אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

תשובה לרב אפרתי: זה לא אנחנו שהרגנו את יש"ו

כמה קושיות על דברי הרב אפרתי, במחילה מכבוד תורתו: ראשית, האפיפיור אף פעם לא טועה. זו הרי עובדה ידועה. שנית, מדובר על ברייתא שמצוטטת לראשונה מאות שנים אחרי המאורעות. לעומת זאת, הבשורות בברית החדשה התחברו עשורים בודדים אחרי שהאיש נהרג. הלל גרשוני עונה לרב אפרתי.

תשובה לרב אפרתי: זה לא אנחנו שהרגנו את יש"ו
  זה לא אנחנו. זה בריאן.

בספר חדש של יוזף רצינגר, הידוע לידידיו גם בכינוי "הכס הקדוש" או בכינוי הרם בנדיקטוס השישה-עשר (או בעברית: ברוך הכבש), קבע הנ"ל שלא היהודים אחראים למותו של ישו.

זה כמובן מצער מאוד. הרי מותו של הבחור אמור להיות מאורע קוסמי שמכפר על החטאים של כולם ובכלל, אז ככה הוא מנשל את היהודים מאחריות לאותו דבר נפלא. תמיד ידענו שהוא אנטישמי.

גם מהבחינה הג'ואישית לא היה אכפת לי אם אנחנו אלה שהיו הורגים את הממזר, שגרם יותר נזק מתועלת. בקיצור זה ממש לא יפה מצדו שהוא הורס ככה את הכול.

מצד שני, הרב ברוך אפרתי טוען שהאפיפיור טועה, ואנחנו כן הרגנו אותו.

הוא מבסס את דבריו על קטע מהתלמוד הבבלי במסכת סנהדרין (מג ע"א), שצונזר בדפוסים הרגילים, ובו כתוב כך:

…והתניא בערב הפסח תלאוהו ליש"ו הנוצרי והכרוז יוצא לפניו ארבעים יום קודם שהוא יוצא ליסקל על שכישף והסית והדיח את ישראל, כל מי שיודע לו זכות יבא וילמד עליו, ולא מצאו לו זכות ותלאוהו בערב הפסח.

הנה, שחור על גבי תלמוד – אנחנו הרגנו אותו.

כמה קושיות על דברי הרב אפרתי, במחילה מכבוד תורתו:

ראשית, האפיפיור אף פעם לא טועה. זו הרי עובדה ידועה.

שנית, מדובר על ברייתא שמצוטטת לראשונה מאות שנים אחרי המאורעות. לעומת זאת, הבשורות בברית החדשה התחברו עשורים בודדים אחרי שהאיש נהרג.

שלישית, לחלק ממחברי הבשורות דווקא היה יוצא מצוין להטיל את האשמה ישירות על היהודים. אם היהודים באמת היו מוציאים אותו להורג, זה היה מעולה מבחינתם. במקום זה הם נאלצו למסור כל מיני דברים עקיפים כאילו רק הכהונה הגדולה הסגירה אותו לרומים ואלה הוציאו אותו להורג.

רביעית, מבחינה היסטורית ברור שישו חי בראשית הספירה ולא הרבה לפני כן, והוא הוצא להורג בערך בשנת 30. והרי 40 שנה לפני חורבן הבית, לפי התלמוד עצמו, בטלו דיני נפשות וממילא בית דין לא היה יכול להרוג אותו.

זה נכון שלפי התלמוד במקום אחר, ישו היה תלמיד של יהושע בן פרחיה, דהיינו חי שנים רבות לפני הספירה. אבל זו קונסטרוקציה שממש בלתי אפשרי לבנות מבחינה היסטורית בהשוואה למקורות האחרים, בני אותו הזמן או זמן קצר אחר כך.

בקיצור, הבעיה הבסיסית היא קבלת המקורות התלמודיים כסיפורי היסטוריה. זה דבר שעוד אפשר לקבל על מאורעות בני אותה תקופה (וגם זה בעירבון מוגבל מאוד), אבל על אירועים עתיקים יותר, צריך לקחת את הדברים בצורה מסויגת ביותר.

וכבר כתבו הרבה הוגים כגון הרמב"ם, ר' אברהם בן הרמב"ם ור' אברהם אבן עזרא ועוד רבים, שאין לקחת את כל אגדות התלמוד כפשוטן וכמשמען. ופלא שצריך לחזור ולומר דברים פשוטים אלה גם בימינו אנו.

במקרה דנן, נראה שהיהודים לקחו את ההאשמות נגדם כאילו הם אלה שאחראים למות ישו, והחליטו על דרך ההקצנה "ללכת עם זה עד הסוף", כחלק מהפולמוס. אתם אומרים שאנחנו אחראים למות ישו? שטויות: אנחנו ממש הוצאנו אותו להורג, את הפושטק. ורק היה צריך להוסיף איזה "אוּנה לכם".

 בקיצור, מבחינה היסטורית לא אנחנו הרגנו אותו, אבל מבחינה מהותית היינו שמחים לחזור בזמן ולהוציא אותו להורג כמו שצריך ובצורה מסודרת. אבל מה לעשות שמה שהלב חושק, הזמן עושק.

==

לבלוג של הלל גרשוני – הבלוגרשוני

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
הראיות במאמר לא חזקות מספיק
נביא | 06-03-2011 15:53
עדיף הפשט הפשוט בגמרא ורדיפות הנוצרים שאמרו אלפים שנים שרצחנו אותו, הדעה של הרב עדיפה לדעתי גם בהיגיון
2
מתוחבל זה קקטוס ה-16 כדי להעביר יהודים
עמיחי | 06-03-2011 17:17
על דת משה וישראל מה הם לא עושים?!
3
יחסי ציבור
שמוצניק | 06-03-2011 17:18
לפעמים נדמה שמאמרים מתפרסמים רק כדי לעשות יח"צ לכותביהם.
4
יחסי ציבור
שמוצניק | 06-03-2011 17:35
לפעמים נדמה שמאמרים מתפרסמים רק כדי לעשות יח"צ לכותביהם
5
קודם כל הסגנון שלך דוחה. ובנוסף לא חידשת דבר.
דייב | 06-03-2011 20:37
הרב אפרתי ביזה את עצמו. לך אפילו אין איך לבזות את עצמך...אתה כבר שם.
6
3 אתה כל כך צודק
שיפוצניק | 07-03-2011 9:19
7
אפיקורסות
המום | 07-03-2011 10:24
כותב המאמר הינו אפיקורס גמור שכופר בתורת ישראל , יינו יין נסך וכל שאר הדינים הנוהגים במומר
8
בואו נסכם ש-
המפשר | 07-03-2011 11:05
האחריות להריגת ישו תוטל רק על הרב אפרתי ותומכיו. ושאר היהודים יזוכו מאשמה. הרי רבי יהושע בן פרחיה חי לפני דורו של אותו האיש. ומסתבר שזה לא אותו ישו. כנראה השם היה די נפוץ בימים ההם.
9
אין לנו אלא דברי בן עמרם
אלי | 10-03-2011 3:28
בושה וחרפה! זה מה שיש להגיד על כתבה ברוח זו הלועגת ומחפשת לברוח מהאמונה הפשוטה בתורת משה ובתורה שבע"פ. תורתנו הק' היא תורה נצחית, ואך ורק היא המספרת לנו מה היה, להביא לכתבה זו את הרמב"ם והאב"ע זה להוציא דברים מההקשר. ב"ה זכינו לתלות את ישו הנוצרי, ואם קשה לך קצת על תאריכים עדיין אל תאמץ לליבך את ה'ברית החדשה' וד"ל.