ארץ ישראל – המקום היחיד עבור היהודי - סרוגים

ארץ ישראל – המקום היחיד עבור היהודי

אחינו היהודים שבגולה! אני קורא לכם להשליך אחת ולתמיד את מקל הנדודים, ולשוב הביתה. כיום אין כל מניעה מלעשות כן, ומלאי התירוצים אזל. אנא, למענכם, שובו הביתה בטרם בוא היום בו ישפוך ה' את חמתו על הגויים ועל אותם יהודים שבחרו לשהות בקרבם!

ארץ ישראל – המקום היחיד עבור היהודי
  (אורי לנץ/פלאש90)

בפרשתנו נפתח החומש האחרון, בו פונה משה אל העם לפני מותו ולפני כניסתם לארץ-ישראל. חומש זה גדוש מתחילתו ועד סופו בחיבת הארץ, ובו מודגש יותר מבכל חומש אחר, כי המצוות לא ניתנו לקיום אלא בארץ-ישראל. כך נקרא בפרשה הבאה, פרשת ואתחנן – "ראה למדתי אתכם חקים ומשפטים כאשר צוני ה' אלקי לעשות כן בקרב הארץ אשר אתם באים שמה לרשתה" (ד', ה'). הרי מפורש, שהחוקים והמשפטים ניתנו על-מנת שנקיימם דווקא בארץ. גם הברכות והקללות, היעודים מכאן והאיומים מאידך – הכל נסוב סביב עניין ישיבת הארץ.

כבר בפרשתנו, מיד בהתחלה, מוכיח משה את העם על סירובם לבטוח בה' שיכניסנו לארץ ויגבר על הגויים הרבים והעצומים שבתוכה. חטא המרגלים עומד כתמרור אזהרה מפני אותו חוסר ביטחון, אותה בכיה של חינם אשר גרם לבכיה לדורות כדברי רבותינו במסכת תענית (כ"ט.). במוצאי שבת נשב כולנו לבכות ולקונן בשל אותו חטא. אולם לא די בלבכות ולקונן. עלינו לפשפש במעשינו ולבדוק, שמא גם בנו שוכנת אותה שפלות, אותו חוסר ביטחון, אותה תכונה של מאיסת ארץ חמדה. והשאלה שמזדקרת בפנינו לפני כולן הינה כיצד יתכן שכיום, כאשר כל מה שצריך לעשות על-מנת לעלות לארץ זה לקנות כרטיס טיסה ולעלות על מטוס – כיום, כאשר נחסכו מאיתנו כל אותן תלאות שהיו פעם מנת חלקם של העולים – כיצד יתכן שכיום ישנם יהודים, ובתוכם כאלו המכונים "שומרי מצוות", אשר מעדיפים את סיר הבשר של הגלות על-פני חיים בארצו של ה'. וזאת – אחר שההיסטוריה הוכיחה כי לא יהיה ליהודי מנוח בגלות, כי אם רדיפות, מסעי צלב, אינקוויזיציות ושואות.

כבר בשבוע שעבר, בפרשת מסעי, באה רשימה ארוכה ביותר של תחנות, בהן חנו בני ישראל במדבר במהלך מסע נדודיהם, ומודגש, כי משה העלה על הכתב את אותה רשימה של מקומות. ונשאלת השאלה, מה כל-כך חשוב באותה רשימה, הכוללת שמות של מקומות אשר ברובם המוחלט לא אירע שום דבר מיוחד מלבד "ויחנו… ויסעו". עוד ראוי לתת את הדעת על השאלה מדוע דווקא כאן, לפני הכניסה לארץ, מביאה התורה את אותה רשימת מסעות.

ונראה לומר, כי לקח גדול באה התורה ללמד אותנו כאן. הלקח הינו, שכל עוד היהודי נמצא בגלות, כל עוד הוא לא יושב על אדמתו ונחלתו בארץ אותה הועיד לו הבורא, הופך מקל הנדודים לחלק בלתי נפרד מהווייתו. ליהודי לעולם לא יהיה מנוח בגלות, ולו בשל העובדה שחוק טבע זה הינו הכרחי בכדי שיבין היהודי שמקומו בארץ-ישראל. בעוד מספר ימים נתאבל על חורבן הבית ונקרא את מגילת איכה. בפסוק השלישי שם נקרא – "היא [יהודה] ישבה בגוים לא מצאה מנוח". ואמרו על כך חז"ל – "הא מצאה [כלומר אילו מצאה] לא היו חוזרים" (בראשית רבה ל"ג, ח' – ט'). אילו יכלו היהודים להישאר בגולה, לא היו שבים לארצם! אולם הקב"ה אינו מאפשר זאת, ובכל מקום בו נדמה ליהודי שהנה, מצא לעצמו מנוח, באה המציאות וטופחת על פניו. האסון הינו שגם אחר שהיהודי מסולק ממקום אחד של גלות, במקום לעלות לארצו של ה', הוא מחפש לעצמו גלות מוזהבת אחרת. דבר זה אולי רמוז בריבוי המקומות שהוזכרו כאן.

אחר שהתנפצו כל האשליות שתלו היהודים בעולם המתורבת שאחר פרוץ תקופת הנאורות וההשכלה, וביחוד אותן אשליות שתלו באומה הגרמנית, המתורבתת מכולן, ניתן היה לצפות שילמדו את הלקח וישובו לארץ-ישראל. אולם כיום ניתן לראות כיצד רבים הלכו לאמריקה, ורבים אחרים נשארו באירופה הארורה – בבריטניה, בצרפת, בבלגיה, במזרח אירופה, ואפילו באותה גרמניה הארורה מכולן. גם כאשר האנטישמיות מתגברת – הן מקרב האוכלוסיה הנוצרית המקורית והן מקרב המהגרים המוסלמים במדינות אירופה – גם כאשר יהודים בצרפת מפחדים ללכת ברחוב עם כיפה, גם כאשר באנגליה עורכים הניאו-נאצים מצעדים גלויים, ממשיכים היהודים לעסוק בחיזוק הקהילות בגולה. איזה עיוורון! איזה חוסר הבנה במהותו של עם ישראל!

ישנם הטוענים, כי המצב הרוחני בארץ הינו בעייתי ולכן מוטב שישארו היהודים בצרפת, בבריטניה, בארה"ב ובשאר מקומות. אילו היה מדובר על יהודים בתימן או במקום אחר אליו לא הגיעה תרבות המערב, היה עוד מקום לדון על כך. אולם בארצות המערב מוכח, כי בכל רמה שתבדוק, תמיד תמצא כי הרמה הרוחנית בארץ גבוהה בהרבה מזו שבחו"ל. אברך ממוצע בארץ-ישראל נמצא כמה דרגות מעל עמיתו שבחו"ל. כך גם יהודי בעל בית שקובע עיתים לתורה כאן לעומת שם, וכן מסורתי כאן עולה על מסורתי שם, ואפילו חילוני גמור בארץ-ישראל, אף שאינו מחשיב את העניין, רוב הסיכויים הינם שיתחתן עם יהודיה, בעוד שבארה"ב ובאירופה אחוזי ההתבוללות הינם עצומים.

אחינו היהודים שבגולה! אני קורא לכם להשליך אחת ולתמיד את מקל הנדודים, ולשוב הביתה. כיום אין כל מניעה מלעשות כן, ומלאי התירוצים אזל. אנא, למענכם, שובו הביתה בטרם בוא היום בו ישפוך ה' את חמתו על הגויים ועל אותם יהודים שבחרו לשהות בקרבם!

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
אשרייך ברוך !
צבי יהודה | 24-07-2015 17:03
2
יהי רצון שנחליף את ביבי בברוך. צריך ראש ממשלה יהודי
ר | 26-07-2015 14:46
שורשי