לכל מורה יש ניגון משלו, ולכל תלמיד יש ניגון משלו. כל מפגש של מורה ותלמיד הוא מפגש ייחודי של שתי נשמות ייחודיות, כל אחד מהם חלק א-לוה ממעל.
יחד עם זה, אנו רוצים לתכנן צעדים חינוכיים על בסיס עובדתי, על סמך נתונים. מחקרים וסקרים בנוגע לחינוך הדתי מביאים נתונים, אולם הם תלויים בהגדרות וניתוחים מורכבים. לכן, קשה להסיק מהם מסקנות חד משמעיות, אך הם מעוררים להעמקה בחשיבה החינוכית של כולנו.
לאחרונה פורסמו נתונים ממחקר של ד"ר עדו ליברמן על בוגרי החמ"ד. שני פרטים תפסו את תשומת ליבי במיוחד, ככאלה שמביאים לתשומת ליבנו סוגיות שחשובות לכל מי שהחינוך לתורה ומצוות חשובים לו.
30% מבוגרי החמ"ד לא באו מבית דתי
נתון אחד הוא שקרוב ל-30 אחוז מבוגרי החמ"ד שבאים מבתים לא דתיים מגדירים את עצמם היום כדתיים. מערכת החמ"ד, ותנועות הנוער הדתיות לאומיות, שפועלות באוכלוסיות מגוונות, הן למעשה מתנועות קירוב הרחוקים הגדולות ביותר. לא נתחרה כאן "מי מקרב יותר", אבל הנתון הנזכר מלמד שאכן יש לחמ"ד פוטנציאל עצום בתחום הזה. אלא שבשנים האחרונות ישנה במקומות רבים מגמה של הסתגרות ב"אנ"ש", במוסדות חברתיים הומוגניים, ש"מגינים" על הילדים "שלנו" שמא ייחשפו לילדים פחות דתיים מהם – והמגמה הזו מרחיקה מהחמ"ד בדיוק את אותם אנשים שמוסדותיה עשויים לפתוח עבור ילדיהם פתח של התקרבות ליהדות.
לאחרונה נחשפנו, שוב, למקרה כזה. קבוצת הורים רצתה לעשות שינוי בבית הספר הממ"ד המקומי, בצורה שבעיניהם הופכת את בית הספר ליותר תורני. אחד האבות שהתנגד לשינוי הצהיר מיד שאם השינוי הזה יקרה הוא יעביר את הילד שלו לביה"ס הממלכתי. אין כל ספק שהראשונים לא התכוונו להרחיק אף אחד מהחינוך הדתי. אולם מקרים כאלה קיימים לרוב, והם מדגישים כמה חשוב לא לצמצם את החמ"ד בתוך קבוצה ספציפית, אלא לשמור על היותה רחבה ומכילה, דווקא כדי לחזק את כלל ישראל מבחינה דתית!
הדתל"שיות מתרחשת בגיל ה-20
ומכאן לסוגיית הדתל"שים. הנתון שצד את עיני בהקשר הזה, והוא מאשש את התחושות שעולות "מהשטח", הוא שהתופעה של עזיבת הדת לא מתרחשת בדרך כלל בגיל הנעורים, אלא כמה שנים אחר כך, בגילאי ה-20 ומעלה. זה לא מפתיע, פעמיים. פעם אחת, בגלל שאנשים עדיין הולכים ומעצבים את זהותם בשנים האלה; ופעם שניה משום שצעירים וצעירות רבים נמצאים בשנים הראשונות אחרי סיום התיכון במסגרות דתיות – ישיבות, מדרשות ומכינות, שמלוות אותם/ן גם בשרות הצבאי והלאומי, וה"יציאה לעולם" בצורה רחבה מתרחשת אחרי השרות – בלימודים, בעבודה, בטיול הגדול…
אז מה הנתון הזה מלמד אותנו? החברה המודרנית מאתגרת היום את הצעירים והצעירות הדתיים. גישה חינוכית אחת, כדי להתמודד עם האתגר הזה, קוראת לחזק את המסגרות בהן צעירים אלה נמצאים, ועל מנת לחזק את ההתלהבות והאמונה בתורה – לצמצם את החשיפה לתרבות ולחברה הכללית.
בעיני הנתונים מלמדים אותנו את ההיפך הגמור.
ללמד את הילדים איך לפגוש תרבות
ההסתגרות במסגרות שמעניקות חיזוק דתי ללא חשיפה לחברה הכללית רק דוחה את הקץ; אבל כשהצעירים והצעירות יגיעו "לעולם הגדול" – הם לא מוכנים לכך, ושם קורה השבר הגדול.
שמתם לב כיצד שתי הנקודות מתלכדות? דוקא מי שמלמד את ילדיו את השילוב של מחויבות עצמית כלפי שמים עם אחדות גם עם אחים שאינם בדיוק כמונו – מעניק להם את הכלים כיצד לנהוג כך גם בבגרותם.
מוטלת עלינו החובה, גם בתיכון וגם במוסדות התורניים העל יסודיים, ללמד את התלמידים והתלמידות כיצד לפגוש את התרבות הכללית ולברור מתוכה את החלקים החיוביים שלה; להעניק להם כלים כיצד ניתן לאמץ חלקים ערכיים מתוך התרבות הכללית, בלי לאבד את האמונה בתורה ואת שמירת ההלכה וקיום המצוות. דווקא בצורה כזו יש סיכוי טוב יותר לחנך לתורה עם דרך ארץ, ולא לאבד חלילה את התורה בדרך.
==
הרב צבי קורן הוא ראש תחום חינוך בנאמני תורה ועבודה
מה דעתך בנושא?
26 תגובות
6 דיונים
תומר
סרוגים!!!! תתביישו תפסיקו לפרסם בכל יום מאמר חדש של רפורמיים החסות מאמר תמים, עכשיו אלול זמן לחזרה בתשובה.
14:37 26.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גלעד
מוכח באופן חד משמעי שבחברות סגורות יותר ובחינוך סגור יותר יש פחות נשירה. ביישובים ה"פתוחים" אחוז החילון מטורף (ממש רוב גדול) לעומת בוגרי חינוך סגור ומתבדל יותר. זה בתוך הציבור הדתי...
מוכח באופן חד משמעי שבחברות סגורות יותר ובחינוך סגור יותר יש פחות נשירה. ביישובים ה"פתוחים" אחוז החילון מטורף (ממש רוב גדול) לעומת בוגרי חינוך סגור ומתבדל יותר. זה בתוך הציבור הדתי לאומי. קל וחומר בציבור החרדי שאחרי כל הביקורות והאדרת השבאבניקים והנושרים אין מה להשוות לחברה הדתית לאומית הפערים בנשירה הם עצומים. בעני מאמרים כאלה הם חמורים כי הם גורמים להורים לחיות באשליות שלצערי מתנפצות. אנחנו הציבור שמתחזק את החילוניות בעם ישראל כי לחילונים האמיתיים אין הרבה ילדים, כיום אחוז גדול מהחילונים דתל"שים. אין תחליף לחינוך ברור וללא ערבובים, גאווה ביהדות שלנו וחוסר כפיפות קומה מול התרבות החילונית. צריך לדעת שהיא ריקה וכל דבר טוב בה יש פי אלף מונים ובצורה מאוזנת ושלמה בתורה.
המשך 09:31 26.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א
לדבריך- הגישה החינוכית טוענת ש- "על מנת לחזק את ההתלהבות והאמונה בתורה – (יש) לצמצם את החשיפה לתרבות ולחברה הכללית". זו ממש לא הגישה! אף אחד (גם חרדים) לא מחנך...
לדבריך- הגישה החינוכית טוענת ש- "על מנת לחזק את ההתלהבות והאמונה בתורה – (יש) לצמצם את החשיפה לתרבות ולחברה הכללית". זו ממש לא הגישה! אף אחד (גם חרדים) לא מחנך לאמונה בשיטה של הרחקת ילדים מתרבות כללית. לא מבינה מאיפה הקביעה המוזרה הזו מגיעה. כאילו מישהו חושב שאם הילד לא יכיר חילונים אז הוא יהיה עבד ה' נאמן... ודי לסכן את נפש הילד בשם ה'קירוב'. מעניין שיש גופים ואנשים שמצליחים לקרב אלפי ילדים ולהכניסם למוסדות חינוך תורניים בלי להכניס את ילדיהם הפרטיים לסיפור.
המשך 04:24 26.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחד העם
הקירוב בתפיסה הדתית לאומית הוא ריקוב ,ריקבון מתפשט
03:25 27.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמיחי
אין פלא אלו נאמני תורה ועבודה ....עובדים עלינו
23:25 25.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א.א
מאיפה הגעתם לכותב כזה שמנסה להזיק לחינוך שלנו
22:09 25.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריק
שהתרבות הכללית דרשה להתנצר או להשתחוות לפסל את זה היה צריך ללמוד? גם לראות סדרות זימה זה לא שייך. אני כן מסכים שצריך ללמוד מתוכניות בישול או לשמור על כושר...
שהתרבות הכללית דרשה להתנצר או להשתחוות לפסל את זה היה צריך ללמוד? גם לראות סדרות זימה זה לא שייך. אני כן מסכים שצריך ללמוד מתוכניות בישול או לשמור על כושר בהתעמלות בריאה
המשך 15:09 25.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביה
בתגובה ל: אריק
כן, היה צורך ללמוד איך אנשים התנצרו והשתחוו לפסל. זו שמסביב אי אפשר להתעלם! צריך לתת כלים לבחור נכון. מה לאמץ ומה לא.
16:54 25.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה
מסכים.כמו בעיקרון החיסון כדי להכיר ולדעת להתמודד בעיקר בדור שלנו. מומלץ ללמוד את מאמר 'הדור' של הרב קוק. תודה
10:03 25.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחד העם
אני לא יודע ולא רוצה לדעת מה כתוב במאמר הדור של הרב קוק,אני רואה את התוצאות ,וזה מספיק לי,בעוד שלומי אמוני ישראל שהמשיכו לדבוק בלימוד התלמוד המוסר והחסידות ממשיכי דרכם עומדים על המשמר לחזק את בדקי הדת,המחוסנים של הרב קוק נלחמים בחרוף נפש נגד האמונה התמימה ,נגד הכשרות ,נגד השבת ,נגד טהרת המשפחה, נגד קדושת ישראל ,רק תתבונן בערכים שאתר זה מטיף אליהם ,לא אדוני היקר ,לא קיבלתם מנות חיסון, קיבלתם מנות רעל,סם המוות
12:29 25.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בבלת
רפורמים הביתה
08:37 25.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בן-ציון
רוב המסגרות הדתי לאומי מתנהלים בחוסר ביטחון עצמי או שכנוע עצמי שדרכי התורה וההלכה נעימות ועומדות מנגד התרבות הכללית. גם דואגות להיראות פתוחות לחברה הכללית באשליה שזה יקרב רחוקים. והתוצאה:...
רוב המסגרות הדתי לאומי מתנהלים בחוסר ביטחון עצמי או שכנוע עצמי שדרכי התורה וההלכה נעימות ועומדות מנגד התרבות הכללית. גם דואגות להיראות פתוחות לחברה הכללית באשליה שזה יקרב רחוקים. והתוצאה: השכר יוצא בהפסד, יחד עם הבנים...
המשך 07:57 25.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיפאי
בחייאת כמה מקבוצת נאמני תורה ועבודה ילדיהם נשארו נאמנים לתורה? תעשה שיעורי בית ואז תחזור לכתוב. חוץ מזה שלא כל מי שיש לו כיפה ושומר שבת אני רוצה שילמד עם ילדי. לימוד...
בחייאת כמה מקבוצת נאמני תורה ועבודה ילדיהם נשארו נאמנים לתורה? תעשה שיעורי בית ואז תחזור לכתוב. חוץ מזה שלא כל מי שיש לו כיפה ושומר שבת אני רוצה שילמד עם ילדי. לימוד בבית ספר הוא הקניית דרך. חיבור עם שאר עם ישראל נעשה במסגרות הנוספות אבל לא ביום יום כך שהילד נשחק (תרתי משמע) בגלל סרטונים ועוד רעות חולות.
המשך 05:04 25.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר