טעינה רגילה וטעינה מהירה – מה ההבדל?
ההבדל בין שתי השיטות קשור בסוג החשמל ובדרך בה הוא מגיע לרכב. טעינה רגילה (AC) משתמשת בזרם חילופין – כמו זה שקיים ברשת החשמל הביתית – והיא איטית יותר, אך מתאימה במיוחד לטעינה ממושכת בלילה או במהלך שעות העבודה.
לעומתה, טעינה מהירה (DC) עושה שימוש בזרם ישר ומדלגת למעשה על ממיר החשמל הפנימי של הרכב, מה שמאפשר טעינה ישירה לסוללה במהירות גבוהה בהרבה.
טעינה AC זמינה לרוב בחניונים ציבוריים, בבתים פרטיים ובמקומות עבודה. היא לרוב מחוברת לשקעי Type 2 או תקעים דומים, ומשתלבת בטבעיות בשגרת היומיום. מצד שני, עמדות טעינה מהירות לרכב חשמלי, שפועלות בטכנולוגיית DC, מיועדות לאותם רגעים שבהם צריך למלא את הסוללה ולהמשיך בהקדם בנסיעה, כמו בדרכים בינעירוניות.
מה קובע את זמן הטעינה לרכב חשמלי?
אחד ההבדלים המרכזיים בין העמדות הוא כמובן משך הטעינה. בעמדת AC רגילה, טעינה מלאה של רכב עם סוללה בנפח ממוצע יכולה לקחת בין 6 ל-10 שעות. תלוי בעוצמת המטען ובמצב הסוללה בתחילת הטעינה.
לעומת זאת, טעינה DC יכולה להוסיף לטווח הנסיעה עשרות קילומטרים בתוך זמן קצר מאוד, כשלרוב 20-30 דקות יספיקו לטעינה של 80% מהסוללה.
חשוב לדעת שהטעינה המהירה יעילה במיוחד כאשר הסוללה כמעט ריקה, וככל שמתקרבים ל-100%, קצב הטעינה יורד משמעותית כדי לשמור על בטיחות הסוללה ויעילות האנרגיה.
מתי כדאי לבחור עמדת טעינה מהירה – ומתי פחות?
הבחירה בין סוגי העמדות תלויה בצרכים של כל נהג:
- אם אתם מתכננים טעינה יומיומית קבועה – בעבודה או בבית – עמדת AC תספיק בהחלט.
- אם אתם נוסעים בדרכים וצריכים לחזור מהר לכביש – טעינה DC תהיה עדיפה.
- נהגים שגרים בבניין משותף בלי עמדת טעינה פרטית, יעדיפו לשלב לפי הצורך בין עמדת טעינה ציבורית רגילה לבין עמדה מהירה בכבישים מרכזיים, ולעקוב אחרי זמינות העמדות באזור.
בנוסף, יש לקחת בחשבון גם שיקולים טכנולוגיים. לא כל רכב תומך בכל עוצמה של טעינה מהירה, ולכן חשוב לבדוק את התמיכה של הדגם שברשותכם.
פריסה רחבה ונגישה – טעינה גם בתחנות דלק וגם לאורך הצירים המרכזיים
ככל שיותר נהגים בוחרים לעבור לרכב חשמלי, כך גדלה גם ההשקעה בפריסה נרחבת של עמדות טעינה, ולא רק במרכזי הערים.
כיום ניתן למצוא עמדות טעינה מהירות גם בתחנות דלק, בצירי תנועה מרכזיים ובאזורים מרוחקים יחסית. בין היתר, עמדות כאלה זמינות גם בתחנות של פז צ'ארג, הפרוסות לאורך נתיבי נסיעה ראשיים כמו כביש החוף, כביש 6 וכביש 65, וביישובים שונים בפריפריה כמו עפולה, קריית שמונה, בית קמה או דימונה.
הזמינות הזו מספקת לנהגים שקט נפשי לדעת שלא משנה לאן נוסעים, תמיד תהיה דרך זמינה ונוחה לטעון את הסוללה.
לסיכום, המעבר לרכב חשמלי כולל שפה חדשה של מושגים, זרמים חשמליים וסוגי חיבורים, אבל ברגע שמבינים את ההבדלים, אפשר לבחור עמדת טעינה שמותאמת בדיוק לסוג הנסיעה, לתכנון הזמן ולצרכים האישיים שלכם.
בין אם מדובר בטעינה מהירה לנסיעות ארוכות, או בעמדת AC שמשרתת אתכם מדי יום/לילה, השילוב בין תכנון נכון לנגישות גבוהה מאפשר לכם להמשיך לנסוע בראש שקט.
מה דעתך בנושא?
0 תגובות
0 דיונים