בנט, למה לא גם מתמטיקה וגם יהדות? - סרוגים

בנט, למה לא גם מתמטיקה וגם יהדות?

הרב אלי קפלן על אמירתו של שר החינוך: "בתחילה אתה דוחף לחמש יחידות במתמטיקה כי זה הכי חשוב ועכשיו אתה אומר שתורה חשובה יותר?"

בנט, למה לא גם מתמטיקה וגם יהדות?

"לימודי יהדות יותר חשובים ממתמטיקה ומדעים" כך זעקה הכותרת הראשית בעיתון ידיעות אחרונות כציטוט מדבריו של שר החינוך. מוסיף העיתון ומסביר "אחרי שדחף את תלמידי ישראל לעשות בגרות 5 יחידות במתמטיקה, שר החינוך הבהיר אתמול כי בראש סדר העדיפות שלו נמצא מקצוע אחר…"

אכן, בנט הסביר את דבריו באומרו כי ללא התורה והרוח של עם ישראל אין ערך נצחי ללימודים המדעיים ואנו זקוקים לשני הדברים, אולם עדין דבריו כמעין סתירה. בתחילה אתה דוחף לחמש יחידות במתמטיקה כי זה הכי חשוב ועכשיו אתה אומר שתורה חשובה יותר?

נזכרתי בדברי המשנה האומרת "אם אין תורה – אין דרך ארץ, אם אין דרך ארץ אין תורה…אם אין קמח אין תורה ואם אין תורה אין קמח" (אבות פ"ג, יז).

מדוע המשנה מנסחת את הדברים על דרך השלילה, האם לא היה ראוי לנסח את הדברים באופן חיובי "גם תורה וגם דרך ארץ", "גם קמח וגם תורה"? ועוד, מדוע הקמח קודם לתורה, האם העולם הרוחני איננו חשוב יותר מן העולם הגשמי, האם אין ראוי לומר 'אם אין תורה אין קמח' ורק לאחר מכן 'אם אין קמח אין תורה'?

נראה כי הביטוי על דרך השלילה בא על מנת להבהיר עד כמה שני הצדדים הכרחיים, כי הרי כשאנו אומרים שצריך 'גם וגם' הדברים מטושטשים, כי 'גם וגם' זאת אמירה שאיננה חד משמעית, זו אמירה הנותנת מקום לכל אחד שרוצה לבחור צד אחד במשוואה לזלזל בצידה השני של המשוואה.

המהר"ל מסביר "רצונו לומר: דרך ארץ, היינו המלאכה שאדם עושה כדי שימצא פרנסתו וכל דבר שהוא צורך העולם…שאין לדרך ארץ… קיום באדם אם לא על ידי התורה…"

 

כשהמשנה אומרת 'אם אין קמח אין תורה' היא אומרת שאי אפשר לתורה להתקיים בעולם הזה ללא עשיה חומרית, ללא דאגה לפרנסה. ומן הצד השני היא מדגישה כי 'אם תורה אין קמח' כי אין משמעות לאדם או לעם ובוודאי לא לעם ישראל, ללא לימוד התורה וקיומה.

המהר"ל מסביר מדוע הקדימה המשנה את הלחם, את הקיום הגשמי, לקיום הרוחני ואומר "כי מפני שהקמח הוא הסבה לגמרי אל התורה, כי על ידי הקמח יוכל לעסוק בתורה ולפיכך הקמח צריך שיהיה קודם לתורה".

למה לא גם וגם?

נכון, יש גם משנה האומרת "יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ" אבל האמירה 'אם אין' היא הרבה יותר חד משמעית וחדה. משמעות הדברים היא שאין קיום לאדם ללא התורה כשם שאין קיום לאדם ללא צרכיו הגשמיים. הדברים קשורים זה לזה. יש מקומות בהם צריך להדגיש צד אחד של המשוואה ויש מקומות בהם צריך להדגיש את הצד השני, כל דגש לפי ההקשר המתבקש.

אם בנט היה אומר 'גם וגם' הוא לא היה זוכה לחשיפה התקשורתית לה זכו דבריו כי המסר היה מרוכך ולא חד משמעי וממילא לא היו מקבלים את מקומם הבולט והברור.

ועוד הערה חשובה שיש לתת עליה את הדעת. דבריו של השר נאמרו בכינוס של תל"י – תכנית תגבור לימודי יהדות המובלת על ידי ' מכון שכטר' שהוא בית המדרש של התנועה הקונסרבטיבית בישראל. דרך תכנית תל"י חודרת תנועה זו למאות בתי ספר ומציגה בהם 'יהדות פלורליסטית' המהווה תחליף ליהדות 'האורתודוקסית' השמרנית.

מהלך זה של תל"י מציב אתגר בפנינו אתגר גדול כי רבים הם האנשים המסורתיים הלומדים בחינוך הממלכתי שאיננו דתי ומקבלים את המסרים הללו בדרך נעימה ולא מאיימת. ההתמודדות עם תופעה זו איננה פשוטה כלל והיא מציבה אתגר גדול הן בפני שר החינוך והן בפני הגופים הנאמנים להלכה העוסקים בחינוך ילדי ישראל.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
הרב קפלן, היית חייב לכתוב משהו? כמו טוקבקיסט רגיל מהעם?
אמונה | 13-09-2016 13:17
מצפה מרבנים שינהגו אחרת הנה אני מגיבה, למדתי מהרבנים, כי הם נותנים דוגמא כזאת..
2
האמת שהפסקה האחרונה הכי מבהילה...
| 13-09-2016 14:32
לא לגמרי הצלחתי להבין מה הרב בא לומר (לתמוך בבנט? לחזק את דבריו? או להיפך?) בכל מקרה - הפיסקה האחרונה שבה הוא מגלה לנו מי זה תל"י - ממש מבהילה!!
3
למה לא יהדות, וגם מתמטיקה ?
מ | 15-09-2016 13:56
הנוער נותק מיהדותו על ידי עובדי משרד החינוך בממשלות השמאל, גם כיום ישנם עובדים המנסים בדרכים מתוחכמות להנציח את הנתק. טוב ששר החינוך שם את הדברים על השולחן- לפחות מהבחינה ההצהרתית.