מתוך הטור בעלון 'שבתון' שיצא השבת
פעם אחר פעם צפה בקרבי תחושת גועל לנוכח החדשות על אודות נערות מסכנות, ש'לרוע מזלן' נולדו להורים ממוצא עדתי שאיננו במרחב שבין גרמניה לרוסיה, וממילא אין להן מקום בסמינרים חשובים של חסידויות או של ליטאים. דמעותיהן של בנות יקרות אלו ממלאות את חלל העולם, ואין ארוכה למכאובן ולמצוקתן. מיהם אלה שמעזים להדיר את בנות ישראל ממוסדותיהם? מה מעלתם ובמה הם מיוחסים יותר, חשובים וקדושים יותר? במה זכו בנותיהם שדמן סמוק מדמן של בנות ישראל ממוצא מזרחי? אתמהה.
אותם חצופים אף מרהיבים עוז ומתהדרים ב"הסכמות" של גדולי ישראל למעשיהם הנלוזים! אסור באיסור חמור לקבל לשון הרע והוצאת שם רע כזו ולהאמין להם. ללא ספק הם משקרים ומונים את אותם חכמים בחלקות פיהם, ומסובבים אותם בכחש בכדי לקבל "הכשר" לסלקציה המכוערת והמעליבה הזו.
את מי אותם צדיקים בעיני עצמם מדירים? כאשר הם לומדים את פרשת השבוע, בזמן הפנוי בין הלבנת פניה של נערה כזו או אחרת, האם הם פותחים את פירוש האבן עזרא והרמב"ן הספרדיים? האם אצבעותיהם אינן נחרכות בעלעלם בין חידושיו של ר' עובדיה ספורנו האיטלקי והאור החיים הקדוש, ממוצא מרוקני ל"ע ול"ע?
האם תורת ר' יעקב בן הרא"ש, בעל הטורים, שמוצאו אשכנזי אך את עיקר תורתו ומפעלו התורני עשה בספרד – כשרה בעיניהם? את רבנו בחיי בן אשר הספרדי (אבן חלאוה היה שם משפחתו, קשה להעלות על הדעת שם כזה בסמינר הישן) על התורה הם לומדים?
האם ספר החינוך שנכתב בידי ר' אהרן מברצלונה כשר בעיניהם? ומה לגבי ר' יוסף באב"ד ה"גאליציאנער" שהשתדך עימו וכתב עליו את המנחת חינוך – אותו מותר ללמוד? ואת הערות הרא"מ שך על דבריהם?
כמובן אין לתהות על הרמב"ם, מספרד ומצרים, שהרי "פרענק" לא יודע לתרץ רמב"ם, ובכל זאת מפליא שחכמים גדולים בדורות האחרונים כמו ר' חיים מבריסק, ר' מאיר שמחה הכהן מדווינסק, בן עירו הרוגצ'ובר, ר' איסר זלמן מלצר, ולמעלה בקודש בעל הגהות מיימוניות, ועוד אינספור חכמים אשכנזיים למהדרין, כילו את זמנם בעיסוק בתורת הספרדי הזה.
כמעט שכחנו את העיראקים. רב אחאי גאון, רב יהודאי גאון, ר' שמעון קיירא, רב עמרם גאון, רב סעדיה גאון, רב חפץ גאון, רב שר שלום גאון, רב נטרונאי גאון, רב שרירא גאון, רב האי גאון – מוטב היה, כנראה שתורתם לא תגיע לסמינרים החשובים. הם לא היו קדושים, טהורים וחכמים כמו חכמי התלמוד, שכידוע התגוררו בליטא, וחלקם היו חסידי סלונים, בעלזא וגור.
הראי"ה קוק מנה את חמשת ספרי המופת של האמונה היהודית. אמונות ודעות לרס"ג העיראקי, חובות הלבבות לרבנו בחיי אבן פקודה הספרדי, הכוזרי לר' יהודה הלוי הספרדי, מורה הנבוכים לרמב"ם הספרדי, וספר העיקרים לר' יוסף אלבו, האשכנזי (לא, ספרדי!). טוב, אבל הרב קוק היה "ציוני", "מזרחיסט" (הוא לא היה…), אז מה הוא מבין בהשקוֹפֶה?
וקדמוני ספרד, ר' שמואל הנגיד ור' יצחק אבן גיאת, מה יהיה עליהם? האם אותם ניתן להשליך לפח האשפה של ההיסטוריה היהודית? אולי אפשר לצרף אליהם את האמונה הרמה לר' אברהם אבן דאוד, הספרדי, את ספרי ר' חסדאי קרשֹקשֹ (אור ה' וביטול עיקרי הנוצרים) הספרדי, את כתבי ר' מאיר הלוי אבולעפיה, הספרדי, את כל עולם החכמה הספרדי הענק שמורשתו מאירה וזורחת, ומנהירה את תורתנו בתובנות עמוקות וחשובות על דרך הנהגת ה' את העולם? מי צריך ספרים כאלה בסמינרים, העיקר שיהיו בהם תלמידות מבתים טובים, לא כן?! לא מנינו כאן את ספרי ר' יצחק קנפנטון, ר' יצחק אבוהב (שני החכמים בעלי השם הזהה), ר' יעקב בירב, ועוד ועוד.
איך אפשר ללמוד דף גמרא כצורתו בלי להזדקק לתורותיהם של הרי"ף, ר"י מגאש, רשב"א, ריטב"א, ר"ן, רא"ה, רבינו יונה?! והאם ר' בצלאל אשכנזי, החכם המצרי, מספיק "אשכנזי" עבורם או שגם את השיטה המקובצת נחתוך? מזל שבסמינרים לא לומדים גמרא, כך הם לא ייחשפו לחומר הספרדי המסוכן.
ומשנה, האם ניתן ללמוד משנה בלי פירוש ר' עובדיה (זה שם יהודי???) ירא מברטנורא? והמעמיקים, שמקבלים תורה מר' שלמה עדֶני, מחבר "מלאכת שלמה", מה יהיה עליהם? ואלה שמזדקקים לפירושי הרמב"ם, שוב מתחברים לחכם ספרדי!
יכול להיות שההבנה המשובשת בעיקרי היהדות נובעת מחוסר לימוד של תורה מוסרית. זה מה שקורה למי שגוזר מבית המדרש את חכמתם של מי שאינם אשכנזיים מספרייתו. הוא לא לומד את אגרת הרמב"ן ואת אמונה ובטחון, את שערי תשובה לר' יונה, את ספרי ר' אליהו הכהן איתמרי הטורקי, ביניהם שבט מוסר, את שערי קדושה (לר' חיים ויטאל), את תומר דבורה (לר' משה קורדובירו), את ראשית חכמה (לתלמידו, ר' אליהו די-וידאש), את ספר חרדים לר' אלעזר אזכרי, את מנורת המאור הן של הרב אבוהב והן של הרב אלנאקווה, את מסילת ישרים לרמח"ל, ועוד ועוד.
ומה על חכמי צפון אפריקה המעטירה? מי יגול עיניו של רבנו נסים בן יעקב, מחבר חיבור יפה מהישועה, מקירואן, ושכנו רבנו חננאל בן רבנו חושיאל, ראשון מפרשי הבבלי בצורה שיטתית ומסודרת? ומה יהיה על תורת ר' יצחק בר ששת (ריב"ש), גולה ספרד שישב בצפון אפריקה, ועימו חבל חכמים מפוארים, כדוגמת הרשב"ץ, ובנו הרשב"ש. ואלה רק מן הראשונים, ואת האחרונים לא נותר מקום לספור מפאת ריבויים. נזכיר רק את הרב חיד"א, את הרבנים לבית בנבנישתי, את ר' יוסף חיים מבגדד, את עולם ההלכה, הקבלה והמוסר שבלעדיו תורתנו הייתה כה דלה.
שמענו וידענו גם שחטא נוסף חטאו חלק מן הבנות שביקשו להרשם בסמינרים החשובים, והוא שהן באות מבתים של חוזרים בתשובה, רחמנא ליצלן. כנראה שבנותיהם של שמעיה ואבטליון, אחרוני הזוגות שכל תורת ראשוני התנאים מפיהם – לא היו מתקבלות לשם. או ר' עקיבא, שכולהו סתימתאה, כל המימרות הסתומות בתורת התנאים (שלא נאמר מי אמרן) הן משלו – לא היו מתקבלות לסמינרים. יש להניח שבדור גירוש ספרד, ר' יעקב ן' חביב, מחבר העין יעקב, ובנו ר' לוי, רבה הגדול של ירושלים, כמו גם הקדוש שלמה מולכו, ועוד רבים אחרים – רגלי בנותיהם לא היו דורכות בשערי המוסד. מה לעשות, כולם חוזרים בתשובה ל"ע ול"ע. על שלמה מולכו מעיד ר' יוסף קארו בספרו "מגיד מישרים" כי בשמים מכנים אותו "שלמה בחירי"! אבל, הרי גם ר' יוסף קארו נולד בספרד, ולכן מן הראוי להוציא את ספרי הבית יוסף, שלחן ערוך, כסף משנה ואבקת רוכל מן הספריה, לא כן? הוא נבחר אולי בשמים, אבל בארץ בנותיו היו כנראה נשארות בתחילת השנה בוכיות בביתן. הן לא נבחרו.
קשה להעלות על הדעת התנהגות כה רחוקה מדרך יושר ואמת תורנית, מאשר הדרה של נערות ונערים מבתי מדרש בשל מוצאם העדתי. הכח האדיר של חכמי ישראל לחבר את קצוות העולם בתורתם, ולא להבחין בין ספר שנכתב בתימן לכזה שנכתב בפולין, בין מרוקו לצרפת, בין עיראק להונגריה, הוא שנתן לעולם התורה את החיוניות והרלוונטיות לכל תפוצות ישראל לאורך כל הדורות. בית מדרש שממאן לקחת על עצמו את המשימה של חינוך ילדים מאחת מעדות ישראל מתנכר לעבר המפואר של עולם התורה, וקשה לראות איזה עתיד טמון בחובו. תורתנו תורת אמת, איננה מבחינה בין טיפש לחכם, בין שחום לבהיר עור, בין רחוק וקרוב. היא קרובה לכל אדם, מונחת בקרן זוית, כל הרוצה ליטול יבוא ויטול. מי שמציב על פתחה שערים וגדרות, ובשרירות לב ואכזריות מונע מהרבים ליהנות מזיוה, איננו קשור לערכיה הנצחיים, אלא הוא ניזון מהבלים והזיות זרות ומוזרות, שהן בעיקרן חילול ה' ונשיאת שם ה' לשווא.
בימי הרחמים והסליחות ראוי לתקן ולחשוב כלל ישראל כיצד מורידים את הגדרות והמחיצות בינינו, ומרבים באהבת ישראל עמוקה וכנה.
==
הרב ד"ר צחי הרשקוביץ הוא רב קהילת "נצח שלמה", פ"ת ומרצה באונ' בר-אילן
המאמר יופיע בגיליון 'שבתון' בשבת פרשת 'כי תבא'.
מה דעתך בנושא?
16 תגובות
0 דיונים
לאוויל מ-14
וכמה בין גור לחבד? מה קשה להבין כשכל צבור משתדל לדבוק במסורת אבותיו? מה הריצה המטורפת לנימוקי גזענות?
23:19 06.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פת
יש אפלייה והעקיצה של הרב מאוד במקום. אבל גם בציבור הדתי לאומי יש הדרת ספרדים, רוב רבני ההסדר אשכנזים מובהקים, שלא נותנים ממש מקום לתלמידים ספרדים לבוא לידי ביטוי. רוב...
יש אפלייה והעקיצה של הרב מאוד במקום. אבל גם בציבור הדתי לאומי יש הדרת ספרדים, רוב רבני ההסדר אשכנזים מובהקים, שלא נותנים ממש מקום לתלמידים ספרדים לבוא לידי ביטוי. רוב תכנית הליומדים בבתי ספר דתיים לאומיים היא תורות אשכנזיות. מנסים להפוך ספרדים מבית לאשכנזים ולהחדיר בהם תורת הרב קוק תוך ניתוק משורשיהם ממרוקו וטוניס. יש בושה להיות ספרדי בציבור הדתי לאומי ויש בריחה והשתכנזות, הכל נעשה בנועם... ובאופן טבעי. אבל בני הציונות הדתית הספרדים מרגישים בתוכם שונים, פחות רצויים וזה לא ישתנה עד שלא ישנו את הסיסטמה.
המשך 12:40 06.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בתור חרדי
ומול כל המצקצקים תראו לי חתונה בין גדולי הדור ספרדים עם אשכנזים שקרן מי שמכחיש שספרדי איננה מילה גסה אצל החרדים
10:01 06.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אודליה
אני מאוד נהנתי לקרוא את הכתבה,אכן יש לספרדים במה להתגאות,אני קוראת לכל הספרדים הרימו ראש... אשכנזים הם טובים ואנחנו גם טובים
22:18 05.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ינקלה
כמו תמיד, כיף להכות על חטאי השני, גם אם יש צורך להמציאם מתוך מוח קודח ומעוות.
07:27 04.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דתי לאומי
יקבלו כל תופעה שלילית של החילונים בהבנה וסלחנות-פלורליזם במיטבו.אך לחרדים יגלו אפס סובלנות
04:17 04.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הם עוטפים את הגזענות ״ביראת שמיים״
23:27 03.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
פשוט תת רמה
22:11 03.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוריה
בתור אחת שמכירה את הדברים מקרוב מסכימה עם כל מילה.
18:05 03.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני
ובטח קונסרבטיבים ורפורמים. עוד הרבה מים יזרמו בים לפני שבתי הספר של הסרוגים יגיעו לרמה החינוכית של החרדים, נכון, יתכן שבמתמטיקה ופיסיקה אתם טובים יותר, אבל לפי התוצאות, בכל מה שקשור...
ובטח קונסרבטיבים ורפורמים. עוד הרבה מים יזרמו בים לפני שבתי הספר של הסרוגים יגיעו לרמה החינוכית של החרדים, נכון, יתכן שבמתמטיקה ופיסיקה אתם טובים יותר, אבל לפי התוצאות, בכל מה שקשור ליהדות, הלכה ושמירת מצוות, מזמן מזמן נטשתם את הדרך של מחוללי ה"ציונות הדתית". אני מעדיפה להיות שייכת לחברה שהציבור הספרדי משום מה שואף להצטרף אליה (ולא לסרוגים..) וגם לא למוסדות שלהם. אני מעדיפה להיות שייכת לחברה שמחנכת לערכי יהדות אמיתיים ולא מזוייפים ומלקקי חילונים, גם אם ניראה בחוץ שלא מקבלים בנות כי הם ספרדיות שזה שטויות!!!! אם 50 בנות בכתה זה לא מספיק וה-21 האלו בירושלים לא מבינות שיש עוד סמינרים ושפשוט אין מקום זה בעיה שלהם. רק להזכירך, בית יעקב קם בקרקוב פולניה ע"י אשה חרדית למען בנות חרדיות באמת, משום מה לא קמה אז אף אשה ספרדיה לדאוג לבנות שלהם בארצם. וכשההורים והסבים של חלק מהבנות הספרדיות סגדו לבן גוריון ולחילונים, ההורים והסבים שלנו הקימו מערך חינוך אדיר. נמשיך להיות גאים ברשת החינוך שלנו ושום מתלהם סרוג לא יזיז אותנו!!!
המשך 16:02 03.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר