בימי חול המועד סוכות השתתפתי בעתירה לבג"ץ מטעם חברות מועצת עיריית ירושלים רחל עזריה ולורה ורטון, תנועת "ירושלמים" ופעילים נוספים בייצוגו של עו"ד אביעד הכהן. העתירה תבעה ממשטרת ישראל להסיר את המחיצות שהוצבו ברחוב מאה שערים – ויותר חשוב, את ה"סדרנים" שחסמו את הרחוב לכניסתן של נשים.
בג"ץ החליט שעל המשטרה להרחיק את המחיצות והסדרנים – וקבע כי, "מקובל על המדינה כי במרחב ציבורי מובהק כמו רחובות עיר, קיים איסור על הפרדה על רקע מגדרי".
כלומר, שלא מדובר פה בהתנגחות עם חרדים, אלא במאבק עקרוני של עיצוב המרחב הציבורי האזרחי במדינת ישראל.
כשסיירתי במאה שערים בליל יום שני שעבר, ראיתי ליד בתי הכנסת של ברסלב ו"תולדות אהרן" מחיצות המכוונות את הנשים ללכת על מדרכה אחת ואת הגברים להסתובב בכביש ובמדרכה שכנגד. המחיצות המשיכו על רחוב שבטי ישראל ולתוכו .
מראה בית החולים האיטלקי מעבר למחיצה היה סוריאליסטי. אך הדבר המדאיג ביותר עבורי היו ה"סדרנים" – בחורים חילונים שמנעו מנשים להיכנס. לשאלתי 'עבור מי אתם עובדים' הם היתממו וטענו שאינם יודעים את שם החברה שמעסיקה אותם. לידם עמדו חרדים תושבי העיר שכעסו עליהם וקראו לעברם קריאות בנוסח "מי שמך איש שׂר ושופט עלינו?".
הנקודה שצריכה להטריד את כולנו היא, כיצד ייתכן שחברה פרטית, הנשכר על יד גופים עלומים, נוטלת את הזכות שלא ברשיון, לעצב על דעת עצמה את המאפיין הבסיסי ביותר של המדינה – את גבולות המרחב הציבורי.
גם עילת המאבק הזה כקודמו בתקופה האחרונה – אוטובוסים מופרדים, – היא יוזמה של שוליים בחברה החרדית, המבקשים להשליט על כלל הציבור הנהגות כלפי נשים- נורמות צניעות חדשות, שאין להן תקדים בהסטוריה היהודית.
לא ניתן להתכחש לעובדה כי ההקצנה של הציבור החרדי בנושא הצניעות, קשורה קשר הדוק להתרת הרסן בנושאים אלו ההולכת וגוברת בעולם החילוני. לעומת ההחפצה של הנשים בנורמות החרדיות הקיצוניות, ניצבת בעוצמה לא פחותה ההחפצה הממוסחרת הניתכת עלינו השכם והערב על ידי המנגנון השיווקי ופרסומאי, מנגנון הפולש למרחב הציבור,למשל בפרסומות הענק המעצבות את הנוף לא פחות מהמחיצות המוצבות במאה שערים.
ברור שחופש הביטוי חל על פרסומות כמו על כתבי-עת ואתרי אינטרנט. אך אין לעבור בשתיקה על הטעם לפגם בהחפצה המשוועת של עולם הפרסומת פרסומות.
למרבה האירוניה, זהו דווקא ערך הצניעות, שבבסיסו, הניסיון להימנע מהחפצה: התביעה המוסרית להתאפק, להתכנס, להצטמצם על מנת לתת לאחר לנכוח. הצניעות האמיתית היתה זו שצריכה לעמוד בפרץ ולמנוע את מחיקת הנשים המתקיימת בשוליים הקיצוניים של החברה החרדית ובעולם התקשורת הכוחני שלנו.
כך שהמאבק על המרחב הציבורי אינו מצטמצם לסמטאותיה של מאה שערים וגם לא לפרסומות הענק על כביש איילון. מכירת החופים לגופים פרטים, הכשלים התכנוניים והשחיתויות כפי שהתגלו בפרשת הולילנד – כולם סימפטומים של אותו ערעור בסיסי על כבוד האדם וזכותו לנכוח בשלמותו לצדי, כשל המכרסם באושיות המרחב והחברה האזרחיים שלנו.
==
ד"ר יהודה מירסקי הוא בוגר ישיבת "הר עציון" וחבר סגל במכון ואן ליר.
מה דעתך בנושא?
3 תגובות
0 דיונים
תלי
צניעות (שם עצם):פשטות, חוסר גאווה, ענוותנות, טוהר מוסרי. צנוע (הטייה):עינו, מסתפק במועט, מוסתר, חבוי, נוהג בנימוס ובאופן מוסרי. עד כאן ציטוט הכתוב מתוך מילון ספיר. וכן כתוב בתורה והצנע לכת עם ה'...
צניעות (שם עצם):פשטות, חוסר גאווה, ענוותנות, טוהר מוסרי. צנוע (הטייה):עינו, מסתפק במועט, מוסתר, חבוי, נוהג בנימוס ובאופן מוסרי. עד כאן ציטוט הכתוב מתוך מילון ספיר. וכן כתוב בתורה והצנע לכת עם ה' אלוקיך, וכן כל כבודה בת מלך פנימה. עד כאן הדברים מתישבים היטב אחד עם השני וניתן לראות הקבלה בין הפסוק לחידוש השפה העיברית אך מה כאשר מתבונן האדם אל הפן והמישור המעשי רואה הוא תהום פעורה כלוע הר געש כבוי כאסימפטוטה מן המונחים המתמטים וקל מאד לו לאדם להבחין כי מעשי בני האנוש אשר מגדירים עצמם כמקפידי קלה כבחמורההם הם עולים לכותרות פעם אחר פעם גורמים לחילול ה' נודא ואיום שאילולי הינו יודעים איזה צער נגרם לאבא שבשמים ואיזו רעה והכפשה וריח רע נודף מן מעשים אלו הרי היינו יושבים בלבוש שק ונועים וגועים בבכי על מנת לתקן העוון למחול החילול ותיקון העוות איזה נחבא אל הכילים הוא זה? הרי זה איפכא מוחלטא ההפרדות הכוחניות הללו הרי הן הן חוסר הצניעות עצמה הרי הסדרנים המוצבים בכל פינה הם פוגמים בכבוד התורה בכבוד לומדיה ובמייחלי שמה הרי אנשי 'משמר הצניעות' הפועלים ללא חוק ומשפט נוהגים בגסות כלפי הנשים ופוגמים בטוהרם רחמנא לצלן...
המשך 15:35 24.10.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א
ה"מהדרין" הוא לא גחמה של שוליים כל (לא רוב, כל) הרבנים הגדולים החרדים חתומים עליו.
23:15 20.10.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
להתנגד לפונדקאות לכל
דרך אחת בה אתה יכול לפעול היא להתנגד להתרת פונדקאות לכל מי שרוצה ולדרוש השארת החוק הקיים על כנו. אחרת יהיה כאן ניצול מאסיבי של נשים עניות. דרך...
דרך אחת בה אתה יכול לפעול היא להתנגד להתרת פונדקאות לכל מי שרוצה ולדרוש השארת החוק הקיים על כנו. אחרת יהיה כאן ניצול מאסיבי של נשים עניות. דרך אחרת- לחנך את הציבור החילוני שיחסי מין חופשיים לפני הנישואין פוגעים בנשים. אולי יהיו מוכנים להמתין שלשה חודשים מרגע פגישתם עד שיתרגמו זאת ליחסי אישות? וחוץ מזה - הפסיקו לעסוק בחרדים, ברבנות וכו' המטרה של הפמיניזם לקרב בין גברים ונשים וההיפך קרה עד כה.
המשך 17:16 17.10.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר