אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הכרזת העצמאות של לימוד התורה הציוני

אם עד כה בישיבות ההסדר נאלצו ללמוד ספרי עיון של רבנים חרדים, בשנים האחרונות חל מפנה ויותר ספרי חידושים 'ציוניים' בגמרא תופסים את מקומם על מדף הספרים הישיבתי

הכרזת העצמאות של לימוד התורה הציוני
  ספרי חידושים סרוגים. חבורתא בישיבת הסדר (אילוסטרציה יוסי זליגר/פלאש90)

הכרזת העצמאות התורנית של הציונות הדתית החלה עם החלפת הר"מים החרדים בישיבת נתיב מאיר ושאר הישיבות התיכוניות בר"מים חובשי כיפות סרוגות. קשה להפריז בחשיבות השינוי התודעתי שנוצר כאשר בני הישיבות הציוניות נחשפו ללימוד גמרא בהיגוי ישראלי שהולך יד ביד עם שירות צבאי והשקפת עולם ציונית.

אך הכרזת עצמאות זו טרם הגיעה לידי מימושה המלא. את מדף ספרי העיון בישיבות ההסדר גודשים ספרי 'אחרונים', שרבים מהם נכתבו רק בעשרות השנים האחרונות, וכמעט אין ביניהם ספרים שנוצרו בבתי מדרש ציוניים.

בעולם הספרות ההלכתית קל למצוא תוצרים איכותיים של בני הציונות הדתית: 'פניני הלכה' של הרב אליעזר מלמד, 'הלכה ממקורה' של הרב יוסף-צבי רימון, 'מקראי קדש' של הרב משה הררי ועוד ספרים רבים אחרים. גם כתבי עת הלכתיים איכותיים כגון 'תחומין', 'אסיא' ו-'צהר' יוצאים לאור זה עשרות בשנים. אין צורך כלל להזכיר את העובדה שתחומי התנ"ך והמחשבה נשלטים כמעט ללא עוררין על ידי תלמידי החכמים של הציונות הדתית לגווניה, שהקימו לתחייה תחומים תורניים שנזנחו בעולם התורה הישיבתי הקלאסי.

אך תחום העיון נותר מיותם במשך שנים רבות, בעיקר בקרב ישיבות ההסדר. תלמיד ישיבה שלמד את הסוגיה עם הגמרא והראשונים, וחשקה נפשו לעיין ולפלפל בניתוחי האחרונים, היה לומד סימן ב'קהילות יעקב' של הרב קנייבסקי, מעיין בדברי ה'ברכת אברהם' או מציץ בספרי ה'הערות' של הרב יוסף שלום אלישיב. כך נוצרה תחושה של תלות גמורה בכתבי הלמדנים הליטאיים, שהלכה והתגברה עם יבול הספרים העצום שמניב העולם החרדי בכל שנה.

תמונת-מצב זו הולכת ומשתנה במהלך העשור האחרון. אט-אט קמים לנו תלמידי חכמים המשקיעים את אונם ביצירה תורנית-עיונית מקורית. כדוגמה בלבד אפשר להצביע על ספריהם של הרב יצחק שילת ממעלה אדומים, הרב דני וולף מישיבת הר עציון ועוד רבים שעוסקים בנושאים העיוניים העמוקים והמורכבים ביותר באופן שאינו נופל ממקביליהם הליטאיים.

יתרונות של החידושים הסרוגים

לפני כשלוש שנים החל מהלך חשוב המבקש לחזק את השינוי וההתקדמות בתחום. בשילוב כוחות של נציגים ממגוון רחב של ישיבות הקמנו, חבריי ואני, את כתב העת 'אסיף'. שנתון איגוד ישיבות ההסדר, המאגד בתוכו את מיטב המאמרים מפרי עטם של לומדי התורה בציבור הדתי: בעיון, בהלכה, בתנ"ך ובמחשבה.

כתב העת מצליח לאחד, באופן ייחודי וחסר-תקדים, את מגוון הקולות התורניים של הציונות הדתית, על כל גווניה. עם צאתו לאור של הגליון השלישי, בימים אלו, אנו יכולים לומר בפה מלא כי רמת הלימוד והכתיבה של בתי המדרש שלנו גבוהה ומרשימה בכל קנה מידה. לא זו בלבד שאין היא נופלת מן הכתיבה המסורתית, אלא שיש בה יתרונות העשויים להוביל את לימוד התורה לפסגות חדשות, וזאת לפחות בשני מובנים:

ראשית, הכתיבה הציונית נמצאת בשיח מסוים לא רק עם הכתיבה התורנית הקלאסית, אלא גם עם עולם האקדמיה. אין זאת שמאמר תורני-ציוני יכלול בהכרח התייחסות למחקר תלמודי, אך נורמות הכתיבה הנדרשות ממנו שאובות במובנים מסוימים מן הסטנדרטים האקדמיים. הן באופן ההצגה המסודר והבהיר, והן בדרישה מן המחבר לקרוא ולסכם את דברי הכותבים שקדמו לו, דרישה שלא קיימת כלל בספרות התורנית הקלאסית שבה עשרות ספרים חוזרים על אותם 'חידושים' במקביל.

מובן אחר הוא השילוב של מגוון דיסציפלינות בכתיבה העיונית. בספרות העיונית הציונית נמצא פעמים רבות ניתוח עומק של הפרשיות הרלבנטיות בתנ"ך, תוך שימוש בכלים שנרכשו ופותחו בתחום לימוד התנ"ך בדור האחרון. כמו כן נמצא לעיתים מזומנות דיונים בהשתמעויות הרעיוניות של הכיוונים העיוניים השונים, כאשר במאמרים מסוימים דיונים אלו יהוו תבלין בלבד, ובאחרים הם יהוו חלק מהותי מן העיסוק הלמדני.

העיון קודם לדרשנות

מטרתו של מאמר איננה רק להסב את תשומת הלב להתעצמותו הגוברת של עולם התורה והלמדנות הציוני המודרני, אלא גם להדגיש את החשיבות העצומה של ההשקעה והטיפוח של עולם זה. לימוד העיון הוא השורש והבסיס שעל גביו נבנות לאחר מכן הקומות של פסיקת ההלכה, ההכוונה הרוחנית וההנהגה הציבורית. המסורת מספרת שרבי מאיר שמחה מדווינסק חיבר את פירושו לתורה, "משך חכמה", עוד בטרם כתב את ה"אור שמח", ספר חידושיו על הרמב"ם. למרות זאת, חשוב היה לו לפרסם קודם דווקא את חידושיו הלמדניים, מתוך תפיסה שלפיה רב צריך קודם כל להיות למדן, ורק לאחר מכן להיות פוסק או דרשן. גם הרמב"ם כתב פירוש על המשנה ועל סוגיות חמורות בגמרא, קודם ששלח ידו בספרי הלכה ומחשבה.

מדוע זה כך? העיון הלמדני הוא הליבה שממנה יונקים כל שאר הענפים. שם נוצרים ומתלבנים מושגי היסוד המהווים את אבני הבניין לכל פסיקה הלכתית. שם נוצר "מעשה אדריכלות נפלאה, שבסיסה מונח על הארץ, בחיים היומיומיים, וראשה מגיע השמימה, לשיאה של הפשטה מחשבתית ושל התדבקות טרנסצנדנטאלית בשכלו האין-סופי של נותן התורה", כלשונו של הרב סולובייצ'יק. מי שדובר את שפת העיון, מסוגל להבין לעומק את תכני התורה שבעל פה, ולהיות חלק מתהליך המסירה והיצירה של תכנים אלו.

אם הציונות הדתית חפצת חיים היא, והיא מבקשת לתפוס מקום משמעותי בעולם היהודי, לא די בחיזוק כוחה הפוליטי או התקשורתי, ואפילו לא די בספרות תורנית פופולרית. עליה לבנות עולם עמוק של לימוד תורה, שבלב לבו עומד לימוד הגמרא בעיון.

==

ביום חמישי הקרוב (ב' אדר א', בשעה 19:30) יתקיים בהיכל שלמה כנס לכבוד השקת הכרך השלישי של כתב העת אסיף, שמוקדש לזכרו של חבר המערכת, הרב איתם הנקין הי"ד. בכנס ידברו וידונו טובי היוצרים התורניים של הציונות הדתית, ויעסקו בנושא הכתיבה התורנית המתחדשת. הציבור הרחב מוזמן לקחת חלק באירוע, וכן לעיין בגיליון החדש של כתב העת המופיע באתר 'אסיף', יחד עם כ-7,000 מאמרים נוספים מבתי המדרש הציוניים: http://asif.co.il/?page_id=32120

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
23 תגובות - 20 דיונים מיין לפי
1
בשורה משמחת. רצ"ב ספרים למדניים נוספים מבית מדרשנו
אליהו | 08-02-2016 12:19
כדאי לציין חיבורים נוספים: הרה"ג נחום רבינוביץ', בחיבורו יד פשוטה על הרמבם - חידושים נפלאים למביני דבר. מקורות מחודשים שגדולי האחרונים לא חשפו עד כה. ועוד... שיעורי הרב שטרנברג על הש"ס - שיעורי עיון עמוקים ומחודשים, יצאו כבר כמה כרכים שיעורי הרב ליכטנשטיין - חידושים על הש"ס כולל סדר טהרות שאין עליו הרבה ספרות אחרונים שיעורי הרב אברהם שפירא הרב פריס על שו"ע אבן העזר ועוד...
2
איזה אנטי לחרדים. יש חידושי גמרא 'ציוניים ויש 'חרדיים'?
אבי | 08-02-2016 12:25
3
נו כרגיל
| 08-02-2016 12:31
הבלבול אוחז בכל חלקה טובה הרבנים החרדחיילים כותבים ספרותפלפול פסוידו חרדית הם קוראים לה ציונית אבל הם חרדים דתיים ולאומיים המחברים שמוזכרים כאן לא רק שלא התנתקו מהחרדיות הם רק העמיקו אותה מה למשל הוסיך הגאון משה הררי על הר, עובדיה הרבה הערות בשולי הדף כרגיל החרדליים ככ מבולבלים שהוא לא מבינים את מהות דמותם המשתקפת במראה...
4
תיקון קל: רוב האחרונים היו ציוניים
ארז | 08-02-2016 12:38
מהכתבה משתמע בטעות כאילו חידושי האחרונים עד כה הם מבתי מדרש חרדיים. וכמובן שזו טעות קשה. הספרדים כולם היו ציוניים. רוב האשכנזים היו ציוניים. ר' שמעון שקופ למשל, היה ציוני נלהב, היה מועמד לעמוד בראש ישיבת מרכז הרב, אך הדר לא הסתייע. והדוגמאות רבות. לצערינו
לא מדוייק
| 08-02-2016 17:27
הגדרת הציונות אצלם והפרקטיקה הציונית אצלנו לא ממש עולות בקנה אחד בריאות וטובות
5
נהדר. מאז שהשיקול הממלכתי הפך לשיקול הלכתי - שיפרדו !!
רוני | 08-02-2016 13:11
"היפרדו נא מעלי" כבר שנים שאי אלו רבנים מהמגזר הציוני דתי הכניסו את השיקול הלאומי ממלכתי ציוני של מדינת ישראל אל השיקולים ההלכתיים שלהם בפסקי הלכה שונים אכן הגיע הזמן שיפתחו שולחן ערוך ציוני "לא גלותי" משלהם, חדש טרי ורענן, כזה שציות לספר החוקים של מדמנת ישראל יהיה בו שיקול עליון, ויפסיקו לשחק אותה הלכתיים ויפסיקו לחלום על "חרדים לאומיים".
6
א. לא גאווה אלא בושה ב. חלומות באספמיה
חייל דוס | 08-02-2016 13:20
א. לא ללמוד את הקהילות יעקב בגלל שהוא לא נכתב בבית מדרש ציוני זה בושה לאינטלגנציה!!! ואם הוא היה סובר שצריך לישב את גבעות השמרון אז התורה הייתה יותר טובה? ב. לחשוב שר"מ בישיבה שלמד 40 שנה תורה (מתוכם 3 שנים נלחם בצבא ועוד 4 באקדמיה) יכול להחליף את הקהילות יעקב או את ר' שמעון שקופ' זה חלומות מאספמיה..... ג. הציבור המזרחי קם לפני פחות מ100 שנה לעומת החרדי שקיים מאז אברהם אבינו אז תבינו לבד שיקח לחם עוד כמה שנים להשלים את הפער
אתה צודק..
| 08-02-2016 14:50
אברהם אבינו לא נלחם נגד חמשת המלכים..הוא אמר תהילים נגד טילים ולבש גרטל ושריימל
7
ההבדל בין היהדות החרדית לציונות הדתית הוא ב
| 08-02-2016 13:32
ההבדל בין היהדות החרדית לציונות הדתית הוא בזה שביהדות החרדית ישנם מוחרמים ומוקצים אשר ספריהם לא מוכנסים לתוך בתי המדרש, בעוד בציונות הדתית פתוחים ללמוד מכולם, מן הסתם באופן ביקורתי
פתיחות זו אינה מעלה אלא חיסרון
| 08-02-2016 14:11
גבול שמת בל יעבורון! גם את תורתה של נחמה לא לומדים שם - מאותה סיבה נכונה ומוצדקת.
8
כל שחכמתו מרובה ממעשיו אין חכמתו מתקיימת.
חרדלניק | 08-02-2016 14:18
הלוואי שכל עם ישראל מכל הגוונים ירבו ויתחזקו בלימוד גמרא עיון. קנאת סופרים תרבה חכמה. הבעיה היא שבתוך הציונות הדתית יש גורמים אשר אינם חלק מה-70 פנים לתורה (לדוגמא- תומכי "חברה מעורבת לכתחילה"). ברור שהארגון הנתמכת ע"י הקרן לישראל חדשה – נאמני תורה ועבודה- פועלים נגד התורה. הבעיה היא שיש גם ארגונים של "רבנים" אשר פועלים נגד התורה. כדי להגיע לגדלות בתורה צריך עוד מרכיבים, ביניהם – שמירת עיניים ושימוש תלמידי חכמים אמיתיים. אחרת, אפשר להגיע לטעויות הרות אסון. לכן על הציבור התורני להתחזק בענייני צניעות, להכיר בכך ש"איך שגדלנו בסניף בני עקיבא" – זה נגד התורה בעליל (אע"פ שלמדריכים/מארגנים, וכ"ו היו כוונות טובות באמת), לדעת להקדים את הנאמנות שלנו לקב"ה לפני המדינה כאשר יש סתירה ביניהם (ואכן יש מקרים שיש סתירה ביניהם) ובע"ה הציבור יצליח לעלות מעלה מעלה בתורה ובעבודת השם.
9
כולם היו חרדים
צחי | 08-02-2016 15:18
הרשב"א הרמבן ועו' הרא"ש הטור והבית יוסף הש"ך הסמ"ע המג"א הב"ש הח"ם הגר"א ורע"א וחת"ס מה התמורה שאתם כותבים
10
הינך אחד בכל דמיונות
כל השומע יצחק לנו | 08-02-2016 16:05
ספרי הרב רימון וספרי הרב מלמד אינם דומים ואינם מתקרבים לספרי ההלכה של הליטאים למשל "הלכות חג בחג" של ר משה מרדכי קארפ, למשל לספרי "אורחות שבת" של הרבנים גלבר ורובין. ספרי הרב חורב הם ספרים טובים אבל הם לא שונים בהרבה מעמיתיהם הספרדים חניכי הרב עובדיה. למעט ספרי הרבנים ר"א שפירא, שטרנברג, וכמה מהר עציון , ספרות למדנית ישיבתית זה מוצר שאינו קיים בישיבות שלנו. יד פשוטה הוא חיבור חשוב וחיבורו של הרב קאפח על הרמב"ם גם הוא חשוב, אבל אין להם שום שייכות לז'אנר הלמדני. הכתבה הזו היא הקדמת פורים קטן והפיכתו לפורים גדול. עד כאן פורים ואילו "התשעה באב" של הענין, שאם הצריכה של ספרות למדנית ישיבתית פחתה, זה לא בגלל שיש לנו תוצרת ביתית, זה פשוט כי זה לא מעניין את החברה שלנו. לימודי התנ"ך/חסידות/ ניו אינג' וכו'. הם חזות הכל.
11
הרשב"א והריטב"א לא לבשו כיפה סרוגה ולא ישבו גבעות..
מישהו | 08-02-2016 16:24
כל הראשונים התנהגו אחרת מכם... לא בילו בסניף בני עקיבא מעורב ולא שירתו עם בנות וגם לא הלכו ללמוד תואר אלא ישבו ולמדו כל היום ולא חיפשו קולות לא הקימו ארגוני נשים ולא ליגת כדורסל בתי כנסת לא הלכו לרעות צון בגבעות השמרון ולא לגדל עשבים משמחים בגבעות בנימין לא הלכו לחפש מעיין חדש ולא להקים האחזות שפונתה אז איך אותם אתם לומדים??? גם את החומש תחליפו.... כתוב שם והגית בו יומם ולילה ולא להיות רב דוקטור וגם כתוב שם והיה מחניך קדוש ולא סרט על הראש במקום מטפחת
12
מה נסגר, השתגענו?
דדד | 08-02-2016 16:41
עכשיו הסרוגים מובילים 1:0 על החרדים, בואו נריע בפראות מהיציע... קבל את האמת ממי שאמרה, גם אם הוא (רחמנא ליצלן) חרדי. שכוויעח גדול על הוצאת 'אסיף' אבל אין דרך אחרת ליחצן אותו?
13
תגובה למגיב 6
יוסף בנימין | 08-02-2016 18:11
מי אמר שהצבור החרדי קיים מזמן אברהם אבינו והציוני דתי קיים רק מאה שנה? הרי אברהם אבינו עצמו היה ציוני כאמור בפרשת לך לך והצבור הציוני קיים מאז. הצבור החרדי הוא זה שהתחיל להתקיים מאוחר.
14
"הכרזת העצמאות של לימוד התורה הציוני(ת)"
ליאור | 08-02-2016 19:57
אמת כתבת. יש תורת ישראל ויש תורה ציונית. ידע כל יהודי אם בתורת משה בחר - או בתורתו של הרצל. ולא, לא ניתן לגשר ביניהם - למרות נסיונותיכם בני 70 שנה.
15
אפילו הרפורמים קדמו לכם..........
יהודי | 08-02-2016 23:04
כשרואים מי הגאון הכותב, הכל מתבהר!
16
מה ההבדל הגדול?
חמור חמורתיים | 08-02-2016 23:55
מה הופך את הפסיקה של המוזכרים לעיל לציונית? לא ברור לי טיב הטיעון. לדוגמא- הכותב ובני בית מדרשו פועלים רבות(במישור ההלכתי) נגד גופים לאומיים(דוגמת הרבנות הראשית) וזאת לפני שנוסיף את פעלו של מור-אביו שליט"א. מה ההגדרה של חידושים ציונייים? האם כל מי שלובש שחור נפסל לכתחילה? למה כל הפוסקים שמביא הכותב הם בני תרבות אירופה? האם אין חכמים יוצאי אומות ישמעאל שמרבים חידושים בקרב האחרונים? האם בקרב הציונים אין אחרים פרט לגוש ומעלה אדומים? בהירות כמאמר אקדמי- למרבה הצער מאמרים אקדמיים רבים(בעיקר בתחום מדעי הרוח) דווקא סובלים מעירפול וחוסר בהירות(לעיתים ע"מ להסתיר שהם בנויים על הבל וריק) האם אין בכך נפילה באיכות המאמר התורני? לסיכום, ההפרדה הגסה בעולם התורה(רק לצרוך אירופיים עם כיפות סרוגות וסנדלים) מזכירה את משפט שלמה, הבא נזכור שאנחנו לא מעוניינים לחתוך את הילד.
17
בעוד שהיהדות החרדית נשענת על רצף (-אתה כתבת!)
חרדי, מהנדס | 09-02-2016 9:40
הציונות הדתית "צעירה" אפילו מהרפורמים. אבל, כשרואים מי הכותב, הכל ברור........
18
כבוד הרב מתעסק בשטויות. כל מי דשכול לחדש לי אני אלמד
| 09-02-2016 10:03
ממנו.
19
מה עם ברור הלכה
יוסף בנימין | 09-02-2016 18:53
חלוץ המכונים התורניים שקיים כבר 40 שנה ומחבר את לימוד העיון עם למוד ההלכה כחזונו של מרן הרב זצ"ל. הלכה ברורה וברור הלכה על המפה של עולם הישיבות הציוני דתי עוד לפני שהרב אברהם סתיו נולד. מה ההדגשה הזו שרק עכשיו יש יבול ספרותי תורני למדני
20
יש מספיק חידושי גמרא של רבנים ספרדים ציונים
איתמר עידן | 10-02-2016 21:13
אפשר ללמוד את חידושיו של רבי רחמים חי חוויתה הכהן זצוק"ל על הש"ס שראה במדינה "אתחלתא דגאולה" ואמר הלל ביום העצמאות הספר נקרא "פרחי כהונה", ספר "משמרות כהונה" לרבי אברהם הכהן יצחקי מגדולי רבני תוניס. אל תלכו אחרי הליטאים ששונאים את הציונות.