"בציבור שלנו": מי מצנזר את הספר של הרב אלי רייף? - סרוגים

"בציבור שלנו": מי מצנזר את הספר של הרב אלי רייף?

כחודש לאחר צאת ספרו הייחודי 'שלום בחילך' טוען מחבר הספר, הרב אלי רייף, כי יש מי שמסרב למכור את ספרו אפילו בציבור הדתי לאומי: "אני מכבד זאת אף כי פחות מתחבר לגישה כזו"

author-image
"בציבור שלנו": מי מצנזר את הספר של הרב אלי רייף?

לפני כחודש יצא לאור ספרו של הרב אלי רייף, רב קהילת 'השחר' במודיעין, 'שלום בחילך', העוסק לראשונה בהלכות לחיילות הדתיות. כעת טוען הרב רייף כי יש מי שמסרב למכור את ספרו אפילו בציבור הדתי לאומי, בו מדי שנה עולה כמות החיילות שמתגייסות לצה"ל.

"שיערתי שזה יקרה", אצמר הרב רייף. " גם בציבור שלנו יש מי שאינו מוכן למכור את הספר. אני מכבד זאת אף כי פחות מתחבר לגישה כזו".

הרב רייף הסביר כי "רבים מאלו שפונים לרב אינם שומרי מצוות קלה כבחמורה – האם בגלל כך רב לא ישיב להם כאשר הם שואלים אותו שאלה בהלכה? המחשבה שכל מעשה שאנו עושים הוא אוטומטית הענקת לגיטימציה לא ברורה לי. אנו יכולים לסייע לגלות אמפטיה ועוד, ואע"פ כן להסתייג".

כזכור, הרב רייף, הוציא לפני כחודש את ספרו 'שלום בחילך' הייחודי העוסק בהלכות צבא לנשים. ספרו של הרב רייף, שיוצא בתקופה בה קיים קרע בין הציונות הדתית לצבא ובין גורמים מסויימים בתוך הציונות הדתית, בסוגיית גיוס נשים לצה"ל, נכתב בעקבות בקשה של תלמידותיו מהמכינה הקדם צבאית לבנות דתיות 'צהלי' שם הוא מלמד.

בשיחה שהעניק ל'סרוגים' ביום הוצאת הספר תיאר הרב רייף את תחילת התהליך ואת ייחודיותו של הספר: "הבקשה מבנות מכינת 'צהלי', שבה אני מלמד, לספר הדרכה הלכתי, זרם השאלות מחיילות המשרתות בצבא המתלבטות בשאלות הלכתיות וערכיות והפנייה לפני שנתיים מצוות המכינה, כל אלו חיזקו בי את התחושה שהגיעה העת, כי רבות בנות עשו חיל וספר לימוד להן אין".

כריכת הספר

הרב רייף מבקש לעמוד על ייחודיותו של הספר ואומר כי "החשיבות בספר ייעודי נובעת מההלכות הייחודיות לנשים, התפקידים והמצבים היחודיים, והרצון להתאים את התכנים והשפה לבנות. ספר זה בא אפוא לענות על צורך זה. הוא נועד לסייע להכנה הלכתית לקראת הגיוס, למתן מענה לשאלות העולות במהלך השירות, וכן ללימוד ולהעצמה אישית ורוחנית".

הלכה, פרשנות והגות

על מבנה הספר הוא אומר כי "הספר בנוי משני חלקים: החלק הראשון הוא החלק ההלכתי. השתדלתי לנסח את ההלכות בקיצור ובבהירות הלכה למעשה. בתחילת כל פרק נכתבה הקדמה קצרה, כדי לתת מבט כללי על הנושא ההלכתי הנידון בו, ולשרטט קווי יסוד לשיקול דעת אישי בהתאם לנסיבות הייחודיות. בחלק השני של הספר מובאות פסקאות ללימוד עצמי. הפסקאות לוקטו מספרי הגות ופרשנות וסודרו לפי סדר פרשות השבוע".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
יש לי רעיון לעוד כמה ספרים...
המכיל | 17-09-2017 17:00
הלכות שבת למחלל השבת הדתי הלכות כשרות לאוכל הטרפות הדתי הלכות צניעות לפרוצה הדתית
אל תהפוך את הרב אלי רייף למחלל שבת ח"ו יש סיבה לכך
אריק | 18-09-2017 7:50
למדתי עם הרב אלי רייף בכולל הלכה לסמיכה לרבנות במעלה אדומים והספר נכתב לא למטרת לכתחילה. העובדה שבנות מתגיסות לצבא יוצרת מצב שצריך לתת את התשובות לשאלות הרבות ולתת פתרון שכן אי אפשר להוציאן ח"ו מכלל ישראל כולנו יהודים בני אברהם יצחק ויעקב שרה רבקה לאה ורחל. לתת הוראה לא לבחור בגדודי לחימה מעורבים אלא להיות משקית חינוך או חיל מודיעין גם לזה צריך הכוונה של רבנים והרב אלי רייף עושה זאת טוב . במאמר מוסגר את הבנות שלו הוא יכוון כמו כולנו לשרות לאומי אך גם שם יש הרבה מאוד שאלות מעשיות שגם לכך מכוון הספר
אכן, קראתי לא מזמן על הפשקוילים שהפיצו נגד
אישיהודי | 17-09-2017 17:45
הראי"ה זצ"ל והאשימו אותו ברפורמה ובכפירה רח"ל דור דור וקנאיו השוטים
2
כתבה מפוברקת כדי לקבל פירסום
לאה | 17-09-2017 20:08
כל מי שמעודדבנות להתגייס. חוטא ומחטיא!!!!!
3
הרב אלי רייף
אורן גרשון | 17-09-2017 20:45
כאדם חילוני אני מגדיר את כבוד הרב כ"הרב" שלי. אדם משכמו ומעלה. נזכור אותו תמיד כאדם שבא לצדנו בתקופה כה קשה טראומטית. תמיד עם חיוך נבוך וצנעה טהורה. תודה לך על מה שנתת לנו נזכור אותך לעד איש יקר אורן ופנינה גרשוו
4
יש חיילות בצבא.זו עובדה .אז טוב שיש
| 17-09-2017 22:37
גם ספר שתדענה איך להתנהג בכל מצב.אם הן התגייסו לא צריך להפקיר אותן לגמרי.ישנן גם בנות שמתחתנות עם ערבים.האם לא יצילו אותן?
5
נו באמת. ממתי יש חובה למישהו למכור או לקנות ספר כלשהו
מאן דאמר | 18-09-2017 0:14
מה הבדיחה הזו? מי שרוצה יקנה ומי שרוצה ימכור . מי שלא רוצה לא יקנה ומי שלא רוצה למכור - לא ימכור. כך זה עם כל ספר בעולם. מה החידוש כאן?
6
אם אתה מכבד זאת אז מה תלונתך?
.. | 18-09-2017 12:59
חוץ מזה מעולה. צריך לצנזר . יש מכה בציבור שלנו של בנות שמתגייסות. וצריך לא לעודד זאת