מלוכלכת .. .מה לא תעשי כדי להכשיל את ההצלחה העולמית של ביבי במגפה. נפקנית אוסטרוגרמנית
עד משפט ביבי כל הבג''ץ ילחכו עפר המולדת
בג''ץ תנצב''ה | 17-04-2020 5:15
או הפריץ המןד'לביט יתפגר או הכלבים הבג''ץ יתפגרו
מלי את חולת נפש
דובי | 16-04-2020 11:57
בקשה קחי את הכדורים שלך ותפסיקי לדבר שטויות. לכי ללמוד אזרחות מחדש ואולי תביני את הטימטום שלך
2
בג"צ דן יום שלם,האם הצלת אזרחי המדינה ראויה
חיים | 16-04-2020 16:16
מגפת הקורונה,מגפה עולמית המפילה חללים בכל העולם,בעטיה נאלצת הממשלה ,להעזר בטכנולוגיה של השבכ להצלת אזרחיה,דן בגצ, האם לפסול זאת ,תוך סיכון ממשי לחיי אדם,מהחשש לפגיעה בפרטיות.די להרס העצמי-התעוררו.
3
כאשר יש מצב חירום
שומר חוק | 16-04-2020 17:34
אין צורך בכל הדיונים בכנסת בועדות עד שהחליטו ידבקו וימותו אזרחים. לא נורא אם הפרטיות תפגע כדי לעצור את הוירוס הקטלני הזה .שמתפשט מהר מאד.