בפתח פרשת צו מותחת התורה קווים להבנת מהותו של קורבן עולה. קורבן זה שייך לקבוצת הקורבנות המכונים 'קודשי קודשים', ובו נעשות שתי פעולות מרכזיות: זריקת דם הקורבן על המזבח ולבסוף העלאת אברי הקורבן עליו. שתי פעולות אלו מבטאות שני ממדי זיכוך הקיימים באדם: הדם – זיכוך העולם הרוחני, והאברים – זיכוך הממד הגופני. התורה איננה עוצרת בתיאור העלאת הקורבן על גבי המזבח, אלא מוסיפה לתאר עובדה הנראית מיותרת: "וְאֵשׁ הַמִּזְבֵּחַ תּוּקַד בּוֹ". מה יש בהוספה זו שלא יכולנו ללמוד קודם? וכי איננו יודעים שאש המזבח היא זו שיוקדת בקורבן?
בזמנו של הרב קוק, אחת התורות המשפיעות ביותר על העולם הייתה התורה הסוציאליסטית. באופן עקרוני, יש שני קטבים לגבי ניהול הכלכלה: סוציאליזם וקפיטליזם, עם הרבה גווני ביניים. סוציאליזם קיצוני טוען: הכל שייך לכולם, התוצרת מתחלקת בשווה, אמצעי הייצור הם בניהול של כולם. לכן אין יותר עניים, העוני נעלם, ממש גן עדן עלי אדמות. קפיטליזם קיצוני טוען: שוק חופשי. הממשלה לא מתערבת במאומה, כל אחד עושה כרצונו, ומתוך השוק החופשי והמאבקים, נבנית הכלכלה.
קרל מרקס, אחד ממובילי השיטה הסוציאליסטית, טען שיש לצמצם לגמרי את נושא המעמדות בחברה: עשירים ועניים, מכובדים ומסכנים. ברבות הזמן פער קוטבי מעין זה בין החברות עלול למוטט את כל עולם הכלכלה. אם יתבצע שינוי בשיטה הכלכלית, לפי מספר עקרונות בתורתו של מרקס, לבסוף תתקבל חברה טובה יותר. כשנשאלו מובילי מהפכה זו על אמונתם באלוהים, היו אומרים הסוציאליסטים: "אל תדבר איתנו על זה, מושגים דתיים רק מפריעים לתיקון החברה", כדבריו המפורסמים של מרקס: "הדת היא אופיום (סם) להמונים".
כביקורת על שיטתם דימה הרב קוק את הניגשים לתיקונים כלכליים בלבד בלא עולם הרוח ל"בנין ילדים, שהוא בונה את קליפת החיים בשעה שאינו יודע לבנות את החיים בעצמם" (אגרות הראיה ח"א, מ"ו). כאשר נותנים לרובד החומרי של החיים פתרונות, אך לא נותנים מענה לשאלה: מה מטרת החיים והחברה? אז מצד האמת בעיות החיים עוד לא נפתרו. פתרון חומרי-חיצוני מעין זה יוצר מאזן כלכלי יפה לעיניים, אך הוא חיצוני בלבד ואיננו חודר לנפשות עצמן. התיקון מוכרח להיות שורשי וחודר, כל עוד הוא יוצר שוויון חברתי מלאכותי אין בידו להושיע את החברה מעיוותיה.
קורבן עולה נושא מסר עקרוני המלמד שאנו נדרשים לעדן את כל הווייתנו, הן את העולם הרוחני (-הדם) והן את העולם הגופני (-האברים). קורבן זה כולו 'צורך גבוה' כאשר לאדם אין רשות ליהנות ממנו. קורבן העולה עניינו להעלות, לרומם ולזכך את כל מגמות החיים אל מציאות עליונה. אש המזבח היוקדת תמיד קובעת כי נקודת המוצא לזיכוך כוחות החיים אינה 'אש החול' הזמנית החפצה בסיפוק האישי והפרטי של האדם, אש זו אינה נותנת פתרון מעשי בלבד, אלא מבררת לאדם את סיבת חייו ובכך נותנת כיוון ומשמעות לכל מעשיו.
=======
בימים אלה יצא ספרי על חומש ויקרא, הספר השלישי בסדר הספרים "רוחי אשר עליך". קדמו לו החיבורים על חומש בראשית ושמות.
מה דעתך בנושא?
24 תגובות
0 דיונים
משה אהרון עו"ד
קורבנות -חסד חפצתי ולא זבח תיבת דואר נכנס x משה אהרון 5:22 (לפני 0 דקות) אני בס"ד. בהפטרת פרשת צו שם הנביא ירמיה את הדברים על השולחן לאמור : " הקב"ה מצד עצמו לא היה חלילה נזקק...
קורבנות -חסד חפצתי ולא זבח תיבת דואר נכנס x משה אהרון 5:22 (לפני 0 דקות) אני בס"ד. בהפטרת פרשת צו שם הנביא ירמיה את הדברים על השולחן לאמור : " הקב"ה מצד עצמו לא היה חלילה נזקק להם לקורבנות ההפך הנה ציטוט מתחילת ההפטרה ומסופה: בתחילה : "כי לא דברתי את אבותיכם ולא ציויתים בים הוציאי אותם מארץ מצרים על דברי עולה וזבח כי אם את הדבר הזה צויתי אותם לאמור שמעו בקולי והייתי ואתם תהיו לי לעם והלכתם בכל הדרך אשר אצוה אתכם למען ייטב לכם. ולבסוף : . "כי אם בזאת יתהלל המתהלל השכל וידוע אותי כי אני ה' עושה חסד ומשפט וצדקה בארץ כי באלה חפצתי נאום ה'". והנה לכאורה קושיה רבתי, אנו כבר קוראים שתי פרשיות על ציוויים חוזרים ונשנים על הקורבנות וכיצד זה הנביא מכריז : "לא ציוויתי ....". התשובה פשוטה: צודק גם צודק הנביא ומדייק כשבני ישראל יצאו ממצרים החזון היה ללא קורבנות של מאכולת אש, אלא רק קורבן לאדם - קורבן פסח הנאכל כולו על ידי האדם . אלא שלאחר חטא העגל בעליה השנייה להר סיני נאלץ הקב"ה כביכול לתת לבוש של ציווי לדיני הקורבנות . וגם כאן אך לתקופת ביניים של השהות במדבר סיני לאמור : זֹאת הַתּוֹרָה, לָעֹלָה לַמִּנְחָה, וְלַחַטָּאת, וְלָאָשָׁם; וְלַמִּלּוּאִים--וּלְזֶבַח, הַשְּׁלָמִים. לח אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת-מֹשֶׁה, בְּהַר סִינָי: בְּיוֹם צַוֺּתוֹ אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לְהַקְרִיב אֶת-קָרְבְּנֵיהֶם לַיהוָה--בְּמִדְבַּר סִינָי. {פ}
המשך 05:18 24.03.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
סגנון ייחודי ורענן לפרשות, גיא שלום מוביל דרך מיוחדת ומרתקת בספריו.
20:11 23.03.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
חזק וברוך גיא! דבר תורה מעמיק ומעניין! אשרינו שזכינו לחבוש לצידך את ספסלי בית המדרש בקרני שומרון! מזל טוב!!!:)
16:24 22.03.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
מעגל הדמים של הקורבנות (משה אהרון עו"ד) דם הקורבנות בס"ד וַיַּקְרֵב אֶת בְּנֵי אַהֲרֹן וַיִּתֵּן מֹשֶׁה מִן הַדָּם עַל תְּנוּךְ אָזְנָם הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן יָדָם הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן רַגְלָם הַיְמָנִית וַיִּזְרֹק מֹשֶׁה אֶת...
מעגל הדמים של הקורבנות (משה אהרון עו"ד) דם הקורבנות בס"ד וַיַּקְרֵב אֶת בְּנֵי אַהֲרֹן וַיִּתֵּן מֹשֶׁה מִן הַדָּם עַל תְּנוּךְ אָזְנָם הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן יָדָם הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן רַגְלָם הַיְמָנִית וַיִּזְרֹק מֹשֶׁה אֶת הַדָּם עַל הַמִּזְבֵּחַ סָבִיב". אמר להם משה לכהנים שלא יהא קל בעיניכם אפילו דם בהמה. שגם דם של קורבן אינו בחזקת מים . לפיכך אני נותן הדם בשלושה איברים שבכם : אוזן ימין השומעת הציווי . בוהן הרגל ההולכת לבצע . ובוהן יד ימין המבצעת את הקורבן. ולא עוד כל המזבח סביב דם לומר כי מעגל הדמים של הקורהות נעול וסגור לפיכך תבע מהם להיות זהירים מאד בתורת הקורבנות שלא להוסיף דבר על הציווי . ושקודם לכל אוזן ימין שלכם תהא תמיד גם כרויה לשמוע ציווי של אחרית הימים . לשוב ולהתרחק בכלל גם מכל דם של קורבן
המשך 14:24 22.03.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי בוגנים
מדהים איך זה מתקשר לימינו!
14:19 22.03.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ניסים יששכר טלבי
האקטואליה במאמר המבריק מוסיפה לו נופך ראוי. יישר כח עצום לרב גיא על ההברקות והרעיונות שאני מתפעל מהן כל פעם מחדש, וברכות עצומות להוצאת הספר החדש שמלא בעיונים ורעיומות...
האקטואליה במאמר המבריק מוסיפה לו נופך ראוי. יישר כח עצום לרב גיא על ההברקות והרעיונות שאני מתפעל מהן כל פעם מחדש, וברכות עצומות להוצאת הספר החדש שמלא בעיונים ורעיומות ןפירושים לספר ויקרא , המשך לספרי בראשית ושמות. בהערצה והערכה רבה,ורואה שבלי ספק נועדת לגדולות, ניסים יששכר טלבי.
המשך 13:47 22.03.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
. כיצד ה"א" הזעירא" של פרשת ויקרא מתחברת ל"מ" הזעירא של פרשת צו (משה אהרון עו"ד) בס"ד. אין "צו" אלא מהות חשובה וערכית של ציווי. וציווי לדורות עולם . שכל תכליתה של העולה...
. כיצד ה"א" הזעירא" של פרשת ויקרא מתחברת ל"מ" הזעירא של פרשת צו (משה אהרון עו"ד) בס"ד. אין "צו" אלא מהות חשובה וערכית של ציווי. וציווי לדורות עולם . שכל תכליתה של העולה הנשרפת כל הלילה על המזהח , אינו לנצח נצחים. אלא רק לתקופת "הלילה" של האנושות. עת ימשיכו עדיין בני האדם להאמין כי הקב"ה זקוק לקורבן - כלחם . בעוד הוא הקב"ה מתכוון "לחמי לאישיי" - לאנשיי הרעבים.. הנה כן, "עד הבוקר" עד לזריחתה של התודעה המפוקחת של : "ומלאה הארץ דעה את ה' ". ואזי לא קורבן עולה יהא על המזבח אלא אך אש אחרת אש קודש טהורה של ערכי האדם תוקד בו. לכן אל מול המצב האסטרגי שבו כאמור אך אש אחרת תוקד על המזבח . המוקד של העולה מסוייג באות "מ" זעירא. לרמוז כאמור כי " תקופתה של העולה כ"מועד" [המסומל באות "מ"] מסוייג ומוגבל הוא. לפיכך גם המשכן נקרא : "משכן אוהל מועד. כי לתורת הקורבנות יאה "אוהל וגם אירעי אותו שקצר מועד הוא . והיה אם יש קורא לדברים והיה בהם שביב של קורת רוח ו או יישוב הדעת, אנא חמישה לצדקה כי ממנה תוצאות חיים של גאולה. והאומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם. משה אהרון
המשך 13:37 22.03.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יונתן שמחי
שאפו לאתר וכותב המאמר על דברים מחוכים אלו. ממתין בצפייה למאמר הבא!!!
13:29 22.03.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עם ישראל
מדהים ומרשים!!! חסרים אנשים שיודעים לכתוב אמת זכה.
13:07 22.03.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נסים
כתיבה יפה וקולחת. המשך לכתוב כל שבוע
12:42 22.03.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר