עשרות רבנים סרוגים: "עלו להר הבית" - סרוגים

עשרות רבנים סרוגים: "עלו להר הבית"

על רקע המתיחות סביב הר הבית מתפרסם היום גילוי דעת חדש של עשרות רבנים סרוגים הקורא לעלות להר הבית תוך יצירת "תו תקן" הלכתי לעלייה לפי ההלכה: "להמנע מעליית נשים נשואות"

עשרות רבנים סרוגים: "עלו להר הבית"

על רקע המתיחות בהר הבית סביב סוגיית המגנומטרים, לרגל ימי בין המצרים ולאור העלייה החדה במספר היהודים העולים להר הבית, יוצאים עשרות רבנים בכירים בציונות הדתית, במכתב חיזוק לעלייה להר הבית בטהרה. בין החותמים הרב דוב ליאור, הרב נחום רבינוביץ', הרב אליעזר ולדמן, הרב ישראל רוזן, הרב יצחק שילת, הרב אליהו זיני, הרב אבי גיסר ועשרות רבנים נוספים. הרבנים מחזקים בגילוי הדעת את העולים, ומציבים "תו תקן" הלכתי רחב לעליית יהודים להר הבית.

"לעמוד בדרישות ההלכה"

"זכות גדולה היא לעלות ולהעלות להר הקודש כדי לדרוש לציון ולשם חיזוק אחיזתנו במקום קדוש זה", פותחים הרבנים את גילוי הדעת ומעודדים את הציבור לעלות להר. בהמשך מבהירים הרבנים כי על העולים להקפיד על הוראות ההלכה: "הננו מוצאים לנכון להבהיר כי על העולים מוטלת החובה והאחריות לעמוד בכל דרישות ההלכה – מותר לעלות להר הבית רק למי שטבל במקווה הכשר לטבילה שחיובה מן התורה, לאחר הסרת כל חציצה, ובשמירה על מורא מקדש והלכותיו" הבהירו.

בנוסף, התייחסו הרבנים למקומות בהם מותר ללכת בהר: "מותר להיכנס רק לאזור המוגדר כ'מחנה לויה' ולהתרחק מ'מחנה שכינה' ומהאזור המשוער של החיל. למעשה, יש ללכת בשביל הקבוע והמקובל ובשמירה על מרחק מהמדרגות המובילות לרָמָה" הוסיפו ופרטו היכן יש להיזהר.

לראשונה קוראים הרבנים לעולים לקחת אחריות אף על אלו העולים איתם להר ולדאוג שהם עולים כהלכה: "מי שאינו עומד בתנאים אלו, אסור לו לעלות להר ובאחריות המעלה קבוצה לוודא שכל חבריה עולים כהלכה".

"אסור לנשים נשואות לעלות"

לסיום קובעים הרבנים שיש להימנע מעליית נשים הן נשואות והן רווקות להר: "אנו שוללים עליית רווקות מגיל מצוות והלאה, כיוון שהיא עלולה ליצור פרצה חמורה ולהביא לתקלות רבות. עליית נשים נשואות תלויה בהלכות סבוכות ובספיקות שלא כאן המקום לפרטן. על כן, יש להימנע מכך".

"תו התקן" ההלכתי המובא בקריאת הרבנים, קיבל משנה תוקף מרבנים נוספים שמצאו לנכון: "להדגיש את הזהירות הנדרשת מן העולים להר שלא להיכשל ולהכשיל מרוב חיבת הקודש ולשמור על ההנחיות הנ״ל", בין רבנים אלו אפשר למצוא את הרב חיים דרוקמן, הרב אליקים לבנון, הרב יהודה עמיחי, ועוד.

לכרוז מצורפת מפת הגבולות המותרים בכניסה בהר הבית.

"תו התקן" ההלכתי לעלייה גרם לרבנים נוספים לצאת לראשונה בהתייחסות פומבית לסוגיית הר הבית כגון: הרב דוד חי הכהן, הרב מיכאל הרשקוביץ, הרב מרדכי גרינברג, הרב יצחק שלו ועוד.

אריאל: "מברך על הרחבת המעגלים"

שר החקלאות אורי יהודה הכהן אריאל מסר: "ככהן הדיוט אני מברך על הרחבת מעגל התמיכה הרבנית בעלייה להר הבית, בטהרה ולמקומות המותרים. אני קורא לראש הממשלה לשמוע לקולות ולאפשר לאלתר עליה חופשית להר ליהודים וח"כים".

מקורבים לרבנים סיפרו, כי הקריאה מגיעה על רקע התגברות הארגונים ואישי הציבור המעודדים עליית יהודים להר ללא הבחנה בין העולים להר על פי ההלכה לבין העולים להר ללא שמירה על כללי ההלכה. תופעה נוספת אשר מטרידה את הרבנים הינה פרסומים הלכתיים מטעים בנוגע לעליית הנשים להר, אשר מסובכת מבחינה הלכתית יותר מעליית גברים: "הרבנים שמחים על הצטרפות העולים הרבים להר, רואים חובה לחזקם ולעודדם, וקוראים לעליה להר אבל בטהרה, תוך שמירה על כללי ההלכה" הוסיפו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
21 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
רבנים בלי אחריות, יש בזה איסור כרת.
רם | 27-07-2017 9:32
אבל מה לעשות שרבנים קטנים חולקים על הגדולים.
אתה לא יודע על מה אתה מדבר.
יהודי שפוי | 01-02-2018 20:47
א. אתה לא יכול לאסור כרת - איסור הכרת הוא להכנס טמא לשטח המקדש, איסור דרבנן להכנס לעזרת נשים ולחיל - העולים להר מקיפיק את כל הדעות הקיימות בנוגע למיקום המקדש, עזרת הנשים והחיל. ב. איך אתה יכול לקרוא לרבנים כמו הרמב"ם, הרדב"ז, הגר"ד ליאור, הרב אליעזר מלמד ועוד רבנים קטנים ביחס לרבנים אחרים גדולים? אני חושב שיש לך צדיקומטר לא מכוון...
חבל שיש רבנים שבשם התורה נוטשים 200 מצוות בתורה
מנדל | 27-07-2017 11:57
נשמע כאמירה-הרב שלי הוא הרב הגדול, הרב שלך הוא הרב הקטן
עוז | 27-07-2017 10:50
אשריך שאתה בריא כ"כ גדול בחלוקת דרגות לרבנים. הלוואי ואזכה להדבק ביכולת הפסיקה שלך. וברצינות, תבחר בדרך שאתה מאמין בה, אל תדאג אנשים אחרים..
2
כואב!
בזכות נשים צדקניות! | 27-07-2017 9:40
כואב מאוד שכבוד הרבנים היקרים שליט"א קוראים לנשים נשואות להימנע מלעלות כהלכה. ישנם פוסקים חשובים אשר מתירים לנשים נשואות ואפילו רווקות לעלות להר הבית, ע"פ כל דקדוקי ההלכה. וודאי שמהדין אין כל מניעה שאשה תעלה. על כן איני מבין, אם רב לא רוצה להורות היתר לנשים לעלות- בכבוד, אבל למה להוציא קריאה שזה אסור, הרי זה לא אסור?? דבר זה גורם להוציא לעז על נשים כשרות וצדקניות שעולות בקדושה ובטהרה כהלכה, אז מדוע להורות כך?? אתמהא!! אלישע
צא ולמד
עידו | 27-07-2017 11:31
אינני מבין מה התמיה שלך, הרי ישנה הלכה מפורשת שלרווקות אסור לטבול (ראה תשובת הריב"ש שעליה הסתמכו הפוסקים), וכן אסור לגרושות ורווקות מאותו דין לטבול, ואילו לנשים נשואות מותר רק אחרי שש עונות (ראה בהרחבה בספר הר קודשי להרב שלמה בניזרי).
3
לאלישע - תתבייש
משה | 27-07-2017 10:41
על מי אתה סומך שאתה עולה להר הבית? לא על הרב ליאור, הרב רבינוביץ? על התמיכה של הרב דרוקמן? על הרב שילת, ועל הרב ישראל רוזן. העלייה להר הבית יקרה להם פחות מאשר לך! אם הם יוצאים נגד - הם יודעים בדיוק למה הם יוצאים נגד. כנראה לא כל הנשים כל כך צדקניות כמו שאתה חושב. בלי לדבר על עליית רווקות שזה מופיע בראשונים
נראה לי קצת התבלבלת
שוחר מקדש | 01-02-2018 20:40
הם כותבים בעד...
4
ברוך השם רוב מניין ורוב בניין תומכים
| 27-07-2017 10:46
קורה לעיננו משהו היסטורי לפני 20 שנה רק קומץ רבנים עורר בעניין הר הבי. וכיוםנרוב רבני הציונות הדתית תומכים.
5
רוב בנין ומנין גדולי ישראל תומכים
| 27-07-2017 10:47
קורה לעיננו משהו היסטורי לפני 20 שנה רק קומץ רבנים עורר בעניין הר הבי. וכיוםנרוב רבני הציונות הדתית תומכים.
וזה מוריד לצערינו את רמת הרבנים
עוקב | 27-07-2017 18:50
6
דרום
| 27-07-2017 10:48
שכחו שתי רבנים חשובים ביותר. הרב אליעזר מלמד והרב ראם הכוהן אבח אולי הם לא מתנגדים לעליית נשים
7
למה אסור לנשים לעלות?? מישהו מוכן להסביר?
משה | 27-07-2017 11:00
אין סיבה אמיתית..
תמר | 08-10-2017 11:17
יש פחדים וחששות מובנים, בעיקר לרווקות (תקנה האוסרת עליהן לטבול שמא תרבה פריצות) אבל זה לא סיבה לאסור על בנות שרוצות לטבול כדי לעלות להר. אי אפשר להתנהל מפחדים. צריך להורות אהבת ה' ויראתו ולהבין שזה לא פשוט לאסור משהו שמה... בייחוד בדבר כזה.. ושכשם שיש מורכבות במציאות כך היא צריכה לבוא לידי ביטוי במישור ההילכתי.
בגדול- הטהרה אולי אינה מקבילה לטהרה מטומאת נידה
טל | 27-07-2017 16:27
טומאת נידה לבעלה היא בדם היוצא מן המקור אך ישנה הלכה ברמב''ם גבי נידון אחר (שתי טיפין כמרגליות) שאוסר גם כן. כמו כן ישנו דין פולטת תוך ג' ימים ועוד. להרחבה עייני בספר אל הר המור. לכאורה יש מקום להתיר לנשים ספציפיות בהדרכה הלכתית מפורטת.
למה לאסור על נשים
שלום | 27-07-2017 15:09
לתשובה על שאלתך, סיבת האוסרים היא: רווקות לא למדו הדרכת כלות ולא יודעות להיטהר (וגם שזה יותר קשה מעשית, והמבין יבין) לנשואות יש שלושה מצבים: טומאת נדה (טומאה חמורה) / טהרה / טומאה קלה (שאין לה השלכות מלבד איסור עלייה להר הבית). בהדרכת כלות אין מלמדים אותן על המצב השלישי, ולכן אינן יודעות עליו, וכל שכן שאינן יודעות איך להיטהר ממנו. ומפני שקשה לפרסם בעניינים האלה מפני הצניעות, אם נתיר להן לעלות בטהרה, יבואו בטומאה קלה, וזה אסור.
8
רק משיח יצליח לסלק משם את האוייב
| 27-07-2017 12:15
תפנימו...אנחנו עדיין בגלות. ..ואסור להתגרות באומות ולהכניס אותנו לסכנה
9
מי ששפוי לא עולה למקום קדוש זה ולא מחפש פטנטים להקל
מחנך | 27-07-2017 18:54
ומי שלא מבין זאת נתניהו יסביר לו בדרך שלו....
10
הראי״ה ווהרצי״ה קוק זצוק״ל זיע״א מתהפכים בקבר
ההמום | 27-07-2017 20:22
השם ישמור אי אפשר לסמוך על רבני הכיפות הסרוגות השתגעו כולם
תרגיע...
יהודי שפוי | 01-02-2018 20:35
אם אתה מדבר על מורא - אל תשכח גם מורא תלמידי חכמים: *הרשומים לעיל ועוד...
11
בקיצור, זנחנו את הרצי'ה
אריק | 30-07-2017 0:44
בקיצור זנחנו את הרצי'ה, זנחנו את פסיקת הרבנות הראשית והעיקר שאנ'ש ירוממו את המגזר.. כפיים