בג"צ: אם המגפה לא תעצר - הביטחון הלאומי עלול להיפגע

בג"צ: אם המגפה לא תעצר - הביטחון הלאומי עלול להיפגע

בג"צ דן היום בהחלטת הממשלה לאפשר לשב"כ ולמשטרת ישראל לעקוב אחרי אזרחי ישראל חולי הקורונה באמצעים טכנולוגיים מתקדמים ועלומים על מנת להילחם בהתפשטות הנגיף ברחבי המדינה

author-image
בג"צ: אם המגפה לא תעצר - הביטחון הלאומי יפגע
  Olivier Fitoussi/Flash90

בבג"צ מהתקיים היום (חמישי) דיון לגבי התקנות החדשות שמאשרות למשטרה ולשב"כ לעקוב אחרי חולי הקורונה. התקנות הובאו לאישור הממשלה ביום שני בלילה, ולא קיבלו את אישור ועדת חוץ וביטחון.

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, אמרה כי לפני הצהרת ממשלה לפני הכנסת, היא צריכה לאשר את התקנות. קודם מנסחים את התקנות יחד עם מחלקת יעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, אחר כך מביאים אותם להחלטת הממשלה, ורק לאחר מכן מניחים את התקנות לאישור ועדת חוץ וביטחון.

עוד באותו נושא

בג"צ יוציא צווים על תנאי נגד החלטות אדלשטיין?


3

עו"ד שחר בן מאיר שהגיש את העתירה טען התגובה כי לא התקיים דיון בוועדת חוץ וביטחון על התקנות, כיוון שהממשלה הגישה את התקנות מאוחר מדי וגרמה לכך שלא יהיה דיון. חיות שאלה האם הוא חושב שהדבר התקיים בזדון, בן מאיר השיב בשלילה.

חיות אמרה שאם כך סד הזמנים המדובר בו היה צריך לקיים את כל המהלך, הוא בין הכרזת ראש הממשלה במוצאי שבת, כלומר מיום ראשון באיזו שעה, עד יום שני אחרי הצהרים, עת הושבעה הכנסת ה-23 והכנסת ה-22 עם וועדותיה בטלה כך שכרגע אין את ועדת חוץ וביטחון שתדון בדברים.

השופט נועם סולברג הדגיש כי המהלך הזמן הזה אנשים לא ישבו רגל על רגל אלא עבדו. כזכור, השב"כ שלח ליועצת המשפטית של ועדת חוץ וביטחון טיוטה ראשונית של הצעת מחליטים כבר ביום ראשון בבוקר.

בן מאיר אמר כי כרגע יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, מונע מהועדות להתכנס. לאחר כינוס הועדות, יהיה אפשר לדון בהחלטת הממשלה להעביר את התקנות האמורות. כזכור, גם היועץ המשפטי לממשלה וגם היועץ המשפטי לכנסת, סבורים שניהם כי לאחר הקמת הועדות, ההחלטות צריכות לעבור את אישורן. הנשיאה אמרה כי מניעת כינוס הועדות היא עניין לעתירה אחרת.

השופט חנן מלצר אמר כי לא צריך להגזים בטיעונים, האמצעים לא מופעלים נגד כל אזרחי ישראל אלא רק נגד חולי הקורונה ואנשים כי יש חשש גדול שנדבקו.

חיות אמרה כי בית המשפט יבדוק בדיוק באילו אמצעים בשב"כ משתמש כיוון שהדבר לא ברור מהתקנות. בנוסף, יש פה הצטלבות של שני מצבים יוצאי דופן: מצב חירום בסדר גודל כזה, וכנסת שלא יכולה לתפקד בטענה שהדבר נובע ממצב החירום כאשר הדבר הראשון שצריך לעשות זה להקים את הפיקוח הפרלמנטרי על פעולות הממשלה דנן על ידי כינון ועדת חוץ וביטחון חדשה שתאשר או תבלום את התקנות. בתגובה, ביקש עו"ד בן מאיר כי בג"צ יוציא צו שיחייב את הכנסת להקים את ועדת חוץ וביטחון.

עו"ד דן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח שהצטרפה אמש לעתירה, אמר כי בזמן שאין פיקוח פרלמנטרי צריך ביקורת שיפוטית חזקה יותר מבדרך כלל. מלצר שאל אותו מהם הפגמים עליהם הוא טוען שצריך ביקורת שיפוטית חזקה. חיות אמרה כי אחת משאלות המפתח הן מה הם בדיוק האמצעים שיש לשב"כ ועד כמה הם טובים יותר מהאמצעים שיש לחברות הסלולר. לדעתה של חיות, צריך קודם כל לטפל בעניין הפיקוח הפרלמנטרי, ורק אם הוא לא אפשרי לטפל באמצעים עצמם.

חיות הוסיפה כי המידה ולא ינקטו צעדים האפשריים לבלימת המגפה הדבר עלול לפגוע בביטחון הלאומי, וכי נושאי הביטחון תמיד נתונים לשב"כ, ועל כן יש לחזור משאלת האמצעים לשאלת קיום הפיקוח הפרלמנטרי.

השופטים מלצר וחיות שאלו האם לא ניתן לכנס את הכנסת כבר עכשיו. נציגת הכנסת ענתה שמשפטית, הדבר אפשרי אך יושב ראש הכנסת החליט שהדבר יקרה רק ביום שני הקרוב. הנשיאה חיות אמרה כי אפשר להפעיל שיקול דעת נוסף בעניין ולהתניע את המהלך לקידום פיקוח פרלמנטרי, "לא צריך כל דבר למצות דרך עתירות".

לשאלתו של השופט מלצר מהן בדיעבד ההשלכות המשפטיות אם אין ועדה, ענתה הנציגה כי הממשלה לא תוכל לעמוד בהוראה לפיה צריך להניח את החלטתה לפני הועדה, בלי קשר לחוסר רצונה – אלא מכיוון שהוועדה פשוט לא קיימת. עוד הוסיפה כי המציאות הזאת קיימת כבר שנה שלמה. במישור העובדתי, הצעות ותקנות מונחות על שולחן מזכירות בוועדה, אך הן לא קיימות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
דרוש גילוי נאות
יצחק | 20-03-2020 8:02
שחר בן מאיר זה לא העותר הסדרתי נגד הימין שהשופט מלצר הודה שהוא רומז לו על מה לעתור כדי שיגיע לפניו לשיפוט והכרעה 'נכונה'? הנה כאן- בן מאיר עותר ומלצר שופט