שאלה
האם אפשר להשתמש בשבת סוויצ' (KosherSwitch) אחרי שיפיצו אותו גם בארץ?
מדובר במתג שהם אומרים שהוא אפילו לא גרמא אלא מזיז פלסטיק שאחרי כמה זמן הזרם ממשיך.
[[[https://www.youtube.com/watch?
תשובה
לענ"ד יש בזה עובדין דחול, ואסור (אם לא לחולה שאין בו סכנה). טעם א- עובדין דחול של מעשה איסור, כשיט' הרמב"ם בגדר עובדין דחול.
כפי שבאר בחלקת יעקב או"ח סימן קז אות ב שכל מלאכה שהיא חלק ממעשה איסור אסורה משום עובדין דחול, אף אם החלק שעושה האדם אינו איסור בעצמו שמא יעשה המלאכה (וכגון כאן שידליק כרגיל מרוב הרגל ולא במתג השבת). ודבריו פשוטים וכפי שהביא שם באופן נהיר מהגמ' ונו"כ על השו"ע. ואמנם חשש זה לשיטת הרמב"ם הוא במלאכה שעיקרה דאור', וכאן מדובר לפעמים בתאורת פלורוסנט, אולם פשוט שרבים לא יבחינו בין אור לאור וודאי ברגע שיותר בשופי כולם ידליקו כל האורות כולל נורות להט מדאוריתא ואי אפשר לבדוק בכל פעם בתקרה איזו נורה התקינו. לכן ליצר זאת ולהפיץ, הוא איסור של הכשלת רבים.
טעם ב- עובדין דחול של אוירת שבת המוסכמת בישראל אף בדברים שאינם איסור ספציפי, וכשיטת רמב"ן עה"ת בגדר עובדין דחול.
הדבר פשוט שלאחר שנתקבע בישראל שאין מדליקים אור בשבת, והדבר נתפס בקרב העם כמילת קוד לשומר שבת, ומורגל בפי הציבור לשאול על אדם 'האם הוא שומר שבת? לא נוסע ולא מדליק אור?'. אזי כך היא רוח השבת שנקבעה, ומי שיבוא לשנותה בקונצים כאלה ודאי עובר על עובדין דחול, שעושה שבת חול. ולא יועילו כל הגרמא וכד' לשנות זאת.
וכפי שלא יעלה על הדעת להתיר נהיגה ברכב באופן דומה גם ללא כל מלאכה, או ראיית סרט בשבת גם אם לא עושה כל איסור- כך לא יעלה על הדעת להתיר מה שנהגו כל ישראל לקבוע כאוירת שבת, שהאור אינו נדלק במעשה כלשהוא, אלא רק בתכנון מערב שב"ק.
כאמור, לחולה שאין בו סכנה, הדין אחר.
וכן כל זאת אמור לגבי הדלקה. אך הורדת מתג לאחר שהאין חשמל ואין אור, אין בזה איסור או יצירת דבר כלל ואין עובדין דחול משום שאין 'עובדין' כלל. וכפי שמותר להוריד מתג בימינו כשהחשמל לא עובד (למשל בזמן הפסקת חשמל) כך שלא יעבוד לאחר שהחשמל יחזור ואין בזה חשש למלאכה כרמב"ם או שינוי כלשהוא מאוירת שבת לרמב"ן שכן לא עושה דבר. אך עבור זה לא צריך המצאות.
מה דעתך בנושא?
9 תגובות
0 דיונים
אברהם הלוי
ישראל רוזן פותח במאמרו ב " קלות דעת הלכתית" וכן הוא ממשיך, בכותרת הנושא 'שבת תריס', 'כושר סויטש' ומה שמאחוריהם. בכתבתו זו הטמיע ב"ערמה"...
ישראל רוזן פותח במאמרו ב " קלות דעת הלכתית" וכן הוא ממשיך, בכותרת הנושא 'שבת תריס', 'כושר סויטש' ומה שמאחוריהם. בכתבתו זו הטמיע ב"ערמה" בכותרת אחת את ה"שבת תריס" ואת ה"כושר סוויטש". באותה קטיגוריה . הקורא התמים בתודעתו חושב ששני המכשירים שווים במטרה לפגוע בשיווקו. "מכה רעיהו בסתר" ה"שבתריס" כשמו כן הוא נועד אך ורק להפעלת תריס חשמלי איך רב אחד ראש עמותה שלה נגיעה מרשה לעצמו לכנות כל הרבנים הנ"ל כ"קלי דעת הלכתית ". ומרשה לעצמו להביע דעה על דבר שלא בדק היטב וביסודיות כפי שפעל כל אחד מהרבנים הנ"ל. בלבד ולא כל מכשיר אחר, וכאמור קיבל אישורי הרבנים. לעומת זאת, ב"כושר סוויטש" ניתן להפעיל אורות וכל סוגי המכשירים החשמליים. כנראה שיש לו שוק בארה"ב לא ידוע לי אם קיבל אישורי הרבנים הנ"ל. יש לציין כי "שבתריס", מוצר חדש המאפשר הפעלת התריס החשמלי באופן ידני בעת הצורך בשבת בהתאם לאישורם של הרבנים הראשיים לישראל שליט"א וגדולי הפוסקים כגון: הרה"ג דוב ליאור שליט"א הרב הראשי קריית ארבע וראש ישיבת חברון. וכן הרה"ג דר' רצון ערוסי שליט"א רב ראשי קריית אונו והרה"ג שלמה מחפוד שליט"א. ועוד. מיתקן ה"שבתריס" הוצג והודגם בפני כל הרבנים שפעלו ככתוב. "וְדָרַשְׁתָּ וְחָקַרְתָּ וְשָׁאַלְתָּ הֵיטֵב וְהִנֵּה אֱמֶת". בדקו בפרוטרוט ולעומק ואישרו אותו, הרבנים ראו גם את היתרונות בשיפור הביטחון והבטיחות ש"שבתריס" נותן, כדלהלן: ה"שבתריס" משמש כתחליף לשעון שבת להפעלת התריסים בשל הבעיות והסיכונים שבו, כדלהלן. 1.היו מקרים ששעון השבת הוריד את התריס בזמן המתוכנן. תינוק שהיה במקרה תחתיו ללא השגחה נמחץ והובל במצב קשה מאוד לבית החולים . 2. כמו כן לא אחת קורה שהתריס יורד על כיסא או רהיט וגורם נזק כבד לתריס. 3. קורה ששוכחים להעביר את בורר השעון למצב חול ואז התריס נפתח מאיליו גם ביום חול . 4. הגנבים הבינו כי ברוב הבתים הדתיים זמני שעון השבת להפעלת התריס חוזרים על עצמם בכל שבת. קרה שבשבת, במבוא ביתר התריס עלה לפני שהתעוררו בני הבית הגנבים נכנסו בנחת, לקחו את מפתח הרכב ונמלטו. מזלם שזה היה אך רכוש. 5. לעיתים יש הפסקות חשמל. ואז יש צורך בכיוון השעון מחדש. בנוסף לשינויי קיץ חורף 6. התריסים בשל גודלם ומשקלם משמשים כקיר להגנה על הרכוש והנפש מפני פורצים וחורשי רע 7. ומבחינה בריאותית יש מקרים שאפילו הם רחוקים, כגון: דליפת גז, עשן, חולים הזקוקים לנשימת אויר צח, כל שנייה חשובה ועלולה להיות גורלית. ה"שבתריס" נועד גם למצבים אלו. "שבתריס" פועל על פי שיטת המכון הטכנולוגי להלכה ובראשו הרה"ג לוי יצחק הלוי שליט"א שיטה זו נקראת "מניעת המניעה" שהיא פחות מגרמא ומותר להשתמש בה אף לכתחילה. ומקובלת יותר על הציבור החרדי. לעומת זו שיטת מכון צומת מתבססת על גרמא רגילה שיש לה גם מתנגדים. בכבוד רב. אברהם הלוי
המשך 10:08 10.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פשוט מאד
אם תצליחו אז אפשר אם לא תצליחו אז אי אפשר
09:49 28.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר
התירו אותם, כך גם כאן ההמונים ירכשו ויקבעו שהפטנט הנ"ל אינו עובדין דחול
23:29 21.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יניב
אסור להגיע עם קלנועית לבית ה'! בתורה כתוב מפורש, שכל בעל מום לא יקרב לקודש. עם ה' עשה אותו חולה יש סיבה שהוא מרחיק אותו. נוסף על כך שבית ה'...
אסור להגיע עם קלנועית לבית ה'! בתורה כתוב מפורש, שכל בעל מום לא יקרב לקודש. עם ה' עשה אותו חולה יש סיבה שהוא מרחיק אותו. נוסף על כך שבית ה' הוא מקדש מעט, ואסור להיכנס אליו עם דבר שהוא נגד השבת.
המשך 10:41 19.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני
זה כן גרמא, למרות מה שהם טוענים. וממילא זה מותר רק לחולים או במקום הפסד.
01:37 19.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לשבת בחושך כמו בימי קדם!
19:11 18.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גיא
אבל מה שמעניין זה אם יש רב שכן יתיר את המהפכה הזאת. ומעניין אם באמת הרב נבנצל חזר בו מההסכמה לזה כמו שהרב רוזן אמר.
16:39 16.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נריה
http://www.kosherswitch.com/live/doc/Responsa/KosherSwitch%20Responsa%20(Detailed).pdf
15:29 16.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שיודע לשאול
15:21 16.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר