פיקוח נפש בשיגור לווין? נו, באמת
האומנם היה כאן פיקוח נפש? האומנם היה חשוב כל כך לשגר את הלווין דווקא בשבת?- הנה ראינו שאותו לווין מעגלי שוגר, נשבר ורוסק ודבר לא קרה ונפש לא נפגעה העולם ממשיך להתקיים גם בלי הלוויין
על חטא העגל, עגלה ערופה וחוני המעגל
כאשר ימצא חלל באדמה לא נודע מי הכהו מצווה התורה בפרשתנו לזקני העיר הקרובה לקחת עגלת בקר אשר לא עובד בה ואשר לא משכה בעול ולהוריד אותה אל נחל איתן מקום אשר לא יזרע ושם לערוף אותה בנחל. והתמיהה גדולה, מה חטאה אותה עגלה ומה פשעה שהיא זו שצריכה לשלם את המחיר על מותו של אדם? ומה רצתה התורה ללמד אותנו דווקא בהורדת עגלה אשר לא עובד בה ובעריפתה במקום אשר לא יעובד בו ולא יזרע?.
החטא הקדמון- חטא העגל
עניין העגלה קשור בחטא העגל, חטא העגל כבר ידוע לשמצה כאשר בני ישראל חיפשו תחליף למשה רבינו הם עשו להם עגל ומחולות ורקדו סביבו.עד שמשה רבינו שב למחנה טחן אותו ופזר את עפרו בנחל היורד מן ההר.
הקשר בין החלל ובין אי שמירת שבת
נחזור לעניין אותו חלל- אכן המחולות והריקודים סביב העגל הם אלו שגורמים לאותו חלל באדמה, הם אלו שמקהים את החושים, הם אלו שגורמים לאותו חלל להיפגע והאחריות היא עלינו כחברה למנוע את אותם חללים באדמה!
מחובתנו וביכולתנו לקחת אחריות בנושא השבת ובערך הגדול שהיא נושאת עימה. מלבד ערך המנוחה שהוא ערך חשוב בפני עצמו, יש את הערך הגדול שאנו למדים מקיום השבת והוא ההכרה בכך שישנו בורא לעולם וההכרה בכך שהעולם אינו הולך במעגלים ללא תכלית ומטרה ושהוא אינו קיים לריק. הבריחה מהערך החשוב הזה בהחלט יכולה לגרום למצב של חלל באדמה
פיקוח נפש בלווין?
אכן פסק הרב הראשי על פי הנתונים שהוצגו בפניו שישנו פיקוח נפש לכאורה וישנה חשיבות רבה בשיגור הלווין ואין כאן בכדי לחלוק על הפסק חלילה, אלא עם אותם אלו שהציגו בפני הרב את הנתונים- האומנם היה כאן פיקוח נפש? האומנם היה חשוב כל כך לשגר את הלווין דווקא בשבת?- הנה ראינו שאותו לווין מעגלי שוגר, נשבר ורוסק ודבר לא קרה ונפש לא נפגעה העולם ממשיך להתקיים גם בלי הלוויין רק חסרון כיס גדול נותר לאותם הממהרים שמיהרו כל כך לשגר את הלווין ולא הצליחו להתאפק מלשמור על השבת וסוף דבר ששברם נותר בידם.
חוני המעגל
על חשיבות שבירת המעגלים והברכה שבאה בעקבות כך, לימד אותנו חוני המעגל אשר בעיצומם של ימי בצורת טבעיים לכאורה הוא הצליח לשבור, סביר להניח שרבים לעגו והתייאשו מלפנות בתפילה לה' וחיפשו דרכים טבעיות להתקיים בחינת אלה אלוהיך ישראל- חוני המעגל שבר את אותו עיגול והראה שהנה בתפילה זכה לה' וכבן המתחטא לפני ה' הרי אפשר לזכות לברכה גדולה ברכה שאינה מושגת בדרך הטבע.
מכאן מובן מדוע ציוותה התורה לקחת את העגלה אשר לא עובד בה ולערוף אותה במקום שאין בו ברכה לומר לנו שההיצמדות אל הטבע בלבד לא תביא לנו ברכה ולא תצמיח לנו פירות אלא להיפך מכך- ההיצמדות אל הטבע בלבד לגרום לנו נזקים בטווח הארוך
וכמובן שהדברים החשובים הללו שלמדנו מחוני המעגל נכונים שבעתיים לגבי השבת שהיא היא מקור הברכה
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו