יום הזיכרון לשואה ולגבורה מביא איתו כאב, תסכול וגם לא מעט שאלות ותהיות באמונה.
תכניות הטלוויזיה והרדיו שוב יביאו בפנינו, הדור ששפר מזלו ונולד לתוך המציאות של מדינה יהודית ועצמאית בארץ ישראל, את התיאורים על הזוועות, הרציחות וההתעללויות השונות והמשונות, ואנו נוותר פעורי פה ועם מועקה גדולה בלב.
מאז אותן שנים ארורות ועד היום עולות ונשאלות השאלות הנוקבות בקרב רבים בעם שלנו "איפה הקב"ה היה בשואה?" ו"כיצד ייתכן שהעם הנבחר נזנח?".
ואכן במבט היסטורי ניתן לראות שמאורעות השואה הביאו ניצולים רבים וצאצאיהם לעזיבת המורשת היהודית, עד שכיום, למרבה הצער, רוב העם היהודי בארץ ובגולה כבר אינו שומר את מסורת אבותיו, שנשתמרה 3,500 שנה עד לאותו שבר ומשבר.
לאורך השנים רבים ניסו לתת מענה לאותן שאלות קשות ולהסביר מדוע קרתה השואה. אחת הסברות הרווחות טוענת כי מטרת השואה הייתה להוציא את עם ישראל מהגלות ולהביאו למקומו הטבעי בו עליו לשבת ולקדם את הגאולה העולמית – ארץ ישראל.
העם, שהיה שקוע בחשיבה גלותית ופאסיבית פספס פעם אחר פעם במשך אלפיים שנות גלות את ההזדמנויות לחזור לא"י, ולכן הקב"ה נאלץ לבצע "ניתוח" כואב, אך חיוני, של עקירת העם והשבתו לארץ. לפי גישה זו, מטרת העקירה הינה לצורך נטיעה, והצרות הנוראיות הן בעצם חבלי משיח, אשר בראייה הרחבה יתבררו בבוא היום כנחוצות וחיוביות.
גישה אחרת רואה בשואה עונש על תהליך ההתבוללות והחילון שהתחיל כבר אז בשנים שלפני המלחמה. בתורה נאמר לנו מפורשות כי במידה ונלך בדרך הישר בעיני ה' מובטח לנו כל טוב ושפע רב ("וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹתַי אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם…"), ומאידך אנו מוזהרים מפורשות כי אם נסטה מהדרך גורלנו יהיה רע ומר.
האחריות שלנו כעם היא קולקטיבית, ולכן ייתכן מצב שתינוקות וילדים, וכמוהם גם צדיקים גמורים, ייענשו בגין חטאיהם של אנשים אחרים. עם ישראל הוא גוף אחד וככזה התנהגות של איבר אחד משפיעה בהכרח גם על מצבם וגורלם של האיברים האחרים.
כל ההסברים קלושים
לעניות דעתי, כל ההסברים הללו ואחרים הינם קלושים ולא מצליחים להתקרב ליישב את הדעת והלב ולתת מענה סביר לקושיות הקשות. את השואה פשוט אי אפשר להבין! מוח אנושי אינו מסוגל למצוא שום הסבר לזוועה הנוראה שהתחוללה שם.
אנשים שעברו את השואה וחוו על בשרם את אימתה מתקוממים, ובמידה רבה של צדק, על עצם הרעיון להסבירה, וזאת משום שבאמת אין הסבר ואין תשובה. ועם זאת, אין בכך משום התרסה על האמונה. אנו מאמינים בקב"ה ובהנהגתו לא משום שאנו מבינים את דרכיו ואת מחשבותיו, אלא דווקא משום שהוא נעלה מאתנו ומהשגתנו.
בכלל, מי אמר שעל כל שאלה צריכה להינתן תשובה? מי אמר שכל דבר ביכולתנו לקלוט? אין כל בושה להודות ולומר: אכן, אין באפשרותנו להבין את השואה והיא נעלית מבינתנו.
אולם, אף שאין לנו שמץ של הבנה למה הייתה השואה, אנו מאמינים באמונה שלמה שהיה צפון בה איזשהו טוב נעלה שאין באפשרותנו להשיגו ושהקב"ה הוא תכלית הטוב והחסד. הדמות המקראית והטראגית איוב ניסח זאת טוב מכל באומרו אחרי שלל הצרות שנחתו על ראשו: "ה' נתן וה' לקח. יהיה שם ה' מבורך". אנחנו עצובים, כואבים ומבולבלים, אבל עדיין מאמינים ומברכים!
מי שרוצה רואה בשואה ערעור של האמונה ומי שרוצה מוצא בה חיזוק לאמונתו. אלוקים של המסורת היהודית לא התחייב מעולם לעשות עם בני האדם את הטוב בעיניהם. להיפך, אלוקים, על פי הגדרתו, עושה תמיד את הטוב בעיניו.
מי שתופס אותו כאיזה סנטה קלאוס שמנמן וחייכני, המשפיע אך ורק טוב על ברואיו, לפי הבנתם של מושג הטוב, איננו מבין את הבורא באמת. המעניין הוא שהיו לא מעט ניצולי שואה שמסרו עדויות מופלאות על ניסים ועל השגחה עליונה פלאית בתוך איימי המלחמה ורבים מהם התחזקו באמונה דווקא על ידה אחרי שנוכחו כי למרות הכול עם ישראל חי וקיים.
לשאלה היכן הקב"ה היה בזמן השואה אנחנו עונים – הוא זה שעשה אותה! אנחנו רחוקים מלהבין שאת שקרה וכואבים מאוד את שארע, ובכל זאת מאמינים שהכול בהשגחה פרטית ולטובה.
==
המאמר המלא מתפרסם בבלוג של ניר אביעד

מה דעתך בנושא?
6 תגובות
0 דיונים
מאור
09:16 20.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
מי שמחפש הסברים, יכול לפתוח חומש דברים, פרשת נצבים. וכן קצת ספרי הסטוריה על המצב הדתי ושמירת המצוות ברוב חלקי יבשת אירופה ערב השואה [כולל ליטא ופולין רחמנא ליצלן]. כך...
מי שמחפש הסברים, יכול לפתוח חומש דברים, פרשת נצבים. וכן קצת ספרי הסטוריה על המצב הדתי ושמירת המצוות ברוב חלקי יבשת אירופה ערב השואה [כולל ליטא ופולין רחמנא ליצלן]. כך שמהבחינה החרדית הממוסדת אחרי השואה המצב כבר היה יותר טוב...
המשך 14:25 19.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מישהו
איפה היה הקב"ה בחורבן בית ראשון, ושני? ובמרד בר כוכבא? וברדיפות באירופה ובארצות ערב? ובגירוש ספרד? השואה היא עוד אירוע בשרשרת. הרי זו הייתה גם טענת הנצרות מול היהדות (פסל האישה...
איפה היה הקב"ה בחורבן בית ראשון, ושני? ובמרד בר כוכבא? וברדיפות באירופה ובארצות ערב? ובגירוש ספרד? השואה היא עוד אירוע בשרשרת. הרי זו הייתה גם טענת הנצרות מול היהדות (פסל האישה המושפלת עם עיניים מכוסות מול פסל המלכה), ודרך אגב גם טענת הנאצים עצמם (בכותבם על אבזמי חגורות הס"ס "אלוקים איתנו"). מי שמקבל את ההסטוריה היהודית כולה כמעשה הקב"ה, מקבל גם את השואה, ככתוב בפסוק "יוצר אור ובורא חשך עשה שלום ובורא רע". גם הטוב גם הרע - הכל בא מהקב"ה. לגבי "טוב הנסתר ברע" - זהו עוד תירוץ שאנו מנסים לתרץ לעצמנו כמנוס מכך שפשוט אין דרך להבין, אבל זה לא יותר מאשר תירוץ.
המשך 12:04 08.05.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר
יישר כח. אגב, הרב עמיטל זצ"ל שהיה ניצול שואה בעצמו טען גם כך. אני לא מבין את השואה. אין לי הסבר לזה ולא יכול להיות הסבר שכלי למילון ילדים שנרצחו. אך...
יישר כח. אגב, הרב עמיטל זצ"ל שהיה ניצול שואה בעצמו טען גם כך. אני לא מבין את השואה. אין לי הסבר לזה ולא יכול להיות הסבר שכלי למילון ילדים שנרצחו. אך זה שאני לא מבין את אלוקים לא גורם לי להפסיק להאמין בו
המשך 18:08 02.05.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מלאך המוות
ולקח את נשמתם מעולם השקר והכזב אל עולם האמת אל מתחת לכסא הכבוד בכבוד גדול בגלל שמתו על קידוש ה' וגם נמחלו להם כל עוונותיהם. וגם ינקום את דמם.
15:56 02.05.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר
14:41 02.05.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר