קראתי את ראיון החג עם חה"כ משה גפני שהתפרסם במוסף "שכינה" בעיתון יתד נאמן.
תמהני כיצד יהודי חרדי אשר בעברו אף כיהן כראש כולל, אשר אמון על איסור לשון הרע והוצאת שם רע ומצוות "ואהבת לרעך כמוך" מסוגל לכתוב שקרים והבלים בראיון חגיגי לכבוד הרגל, אשר בו כל ישראל נעשים חברים. ראוי היה ראיון זה להתפרסם במועד אחר – "קרא עליי מועד לשבור בחוריי" – בתשעה באב.
וזו לשונו של חה"כ גפני: "את רעיון הציונות הדתית קשה להבין, הם אמרו כל העת שהם רוצים יהדות בארץ ישראל, וניקח הדוגמא של המציאות בשנה האחרונה שאנו חיים בה שנת השמיטה, לפתע כשרק נח להם לצרכיהם להתגמש בהלכה, הם מכרו את ארץ ישראל לערבים בתרמית בהיתר המכירה, ולפתע בזמן שכזה לא ארץ ישראל ולא התורה והמצוות חשובים להם, והם שכה דוגלים בארץ ישראל כיהודים, איך לפתע הם מוכנים כה בקלות למוכרה לערבים".
אבהיר מראש: איני סומך למעשה על היתר מכירה (מצד שני – איני צורך את פירות וירקות אויבנו). רבותיי סוברים שפתרון "היתר המכירה" אינו נכון להלכה, אך תהי דעתי (ודעתו של גפני) על הדוחק הגדול בהיתר זה, דוחק זה מתגמד מול דוחק ההיתר לסלף את דברי רבני הציונות הדתית, אשר בתוכם גם תלמידי חכמים מופלגים, אשר קטנם עבה ממותניו של גפני והשראת שכינתו ביתד נאמן .
המקלים סוברים שאין איסור "לא תחנם" במכירה לגוי, אם המכירה היא לצורך יישוב ארץ ישראל. עוד יש הסוברים שבמכירה לזמן אין עוברים על איסור "לא תחנם". כמו כן, נאמרו סברות וראיות נוספות מדוע אין במכירה זו איסור "לא תחנם".
הטענה שלא ארץ ישראל ולא התורה והמצוות חשובים להם – היא שקר גס. אך כמובן שהשקר והוצאת השם הרע איננה רק על הרב קוק זצ"ל ורבני הציו"ד אלא אף על גדולי הדור זצ"ל ושליט"א אשר מזוהים עם הציבור החרדי, כדוגמת הרב יצחק אלחנן ספקטור, הרב צבי פסח פרנק, הרב עובדיה יוסף, ועוד ועוד.
לצערי, דברים ברוח דומה אפשר למצוא גם אצל רבני הציו"ד אשר תוקפים שלא בצדק ובחריפות רבה את הרבנים החרדים, אשר מתנגדים להיתר המכירה כי כך הם למדו את הסוגיה, ובתוכם גם גדולי הדור אשר נשמתם בגנזי מרומים. מפאת הכבוד, לא נביא ציטוטים אלו.
"פולמוס היתר המכירה" הוא סימפטום לצרה שאנו מצויים בה. בין הציבור החרדי לבין הציבור הדתי לאומי קיים נתק וכאילו חומת ברזל חוצצת בין שני המחנות. נתק זה מונע רצון אמיתי להכיר ולהבין דעת רבנים שאינם משתייכים למחנה הטבעי שלי. כל צד מכיר את משנהו מתקשורת המגזר שלו, אשר עוינת מגזרים אשר מאיימים עליה, ומתנגחת בהם לתועלתה וללא הבחנה בין שקר לאמת. מציאות זו גורמת לעיוותים רבים ולהכללות שגויות, כאילו כל החרדים ורבניהם משתייכים לנטורי קרתא, וכל הדתיים לאומיים הם חילוניים עם כיפה מחוררת על הראש.
לפני חצי שנה נעשה מהלך אשר מטרתו היתה להתחיל קמעא קמעא לאחד את הלבבות ואת המגזרים השונים. למהלך זה קראו מפלגת יחד ז"ל, לדאבוננו ולשמחת גפני דרעי ובנט – מהלך זה לא הצליח, ואדרבא ניסיון כושל זה הראה כמה התרחקנו זה מזה, וכמה הפילוג הפך להיות אידאולוגיה של ממש אשר איסורי תורה רבים נדחים מפניו.
איני יודע מתי ואיך ייצא לפועל נסיון נוסף להושיב רבנים חרדים ורבנים דתיים לאומים בכפיפה אחת. איני יודע אם מהלך זה יהיה פוליטי, בית מדרשי, חברתי או עממי. דבר אחד ברור כעת – אסור לוותר עליו! חייבים לשבור את מחיצת הברזל המפרידה בינינו ובין אחינו!
מה דעתך בנושא?
19 תגובות
0 דיונים
ישראל
לידיעתך אתר ''ככר השבת' הוא מקום של פורקי עול חרדים לייט וכל גדולי הדור החרדים יצאו נגדם בחריפות חבל שאתה מסתכל שם בכלל !!!
23:39 03.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שאלת תם
אבל אישית לא אכפת לי מי הכותב. מצידי שיהיה הודי או תאילנדי - אם הוא כותב דברי טעם (וברוב המקרים אני מסכים איתו) מה אכפת לי מי זה ומה זה? אגב...
אבל אישית לא אכפת לי מי הכותב. מצידי שיהיה הודי או תאילנדי - אם הוא כותב דברי טעם (וברוב המקרים אני מסכים איתו) מה אכפת לי מי זה ומה זה? אגב קראתי עליו קצת באינטרנט. אם אתה לא מסכים איתו - מה אכפת לך מי האיש? אל תסכים וזהו.
המשך 15:05 02.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ברק
אחדות דעים בין הבעש"ט, ר' נחמן מברסלב, הגר"א ועוד שבדור הסמוך לגאולה יהיו רבנים מזוייפים ומפורסמים של שקר. גם הם היו "מבזי תלמידי חכמים"? לא כל מי שיש לו הסמכה...
אחדות דעים בין הבעש"ט, ר' נחמן מברסלב, הגר"א ועוד שבדור הסמוך לגאולה יהיו רבנים מזוייפים ומפורסמים של שקר. גם הם היו "מבזי תלמידי חכמים"? לא כל מי שיש לו הסמכה לרבנות ותפקיד רבני הוא בהכרח עונה להגדרה התלמודית של "תלמיד חכם". וכדאי להזכיר בהקשר זה גם את דברי רב אברום שפירא שיצא בחריפות נגד רב פלוני, ואת הרב עובדיה יוסף שכינה רב פלמוני "רשע". גם הם היו "פלגנים מבזי תלמידי חכמים"? או שמא דווקא מחזיקי הדת והתורה? אחדות ושלום זה חשוב, אבל יש גם גבולות למחנה. יש 70 פנים לתורה, ויש פנים רבות שמחוץ לה.
המשך 13:42 02.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
הכותב כנראה חושב שזכרוננו קצר. רק לפני מספר חודשים הוא עצמו כתב מאמרים הנגועים בשנאה בפלגנות ובביזוי תלמידי חכמים והנה כעת מתהדר ברצון לאחדות ולשלום. אין שלום אמר ה' לרשעים...
הכותב כנראה חושב שזכרוננו קצר. רק לפני מספר חודשים הוא עצמו כתב מאמרים הנגועים בשנאה בפלגנות ובביזוי תלמידי חכמים והנה כעת מתהדר ברצון לאחדות ולשלום. אין שלום אמר ה' לרשעים ומבזי תלמידי חכמים אין להם חלק לא בעולם הזה ולא בעולם הבא. כיצד אפשר לקרוא לאחדות ואז לקרוא לשלול מרבנים מסויימים את התואר רב? הכותב רוצה להיות חרדי וסובל מתסמונת הנחיתות מול הציבור החרדי יתכבד ויעבור לציבור החרדי. בציבור הדתי לאומי אין לו מקום.http://www.srugim.co.il/116126-1
המשך 12:44 02.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
מפלגת יחד איננה ז"ל. בעז"ה היא עוד תחזור ותקום, גם כמפלגה, וגם כתנועה עממית.
01:53 02.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א
שוב מחילה. ברור שזה חשוב מי הכותב. באמת ייאמר לשבחו של האתר (לפחות ברוב הפעמים) שהוא נותן במה לכל אחד לכתוב מאמר, אך עדיין בסוף המאמר מצוין מי הכותב ומהם מעשיו, ולא...
שוב מחילה. ברור שזה חשוב מי הכותב. באמת ייאמר לשבחו של האתר (לפחות ברוב הפעמים) שהוא נותן במה לכל אחד לכתוב מאמר, אך עדיין בסוף המאמר מצוין מי הכותב ומהם מעשיו, ולא בכדי. די להסתכל, להבדיל אלף אלפי הבדלות, במח' האחרונים לגבי קריאה בספר 'חמדת ימים' שיש בו דברים יפים ונפלאים,אך יש בו חשש שבתאות. כמובן שזה לא החשד כאן ח"ו, ויותר מזה אם הכותב היה כותב מאמר אחד לא הייתי שואל. כיוון שהכותב מחזיק מעצמו (ויכול להיות שבצדק) אדם שמחשבותיו על סוגיות ציבוריות חשובות לשיח הציבור, וחדשים לבקרים מפרסם מאמרים על סוגיות ציבוריות, מן הראוי שנדע מי הכותב ומהם מעשיו. זו בקשה לגיטימית לחלוטין, אין לי מושג למה עשיתם מזה בלגן. אולי לכם נח לקדם תפיסה פשוטה כזו, שבה לא משנה מי הכותב, אך אני לא חייב להסכים איתה. בכל מקרה, לאחר התנצלות על האריכות, לא מדובר על משהו אישי, ואם ח"ו אני פוגע כאשר אני שואל זאת אני מבקש מחילה ממי שנפגע, אך עדיין רוצה לקבל תשובה, גם אם לא מהאתר, לפחות מאבישי עצמו, או מאנשים שמכירים אותו. מועדים לשמחה! ושנשמע רק בשורות טובות..
המשך 23:51 01.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
ולאחר מכן שיתחילו לחשוב להתאחד עם אחרים. בפועל, בדיוק כמו שהגדרת את מפגת יחד (אגב, אני שמח שהגדרת אותה רשמית כז"ל. הספיק הפילוג בבחירות האחרונות, לא צריך שוב...) - היא...
ולאחר מכן שיתחילו לחשוב להתאחד עם אחרים. בפועל, בדיוק כמו שהגדרת את מפגת יחד (אגב, אני שמח שהגדרת אותה רשמית כז"ל. הספיק הפילוג בבחירות האחרונות, לא צריך שוב...) - היא בדיוק ההיפך מיחד, היא הייתה לב ליבו של הפילוג הכי גדול, ולשמחתנו, באמת, ראינו שרוב האנשים לא מקבלים שקרים על "איחוד" שמבוצע על ידי פילוגים גדולים בתוככי ההמחנות המקוריים עצמם. קודם כל שהדתיים של יחד ידעו להסתדר עם דתיים אחרים. קודם כל שהחרדים של יחד ידעו להסתדר עם חרדים אחרים. אחרי זה שיתחילו לדבר על איחוד בין המגזרים השונים. בנתיים הכל היה נראה מלאכותי ובעיקר חסר כל תועלת. ואגב, בכנסת הנוכחית דווקא ניכרת עבודה די רצינית וארחאית מצד כל המפגות הדתיות והחרדיות שמשתפות פעולה כמעט בכל דבר, ויחסי העבודה בכנסת בחצי שנה האחרונים עולים לעין ערוך על הכנסת הקודמת - ככה שדווקא ניכר שכאשר כל אחד שומר על הייחוד שלו, ניתן לשלב כוחות לאחר מכן ולעבוד ביחד למען מדינה טובה יותר. (ואני לא מדבר ספציפית על התבטאות כזאת או אחרת לא ראויה של איש ציבור כזה או אחר. אני מדבר על המאקרו, על הסתכלות-על, על הכנסת נכון להיום).
המשך 19:36 01.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל
מה אכפת לכם מי הוא וכמה שנים למד תורה וכו'? תתייחסו ענינית לתוכן דבריו. לשבחו של האתר יש לומר, שהם נותנים במה לכל מי שרוצה לפרסם מאמר, ודבריו מתאימים לפרסום. אם מישהו...
מה אכפת לכם מי הוא וכמה שנים למד תורה וכו'? תתייחסו ענינית לתוכן דבריו. לשבחו של האתר יש לומר, שהם נותנים במה לכל מי שרוצה לפרסם מאמר, ודבריו מתאימים לפרסום. אם מישהו לא רוצה לקרוא את מאמריו של גרינצייג, שלא יקרא. אבל למה לתקוף באופן אישי?
המשך 19:32 01.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שאול כהן
קודם כל, אני קורא את הדברים שהוא כותב כאן כבר שנה, אז זה בטח לא קשור לפרשיית הרב מהצפון. אל תשמיץ ואל תקשקש סתם. אני חושב שהדברים שלו בד"כ מאוד נכונים...
קודם כל, אני קורא את הדברים שהוא כותב כאן כבר שנה, אז זה בטח לא קשור לפרשיית הרב מהצפון. אל תשמיץ ואל תקשקש סתם. אני חושב שהדברים שלו בד"כ מאוד נכונים ומאוד יפים ונוקבים, גם אם לפעמים אני זז באי נוחות בכסאי בעבודה... תוך כדי שאני כותב לך - חשבתי על כך שהטור של גרינצייג בדיוק מדבר על אנשים כמוך, שלא דנים לגופו של עניין אלא תוקפים לגופו של אדם, ללא שום קשר למה שהוא כתב ולמה שהוא חושב.
המשך 16:02 01.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א
אל כותב המאמר: אפשר לדעת מי אתה, מה אתה עושה בחיים, כמה שנים למדת תורה? מחילה (אני מקווה שאני לא פוגע בך), אני פשוט לא מבין למה ניתנת לך במה כ"כ...
אל כותב המאמר: אפשר לדעת מי אתה, מה אתה עושה בחיים, כמה שנים למדת תורה? מחילה (אני מקווה שאני לא פוגע בך), אני פשוט לא מבין למה ניתנת לך במה כ"כ משמעותית בה אתה משתף גם בפסיקותיך האישיות, ומחווה דעת באופן קבוע על סוגיות ציבוריות.. אשמח לתשובה, לאו דווקא מהכותב.. מועדים לשמחה!
המשך 14:47 01.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר