הוויכוח על הרפורמה המתגבשת בעניין המשפט בישראל צוברת תאוצה. מימין ומשמאל נשמעים קולות שבר, כל אחד חושב שהלכה לו המדינה וכל אחד מאשים את הצד השני בכך. בתווך, בין שתי הקבוצות יש את קבוצת המתווכים, אלה שבסך הכול רוצים שהטונים במריבה הזו יונמכו, ואלה שבעד שינוי או רפורמה אבל לא דרמטית ולא קיצונית.

אולם יש שאלה אחרת שיש לדון בה והיא האם הממשלה הזו, שרוצה להעביר את הרפורמה ונחשבת הממשלה הכי אמונית ומסורתית שהייתה מאז קום מדינת ישראל, האם זו ממשלה לגיטימית לפי דיני התורה.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

לוין על הרפורמה המשפטית: "כתבי אישום תרמו להבנה הציבורית" (צילום: ערוץ כנסת)

ממשלה עם ערבים היא ממשלה לא לגיטימית

לכאורה טוענים, ובצדק מסוים, תומכי הממשלה הזו שממשלה לגיטימית היא ממשלה שנציגיה נבחרו בידי רוב הציבור, ואילו הממשלה הקודמת, ממשלת בנט-לפיד, לפי טענתם, אינה ממשלה לגיטימית שכן היא נשענה על קולות הערבים וגם לא הייתה רצון הבוחרים, ולפי דעתם, מה שהבוחר רצה בשעה ששם את הפתק היא זו שקובעת ורצונו של הבוחר הוא מה שקובע את הלגיטימיות של הממשלה.

ובעניין תמיכת הערבים, הרב צבי יהודה אמר בזמנו על ממשלה שנשענה על תמיכה הערבים שהיא ממשלה לא לגיטימית.

הרי לנו שני יסודות שלכאורה קובעים אם ממשלה היא לגיטימית או לא: רצון הבוחרים ושמבוססת על רוב יהודי.

תפקידי המלך: מלחמה ומשפט

אך כשאנו חוזרים למקורות דיני המלוכה בישראל, שהם הבסיס ההלכתי לכנסת ולממשלה, אנחנו מוצאים קריטריונים אחרים.

אם נחזור לשורשי הדין, לתקופת המעבר שבה היו שופטים והעם רצה שיקום מלך ויהיה שלטון מלוכני, העם פנה לשמואל בדרישה למנות מלך ככל הגויים, ויש מחלוקת שראשיתה כבר בדור התנאים אם מלך הוא לכתחילה או בדיעבד.

הרמב"ם בהלכות מלכים (ד, י) כותב שלמלך שני תפקידים מרכזיים, ששניהם באים לידי ביטוי בספרי שמואל ומלכים, והם: מלחמה ומשפט.

הרי שתפקידים אלה הם שמגדירים את המלוכה בישראל: משפט ומלוכה. ומלך שאינו מקדם את המלחמה והמשפט אינו מלך לגיטימי לפי התורה.

בממשלת ישראל היום יושבת קבוצה גדולה שנגד שליחת בחורי ישראל צבא, כלומר בגדול היא נגד מלחמה [והם טוענים: אנחנו נלמד ואחרים יילחמו. ולכאורה זה נגד טענת משה רבנו על בני שבט ראובן וגד: האחיכם יבואו למלחמה ואתם תשבו פה?]

ואילו קבוצה אחרת בעד ריסוק מערכת המשפט. אומנם אם היו אומרים שכל מטרתם היא לשנות ולתקן, דיינו. אבל הפעולות מצטרפות לאמירה של כמה מתומכי הרפורמה שיש לעלות עם D9 על בית המשפט, וכן רבים מהם מציגים את התוכנית כריסוק ההגמוניה האשכנזית ועל זה יש להוסיף כי החוק הראשון בשרשרת הרפורמה הוא חוק פרסונלי להכשרת דרעי, מה שמגלה שדעתם של רבים ממקדמי הרפורמה היא לא תיקון של מערכת המשפט אלא התאמה לאג'נדה שלהם. הם לא רוצים מערכת משפט עצמאית אלא מערכת משפט שמאפשרת להם שררה לצד פשע.

נמצא שהממשלה הזו אינה לגיטימית לפי דרך זו, שכן אינם עומדים בתנאי שקבע הרמב"ם בהלכות מלכים ד, י: "שאין ממליכין מלך תחלה אלא לעשות משפט ומלחמות".

==

משה גרוס הוא מהדיר ספרי קדמונים ועורך ספרים עצמאי