מציב גבול אלמנה על בית חדש בסילואן
ש: האם לברך מציב גבול אלמנה על בית חדש שנכנסנו בסילואן?
ת: כן. נהגו לברך על היישוב חדש. וזה כמו יישוב חדש. ועיין לשון השו"ע על בתים שיושבים בחוזק (עי' קום התהלך בארץ סי' נב – מ"צ).
קניה במבצע בחוה"מ
ש: מותר בחול המועד לקנות במבצע בזול?
ת: כן. אם קובעים מבצע זה רק בחול המועד ולא יחזור. שמירת שבת כהלכתה (פ' סז סעי' כא-כג – מ"צ).
נטילת ידיים על דשא
ש: האם מותר ליטול ידיים בחול המועד על עשבים או אסור משום משקה?
ת: מותר. דשא"מ פס"ר מותר בחוה"מ (שש"כ פ' סו אות מז הגה קפא. פ' סח אות לא – מ"צ).
עליה לרגל
ש: כאשר עלו לרגל והתארחו בבתיהם של יושבי ירושלים, זה היה חינם או בתשלום?
ת: בחינם. כי ירושלים לא נתחלקה לשבטים. ולכן לא נוטלים דמי שכירות על הדירות כאן שאינן שלהם. יומא (יומא י א-ב. יב א – מ"צ).
העלמת מס
ש: במקצוע שלי כולם מעלימים מס, ואם אשלם מיסים לא אוכל להתחרות בשוק?
ת: בכל זאת אסור. והרבה דרכים לרבונו של עולם להמציא לך פרנסה. וזו בשאלה הראשונה שאדם נשאל בעולם הבא: נשאת ונתת באמונה, כלומר ביושר. שבת לא א.
צירוף נשוי עם גויה למניין
ש: האם יש לצרף נשוי עם גויה למניין?
ת: לא. אלא אם כן זו קהילה רחוקה בחו"ל שלצערנו רובם כן. עיין שו"ע נה יא. מ"ב מו מז (עיין שו"ת אגרות משה ב לג, נא – רשם מ"צ).
שמירת הלשון
ש: בעצם מדוע אסור לדבר לשון הרע על אדם גרוע? מגיע לו?
ת: כי הוא בן של הקדוש ברוך הוא, והוא יתברך אינו אוהב שידברו רע על בניו. עיין מסילת ישרים סוף פרק יט. תנא דבי אליהו יח.
עזרת נשים
ש: מה עדיף – עזרת נשים למטה מאחורי מחיצה, או למעלה?
ת: שניהם טובים. אבל למעלה בתנאי שלא רואים את הנשים (וכן סיפר הגרי"ד סולוביצ'יק על בית כנסת מסויים בווילנא בו לא התפללו המקפידים בגלל סיבה זו. דברי הרב קנו – רשם מ"צ).
הסכם טרום-נישואים
ש: מותר לפני החתונה לחתום על הסכם טרו- נישואים, שבמקרה שירצו להתגרש, הבעל לא יעכב את האשה?
ת: מותר. אך צריך נוסח מתאים כדי שלא יהיה "גט מעושה". באמריקה יש נוסח שמומלץ על ידי RCA, הסתדרות הרבנים האורתודוקסים והסכימו לו פוסקים גדולים בארץ (כגון הגרז"נ גולדברג והג"ר חיים גדליה צימבליסט אב"ד בתל אביב. שו"ת במראה הבזק א צד – רשם מ"צ).
גאולה שלמה
ש: במה תלויה הגאולה השלמה?
ת: אחדות ואחווה. "וכן אתה מוצא שאין ישראל נגאלין עד שיהיו אגודה אחת, שנאמר: ילכו בית יהודה על בית ישראל ויבואו יחדיו מארץ צפון". ילקו"ש דברים תתקמ.
פסיקה פסולה
ש: האם לומר שפסיקה מסויימת היא פסולה אינו עושה פירוד בתוך עם ישראל?
ת: חילוקי דעות אינם חילוקי לבבות. גם חילוניים מחללי שבת כלולים באהבת ישראל ואחדות ישראל. וכדברי מרן הרב קוק באגרות: מתירים להתפלל עם עבריינים אבל לא להתחשב בדעותיהן העברייניות (אגרות הראיה ב קעב – רשם מ"צ).
מעבר חציה
ש: עד איזה מרחק יש להתאמץ ללכת כדי לחצות במעבר חציה?
ת: גם מרחק גדול. אין הנחות.
צלב של הצלב האדום
ש: האם מותר להחזיק מוצרים אשר הוטבע בהם סמל הצלב האדום או אסור משום עבודה זרה?
ת: אין לסמל הזה שום קשר עם עבודה זרה ועם נצרות, לכן מותר (רמ"א יו"ד קמא א הגה. ועיין יחווה דעת ג סח). וכן סמל של דגל שווייץ. כמובן ראוי לטשטש מדין הרחק מן הכיעור ומן הדומה לו ומן הדומה לדומה לו (עיין חכמת אדם פה א. שו"ת זרע אמת ב מה. שו"ת שאילת שלמה א שכו. והגר"ח מבריסק היה מקפיד מאד, שכשראה על השולחן שהסכין והמזלג מונחים זה ע"ג זה, באופן שהיה נראה קצת כעין שתי וערב, נהג להפרידם זה מזה תיכף ומיד. נפש הרב רל. אלא זו חומרה גדולה – רשם מ"צ).
צדקה או חובות
ש: מה עדיף לעשות עם כסף שיש לי, לתת צדקה או לשלם חובות?
ת: ודאי לשלם חובות. אם אתה נותן צדקה במצב זה, אין זו מצוה, אלא עבירה. פלא יועץ, ערך נדיבות.
מזון ללא גלוטן
ש: מה הברכה על מזון ללא גלוטן?
ת: כלומר בלי קמח דגן, – ברכתו שהכל.
שלום בית
ש: אם אשתי הולכת בלי כיסוי ראש ולובשת מכנסים, ויחסינו טובים, יש להתגרש?
ת: ודאי לא (הרי אדם נדון על פי רובו. רמב"ם, הלכות תשובה ג א – רשם מ"צ).
נר ריחני בשבת
ש: האם מותר להזיז נר ריחני בשבת שאינו דולק כדי להריחו כדין כלי שמלאכתו לאיסור לצורך גופו?
ת: לא. כי זה כלי שמלאכתו לאיסור שאין לו שימוש של היתר. ספר שלמי יהודה לרב הלשטוק יב-יט.
שריקה
ש: סבתא שלי אומרת לי שלא נהוג לשרוק. זה נכון? האם זה אסור משום חוקות הגויים? אם מותר, גם בשבת?
ת: אין שום איסור לשרוק. אך בחו"ל גויים שרקו, אז יהודים התרחקו מזה. מסקנה: אל תשרוק בנוכחות סבתך משום כבודה. וכן מותר בשבת (שו"ת שאילת שלמה א קפב. וכן הגרי"ד סולוביצ'יק אמר שאין בזה חוקות הגויים והוכחה מההיתר בשו"ע או"ח שלח, שמותר בשבת, ואין בו משום משמיע קול, וק"י בחול. דברי הרב קצז-קצח – רשם מ"צ).
תפילה בלי מחיצה
ש: יש קיבוץ חילוני שמתפללים בשבת מעורבים גברים נשים. אם אומר להם לשבת נפרד, יסכימו אך בלי מחיצה. כדאי, או שזו שותפות בעבירה?
ת: כדאי כדי להקטין את העבירה. רש"י סוטה מח ב בענין זמרי גברי. שו"ת אגרות משה או"ח א מד.
פסיקה
ש: האם יתכן שרב יפסוק לאחרים אחרת ממה שפוסק לעצמו?
ת: כן. בית רבן גמליאל היו מקילים על אחרים ומחמירים על עצמם (משנה שבת א ט – רשם מ"צ).
לימוד נל"פ NLP
ש: האם יש ערך ללימוד NLP, נתיב לשוני פסיכולוגי, חשיבה חיובית והשפעה על התת-מודע, ברוח היהדות ועל פי מקורות יהודיים?
ת: פסבדו-מדע ללא בסיס מדעי ונסיוני. גם לבדוק אם בארץ ישראל זה חוקי, כי יש טיפולים שהחוק מתיר רק לרופאים או לפסיכולוגיים. עיין אנציקלופידה The Skeptical.
הסתכלות על ארוסתו
ש: האם יש בעיה שאדם יברך ברוך שככה לו בעולמו על יופיה על ארוסתו?
ת: ודאי בעיה. כי כדי לברך יש להנות ואסור להסתכל עליה דרך הנאה. ברית כרתי לעיני ומה אתבונן על בתולה (איוב לא א). רמב"ם הלכות איסורי ביאה כא ג. ומותר וראוי להסתכל אם נאה בעיניו כדי להחליט אם להתחתן. שם. אבל אחר שהחליט, הדין משתנה. נתיבות לשבת שו"ע אה"ע כא. אבל על אשתו ודאי יברך.
קריאת התורה במנחה
ש: אם לא יכולנו לקרוא בתורה בשחרית, אפשר להשלים במנחה?
ת: יש מורים כן (יש אומרים שקריאת התורה היא חובת הציבור. ביאור הלכה קכד. שו"ת אגרות משה או"ח ד כג. שו"ת יביע אומר ד יו"ד לא. מעשה איש ג קכא-קכב. ויש אומרים חובת היחיד. רבי חיים מבריסק. ליקוטי הגר"ח כה-כו. וכן היה נוהג הגר"ח כמה פעמים, כשנסע ברכבת להשתתף בכינוסים רבניים, שהיה מאסף מניין מיוחד – אפילו אחה"צ – לקריאת התורה. ומסופר שכמה פעמים אירע שהגרי"ד סולוביצ'יק נסע מבוסטון [שם כיהן ברבנות] לניו יורק [שם לימד בישיבה] ביום שני, ולא היה יכול לשמוע קריאת התורה בבוקר קודם שנסע, והיה שואל את התלמידים לאחר גמר שיעוריו אולי יש עוד אחרים שלא שמעו קריאת התורה, והיה עושה מניין. וכך נהג: היו אומרים אשרי [של מנחה], ח"ק, קריאת התורה, שוב ח"ק, והתפללו מנחה [כמו בתענית ציבור], כי נוהג היה הגרי"ד להחמיר כדעת הגר"ח שקריאת התורה היא חובת היחיד. ובשנים המאוחרות, כמה פעמים אירע שקרו קרה"ת אחר השיעור מבלי להתפלל אז מנחה, והיה הגרי"ד מדקדק שיאמרו קדיש שלם [בלי תתקבל, כמובן] לאחר גמר הקריאה, וציין דברי ספר 'הפרדס' [הנהגת רש"י] שתמיד צריכים לומר קדיש לאחר קריאת התורה. נפש הרב קל. דברי הרב קנא-קנב – רשם מ"צ).
ש"ץ מחלל שבת
ש: האם אדם מחלל שבת יכול להיות שליח ציבור או קורא בתורה?
ת: ודאי לא. שו"ע או"ח נג ד, כה (עיין משיב מלחמה להגר"ש גורן סי' קז – רשם מ"צ).
אם תאמין תצליח
ש: האם על פי היהדות, נכונה האמירה: אם תאמין, תצליח?
ת: לא באופן קיצוני. ודאי שאמון בעצמו מסייע רבות, אבל לא באופן מוחלט. "הצלחה אבסולוטית" היא מושג של ה"העידן החדש" של "האדם יוצר את עצמו". אדרבה אכזבת התקווה עלולה לגבות מחיר נפשי חמור.
גרושה שזינתה
ש: אשה התגרשה, חיה עם אדם אחר בלי נישואים, האם יכולה להתחתן שוב עם הגרוש שלה?
ת: כן. המגרש את אשתו ואחר כך זינתה, מותרת לחזור לבעלה. שו"ע אע"ה י א. ותעשה תשובה.
הינומא בחתונה
ש: עד מתי כלה צריכה ללבוש הינומא בחתונה?
ת: מנהגים שונים (עיין בספר של הרב אחותי כלה 18 – רשם מ"צ).
עישון
ש: אם עישון מזיק ומסוכן, איך זה שהרבה צדיקים עישנו?
ת: אז לא ידעו שזה מסוכן.
ש: גם אחרי שנתגלה יש רבנים שמעשנים?
ת: עיין בספר מכתב מאליהו, שהרב דסלר זצ"ל מספר שהוא לוחם להפסיק לעשן ונכשל ושוב ולוחם. ובהערה מתלמידיו שבסוף הצליח לנצח (ח"א עמ' 79 – רשם מ"צ).
תבואה חדשה
ש: האם יש חשש חדש בתבואה בימינו?
ת: בחוץ לארץ, כן. שו"ע או"ח תפט מ"ב מה. בארץ ישראל, לא. פס"ת שם.
רבי יהודה הנשיא
ש: רבי יהודה הנשיא כותב: "אומר אני". למה "אני"? אין זו גאוה?
ת: אדרבה. הוא העניו מכל אדם בדורו. משנת סוף סוטה. אלא אומר כן דרך ענווה: כך אני אומר, אבל שקול בעצמך על פי איזה חכם לומר (וכן הסביר הגרי"ד סולוביצ'יק. וכן נהג בעצמו שלא להכריח תלמידיו ללכת על פי פסקיו. דברי הרב רלז-רלח – רשם מ"צ).
אל ישנה אכסניה
ש: חז"ל אמרו שאל ישנה אדם אכסניה שלו. ערכין טז ב. האם חייב להתארח תמיד באותו מקום?
ת: כן. מג"א קע סק"י. שלא יחשדו במארח ובמתארח. אבל מותר אם יש סיבה אמיתית. פס"ת קע אות ו.
חיישני אזעקה בשבת
ש: האם מותרים חיישני אזעקה בשבת שנדלקים כאשר אדם עובר או חייבים לכסותם בנייר כסף?
ת: מותר. פסיק רישיה דלא ניחא ליה באיסור דרבנן – במקום חסרון כיס (וכן התירו הגרי"ש אלישיב בכותל. אורחות שבת ג כו. והגר"ש וואזנר בתחומין כג 277 – רשם מ"צ).
ביקורי קברים
ש: כשאני מבקר קבר אבי, מותר לי באותו זמן לבקר קברים אחרים?
ת: יש נוהגים שלא. פני ברוך לז סג. אבל מן הדין מותר.
כהן בעל מום
ש: למה כהן בעל מום אינו יכול להקריב קרבן?
ת: מבחינת הרושם החיצוני שגם קובע לרבים. ספר החינוך (סי' ערה – רשם מ"צ).
הזמנת מחלל שבת
ש: האם מותר להזמין חילוני לסעודת שבת כדי לקרבו לתורה, כאשר יסע בשבת?
ת: לא. מדין מחזק ידי עוברי עבירה (שו"ת אגרות משה או"ח א צח-צט. הגרי"ש אלישיב בקב ונקי סי' פז. שו"ת שאילת שלמה ד קט. וכן הגרי"ד סולוביצ'יק נשאל על ידי רב: "השאלה הכי חמורה שעומדת בפניו ברבנות כעת היא שאלת הזמנת בעלי בית לסעודה אצלו בשבת, כי מרגיש הוא שיוכל להשפיע עליהם לטובה בזה שישתתפו עם משפחתו בסעודת שבת, אלא שיודע הוא שכמה יחללו את השבת בנסיעה ברכב להגיע לביתו", והשיב הגרי"ד סולוביצ'יק תיכף ומיד והגיב: "איזו שאלה יש בזה, דבר זה אסור הוא, ואין בזה על מה לדבר". דברי הרב קע – רשם מ"צ).
שוטר-קוקי
ש: מה זה "שוטר-קוקי" במאמרי הראי"ה 505?
ת: טעות דפוס: שוטר-קוזקי.
כל שיאמר בעל הבית
ש: כל שיאמר לך בעל הבית עשה – גם אם זו עבירה?
ת: ודאי לא. אבל כללית זה נפסק. שו"ע או"ח קע ה. כלומר דבר שמכבד יותר יתר על המידה או פוגע בכבודו. פס"ת שם ז.
ש: מה פירוש חוץ מצא?
ת: צא לשוק לעשות לי קניות. שם (ורבנו הרב צבי יהודה הסביר בשם הגר"א: מתי לצאת – עליךלהבין מעצמך – רשם מ"צ).
אוכל מהכשר אחר
ש: אם אני מתארח אצל אנשים ומגישים מזון מהכשר שאני נמנע ממנו, מותר לי לאכול?
ת: כן. כל ההכשרים כשרים כל זמן שלא ערערו בהם. פס"ת קע ח (וכן נהגו הגרי"ח זוננפלד והגרש"ז אוירבך לאכול בשמחה מה שמחמירים בו בביתם, כמו שכתוב בתהלים קא ב: "אתהלך בתם לבבי בקרב ביתי", בקרב ביתי בתומי אני מחמיר, אבל אצל אחרים לא. ועלהו לא יבול ב סו – רשם מ"צ).
אורח שמחמיר
ש: אם יש מחלוקת הפוסקים במאכל מסויים, אני הולך כאוסרים, והמארח כמתירים, מה לעשות?
ת: לאכול אם יהיה בזה פגיעה. "יש אומרים דמי שנזהר מפת עכו"ם ואוכל עם אחרים שאינן נזהרים, מותר לאכול עמהם משום איבה וקטטה הואיל ואם לא יאכל עמהם פת שהוא עיקר הסעודה התירו לו משום איבה". שו"ע יו"ד קיב טו הגה. ש"ך ס"ק כה. ט"ז ס"ק יג.
נייר בית שימוש בשבת
ש: מי שנקלע לשירותים בשבת בלי נייר בית שימוש חתוך, מה יעשה?
ת: א. אם תולש במקום הניקוב, אובם סוברים שזה איסור תורה מחתך כיון שהוא במידה קבועה ויש מקילים שזה מדרבנן כיון שאינו מקפיד על המידה וכן כיון שזה חיבור מדולדל ונחשב כאילו כבר מופרש. אם כן, ספק מן התורה. ב. אם קורע במקום אחר, זה קורע על מנת לתקן חתיכה לשימוש, ואיסור מתקן מנא דרבנן. שו"ע או"ח שמח יג. ביה"ל ד"ה אין שוברים. ג. איסור מוקצה מותר משום כבוד הבריות, והוא הדין איסור דרבנן ויש מחמירים. סיכום: יקרע שלא במקום הניקוב (שו"ת מקוה מים ב או"ח ז. ג או"ח לד. שו"ת שמש ומגן א או"ח ה. שו"ת ציץ אליעזר יא ל. שו"ת אור לציון ב מ ו. שו"ת יביע אומר י קח אות קפה. שמירת שבת כהלכתה ט כו. יד כג – רשם מ"צ).
הכשרת מיקרוגל
ש: קיבלתי תנור מיקרוגל טרף. כיצד להכשירו?
ת: לחכות 24 שעות. לנקות היטב. להגעיל את המגש התחתון. להרתיח מים חצי שעה (עיין הגעלת כלים לרב צבי כהן י ד ובהערה – רשם מ"צ).
גיור לעם ישראל
ש: האם אפשר להתגייר על ידי הסכמה להיות חלק מעם ישראל בלי מצוות?
ת: לא. נכון שגיור הוא כניסה לעם ישראל. רבי צדוק הכהן מלובלין, צדקת הצדיק נד. אבל הכוונה לעם ישראל האמיתי, עמך עמי ואלהיך אלהי, "להיות ככל כשרי ישראל". רמב"ם, מחוסרי כפרה א ב.
גר קטן
ש: מה עם ילד שמתגייר עם הוריו והפסיק לשמור מצוות?
ת: קטן שהתגייר, גיורו תלוי ועומד, ואם בהגיעו לגיל בר מצוה חדל לשמור מצוות, גיורו בטל למפרע (שו"ע יו"ד רסח ז-ח – רשם מ"צ).
גרים לא אמיתיים
ש: מה נעשה אם ארץ ישראל תתמלא גרים רפורמים, קונסרבטיבים, או כאלה שרימו את הדיינים?
ת: אם זה יקרה, כל מי שירצה להתחתן יבדוק היטב, כפי שהיה נהוג בחוץ לארץ בכל הדורות אבל בע"ה זה לא יקרה.
גיור בלי קבלת מצוות
ש: האם מותר לקבל גרים אם ברור שלא ישמרו תורה ומצוות? שמעתי שהגרב"צ עוזיאל התיר (פסקי עוזיאל סה)?
ת: זו דעת יחיד. ובדבר כמו יהדות אי אפשר לסמוך על דעת יחיד. לא כן סוברים שו"ת אחיעזר ג כו. שו"ת דעת כהן קמג. קמח. אג"מ (יו"ד א קנז). שבה"ל (י רכז). מנח"י (י קז). הגרש"ז אוירבך (שו"ת מנחת שלמה א לה). הגרי"ש אלישיב (קובץ תשובות א קד – רשם מ"צ).
גיור חייל זרע ישראל
ש: האם יש הקלות לגבי גוי המשרת בצבא ואביו יהודי, שרוצה להתגייר?
ת: כן. יש לקרב באהבה, ואם הוא בצבא באהבה כפולה, ואם גם אביו יהודי, באהבה משולשת. אבל אין זה פוטר מן ההכרח שתהיה קבלת מצוות כהלכה.
==
ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב. ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index.
מה דעתך בנושא?
3 תגובות
0 דיונים
נתי
מה שהתיר השו"ע דווקא שלא בדרך שיר זה דווקא בכלי. בפה מותר גם דרך שיר (הרי שרים שירי שבת בשבת, לא?)
16:58 05.10.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איך זה לא ניחא ליה? אם הבנתי נכון את הסיטואציה אז מאוד ניחא ליה
11:41 05.10.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמי
שלחן ערוך אומר: "להקיש על הדלת וכיוצא בזה כשאינו דרך שיר, מותר". הגה: וכן אם לא עביד מעשה שרי. ולכן אלו שקורין לחבריהם ומצפצפים בפיהם כמו ציפור, מותר לעשותו בשבת הדיוק שלי...
שלחן ערוך אומר: "להקיש על הדלת וכיוצא בזה כשאינו דרך שיר, מותר". הגה: וכן אם לא עביד מעשה שרי. ולכן אלו שקורין לחבריהם ומצפצפים בפיהם כמו ציפור, מותר לעשותו בשבת הדיוק שלי הוא שכתוב "כשאינו דרך שיר" ועוד "קורין לחבריהם", כלומר כשזו שריקה בעלמא כדי לקרוא לחבר כמו שהרמ"א נתן דוגמא. אבל אם שורק מנגינה של שיר ודאי שאסור
המשך 11:25 05.10.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר