הסערה המגזרית האחרונה, שכמובן לא עניינה כמעט איש מעבר לגבולות הגזרה, נסובה סביב הביקורת המוקצנת של אבי מעוז על הרכבה של מועצת החמ"ד החדשה.
אבי מעוז, נציגה הפוליטי של ישיבת הר המור ושלוחותיה ,קבל על ייצוג היתר במועצה לישיבת הר עציון. את הוויכוח בין שני בתי המדרש הללו ניתן לתאר כ"ויכוח פנים אשכנזי מרתק", כפראפרזה על דבריו של אחד מהנבחרים החדשים למועצה, מו"ר הרב אורי שרקי.
אולם הוויכוח הזה, והעיסוק בסגנונו של מעוז מסיט את הוויכוח מהבעייתיות האמיתית בהרכבה של מועצת החמ"ד, שיש מי שכבר הגדיר אותה כ"מועצת רחביה-גוש עציון". חוסר הגיוון האנושי במועצה אינינו רק אידיאולוגי, אלא הוא גם אתני, מעמדי וסוציולוגי. מעבר לכך שבית המדרש (החשוב יש לומר) המזוהה עם ישיבת הר עציון קיבל משקל יתר, ניתן למעשה גם ייצוג עודף לאליטה הציונית-דתית האשכנזית בת המעמד הבינוני.
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
ייצוגם של מזרחים במועצה הוא כתמונת ראי לייצוגם בחמ"ד – אם בחמ"ד יש (לאורך שנים רבות) שני שליש מזרחים ושליש אשכנזים, הרי שבין חברי המועצה יש רק כשליש מזרחים. מעבר לכך, יש לשים לב לכך שאין זהות מוחלטת בין מזרחיות לבין פריפריאליות, והייצוג של הפריפריה במועצה החדשה נמוך אף יותר, למרות שלמעלה ממחצית מהמוסדות של החמ"ד ממוקמים בפריפריה.
כך למשל מו"ר הרב שרקי הוא מזרחי אך הוא אינו דמות שצמחה בפריפריה. מהיכרותי איתו אני סמוך ובטוח שהוא ישמיע את קולה של הדתיות המזרחית באופן ברור, אולם הוא יכול פחות לקחת על עצמו את תפקיד נציג עיירות הפיתוח.
אין צורך להכביר במילים אודות חשיבותו של הייצוג. ראשית, גוף פדגוגי מייעץ כגון מועצת החמ"ד וודאי אמור להביא לידי ביטוי את מגוון האוכלוסיות והפרקטיקות הדתיות הנמצאות בתוך מערכת החינוך הממלכתית-דתית בישראל. לא יתכן שאנשים שגדלו בבורגנות הציונית-דתית של אזור ירושלים, ויהיו ראויים ככל שיהיו, יעצבו את מדיניות החמ"ד על כלל האוכלוסייה ההטרוגנית שבו.
יהיו שיגידו שממילא ההשפעה של מועצת החמ"ד היא מזערית. לאלה ברצוני להזכיר את החשיבות הסימבולית של הייצוג, והתחושה של אנשים שלא "סופרים" אותם כאשר לא ממנים גם אנשים הדומים להם. אגב, ניכר שבחמ"ד רגישים לעקרון הייצוג, ולראייה ריבוי הנשים במועצה החדשה.
לא מזמן השתתפתי במושב במסגרת הקונגרס למדעי היהדות. יו"ר המושב היה הרב פרופ' יהודה ברנדס, שגם הוא בין הנבחרים החדשים. בכנס הצגתי חלק מהמחקרים שלי העוסקים באתניות בחינוך הממלכתי דתי בישראל. טענתי שם גם, שבניגוד לעבר יש כיום יותר פתיחות בחמ"ד כלפי הדתיות המזרחית. כך למשל חלק ניכר מדמויות המופת היו מזרחיות- כגון הרב והרבנית קאפח והרב עוזיאל.
הרב פרופ' ברנדס הוא איש ראוי מאוד. סביר להניח שאם הייתי יושב בוועדת המינויים של המועצה, הייתי בוחר בו במקום גבוה . אולם העובדה שמועצת החמ"ד מורכב כמעט כולה משכפול דתי-תרבותי שלו, מלמדת שאולי טעיתי והדרך עוד ארוכה.
=======
ד"ר ארז טרבלסי, סוציולוג של החינוך. עמית הוראה במכללה האקדמית אשקלון
מה דעתך בנושא?
9 תגובות
1 דיונים
עצוב מאוד
מטבעות לשון חלולות, סיסמאות ריקות, ותו לא. הציבור "מתבגר"? מה זה?? וזו רק דוגמה קטנה.
23:28 12.09.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמוליק
האמרה ''ויכוח פנים אשכנזי מרתק'' נאמרה ע''י הרב שרקי בקונטקסט מאד ספציפי - סוגיית ה''לייט'', תוך הדגשה שבקהילה ספרדית רמת החפיפניקיות אינה ''אישיו'' כמו אצל האשכנזים. זה עיוות להשתמש בזה...
האמרה ''ויכוח פנים אשכנזי מרתק'' נאמרה ע''י הרב שרקי בקונטקסט מאד ספציפי - סוגיית ה''לייט'', תוך הדגשה שבקהילה ספרדית רמת החפיפניקיות אינה ''אישיו'' כמו אצל האשכנזים. זה עיוות להשתמש בזה לגבי המחלוקת שבין הר המור והגוש, שם יש מחלוקת מהותית שגם הרב שרקי עצמה נגע בה פה ושם.
המשך 07:09 11.09.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המורה להיסטוריה
בואו נראה. יש ייצוג לחילונים במועצת החינוך החילוני? אין! כי משרד החינוך נשלט על ידי פקידות דתית שמנסה להרוס אותו כפי שהרסו את החינוך שלכם. יש ייצוג לנשים אצלכם? ברור...
בואו נראה. יש ייצוג לחילונים במועצת החינוך החילוני? אין! כי משרד החינוך נשלט על ידי פקידות דתית שמנסה להרוס אותו כפי שהרסו את החינוך שלכם. יש ייצוג לנשים אצלכם? ברור שלא. שמים שני עלי תאנה נשיים וכל השאר זה רבנים שחלקם פושעים ידועים. אתם מטיפים לחברה הכי לא מייצגת והכי לא שוויונית והכי נוראית שיש, ואתם מלינים על חוסר ייצוגיות כשנוח לכם. אתם מגוחכים. רק עצוב שאתם הולכים להיות הרוב במדינה. וזה מה שידרדר אותה לאבדון סופית
המשך 20:01 10.09.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמעון
מחטף ורמאות לכל דבר. רק לשמאל מותר
06:24 09.09.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
הכותב מתמחה בהתבכיינות
22:13 08.09.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נעם
חזק וברוך תהיה!
20:55 08.09.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לא פוליטי קורקט
בכל מקום האליטה שם מובילה את המוסדות ואם יש פריפריה, היא מובלת. במקומות שהפריפריה מתחילה להוביל, האליטה עוזבת והמוסד מדרדר
20:45 08.09.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ז'וז'ו ליבוביץ'
נו, עוד כר פורה לבכיינות. יש במועצה אנשים טובים וראויים, יש גוונים שונים ויש ייצוג לתת מגזרים שההבדלים ביניהם כמעט סמויים מן העין. אז פעם יש יותר מהגוון הזה ופעם...
נו, עוד כר פורה לבכיינות. יש במועצה אנשים טובים וראויים, יש גוונים שונים ויש ייצוג לתת מגזרים שההבדלים ביניהם כמעט סמויים מן העין. אז פעם יש יותר מהגוון הזה ופעם יותר מהגוון ההוא. אי אפשר לשבת עם זכוכית מגדלת ולבחון את צבע העור, את מקום מגוריו, ואת השקפתו של כל חבר במועצה, עד לרמת האטום המבוקע. עוד אוסיף, שבמקום לחפש את המפריד בין האוכלוסיות השונות - ראוי לחפש את המאחד. הפיצול הדמוגרפי/ההיסטורי בין אשכנזים לספרדים אינו הדבר האידיאלי. לא חייבים לשמר אותו לעולמי עולמים. תניחו לנו כבר עם ה"ייחודיות" המיגזרית. כולנו עם אחד.
המשך 18:53 08.09.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישעיהו ליבוביץ
הבעיה האמיתית זה החומר האנושישמרכיב את חובשי הכיפות הסרוגות ,מדובר בציבור רדוד צבוע ומזוהם מאין כמותו ,חלאות המין האנושי,כל הצורר מחבירו נעשה גדול יותר, על מנהיגיהם ומורי דרכם נאמר כל המיצר לישראל נעשה ראש ,מדובר בערב רב ששקועים במט שערי טומאה,וזאת למודעי שדברי אינם כולליםחלילה חלילה את הרב הצדיק צבי טאו ונאמניו, שהם מועטים מאוד בכמותם אבל בעלי איכות רוחנית גבוהה מאוד,פך השמן הטהור, הם בבחינת צדיקים בסדום ,לא סתם חובשי הסרוגות מקיאים אותם מתוכם,זה מה שניבא הארי הקדוש שבאחרית הימים הטומאה תקיא מתוכה את ניצוצות הקדושה,חיל בלע ויקיאנו,וזהו כדי להוציא בלעם מפיהם
19:40 08.09.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר