הרב אמנון בזק: הגישה של הרב אפרתי היא ניאו-קראית
הרב אמנון בזק מתייחס לסערת מינוי הרבניות ותוקף בחריפות את דבריו של הרב ברוך אפרתי: "רק שתי קבוצות בהיסטוריה של עם ישראל דגלו בתפיסה שתורת ישראל לא צריכה להתייחס למציאות המשתנה ולהגיב בהתאם: הצדוקים והקראים"
סערת מינוי הרבניות.
הרב אמנון בזק, מרבני הר עציון, מותח בקורת חריפה על הרב ברוך אפרתי בעקבות הדברים שכתב נגד מינוי הנשים לרבניות על ידי הרב ריסקין, ואומר כי הפעם הרב אפרתי הגזים.
בדבריו, משתמש הרב בזק בסגנון לא פחות חריף ומכנה את גישתו של הרב אפרתי "ניאו קראית".
סגנון תוקפני ובוטה
"בדרך כלל אני משתדל להתעלם מסגנונו התוקפני והבוטה של הרב ברוך אפרתי כנגד רבנים ותלמידי חכמים הגדולים ממנו בחכמה ובשנים, אך הפעם הוא הגדיש את הסאה במתקפה חסרת דרך ארץ על הרב ריסקין שליט"א, בנושא הסמכת נשים לתפקיד מורות הלכה.", כתב הרב בזק.
הרב בזק התייחס למקורות עליהם נסמך הרב אפרתי וכתב: "הרב אפרתי מתבסס על דברי רש"י על הפסוק "הָבוּ לָכֶם אֲנָשִׁים חֲכָמִים… וַאֲשִׂימֵם בְּרָאשֵׁיכֶם", שכתב: "וכי תעלה על דעתך נשים? מה תלמוד לומר אנשים? צדיקים", והוא טוען: "זה היה פשוט לרש"י וגם לכל רבני ישראל מאז משה ועד ימינו שלא עשו זאת. לא פתחו מערכת הסמכה, ונשים מעצמן גם לא נעשו דייניות. עד שהגיע הרב ריסקין".
הרב בזק מביא מקרה שאירע עם הרב אהרון ליכטנשטיין וסיפר כי "כשנשאל מו"ר הרב ליכטנשטיין זצ"ל האם נשים יוכלו לשמש כרבניות קהילה, הוא השיב: "אני לא יודע. ברור שיש ראשונים שחשבו שזה בסדר ויש כאלו שסלדו מהרעיון. רש"י על התורה מביא את דברי 'הספרי' על הציווי למנות שופטים: התורה אומרת 'הבו לכם אנשים', והספרי תמה 'וכי יעלה על דעתך נשים?'. אנחנו אומרים: רש"י, מורנו ורבנו, על דעתך זה לא עולה? על דעתנו זה עולה"
הרב בזק הוסיף את דברי הרב ליכטנשטיין לפיהם "במרוצת הזמן יצטרכו למצוא את הדרך איך לשלב ולגשר בין ההלכה לבין השאיפות התורניות של הנשים והתרומה שהן יכולות לתרום. השילוב שלהן יעשיר אותן ויעשיר את הקהילה".
לאחר מכן הוא שיגר עקיצה לעבר הרב אפרתי וכתב: "יש לקוות שלפחות כלפי אחד מגדולי הדורות האחרונים עדיין נותרה מידה של דרך ארץ כדי להתייחס לגישה זו בכבוד הראוי".
בכדי לחזק את דבריו הביא הרב בזק מספר דוגמאות של דברים שחודשו מימי משה רבני ועד היום: "דברים רבים מספור לא היו מימי משה רבינו, ועד שהמציאות השתנתה והכתיבה את השינוי ההלכתי הנדרש". הרב בזק מונה וכותב כי " לא היה פרוזבול ולא היה היתר עסקה, לא הייתה מכירת חמץ ולא היתר מכירה בשמיטה, לא הייתה מסגרת לימודית לנשים ונשים לא כיהנו בשום תפקיד ציבורי".
גישה ניאו-קראית
בסוף דבריו עובר הרב אפרתי למתקפה חריפה ומכנה את אלה המתעלמים מהשינויים של הדורות האחרונים "ניאו-קראים": "רק שתי קבוצות בהיסטוריה של עם ישראל דגלו בתפיסה שתורת ישראל לא צריכה להתייחס למציאות המשתנה ולהגיב בהתאם: הצדוקים והקראים. התעלמות מוחלטת מהשינויים שחלו במעמד האישה בדורות האחרונים היא גישה ניאו-קראית, המנוגדת למסורת ישראל לאורך כל הדורות, של שימוש בכלים ההלכתיים שניתנו מלכתחילה באופן המאפשר דינמיות מסוימת, על מנת שהתורה תמשיך להיות תורת חיים, ולא תיהפך לסם המוות".
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו