תשקיעו בזוגיות שלכם, לפחות בשביל הילדים - סרוגים

תשקיעו בזוגיות שלכם, לפחות בשביל הילדים

אסור שהשיחות בין בני זוג יתמצו בסידורים שעליהם לעשות. בני זוג מחויבים להקדיש זמן לשיחה ביניהם. שיחה שתיגע בהם עצמם, ולא במחויבויות. לא מדובר במותרות, זאת מחויבות בסיסית בלתי ניתנת לפשרה. על זה נכרתה ביניהם הברית בזמן החופה. על השיתוף הנפשי ועל האהבה.

author-image
תשקיעו בזוגיות שלכם, לפחות בשביל הילדים

במאה התשע-עשרה סלד העולם המערבי מהמושג גירושין. התפיסה המקובלת הייתה שלא ניתן לפרק נישואין. היהדות הואשמה אז בחוסר קידמה בשל העובדה שבנסיבות מסויימות היא אפשרה פירוק של הנישואין. האשמות אלו הובילו מספר רבנים, שרצו להתאים את התורה לרוח התקופה, לנסות ולבטל את מוסד הגירושין.

מים רבים חלפו. התרבות היהודית נשארה בעמדתה המאפשרת פירוק נישואין כשהנישואין עלו על שרטון. התרבות המערבית התזזיתית שינתה את עמדתה לחלוטין וכעת היא רואה בגירושין חלופה ערכית המתאימה לכל אדם החפץ בהתחדשות בחייו האישיים. ושוב מותקפת היהדות שמאמינה שגירושין נכונים רק כשלא ניתן לשקם את הנישואין, ומוקעת בשל שמרנותה וחוסר הרלבנטיות שלה.

לאחרונה הוציא ידיד נפשי, הרב חיים נבון, ספר בנושא המשפחה ('שיעורי בית'). בספר דן הרב נבון במשמעות המשפחה לאור שיטתו של הרב סולובייצ'יק. בין שאר הדיונים והניתוחים החשובים מביא הרב נבון נתונים לא ידועים בנוגע למעמד המשפחה בימינו. נתונים שמסיבות שונות ומשונות אינם מוצגים בפני הציבור הרחב.

ילד במשפחה חד-הורית נפגע

"בשנות התשעים החלו להצטבר מחקרים, שנערכו בארצות הברית ובמדינות נוספות, המלמדים כי למרבה הצער… הסיכוי שילד שגדל במשפחה חד הורית ינשור מבית הספר, הוא לפחות כפול מאשר הסיכוי שכך יקרה לילד שגדל עם שני הוריו.

שיעור הילדים העתידים לחיות בבגרותם מתחת לקו העוני גם הוא כפול בקרב ילדים שגדלו במשפחה חד הורית. גם הישגיהם הלימודיים של ילדים המתגוררים עם הורה אחד נמוכים באופן ניכר מהישגיהם של ילדים המתגוררים עם שני הוריהם הביולוגיים. בממוצע, יש להם גם סיכוי גבוה הרבה יותר לסבול מהפרעות התנהגות שונות." ('שיעורי בית' עמ' 165)

אלו הם רק חלק מהנתונים שהביא הרב נבון. עם זאת, אסור לדלג על המשך דבריו:

"כמובן מדובר בממוצע בלבד. ילדים רבים שגדלו במשפחות חד-הוריות הפכו לאנשים בוגרים מאושרים ומצליחים, בכל מובן. הורים רבים המגדלים בגפם את ילדיהם נאבקים כדי להעניק להם את כל הנחוץ לגדילתם התקינה, ורבים מהם רואים ברכה בעמלם. לעתים, גירושין הם הדרך היחידה להיחלץ ממערכת יחסים קשה והרסנית, ורבים מאלו הבוחרים בדרך זו מצליחים לגדל ילדים נפלאים. ועדיין… המחקר מוכיח באופן חד משמעי שהמסגרת המיטיבה ביותר עם הילדים היא זו שבה הם גדלים עם שני הוריהם הביולוגים, הנשואים זה לזה." (שם, עמ' 166)

להשקיע בזוגיות – לפחות לטובת הילדים

חשוב להבהיר. המסקנה מדבריו של הרב נבון איננה בשום אופן שיש לבטל את הליך הגירושין. במקרים רבים גירושין מצילים את בני הזוג ואת הילדים מחיים של סבל נורא. המסקנה שלי מהדברים הקשים של הרב נבון היא שחייבים להשקיע הרבה מאוד בזוגיות. אם לא למעננו, אז למען הילדים.

זוגיות איננה מובנת מאליה. על זוגיות צריך לעבוד. בזוגיות צריך להשקיע. בני זוג שלא דואגים לזוגיות שלהם, פוגעים לא רק במחויבות לבן הזוג שלהם, אלא גם בסיכויי האושר של ילדיהם.

הזכרנו כאן בעבר את עצתו של פרופסור זאב לב (מייסד מכון לב, שנמנה בין השאר על מפתחי המיקרוגל וה MRI). לבחור ערב חתונתו – 'אתה חייב לצאת פעם בשבוע עם אשתך, ואני לא מתכוון שתצאו לחתונה או לאירועים ציבוריים. תצאו ותהיו יחד, רק אתה והיא – פעם בשבוע'.

אסור שהשיחות בין בני זוג יתמצו בסידורים שעליהם לעשות. בני זוג מחויבים להקדיש זמן לשיחה ביניהם. שיחה שתיגע בהם עצמם, ולא במחויבויות. לא מדובר במותרות, זאת מחויבות בסיסית בלתי ניתנת לפשרה. על זה נכרתה ביניהם הברית בזמן החופה. על השיתוף הנפשי ועל האהבה.

אל תגיעו לזה

מכשול נוסף בזוגיות אינו רק החוסר ב'עשה טוב' (השקעה בזוגיות) אלא גם ה'סור מרע'. לעיתים, לא עלינו, אדם נשוי מוצא עצמו מתאהב באישה אחרת (או אשה המתאהבת בגבר אחר). 'מה אני יכול לעשות', אומר אותו אדם, 'איך אני יכול להמשיך ולחיות עם אישה שאיני אוהב?'

אסור לשכוח שהתאהבות מגיעה על בסיס קשר אישי. אדם לא קם בבוקר סתם כך וגילה שהוא מאוהב במישהי אחרת. להתאהבות הזאת קדם קשר נפשי מקדים שלאדם היה מאוד נוח לצלול לתוכו. אף אחד לא כפה על אותו אדם להתאהב. האדם יצר קשר נפשי עם אישה אחרת שאיפשר את ההתאהבות.

ידעו כל גבר ואישה שמתחילים קשר אישי קרוב עם בן/בת זוג אחרים, שהם לא משחקים רק בזוגיות האישית שלהם, אלא גם בעתיד של הילדים שלהם. לפני שאדם יוצר קשר אישי קרוב עם מישהי אחרת עליו לעצום עיניים ולחשוב גם על הילדים שלו. הם אלו שישלמו בסוף היום את המחיר הכבד ביותר על ההרפתקאות הרומנטיות שלו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
יישר כח לרב על דברי החיזוק
נחום | 07-02-2017 12:11
2
בינגו אחד גדול על שני חלקי המאמר
גרוש ותיק | 13-06-2017 13:13
ואני יודע לצערי מצוין מהחיים איך זה נראה. שלא תדעו. תקשיבו לרב גורדין. הוא צודק. אני יודע את זה על בשר ילדיי ועל בשרי שלי. אין יום שאני לא רואה את זה ומרגיש בזה. אל תהיו טפשים ואל תגיעו לזה.