הרב אברהם סתיו האשים אותי במאמרו בהאשמה חמורה ללא כל בסיס.
כך הוא כותב: "בהזדמנות זו יובהר כי הרב גולדברג אמר בפיו, בשיעור מוקלט, שהסכם כמו זה של 'צהר' כשר לכתחילה. את העובדה שהוא מסרב להעלות את עמדתו על הכתב יכולים לזקוף הרב אליאש וחבריו לחובתם בלבד".
אקדים ואומר שביררתי את הדבר עם ת"ח ממקורבי הגרז"נ גולדברג, והוא מסר לי שהגרז"נ אמר שהסכמתו הייתה מפני שהטעו אותו בהצגת ההסכם לפניו, ולהסכם כמו שהוא, הוא מתנגד.
ולגופה של ההאשמה, גם אני, גם חבריי וגם רבותיי לא הפעלנו מעולם שום לחץ או איום ח"ו כלפי שום ת"ח שימנע מלהביע דעתו. ואם כוונתו לדברי ביקורת או אפילו לכרוזים כדוגמת הכרוז ממנו התחיל הדיון, מלבד מה שלא היה עולה על הדעת שנבקר את הגרז"נ, הרי יש לומר לרב סתיו: קשוט עצמך תחילה, שכן הוא עצמו במאמר זה כותב שכל מי שלא חושב כמוהו עיניו עצומות ולבו אטום, ומי שמעז גם להביע בפומבי את אי הסכמתו מושמץ על ידו כמאיים על ת"ח.
אך חמור יותר הוא יחסו המזלזל של הרב סתיו אל הגרז"נ גולדברג כפחדן שאינו רוצה להביע את דעת תורתו מחשש שמא יבקרו אותו (וגם כטיפש שאינו יודע ששיעור מוקלט עשוי להתפרסם…).
אכן צריך לברר מהו היחס הנכון לגדולי ישראל, וחיוניותם בהכרעת ההלכה. קודם כל צריך כל אחד לברר לעצמו את יחסו לתורה ולהלכה, האם ההלכה היא מערכת חוקים המוטלים עלינו כעול וגורמים לנו או לאחרים קשיים במהלך החיים, וממילא כל מי שמוצא פתרונות איך "להסתדר עם ההלכה" ולמזער את הקשיים הרי זה משובח, או שאנו מאמינים שההלכה היא דבר ה' המישר את אורחותינו "לטוב לנו כל הימים", ולכן מטרתנו אינה "להסתדר איתה", אלא להקשיב לה בלב חפץ ולקבל את הדרכתה גם כשיש קושי, גדול ככל שיהיה.
כמובן ההלכה עצמה מכירה במצוקות האנושיות כגורם שיש להתחשב בו ולהקל כפי האפשר, ו"משום עיגונא אקילו בה רבנן". אך כשזה נובע מתוך הקשבה להלכה עצמה – עומדת מול זה גם החומרה הנוראה של איסור אשת איש, וההכרה הברורה שהתרת אשה בגט שאינו כשר היא אסון נורא לא פחות מכל המצוקות הקשות של עגינות, ומכאן גודל האחריות של הפוסק שלא להחמיר במקום שצריך להקל, אך גם לא להקל במקום שצריך להחמיר.
וכך אנו מוצאים מאות פעמים בספרי השו"ת של גדולי הפוסקים שהתיגעו בלי גבול למצוא היתר לעגונות, אך מתנים הם את ההיתר בכך שיסכימו לו עוד גדולים, מכובד האחריות בפסיקה זו. פעמים גם נמצא בפוסקים שהתירו רק באופן פרטי ולא הסכימו להוראת היתר כללית, מתוך אחריות שלא תיווצר פרצה בקדושת המשפחה בישראל, וכן מקרים שהתירו בדיעבד אך לא לכתחילה וכד'.
במקרים אלו אם מטרתנו היא למצוא פתרונות ש"יסתדרו עם ההלכה" – הרי מצאנו את הפרצה, ויכולים אנו לסמוך עליה, שהרי לא יוכלו לומר שזה ממש אסור, שכן יש מצבים שהתירו. אך אם אנו רוצים להקשיב להלכה באמת – נלך לאור הדרכותיה בשלמות בלי התחכמות. (ובמסכת ברכות דף ס"ג יש דוגמא לדבר שמותר לכתחילה בשעת הדחק, אך כשעשוהו שלא בשעת הדחק הגמרא מכנה אותו "כפירה באלוקי ישראל").
לאור זאת יש לבחון גם את נושא הציות לגדולי ישראל. יחסנו לגדולי ישראל אינו נובע רק ממומחיותם הרבה בבקיאות ובעמקות בכל התורה, שמתוך כך הם גם יודעים לשקול את המשקל הנכון של הצדדים השונים בכל שאלה ובעיה. אנו מאמינים שהתורה מן השמים היא, שמימית ואלוקית, והיותה נלמדת ומובנת על ידינו "היא אחת הנפלאות הגדולות למעלה מכל סדרי הטבע" (עולת ראיה עמ' ס'), ולכן זקוקים אנו לסיעתא דשמיא על מנת לכוון לרצון נותן התורה, וסיעתא דשמיא זו מופיעה על חכמי התורה המוסרים נפשם על לימודה לילות כימים. אלו הם "מרנן ורבנן חבורתא קדישתא" אשר אנו מתפללים עליהם ועל תלמידיהם בכל עת. ושוב, אם מטרתנו היא "להסתדר עם ההלכה" – נריץ אנחנו את העגלה (כמובן מתוך כוונות טובות באמת לפתור מצוקות וקשיים), ונסתפק בהסכמה בדיעבד ובחצי פה מגדולי ישראל, אך אם אנו חפצים להקשיב להלכה באמת- עלינו ללכת מלכתחילה אל גדולי ישראל, שבאמת הם כואבים את המצוקות לא פחות מאיתנו, ולעשות הכל רק על פי הדרכתם.
מי שאינו מסכים לעקרונות אלו – דבריי אינם רלוונטיים לגביו, אך למי שמסכים – דומני שעל "צהר" מוטלת חובת ההוכחה שאכן הם חפצים בהקשבה אמיתית לגדולי ישראל, שכן עד עתה נראה שיחסם אליהם הוא "השתמש וזרוק".
לדוגמא: במשך שנים הם השתמשו בשמו של הגאון הרב יעקב אריאל והציגו אותו כמורה דרכם. לאור זאת היינו מצפים שכשהוצגה מועמדותו לכהונת הרב הראשי הם יפעלו למענו בכל הכוח. במקום זאת הם הפנו אליו כתף קרה, ומאז והלאה, כיוון שאינם יכולים עוד להשתמש בשמו – דעתו כלל אינה מעניינת אותם, יש להם כבר גדול חדש להשתמש בשמו, וכך הקימו את בית הדין הפרטי לגיור למרות התנגדותו החריפה של הרב אריאל (ושל כל גדולי ישראל מכל החוגים מלבד הרב רבינוביץ').
לא זו הדרך. בנין התורה בישראל יבנה רק ע"י רבנן ותלמידיהון, בהקשבה נאמנה לגדולי ישראל והדרכתם.
מה דעתך בנושא?
15 תגובות
0 דיונים
דני קפדני
שר התורה וזקן שליטא לעוד המון המון שנים כן יהי רצון עמוד המשפט והתורה של האומה המאחד המיגזרים צריך מאוווד להזהר בכבודו.
21:57 10.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמיחי אליאש
מה שידוע לי הוא שהגרז"נ התנה את הסכמתו לפסק בכך שהוא (הפסק כולו, לא הסכמתו) לא יפורסם 25 שנה, כמו שכתבתי במאמר שלפעמים מתירים באופן פרטי ולא כהוראה כוללת, אולי...
מה שידוע לי הוא שהגרז"נ התנה את הסכמתו לפסק בכך שהוא (הפסק כולו, לא הסכמתו) לא יפורסם 25 שנה, כמו שכתבתי במאמר שלפעמים מתירים באופן פרטי ולא כהוראה כוללת, אולי כדי שלא יבואו לדמות מילתא למילתא בצורה לא נכונה, ואולי כדי שלא ילחצו על דיינים להשתמש בהיתר זה במקומות שאין להתיר (זו כמובן פרשנות שלי, העובדה היא רק עצם התנאי שהפסק לא יתפרסם). ולמגיב 9- "הטעו אותו" זה אומר שאחרי שדברו איתו הוסיפו שינויים שמשנים את התמונה. אין באמירה זו שום זלזול בגרז"נ.
המשך 08:31 13.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א.ל.
לצערנו טרור הדעות של החרדים מופעל על כולם וגם על הגרז"ן ראה ערך פרשיית הגט מצפת, שבה הגרז"ן הסכים להיתר לאחר שמשטרת המחשבות פעלה, לצערנו הוא הסיר את הסכמתו אולם...
לצערנו טרור הדעות של החרדים מופעל על כולם וגם על הגרז"ן ראה ערך פרשיית הגט מצפת, שבה הגרז"ן הסכים להיתר לאחר שמשטרת המחשבות פעלה, לצערנו הוא הסיר את הסכמתו אולם אמר לי אחד מתלמידיו הקרובים שהוא לא חזר בו. חשוב להבין, אין שום זלזול בגרז"ן, לכולם ברור שהוא אחד מגדולי הדור. הכעס מופמה כלפי טרור הדעות שבהם רבים מרבותינו פשוט מפחדים להביע דעה בכל מיני נושאים בוערים. ההיתממות של הרב עליאש מוזרה ביותר, ברור לכל שלצערנו היום אנו בבחינת "האמת נעדרת". כזכור גם הרב אבינר תמך במירוץ לרבנות ברב סתיו ורק לאחר מכן הוא הסיר את תמיכתו, מאוד נשמח שהקב אליאש יוכל להסביר לנו מדוע. בניגוד לכל התגובות מצד המתנגדים לפחות הרב אברהם חקר את הנושא היטב, ובמאמריו יש נימוקים הלכתיים רציניים.
המשך 18:30 12.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועה
אכן, נראה שרבני צוהר מתייחסים להלכה כאל מטרד שיש למזער אותו ככל הניתן
13:39 12.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דורי עמוס
ניכרים דברי אמת. ישר כח גדול
13:17 12.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאן דהוא
עובדות בבקשה ולא שקרים וחצאי אמיתות 1.בית הדין העצמאי לגיור הוקם ע"י הרב רבינוביץ והוא עומד בראשו .יחד איתו חברו עשרות רבנים וראשי ישיבות ובהם הרב ראם הרהן הרב מדן ,הרב...
עובדות בבקשה ולא שקרים וחצאי אמיתות 1.בית הדין העצמאי לגיור הוקם ע"י הרב רבינוביץ והוא עומד בראשו .יחד איתו חברו עשרות רבנים וראשי ישיבות ובהם הרב ראם הרהן הרב מדן ,הרב אמסלם וגם הרב סתיו אביו של הרב אברהם סתיו.לא צהר ולא כלום.מישהו כאן שיקר מישהו כאן הטעה ? 2.החק לא אפשר לרב אריאל לרוץ.האם זאת עובדה ?הרב אריאל הודיע בפני מאה רבנים בשבת כי הוא לא מעונין לרוץ ?האם זאת עובדה ? 3.הגרז"ן אמר בהקלטה שהוא תומך בהסכם כעין זה של צהר.זאת עובדה.מישהו אמר בשם מישהו ששמע ,האם זאת עובדה ?האם כך מחילטים בעניני צבור ומפרסמים כי הדיינים לא מסכימים עם ההסכם ? 4.אנשי הר המור אכן מהלכים אימים על רבנים שאינ הולכים בדרכם זאת עובדה אלא שאין כאן המקום להרחיב בבאורה. 5.אנשי הר המור בקשו לשנות את החק לא בשל הרב אריאל אותו אין הם מעריכים כלל ולא בשל הרב דרוקמן לגיוריו הם מתנגדים משכבר הימים .לא היה אכפת להם שהרב לאו האב יבחר כפי שאכן ראינו שעשו הכל לבחירת בנו רק כדי שרב שאינו מהקליקה שלהם לא יבחר .והם אכן הצליחו ומגיע להם על כך שאפו.נבחרה רבנות לא ציונית הנתונה כולה בשליטה של שס.
המשך 11:29 12.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חנוך
בס"ד אם אתה טוען שהטעו אותו, זה אומר אחד מהשניים: א. הוא נתן את הסכמתו להסכם קדם נישואין בלי לקרוא אותו, שזה אומר שהגרז"ן נותן הסכמות בעניינים כאלה בלי לבדוק בדיקה בסיסית. ב....
בס"ד אם אתה טוען שהטעו אותו, זה אומר אחד מהשניים: א. הוא נתן את הסכמתו להסכם קדם נישואין בלי לקרוא אותו, שזה אומר שהגרז"ן נותן הסכמות בעניינים כאלה בלי לבדוק בדיקה בסיסית. ב. למרות שהוא קרא, הצליחו לבלבל אותו. כלומר, הגרז"ן לא יודע לקרוא. בין כך ובין כך, אתה מתייחס לאחד מגדולי הדיינים כילד קטן.
המשך 07:54 12.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי איתן
למגיב מס' 3- א. אכן הרב אליאש לא דייק. את בית הדין הפרטי לא הקימה צהר, אלא יו"ר צהר, אביו של הרב אברהם סתיו. ב. הרב אריאל הוצג כמועמד לכהונת הרב הראשי...
למגיב מס' 3- א. אכן הרב אליאש לא דייק. את בית הדין הפרטי לא הקימה צהר, אלא יו"ר צהר, אביו של הרב אברהם סתיו. ב. הרב אריאל הוצג כמועמד לכהונת הרב הראשי בהסכמתו המלאה. אכן היה צריך לשנות עבור זה את החוק, והרב דרוקמן ורבים אחרים פעלו לעשות זאת. שינוי החוק לא צלח בין השאר בגלל שצהר התנגדו לו והשפיעו על גורמים המקורבים להם בבית היהודי. ג. בזמן שדובר על מועמדותו של הרב אריאל הסיר הרב איגרא את מועמדותו מתוך כבוד לרב אריאל (אחרי ששינוי החוק לא עבר הוא הציג שוב את מועמדותו). לעומת זאת הרב סתיו לא הסכים בשום אופן להסיר את מועמדותו אפילו זמנית, ורק אחרי לחצים עצומים מצד הרב דרוקמן הוא הסכים להקפיא את הקמפיין שלו לשבוע אחד בלבד. ד. אפשר להתווכח על כל דבר, אך עובדה היא שסביב פרשת הבחירות לרה"ר חל נתק בין הרב אריאל לארגון צהר לאחר שנים רבות שהם התהדרו בשמו, ועובדה גם שמאז שהוא לא נותן להם את שמו דעתו אינה מענינת אותם בכלל, כפי שהראה הרב אליאש. ה. ההשמצה הפרועה שלך "אנשי הר המור מהלכים אימים על רבנים רבים וביניהם הגרז"ן" שקולה באפסיותה לטענה "ארגון צהר מתאם את כל מהלכיו עם התנועה הרפורמית", אך לצערנו כשחוזרים על שקר פעמים רבות סופו להיקלט בלבבות, ולכן אציע לקורא האינטלגנטי לחשוב רגע: איך בדיוק הם מהלכים אימים על רבנים, הם מאיימים עליהם במכות? בחרם? נעזוב לרגע את הגרז"ן הנערץ על כולם וניקח לדוגמא את הרב רבינוביץ', הסמן הליברלי בקרב זקני רבני הצה"ד- האם שמעתם אי פעם מילה אישית כנגדו מפי רבני הר המור או תלמידיה?
המשך 03:54 12.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לוי
הר המור לא מהלכים אימים על איש, רק אומרים דעתם בקול צלול ועקבי. הגרז"נ לא צריך הסכמה של הר המור. ההתנשאות של אנשי צוהר לעמוד במקום גדולים מגוחכת. צוהר...
הר המור לא מהלכים אימים על איש, רק אומרים דעתם בקול צלול ועקבי. הגרז"נ לא צריך הסכמה של הר המור. ההתנשאות של אנשי צוהר לעמוד במקום גדולים מגוחכת. צוהר מנעו תיקון החוק שיאפשר לרב אריאל להתמודד, באמצעות נציגם השר לשעבר פירון.
המשך 22:57 11.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דג בים
היה חוק שהיה צריך להחקק בדחיפת צוהר על הארכת כהונת הרב עמר. ושינוי תקרת הגיל לטובת הרב אריאל. צוהר על שלל הלוביסטים שלהם קידמו את הראשון ופסלו את האחרון. זה ניסיון...
היה חוק שהיה צריך להחקק בדחיפת צוהר על הארכת כהונת הרב עמר. ושינוי תקרת הגיל לטובת הרב אריאל. צוהר על שלל הלוביסטים שלהם קידמו את הראשון ופסלו את האחרון. זה ניסיון מגוכח להתלות בחוק שצוהר עצרו. מאמר נוקב שצוהר צריכה ללמוד ולתקן את דרכיה. גם השימוש ברב רבינוביץ הוא מורכב. אבל יגיע הזמן ונבאר גם אותו. ודי לחכם.
המשך 21:18 11.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר