משפחת שאול עתרה לבג"צ: לחשוף את הפרוטוקולים על קביעת מותו של אורון

משפחת שאול עתרה לבג"צ: לחשוף את הפרוטוקולים על קביעת מותו של אורון

משפחתו של סמל אורון שאול הי"ד שנהרג בקרב בסג'עייה עתרה היום לבג"ץ נגד הצבא בדרישה להורות לצה"ל לחשוף בפנינו את הפרוטוקולים שהובילו לקביעת מותו של אורון

author-image
לחשוף את הפרוטוקולים על קביעת מותו של אורון
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

עבור שתי משפחות מבצע 'צוק איתן' עדיין לא הסתיים. משפחתו של סמל אורון שאול הי"ד שנהרג בקרב בסג'עייה עתרה היום לבג"ץ נגד הצבא בדרישה להורות לצה"ל לחשוף בפנינו את הפרוטוקולים שהובילו לקביעת מותו של אורון.

זהבה ואבירם שאול עתרו באמצעות עורכי הדין ישי שריד ונריה הרואה,  כנגד ראש המטה הכללי של צה"ל,  ראש אכ"א, והרב הצבאי הראשי, בבקשה להורות להם להתייצב ולתת טעם מדוע לא יעמידו לעיון אמו ואחיו וימסרו לידיהם את המסמכים ואת כל הפרוטוקולים בשלמותם, לרבות אלו שנכתבו בזמן אמת, הקלטות דיוני בית הדין וכל הדו"חות, המסמכים, ותוצאות הבדיקות שערך ענף איתור נעדרים בצה"ל בעניינו של אורון.

"זכותם הטבעית והברורה של העותרים, כקרובי משפחתו המידיים של החייל הנעדר, היא לעיין במלוא המסמכים הנוגעים להליך קבלת ההחלטות בעניינו, שהביא להכרזה עליו כחלל שמקום קבורתו לא נודע. הימנעותם של המשיבים ממסירת המסמכים במלואם, והחלטתם להציגם לעותרים באופן חלקי ותוך השחרות שונות, מעוררת חשש כבד בלב העותרים שמא מסתירים מהם המשיבים מידע חיוני הנוגע לאורון, אשר אינו עולה בקנה אחד עם ההחלטה להכריז עליו כחלל, וכן מידע חיוני הנוגע לשיקולים שעמדו בבסיס ההכרזה עליו כחלל.

סירובם של המשיבים לנהוג בשקיפות מלאה מציב את העותרים בחוסר ודאות רב ובדאגה גדולה, אשר מוסיפים ללא צורך על סבלם וייסוריהם הכבדים ממילא.  אביו של אורון, הרצל שאול ז"ל, הלך לעולמו לפני כמחצית השנה כשספקות מייסרים בדבר גורלו של בנו קיננו בלבו." נכתב בעתירה.

הרב הצבאי פעל בחיפזון

בפתח דבר העתירה נכתב כי "לוחם חטיבת גולני, סמל אורון שאול נעדר מאז שהנגמ"ש בו נסע, עם חבריו הלוחמים, נתקל במארב אויב בסג'עיה שברצועת עזה, במהלך מבצע 'צוק איתן'. ימים אחדים לאחר היעדרו של אורון, במהלך המבצע ועוד בטרם יצאו הכוחות מהשטח, כינס הרבצ"ר בית הדין, ולאחר דיון בזק, שנמשך מעט יותר מיממה אחת, קבע כי אורון הינו חלל צה"ל שמקום קבורתו לא נודע".

בהמשך מצוין כי "החיפזון בו פעלו הרבצ"ר ובית הדין, ימים אחדים לאחר היעדרו של אורון, וכאשר כל הדיון מתחיל ומסתיים במעט יותר מיממה אחת, הוא חסר תקדים  ביחס למקרים דומים בעבר בהם נעדרו חיילים בקרב. קביעת גורלו של אדם בכלל, וחייל בפרט, היא סוגיה שאין כבדת משקל ממנה, והחיפזון הרב בו נעשה הדבר במקרה זה מעורר שאלות ותהיות ממשיות בדבר המניעים לחיפזון".

עוד נכתב כי,  "ביום 6.3.2017 התקיימה פגישה בלשכת הרב הצבאי הראשי, שלאחריה הועמדו לעיון העותרים רק חלק מהפרוטוקולים של בית הדין, ואלה שנמסרו לא הוצגו במלואם אלא עם השחרות של קטעים מתוכם. הפרוטוקולים היו חסרים תאריך או חתימה ולא ממוספרים, לא ברור מי ערך אותם ומתי."

בעתירת המשפחה, מציין עו"ד ישי שריד כי "הסתרת חלק מהפרוטוקולים, והעמדתו לעיון של חלק אחר באופן חלקי בלבד,  מגבירים את חששם של העותרים בדבר נכונות ההכרעה בעניינו של אורון, ובעניין תקינותו של הליך קבלת ההחלטות בעניינו. חוסר השקיפות וההסתרה מחמירים את צערם וסבלם של העותרים ללא כל הצדקה וצורך", כך נכתב.

זהבה שאול: "צר לי שהגעתי לרגע שבו אצטרך לעתור נגד צבא הגנה לישראל והעומד בראשה שיקרים לליבי כל כך , אבל הסירוב של הצבא להציג בפניי את פרוטוקול הדיונים של בית הדין הרבני באותה העת מעלה בי תמיהות וספקות לגבי החלטתו של הרב הצבאי הראשי דאז תא"ל רפי פרץ שבניגוד מוחלט להלכה היהודית חרץ את גורלו של אורון, ואילץ אותנו לשבת עליו שבעה. "

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו