"קמפיין ME TOO - נוגד את ההלכה" - סרוגים

"קמפיין ME TOO – נוגד את ההלכה"

פרסום וביוש מטריד מינית שנים ארוכות לאחר הפגיעה, אסור על פי ההלכה והדרך הנכונה היא תלונה בפני רשויות החוק, כך קובע  הרב יהודה זולדן במאמר שיתפרסם בכרך הקרוב של 'תחומין'  

author-image
"קמפיין ME TOO - נוגד את ההלכה"
  hoto by Tomer Neuberg/Flash90

במאמר שיפורסם בקרוב בכרך החדש (ל"ט) של השנתון תחומין מבית מכון צומת קובע הרב יהודה זולדן כי פרסום וביוש מטריד מינית שנים ארוכות לאחר הפגיעה אסור על פי ההלכה.

הרב זולדן כותב כי פרסום שמו של פוגע באמצעי התקשורת וברשתות, בדרך כלל בהפתעה ולאחר שעבר זמן רב מאז הפגיעה, וכשיש אמון מלא, גיבוי, תמיכה והזדהות מידית עם הנפגעת מצדם של המשתמשים באותם כלי תקשורת ורשתות, מבלי שבדקו וביררו את טיב הטענות והתלונות מהצד השני – אסור על פי ההלכה. זאת למרות ההזדהות הרבה עם מי שבטוחה שהוטרדה ונפגעה, ונושאת במשך זמן רב את העלבון והפגיעה הנפשית ולא היו לה כוחות בעבר להתמודד ולצאת נגד הפוגע מסיבות שונות,  ולמרות הרצון למנוע תופעות דומות שמתרחשות בהווה וצפוי שיתרחשו בעתיד.

הלכות לשון הרע והן לא מסתור לפוגעים ומטרידים

לדבריו "הדרך הנכונה היא לפנות למערכת משפטית שיש לה כוח וסמכות, וגם יש לה ניסיון מקצועי לברר באופן עניני את האמת ועם מי הצדק. התחושה של מתלוננות שבמערכת המשפט והמשטרה יש המזלזלים בטענותיהן ולכן הן נמנעות מלפנות, דורשת תיקון משמעותי, ויש להקים צוותים שיתמחו בחקירה ובבירור טענות מסוג זה במקצועיות, ביעילות ובדיסקרטיות המתאימה. אך גם אם אין עדיין דרך להוכיח הטענות על הטרדה, אין הצדקה הלכתית ומשפטית לפרסם ולפגוע באדם אחר."

הרב זולדן טוען כי הלכות לשון הרע והוצאת שם רע הן לא מסתור לפוגעים ומטרידים, והן לא נועדו לחפות על עושי עוולה. אך יש כללים באיזה מצב מותר לפרסם על מעשיו של פלוני, ובאיזה מצב אסור. לא הכול מותר גם אם יש כוונה חיובית שעומדת מאחורי הרצון לספר ולפרסם.

"ברור לגמרי וללא עוררין שצריך להפסיק לחלוטין את תופעת ההטרדות והאלימות, המינית והמילולית, וכל תופעה שלילית אחרת. נדרש לפעול באופן חיובי ליצירת אקלים חברתי, מכבד ומוסרי, צנוע וענייני במקומות עבודה, במסגרות לימודיות, ובכל מקום אחר ברשות הרבים.

זהו תהליך חברתי ארוך ואיטי, שייעודו הוא חינוך למידות טובות והגונות, לנורמות של שיח מכבד וענייני בין נשים לגברים שעובדים ונמצאים ביחד, ובאופן כללי להתרגל לכבד כל אדם באשר הוא. ללמוד וללמד איך להתגבר על יצרים, איך לבלום ואיך לנווט את הכוחות למקומות חיוביים, וגם לעורר את רשויות החוק לאכוף ולהעניש את מי שפוגע ומטריד, ובמיוחד את אותם שעושים זאת כנורמה מקובלת ובאופן קבוע. אך לא נאבקים בהתנהגות שלילית באמצעות התנהגות שלילית אחרת" לדברי הרב זולדן, במקרים של תלונות שקר ועלילה, על פי ההלכה, על המתלוננות להענש.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
להסביר באופן דיסקרטי לתוקף מינית שזה לא יפה
ירחמיאל | 23-05-2019 12:45
להסביר באופן דיסקרטי לתוקף מינית שזה לא יפהלפגוע באישה כמו שהוא פגע. לדבר איתו ולחנך אותו ולשמור זאת בסוד. הוא בטח יבין ויפנים ויותר לא יפגע באף אישה או גבר, לעולם. ה' ירחם...
יש
התמים | 23-05-2019 13:13
פנים לכאן ולכאן. לא צריך לקטול. יכול להיות פירסום ברבים שהורס אדם חף מפשע, כשלמעשה מתבצע לינץ' ציבורי ללא אפשרות להתגונן. ברור לחלוטין שצריך להיות מנגנון טוב יותר לבירור אמיתי, יעיל ומהיר של כל תלונה. קמפיין me too , מצד אחד חשוב אך מצד שני כמוהו כבית דין שדה ללא אפשרות התגוננות או ערעור. לא ממש אופטימום.
2
כנראה אתה מחסידי ברלנד.
ירון | 23-05-2019 12:53
3
הטרדות
דני וגאיה נצר | 23-05-2019 12:55
מגעילים אחד אחד איזו הלכה? הלכה שלכם
4
פדו הפדו פיל
איה קטינה | 23-05-2019 13:41
עם הלכה כזו מי צריך אוויבים, תודה לאל שאין כתב לחרא הזה. פדופילה באישור הרב ליצמן זה פה וזה נושם.
5
ומה עושים עם רב הומו כמו מוטי אלון ותומך
שאלה | 23-05-2019 13:53
כמו דרוקמן?
6
צריך היה שרב יכתוב את זה ?
ג | 23-05-2019 14:55
כאילו לא היה ברור קודם שמי טפו גורם בסופו של דבר נזק - גם לנשים.
7
הרבה יותר פשוט
ירא שמים | 23-05-2019 16:41
די אתם לא אמיתיים עד לאן זה ילך? מה שאסור זה לפגוע מינית. נקודה. כשמתחילים להתפלפל אז מוטי אלון זכאי והרב דרוקמן מגבה במשך שנים אותו ואת קופולביץ. כשמתחילים לקשקש אז רב בגולן שתלמידו פדופיל לא מתריע על כך וילדה בת 4 בירושלים נפגעת בצורה מעוררת פלצות בחצר בית הכנסת כשאביה מתפלל שחרית בשבת. כשיש לזה הסברים והקלות אז גבר שמעיד בפני רבו שהוא בעל נטיות הפוכות מחותן ללא ידיעת הכלה עם אישה שסוחבת על גבה, גם אחרי שתתגרש ותבין שהבעיה לא אצלה, שנים של נזק פסיכולוגי. לא מטרידים ולא פוגעים מינית. לא איש באישה, לא אישה באיש, לא בנערות לא בילדים. לא בכלל. פשוט לא. מין זה דבר יפה ומכובד ועמוק, דברו עליו אל תסתירו אותו ותלמדו איך ומה נכון ומה אסור פשוט אסור.
8
בושה
מיכל | 23-05-2019 17:09
במקום לאמר שזה לשון הרע שישקיעו את האנרגיה במניעה וטיפול לנפגעים ובענישה משמעותית לפוגעים.בתור אישה דתית אני מתביישת במוסד הרבנות