בתורה נשאלת השאלה: "וכי תאמרו: מה נאכל בשנה השביעית – הן לא נזרע ולא נאסוף את תבואתנו?" והתשובה היא: "וציוויתי את ברכתי לכם בשנה השישית, ועשת את התבואה לשלוש השנים" (ויקרא, פרק כה, פסוקים כ-כא).
ראשית, חובה להדגיש שהשמיטה בזמן הזה היא מדרבנן ולצערנו, איננו זוכים כיום לקבל במילואה את הברכה הכתובה בתורה – שהשנה השישית תניב יבול שיספיק לשלוש שנים. לכן, אנו נדרשים למצוא פתרונות נוספים לשאלה שפתחנו בה – מה נאכל בשנת השמיטה.
שבע אפשריות שונות עומדות בפנינו
1. איסום שישית – דברים שגודלו לפני שנת השמיטה.
2. אוצר בי"ד – דברים שגדלו בקדושת שביעית בצורה מותרת בשליחות בית הדין.
3. גידולי מצע מנותק – שאין בהם דין של שמיטה.
4. גידולי ערבה דרומית – מאזור שלא חלה בו קדושת שביעית.
5. יבול חו"ל – מייבוא.
6. היתר מכירה – שגודל בהיתר בשנת השמיטה בקרקעות שנמכרו לנוכרי.
7. יבול נוכרי – שגודל בארץ בשנת השמיטה על ידי ערבים.
לכל דרך יש יתרונות והחסרונות, נסקור אותם בקצרה:
איסום שישית
פתרון מצוין הקרוב לפתרון שנתנה התורה. הבעיה שאין באפשרות זו כדי לספק את כל צורכי מדינת ישראל, ובפרט שאין פירות וירקות רבים שניתן לשומרם לזמן ממושך.
אוצר בי"ד
לכאורה, דרך זו טובה וראויה (גם צמצום בעלותו של החקלאי על הקרקע וגם רווח של קדושת שביעית בפירות), אך יש פוסקים הסוברים שחז"ל כלל לא התכוונו לסוג כזה של "עסק" (שכולל עבודת אדמה בשליחות בית הדין), אלא התירו רק חלוקה מסודרת של פירות ההפקר שנשארו בשדות לאחר שמי שרצה כבר לקח מהם לעצמו. בעיה נוספת היא בירקות שביעית, מאחר שלדעת שיטת הרמב"ם ירקות אלו יהיו אסורים באכילה מדין של ספיחי שביעית, וכאן, כנגד הרמב"ם, יש לסמוך על שיטת הר"ש שמתיר אותם.
מצע מנותק
גידולים על מצע מנותק מהווים פתרון מצוין, אך מבחינה הלכתית חייבים לגדל אותם דווקא בתוך חממה. דין זה מצמצם בצורה משמעותית את סוגי הירקות שניתן לגדל בצורה שכזו [ובפרט שיש פוסקים שסוברים שגם החממה אינה נחשבת כגג, ויש צורך בקירוי ממשי ושלם]. זאת ועוד, גידולים אלו לא נותנים מענה לכל גידולי השדה (תפו"א, גזר, בצל).
ערבה דרומית
לפי פוסקים רבים, אזורים אלו לא נכבשו על ידי עולי מצרים, ולעניין שמיטה דינם כחוץ לארץ ומותר לגדל בהם ירקות ופירות ולצרוך מהם כרגיל. אולם, הואיל ויש פוסקים החולקים על כך, אין בכך פתרון הולם לכל השיטות.
יבול חו"ל
בדרך זו אין כלל בעיות של שנת שמיטה, אך החסרון הגדול שבה הוא הפגיעה בחקלאות הארצישראלית, שכאמור לעיל, טרם זוכה לשפע הברכה שהבטיחה התורה ואינה יכולה להוות אלטרנטיבה לייבוא מחו"ל.
היתר מכירה
כשמו כן הוא – "היתר" ואינו מעיקר הדין. גם הפוסקים שחידשו את ה"היתר מכירה" (שתי שמיטות לפני שהגיע לארץ הרב קוק זצ"ל, שביסס את ההיתר שהשתמשו בו עוד לפניו) ראו בו היתר זמני שהתבסס על מצב המשק בשנים עברו, כשהיה בכך מצב של פיקוח נפש ממש כלפי אנשי היישוב החדש. אין ספק שכיום המצב שונה, ולו בשל העובדה שאחוז החקלאים בארץ קטן מאוד. ובכל זאת, גם בשנת השמיטה הזו פסקה הרבנות הראשית לישראל שאפשר להשתמש בהיתר המכירה.
יבול נוכרים
מסחורה של ערבים הגרים בארץ ישראל. על פניו זהו פתרון מצוין, מאחר שעליהם לא חלים איסורי שביעית ומותר להם לגדל תוצרת חקלאית ומותר להם למכור לנו אותה. ובכל זאת, יש כאן פגיעה קשה בחקלאים היהודים שזקוקים בשביל פרנסתם להשתמש עדיין בהיתר המכירה, בצד השלכות קשות נוספות בחיזוק אחיזת הערבים בארצנו הקדושה בין על ידי ערביי מדינת ישראל ובין על ידי ערבי יו"ש ועזה. זאת ועוד, דרך זו מנוגדת להעדפת הקניה מיהודים דווקא כדי לקיים את הציווי "וחי אחיך עמך".
לסיכום, יש בנושאים אלו דיונים רחבים ועמוקים, וקיצרנו כאן מאוד בהצגת הנושאים. ולמעשה, לפי דעת הרב אליקים לבנון, נשיא כושרות, כל האפשריות המוצגות כאן מותרות מבחינת ההלכה, אך סדר העדיפויות שהובא בראש המאמר הוא הסדר המועדף מבחינה הלכתית.
מה דעתך בנושא?
3 תגובות
0 דיונים
אלי
הורדת הצריכה המקומית והעברת לחו"ל תמוטט את החקלאות בארץ. מי שקורא את התשובה הארוכה בשו"ת יביע אומר מבין מייד כמה חזק נכון ואמיתי היתר המכירה
16:04 29.09.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוידי
ושאף אחד לא יספר סיפורי פוגי על איסור פרנסת ערבים בשעה שבני ישמעאל אלו באלפיהם בונים את בתי יו"ש ועובדים במפעלי יו"ש ומתקנים את רכביכם. כל חקלאי שהחליט בתמימות להשבית את...
ושאף אחד לא יספר סיפורי פוגי על איסור פרנסת ערבים בשעה שבני ישמעאל אלו באלפיהם בונים את בתי יו"ש ועובדים במפעלי יו"ש ומתקנים את רכביכם. כל חקלאי שהחליט בתמימות להשבית את שדותיו בלי שטיקים טריקים וקומבינות זכה גם השנה לברכת שמיים והדברים גם פ]רסמו
המשך 18:30 28.09.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אתמהה
נורא קל להגיד ש"היתר מכירה" כשמו כן הוא ובכך ליצור רושם כאילו שאר הפתרונות "חלקים" כאשר למעשה כל הפתרונות המוזכרים הם סוגים של "היתר" רק שלא קוראים להם ככה. לגבי...
נורא קל להגיד ש"היתר מכירה" כשמו כן הוא ובכך ליצור רושם כאילו שאר הפתרונות "חלקים" כאשר למעשה כל הפתרונות המוזכרים הם סוגים של "היתר" רק שלא קוראים להם ככה. לגבי אוצר בי"ד ציינתם בעצמכם חל מהחסרונות ועל כך יש להוסיף שרוב המשתמשים היום ב*היתר* זה סומכים גם על קולות שונות של החזו"א ביחס לגידול הפירות שאינם מקובלות על שאר הפוסקים ובראשם הראי"א קוק זצ"ל. גם מכירת הפירות במחיר הרגיל נתונה במחלוקת קשה. הערבה הדרומית נחשבת ארץ ישראל על פי פוסקים רבים מכוח כיבושיה של מדינת ישראל (ציץ אליעזר ואחרים) אפילו מצעים מנותקים שנחשבים לפתרון לכולי עלמא אינם מקובלים על הרב וואזנר שליט"א (ישלח לו ה' רפוא"ש)
המשך 14:07 28.09.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר