הסוד בשולחן ערוך: צום ט' בטבת "לא נודע הצרה" - סרוגים

הסוד בשולחן ערוך: צום ט' בטבת "לא נודע הצרה"

מדוע קבעו לצום ב-ט' בטבת למרות שלא ידעו מה אירע באותו יום? איך זה קשור לאפיפיור הראשון של הנוצרים ולמה זה סוד כל כך חשוב שהיו צריכים להסתיר אותו עד היום?

הסוד בשולחן ערוך: צום ט' בטבת "לא נודע הצרה"
  צילום: שאטרסטוק

רגע לפני צום עשרה בטבת שיחול מחר (שלישי), יש להביא גם מקום לתעלומה היסטורית ביהדות על הצום המיסתורי בט' בטבת.

בשולחן ערוך (או"ח סימן תק"פ) מביא רשימה של צומות "אלו הימים שאירעו בהם צרות לאבותינו וראוי להתענות בהם", אולם אחד מהם נותר סוד עד ימינו: "בח' בטבת נכתבה התורה יונית בימי תלמי המלך והיה חושך בעולם שלשה ימים. וט' בו לא נודע איזו היא הצרה שאירע בו".

עד ימי השולחן ערוך, ספרי הפסיקה לא כתבו – במכוון או שלא – מה אירע בט' בטבת. יש שקישרו בעקיפין לכך שבאותו יום נפטר עזרא הסופר, כמו למשל בספר הלכות גדולות: "בתשעה בו לא כתבו רבותינו על מה הוא, ובו ביום מת עזרא הכהן ונחמיה בן חכליה", וכך כתב גם המגן אברהם על השו"ע: "לא נודע – ובסליחות שלנו איתא שמת עזרא הסופר".

אולם אם הצום ידוע שהוא בעקבות פטירתו של עזרא הסופר, מדוע כתב השולחן ערוך שלא נודע איזו היא הצרה שאירע בו? גם בטור כתב: "בט' בו לא כתבו רבותינו על מה הוא". החיד"א, בברכי יוסף, אכן אומר שיש בכך סוד ולכן רבותינו לא כתבו על כך שאם באמת הטעם הוא כי עזרא נפטר ביום זה היו פשוט כותבים כך: "דאי התענית משום עזרא ונחמיה – לכתבו בהדיא בט' בו על שמתו עזרא ונחמיה, כדרך שכותבים בכל יום על מה. אלא מדכתוב סתם – סוד יש בעניין".

מהו הסוד שהסתירו במה שאירע בט' בטבת?

יש שאמרו שהכוונה ליום שנולד אותו האיש, שכן חג המולד קרוב לזמן ט' טבת, אולם השערה זו קשה: ההלכה לא הסתירה את פטירת אותו האיש, ואף קבעה הלכות מסויימות לאותו יום 'ניטל' כמו מנהגים שלא ללמוד תורה באותו יום וכדומה.

דווקא אצל אחד האחרונים, ר' ברוך פרנקל, בהגהותיו לשולחן ערוך מצא רמז לסוד מכתב יד: "מצאתי בכתב יד שב-ט' בטבת נפטר שמעון הקלפוס שהושיע את ישראל בצרה גדולה בזמן הפריצים, נקבע יום מיתתו לתענית עולם בירושלים".

הרב פרעקל מזכיר ספר מיסתורי בשם "תולדות יש"ו" שנכתב שם: "וימות שמעון [הקלפוסי] ויתאבלו בני ישראל את שמעון וקבעו יום מיתתו להתענות בכל שנה ושנה והוא ט' בטבת".

מיהו שמעון הקלפוס? וכיצד הושיע את ישראל בצרה גדולה? ספר תולדות יש"ו, שהיה ידוע בזמן הגאונים וכנראה נכתב בתקופתם, והוזכר בחסרונות הצנזורה ברש"י במסכת עבודה זרה, הביא את ההיסטוריה של הנצרות לפי איך שהיהדות רואה את זה.

האפיפיור הראשון של הנוצרים – חכם יהודי

לפי הספר תולדות ישו הנוצרי, הנוצרים בתחילה היו כמו היהודים בכל דבר במעשיהם, אבל במחשבות שלהם היו רחוקים מאוד וכפרו והאמינו בישו הנוצרי. הנוצרים מאוד ניסו לשכנע את אחד החכמים שהעריצו בשם שמעון כיפא שיעבור אליהם אולם הוא כמובן סירב.

אולם חז"ל שדאגו שהנוצרים החדשים נראים ונדמים כמו היהודים החליטו לצאת למסע היסטורי: לשים סוכן בפנים שישכנע את הנוצרים שישנו את מנהגיהם כדי שיפסיקו להיות דומים ליהודים, ובכך לא יחטיאו את הציבור שלא יודעים להבחין מי הם היהודים ומי הם הכופרים. מי שנבחר לכך היה שמעון כיפא שהנוצרים רצו בו.

שמעון כיפא לא הסכים לכך בתחילה שכן זה אומר שיהיה עליו לוותר על היהדות, וחכמים גזרו שכל חטאיו יהיו עליהם, כי המשימה חשובה. וכך שמעון כיפא נכנס לנצרות, נעשה אחד מהגדולים אצלם, הוא שיכנע אותם שיעבירו את השבת ליום ראשון, ושיוותרו על הלכות כשרות ועוד, וכך עד שהנוצרים שינו לגמרי את המצוות והפכו להיות מה שאנחנו מכירים היום כ-"נוצרים". וכך הם התבדלו סופית מהיהודים, כפי שרצו החכמים היהודים.

על פי המסורת היהודית, אותו שמעון כיפא הוא הוא אחד משליחיו של יש"ו הנוצרי – פטרוס 'הקדוש' שנחשב לאפיפיור הראשון. אותו שמעון כיפא גם חיבר את פיוט נשמת כל חי לפי כמה מסורות.

החכם שמעון כיפא הושיע את ישראל, והבדיל את הנוצרים לגמרי מהיהודים, ובכך סרה הכפירה הנוראית מעולם היהדות. הוא התחזה לכופר ונאלץ לוותר על שמירת תורה ומצוות כדי לשכנע את הנוצרים שישנו את דרכם. לכן נשאר הסוד עד היום לקבוע את צום ט' בטבת עבור הגיבור שהושיע את ישראל וגדע הכפירה – שמעון כיפא, הוא שמעון הקלפוסי, הוא פטרוס – האפיפיור הראשון של הנוצרים.

וכדי שהנוצרים לא ידעו על זה – נשמר הדבר בסוד עד היום.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 1 דיונים מיין לפי
1
מה קרה בט' טבת
מס 3חרבונה | 18-12-2018 4:55
הכניסו ללוח השנה שלכם במחשב/סמארטפון את תאריך חג המולד של הכופרים 25 דצמבר שנת 0 לספירה ותקבלו תאריך עברי ט' טבת ג'תשס"א דהיינו נולד משיח השקר שלהם. האם לא ראוי לצום ביום זה ?
יש שתי בעיות עיקריות בחישוב זה
סתם להעיר | 19-12-2018 21:02
קביעת ה-25 בדצמבר כחג המולד הוא מאוחר מאד (המאה ה-4) ולא מראשית הנצרות. כמו כן, הקביעה לתאריך עברי בתקופה בה קידשו את החודשים לפי הראייה היא בעייתית נורא...