פיקוח נפש בשיגור לווין? נו, באמת - סרוגים

פיקוח נפש בשיגור לווין? נו, באמת

האומנם היה כאן פיקוח נפש? האומנם היה חשוב כל כך לשגר את הלווין דווקא בשבת?- הנה ראינו שאותו לווין מעגלי שוגר, נשבר ורוסק ודבר לא קרה ונפש לא נפגעה העולם ממשיך להתקיים גם בלי הלוויין

פיקוח נפש בשיגור לווין? נו, באמת

על חטא העגל, עגלה ערופה וחוני המעגל

כאשר ימצא חלל באדמה לא נודע מי הכהו מצווה התורה בפרשתנו לזקני העיר הקרובה לקחת עגלת בקר אשר לא עובד בה ואשר לא משכה בעול ולהוריד אותה אל נחל איתן מקום אשר לא יזרע ושם לערוף אותה בנחל. והתמיהה גדולה, מה חטאה אותה עגלה ומה פשעה שהיא זו שצריכה לשלם את המחיר על מותו של אדם? ומה רצתה התורה ללמד אותנו דווקא בהורדת עגלה אשר לא עובד בה ובעריפתה במקום אשר לא יעובד בו ולא יזרע?.

החטא הקדמון- חטא העגל

עניין העגלה קשור בחטא העגל, חטא העגל כבר ידוע לשמצה כאשר בני ישראל חיפשו תחליף למשה רבינו הם עשו להם עגל ומחולות ורקדו סביבו.עד שמשה רבינו שב למחנה טחן אותו ופזר את עפרו בנחל היורד מן ההר.

הקשר בין החלל ובין אי שמירת שבת

נחזור לעניין אותו חלל- אכן המחולות והריקודים סביב העגל הם אלו שגורמים לאותו חלל באדמה, הם אלו שמקהים את החושים, הם אלו שגורמים לאותו חלל להיפגע והאחריות היא עלינו כחברה למנוע את אותם חללים באדמה!

מחובתנו וביכולתנו לקחת אחריות בנושא השבת ובערך הגדול שהיא נושאת עימה. מלבד ערך המנוחה שהוא ערך חשוב בפני עצמו, יש את הערך הגדול שאנו למדים מקיום השבת והוא ההכרה בכך שישנו בורא לעולם וההכרה בכך שהעולם אינו הולך במעגלים ללא תכלית ומטרה  ושהוא אינו קיים לריק. הבריחה מהערך החשוב הזה בהחלט יכולה לגרום למצב של חלל באדמה

פיקוח נפש בלווין?

אכן פסק הרב הראשי על פי הנתונים שהוצגו בפניו שישנו פיקוח נפש לכאורה וישנה חשיבות רבה בשיגור הלווין ואין כאן בכדי לחלוק  על הפסק חלילה, אלא עם אותם אלו שהציגו בפני הרב את הנתונים- האומנם היה כאן פיקוח נפש? האומנם היה חשוב כל כך לשגר את הלווין דווקא בשבת?- הנה ראינו שאותו לווין מעגלי שוגר, נשבר ורוסק ודבר לא קרה ונפש לא נפגעה העולם ממשיך להתקיים גם בלי הלוויין רק חסרון כיס גדול נותר לאותם הממהרים שמיהרו כל כך לשגר את הלווין ולא הצליחו להתאפק מלשמור על השבת  וסוף דבר ששברם נותר בידם.

חוני המעגל

על חשיבות שבירת המעגלים והברכה שבאה בעקבות כך,  לימד אותנו חוני המעגל אשר בעיצומם של ימי בצורת טבעיים לכאורה הוא הצליח לשבור, סביר להניח שרבים לעגו והתייאשו מלפנות בתפילה לה' וחיפשו דרכים טבעיות להתקיים בחינת אלה אלוהיך ישראל- חוני המעגל שבר את אותו עיגול והראה שהנה בתפילה זכה לה' וכבן המתחטא לפני ה' הרי אפשר לזכות לברכה גדולה ברכה שאינה מושגת בדרך הטבע.

מכאן מובן מדוע ציוותה התורה לקחת את העגלה אשר לא עובד בה ולערוף אותה במקום שאין בו ברכה לומר לנו שההיצמדות אל הטבע בלבד לא תביא לנו ברכה ולא תצמיח לנו פירות אלא להיפך מכך- ההיצמדות אל הטבע בלבד לגרום לנו נזקים בטווח הארוך

וכמובן שהדברים החשובים הללו שלמדנו מחוני המעגל נכונים שבעתיים לגבי השבת  שהיא היא מקור הברכה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
15 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
כתבה מצחיקה
יוסי | 08-09-2016 20:13
כיצד הכותב יכול לחלוק אם זה פיקוח נפש בלי שהוא מכיר את הנתונים מבפנים?
2
האם כבודו יודע את שיקוליו של הרב הראשי?
דביר | 08-09-2016 20:48
האם כבודו יודע את שיקוליו של הרב הראשי שעל סמך סברות הוא סבור כי הטעהו? קצת ענווה!
3
מי זה החצוף הזה?
חיח | 08-09-2016 20:55
אתה יכול לשאול את הר בעצמו במקום לבזותו ברבים.
4
פשוט חוסר הבנה
אברך | 08-09-2016 21:53
אי אפשר לדעת איזה מידע מודיעיני הפסדנו ומה יהיה המחיר שלו. והאם כל פעולה מבצעית, כל סיור או מערב שמתירים בצבא בשבת, אם נבטל אחדים מהם האם בשבוע שאחר מכן יהודי ח"ו יהרג? מתירים גם אם יש סיכוי מזערי שזה יציל חיים ולא צריך שום ודאות
5
שקצן בעל גאווה...
המום | 08-09-2016 22:08
שקצן בעל גאווה לאין סוף.
6
איפה אתה חי?
מקליק | 08-09-2016 22:53
אנחנו משתמשים בחשמל בשבת כי זה פיקוח נפש שיהיה חשמל יש הפסקות חשמל ויש נפגעים גם אם לא תמיד. לא כל מי שהתירו לו לאכול ביום כיפור היה מת אבל כנראה שיש כמה שכן ולכן אומרים לרבים לאכול וכן על זה הדרך. בדרך כלל טיל אחד מעלה כמה לווינים ומסתבר שאם לא היו שולחים אז זה היה מתעכב בהרבה זמן ואכן מצבנו כנראה פחות טוב גם אם אין כרגע אסון
7
להתפיל מיים לא סותר את האמונה בקב"ה
| 08-09-2016 23:19
בימות המשיח נאמר "ושאבתם מיים בששון" זה נאמר על המים מהברזים.וגשם לא מספיק כדי להזרים מיים בברזים והמיים ברוך השם נשפכים כמיים לכן הקב"ה נתן המצאות של מכונות להתפלת מיים. בעזרת השם שיהיה מטר יורה ומלקוש להחיות את העולם ולמלא אגמים ונהרות גם במדינת ישראל.
8
כמה גאווה במספר שורות בודדות...
| 08-09-2016 23:28
אני מאד מקווה שהמקלדת מתחת ידו של הרב כותב המאמר לא הקלידה את הכתוב. יש כאן רמיזה לא קטנה לקלות הדעת של כבוד הרה"ר שלא יודע לבקר לשאול לחלוק על גורמי ביטחון והרי הוא חותמת גומי להם. לעומת רוחב דעתו ושיקול דעתו של הרב כותב המאמר. כמה ציניות לכתוב שהנה לא קרה כלום... חוץ מחסרון כיס. כנראה שהרב הנכבד ממש מצוי בנבכי המודיעין והאיומים. ברור שאם הלווין נהרס - לא היה בזה פיקוח נפש. זה כמו לומר שאם רב מכובד ת"ח וצדיק נפטר בשבת - כנראה שהוא חילל שבת. כמה כואב לי לא פעם שרבנים "צעירי הצאן" מתיישבים ליד מקלדת....
9
חסר היגיון
דוד | 08-09-2016 23:47
זה בערך כמו שתגיד שסיור על הגבול בשבת אינו פיקוח נפש כי הנה יום אחד לא היה סיור ולא קרה שום דבר. אתה יודע למה נועד הלווין ומה תחסר מדינת ישראל בהעדרו?
10
מחאה
עמיחי אליאש | 08-09-2016 23:51
אינני מכיר את הכותב, אך יש למחות מחאה נמרצת על החוצפה לחלוק על הרב הראשי (או להחשיבו כטיפש שאינו מבין מה מציגים בפניו) ועוד בדברי ביזוי ולעג, כשניכר שהכותב אינו מבין כלל בענין (גילוי נאות: גם אני אינני מבין בזה כלל, ולכן אין לי הו"א לחוות את עניות דעתי בענין). הטיעון:"הנה ראינו שאותו לווין מעגלי שוגר, נשבר ורוסק ודבר לא קרה ונפש לא נפגעה העולם ממשיך להתקיים גם בלי הלוויין" יכל להאמר באותה מידה על חשיפת סוכן מרכזי של השב"כ למשל, וכל בר דעת מבין כמה קרתנות יש בו. יסוד קיום התורה הוא כבוד ת"ח, ובמיוחד כבוד הרבנות הראשית המופקדת על העמדת התורה במדינה.
11
כבוד הרב היו סיבות...
אבגד | 09-09-2016 2:24
כבוד הרב היו סיבות מוצדקות לשיגור,אם היית יודע אותם לא היית כותב מאמר זה,חזקה על הרב הראשי שיודע לשאול את השאלות הנכונות.בדרך כלל לא עושים ניסוי עם הלווין בראש הטיל השולח,תשאל את עצמך מדוע הפעם לקחו סיכון רב וערכו את הניסוי עם הלווין עליו?אם תדע את התשובה תבין את הדחיפות של הנושא. הטענה "נשבר ורוסק ודבר לא קרה ונפש לא נפגעה העולם ממשיך להתקיים" היא בעייתית ,אולי פיקוח נפש יקרה יותר מאוחר?,וכי לא נוסעים לבית חולים עם פק פיקוח נפש ובסוף מתברר שלא קרה כלום?,האם לא נתקלת בשירותך הצבאי במקרים של פעילות שגרתית של בטחון שוטף שנערכת בשבת ולפעמים היא מתבטלת ולא קרה כלום,האם לכן צריך לבטל אותה?
12
חוסר ידיעה אינה סיבה למאמר
ישראל | 09-09-2016 8:16
כבוד הרב יכול היה ללמוד ולהבין שיש דברים שחיוניים למדינה ולכן נחשבים כפיקוח נפש דרבים. איך כבודו חושב לנהל מדינה יהודית אם יהיה אסור למשטרה לסייר בשבת ? אבל העיקר שכולנו קראנו ולמדנו שיש רב כזה בארץ
13
תמיד מדהים אותי הכתבות שנכתבות ביודעין ללא ידיעה
יצחק | 09-09-2016 8:44
כבוד הרב לא יודע מה נאמר לרב לאו. ואף על פי כן ברור לו שעבד עליו דרשני.
14
אתה טועה ומטעה
ט. | 09-09-2016 9:52
צר לי אך ניכר מדבריך שאינך מבין דבר וחצי דבר בשיקולים הביטחוניים העומדים בבסיס שליחת הלווין. כתבת שלא קרה דבר מכך שהלווין נהרס, וזה מעיד על כך שנכנסת לשדה שהוא זר לך והנך טועה ומטעה. ודי לחכימא. אז אם אתה לא מבין בנושא- פשוט אל תכתוב עליו. כדאי עבורך למנוע את המבוכה.
15
איזו בורות בחומר ובהלכה
אורי | 12-09-2016 17:34
מעורבים בלווין הרבה מאוד דתיים ואפילו חרדים(מנכ"ל התעשייה האווירית הינו ירא שמיים) ואתה יודע טוב יותר ניקח דוגמא : לכל הדיעות מותר לשמור על גבול ואפילו עם רובה ורכב. ואם הרכב התקלקל ונכנסו גנבים ונוצר הפסד ממון גדול זה אומר שהשמירה אינה פיקוח נפש. ודי לחכימא!