הרב נויבירט: להפסיק את שגעון הניקיונות לפסח - סרוגים

הרב נויבירט: להפסיק את שגעון הניקיונות לפסח

חברים, הגיע הזמן להפסיק ולהשתגע עם הניקיונות. את ניקיון האביב - תעשו אחרי פסח. חבל להיכנס מותשים ועצבניים לליל הסדר ולהפסיד את החוויה המשפחתית הגדולה של השנה. במקום לעסוק בטפל - ניקוי מיותר של הבית, תתרכזו בעיקר - חווית ליל הסדר המיוחדת

הרב נויבירט: להפסיק את שגעון הניקיונות לפסח
  אילוסטרציה שאטרסטוק

כדי להכשיר את הבית למהדרין צריך לא יותר מיום אחד של עבודה.

ישנם שני איסורים בחמץ במהלך חג הפסח. האיסור הראשון הינו איסור אכילת חמץ, דבר שנאסר גם בכמות המזערית ביותר. זו הסיבה שאנו מכשירים את הכלים השונים לפסח, מחשש שיש בהם טעם של חמץ. האיסור השני הינו איסור "בל יראה ובל ימצא", כלומר: אסור שיימצא כל חמץ ברשותו של אדם בחג הפסח. זו הסיבה שאנו מנקים את הבית היטב ומוכרים את החמץ, כדי להוציא כל חמץ אפשרי מרשותנו. איסור זה אינו חל על פירורי חמץ אלא על חתיכות שגודלן "כזית" ומעלה, כלומר: בנפח משוער של קופסת גפרורים רגילה.

מסיבה זו, כל שצריך לבדוק ולנקות לפסח הוא אחר חתיכות חמץ גדולות. אין צורך להילחם נגד פירורים קטנים שאין סיכוי שמישהו יאכל אותם, כגון : שקד מרק מטונף הנמצא מתחת לספה, פירורי לחם קטנים התקועים בשטיח או פירורי ביסלי שבין המושבים ברכב, ואפילו אם לא נפסלו לאכילת כלב.

רק במקומות הבאים במגע עם אוכל (בעיקר במטבח) יש לנקות כל פירור של חמץ מכיוון שכאמור חמץ אסור באכילה אפילו בכמות הקטנה ביותר. יש צורך להחמיר בכל פירור בשולחנות, בכיסאות אוכל לילדים ובכל מקום שעשוי לבא במגע עם אוכל במהלך חג הפסח.

אין כל צורך לחפש חמץ בספרים כיוון שגם אם ימצא שם חמץ – לא יבוא לאכלו. מן הראוי להחמיר ולפתוח את הספרים לצורך לימוד והכנה ראויה לפסח, אך כאמור – לא לצורך ניקוי. יש לבדוק בתיקים שלפעמים שמים בתוכם חמץ ובעיקר בתיקי הילדים והעגלות.

התנהלות עצבנית בניקיון היסטרי של הבית, צעקות וכעס על הילדים המפזרים חמץ במקומות שכבר נוקו לפסח, המתח הגואה בין בני הזוג על רקע עזרה בלתי מספקת בהכנת הבית לפסח, הלחץ הבלתי פוסק והתשישות המוחלטת איתה מגיעים לליל הסדר, כל אלו הינם ההיפך הגמור ממה שאליו התכוון המשורר. ליל הסדר הינו לילה מיוחד ביותר, זהו לילה של חוויה משפחתית יוצאת דופן. זוהי הזדמנות מיוחדת ליצור חיבור בין הדורות, לטפח שיח ותקשורת בין הורים וילדים, ולחזק את התא המשפחתי. סיפור ההגדה צריך להיות סיפור חי, זורם ונושם ולא "הרצה" של ההגדה במהירות כקריאת טקסט גרידא. יש בהגדה דידקטיקה רבה לצורך חווית תהליך פנימי , נפשי, רוחני, משפחתי וחברתי. איך ניתן לחוות כל זאת אחרי שבועות של טרור נקיון בבית ותשישות גופנית ונפשית? אולי ניקינו כל חמץ ופירור אבק, אבל החמצנו את ההזדמנות של השנה לחוויה רוחנית-משפחתית.

 את הזמן המתפנה מניקוי מיותר, יש לנצל לצורך לימוד והכנה רוחנית לפסח , ולעסוק בעיקר בניקוי ובדיקה פנימית של הלב והלשון כפי שמופיע בספר התודעה :

"אבל אם באת לקים בפיך מצוַת הגדה לבנך, כתיקונה, ולהלל בשפתיך ולרנן בלשונך לאלקים חיים, לאלקי אמת, על נסיו ונפלאותיו וגבורותיו שעשה אתך, ואת אבותיך – זאת עשה וחיה, וירצה קולך – כל מחמצת הַשְׁבֵּת מלבך ולשונך תטהר מכל תרמית ומכל גנאי, טהור ואמת יהא לבך, ולשונך נקיה: או אז והגדת לבנך – ובנך שומע, והללת את שם ה' אלקיך – ומלאכי מעלה וכל דרי מטה יטו אוזן לשירתך, שירת אמת היוצאת מלב אמת ובלשון נקיה; וכל המרבה לספר, באותה שעה – הרי זה משובח"

עוד לא מאוחר מדי לחשוב על זה… חג שמח וכשר!

==

הרב רונן נויבירט הוא רב קהילת אוהל ארי ברעננה ומנכ"ל ארגון בית הלל.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
17 תגובות - 17 דיונים מיין לפי
1
איזה מאמר מאפיין של בית הלל
מדהים | 02-04-2014 15:21
מדהים. גם שהחברה האלה רוצים (באמת) לתת כיוון רוחני מועיל יוצא להם משהו שמזלזל בכל מה שהיה נהוג בעם ישראל לדורותיו. אני מציע לך להסתכל בשיעורי בניין שלם ושם תראה איך דוקא הניקיון החיצוני יכול להוביל לנקיון פנימי. כמובן שלא צריך לחץ אבל משום מה שאתה אומר את זה נשמע חילוני. בקטע של יאללה בואו נעזוב את השטויות הללו. ושהרב אבינר או הרב עובדיה אומרים את זה אתה שומע את הכבוד למסורת התורה שבעל פה ובתוך זה המינון הנכון לדור שלנו.
2
חבל...
דודי | 02-04-2014 17:36
חבל שנותנים מקום לדברים כאלה חסרי יראת שמים! שום כבוד למסורת ושום כבוד לתורה. זה מבוסס על מאמר של הרב פיינשטיין מארה"ב. אין כאן שום חידוש. רק חוסר ביראת שמים וחוסר הבנה מוחלטת של ההלכות. אפילו את המאמר של הרב פיינשטיין הורידו מהמדפים תוך 48 שעות!
3
ליל הסדר לא נועד לחווי'ה משפחתית
לוי | 03-04-2014 16:58
הכל בסדר ונכון כמובן רק ליל הדר לא נועד לחווי'ה משפחתית כי אם לעורר את האמונה וכדו'
4
ל 1 ו-2
עידו | 03-04-2014 18:17
האם אתם בוחני כליות ולב שאתם יודעים משהו על יראת ה' של הרב נויבירט? מי אתם בכלל?! הרב תמשיך לעשות דברים חשובים ולקדש את שם ה' בעולם
5
שולחן ערוך מפורש סעיף ו
ישראל | 03-04-2014 19:58
נהגו לגרור הכתלים והכסאות פעם הבאה תלמד
6
ל4
דודי | 03-04-2014 21:24
אני לא בוחן בעצמי יש רבנים גדולים שבוחנים. הם יודעים מה זאת יראת שמים ומוסד פסול כמו בית הלל חסר ביראת שמים. זה לא אני אומר, זאת ההלכה- תורת ישראל שהם משנים אותה לרוחם ע"פ תרבות מערבית-נוצרית. וחבל...
7
"ישראל קדושים" נוהגים לנקות ככל האפשר גם מפחות כזית חמץ
מאיר | 03-04-2014 23:15
אבל רבניות ורבני בית הילל והנוהים אחריהם כנראה לא כלולים בקטגוריה של קדושים.
8
לעידו מ4: לא בוחנים כליות ולב פשוט קוראים את מה שכתב
חל | 03-04-2014 23:40
תבין בחורצ'יק, אי אפשר לכתוב דברים ואז שתוקפים אותך לברוח ל'מה אתם בוחנים כליות ולב'. כדוגמת חברו יוני (היה לי קר בשבת אז הדלקתי חימום) רוזנצוויג - אם כותבים שטויות אז חוטפים ביקורת. זה כללי המשחק נויבירט
9
השלב הבא: הרב נויבירט: להפסיק את שגעון קיום מצוות
| 03-04-2014 23:40
חברים, הגיע הזמן להפסיק ולהשתגע עם קיום המצוות. את המצוות תעשו בלב. חבל להיות מותשים ועצבניים מקיום מצוות ולהפסיד את החוויה המשפחתית הגדולה של השנה. במקום לעסוק בטפל - לימוד תורה, תתרכזו בעיקר - חוויות חוויות חוויות....
10
כשאני רואה את המגיבים פה אני חושב לעצמי
זאב | 04-04-2014 14:27
אוי להם שלמדו תורה.אוי לרבותיהם שלימדום תורה.
11
ל9 חחחח... אשרייך אתה אדיר!
משה | 04-04-2014 15:19
מה שכתבת כל כך נכון! אני לא יודע אם לצחוק או לבכות...
12
לוי, באמת, כבר את המילה חוויה אי אפשר לכתוב בלי פסיק??
יפעת | 04-04-2014 20:31
די כבר עם החומרות המגוחכות והמיותרות, האם כל אבותינו עברו על המצוות, כי לא השתמשו בתו '''''''''????
13
הפכו היהדות לפולקלור - יענו 'חוויה'
מנקים הכל הכל ובלי עצבים | 06-04-2014 1:39
אנחנו מנקים הכל, גם אבק. גם מסדרים ארונות זורקים את המיותר מחדשים את שנדרש, קובעים לימוד קבוע עם הילדים בבית. כולם מתחלקים במשימות. יש אווירה של משפחה עמלה ושמחה באופן טבעי יש לעיתים מי שכועס ממש בפינה. אבל כל המאמץ הזה מביא אותנו לחג, בבחינת מי שטרח בערב החג שמח בחג, עד מאוד. ודי באמת די עם החוכמות של רבני תיבת נח.
14
ממליץ לראות במדור הזה את הפינה של הרב לונדין
ולראות מה זה הדרכה של רב אמיתי | 06-04-2014 14:26
ועל הדרך לראות את ההבדל בין רבני 'בית הלל' הרופסים לבין רבנים שיודעים לגעת בציבור ולעלות אותם ביראת שמים
15
למגיבים- כמה קשה לקרוא
יהודיה | 06-04-2014 18:09
כמה קשה לקרוא את התגובות של המגיבים לדברי הרב נויבירט. ממש סירחון של קדושה.האם הייתם מגיבים כך לרב אבינר? הוא פוסק כך כבר שנים. בדיוק כך. אני ממשיכה "להשתגע" בנקיון לפסח. אוהבת את הנקיון הזה והוא תורם לי לשמחת החג. אבל, האם דברי הרב נויבירט אינם חשובים לאנשים שסובלים מה"שגעון" הזה? שלא יכולים להסתדר איתו ולהשאר שפויים? למה הזלזול הזה? אתם כאילו יותר קדושים, אתם מחללים שם שמיים. לא רוצה להיות בקהלכם.
16
בוקר טוב אליהו
בוקר טוב אליהו | 07-04-2014 23:57
תודה לך הרב נויברט. באמת חיכינו ליציאה התקשורתית החודשית שלך שבה תספר לנו על כמה חשובה ההכנה הרוחנית לפסח הרבה יותר מהנקיון המיותר. יודעים זאת וגם נוהגים כך ואין לנו צורך בהגיגך הפופוליסטים.
17
חברים,
טל | 18-03-2018 21:35
חברים, דרך ארץ קדמה לתורה. אפשר לא להסכים, ואפשר ללכת על פי רב אחר. אבל יש דרך להגיד את הדברים.. תודה הרב, על המידע החשוב. כל אחד יעשה לפי הצינור והרב שלו.. פסח שמח וכשר!