לא מה שחשבתם: כמה דתל"שים יש בציונות הדתית - סרוגים

לא מה שחשבתם: כמה דתל"שים יש בציונות הדתית

מחקר חדש שנערך עבור תנועת נאמני תורה ועבודה מגלה כי אחוז הדתל"שים בציונות הדתית נמוך מהמשוער ומצוי בירידה: "השיח על 50% דתל"שים בציונות הדתית הוא מופרך ומנותק מהמציאות"

author-image
לא מה שחשבתם: כמה דתל"שים יש בציונות הדתית
  (צילום: Yossi Zamir/Flash 90)

תופעת החילון ועזיבת הדת בחברה הדתית-לאומית הוא נושא שנידון רבות בשנים האחרונות, ואפילו נכתבו עליו מספר ספרים, עם זאת, בתנועת 'נאמני תורה ועבודה', חשו כי אין הלימה בין הנתונים שהוצגו עד כה לבין המציאות בשטח, והחליטו לערוך מחקר משלהם שמסקנתו העיקרית היא: יש הרבה פחות דתל"שים ממה שאנחנו חושבים.

מרבית המחקרים המבקשים להצביע על אחוז גבוה של דתל"שים בציונות הדתית מבוססים על נתוני הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ונתוני סקר מכון 'פיו', המצביעים על שיעור של 41.8% ו-40.1% (בהתאמה) של אנשים שגדלים כדתיים והופכים בבגרותם למסורתיים או חילונים.

כפי שפינקלשטיין מראה, עיון מעמיק בנתונים, תוך התייחסות לגילאים השונים של המשיבים ולמאפיינים הייחודים של חלק מהמגדירים את עצמם כמסורתיים, מלמד שבפועל בקרב בני 50-20 ניתן לשער שאחוז הדתל"שים נמוך בהרבה ועומד על כ-25%.

המחקר שנערך על ידי אריאל פינקלשטיין, מצביע על הבדלים גדולים בין אחוזי החילון של מבוגרים לצעירים. כך, בעוד שבקרב הדור מעל גיל 50 שיעור העוזבים את הדת עומד על 52.9%, בקרב צעירים בגילאי 49-18 שיעור העוזבים את הדת עומד על 29.9%.

לטענת פינקלשטיין: "מכיוון שבדרך כלל גיבוש הזהות הדתית מסתיים עד גיל 30 הרי שלא ניתן לייחס את הפערים המשמעותיים הללו בין הדורות לעזיבה עתידית של הדת הצפויה כאשר הצעירים יתבגרו. הדבר מלמד כי הנתונים המוצגים בדרך כלל על היקפי עזיבת הדת מושפעים מהיקף רחב של חילון בקרב ילידי שנות ה-20 עד שנות ה-60. היקפי החילון בתקופה זאת – הקשורים ככל הנראה להגירה מארצות האסלאם לישראל ולמאורעות השואה – היו גבוהים במיוחד, אך נראה שהדבר אינו מלמד על מגמות עדכניות של היקפי החילון בחברה הדתית-לאומית כיום".

בנוסף,  המחקר של פינקלשטיין מלמד כי רבים מהמסווגים כדתל"שים הם אנשים הטוענים שגדלו בבית דתי וכיום הם מסורתיים-דתיים או מסורתיים, אך בפועל אורח החיים של רבים מהם הוא דתי. בנתוני הסקר החברתי נמצא כי 40.5% מאלו שגדלו בבית דתי והפכו למסורתיים או חילונים מגדירים את עצמם כיום מסורתיים-דתיים. אלא שמתוך הגברים המסורתיים-דתיים 30% הולכים באופן קבוע ותמידי עם כיפה.

כמו כן, נמצא כי רק 42.7% מהמסורתיים-דתיים שגדלו בבית דתי השיבו כי במהלך חייהם הפכו לפחות דתיים, לעומת 42.3% שטענו שמידת הדתיות שלהם לא השתנתה לאורך חייהם ו-15% שטענו שהם הפכו ליותר דתיים. במקביל, בנתוני סקר פיו נמצא מצד אחד ש-35% מאלו שגדלו בבית דתי הפכו למסורתיים (ועוד 5% הפכו לחילונים), אך מנגד מבין שאלו שגדלו בבית דתי והפכו למסורתיים, 42.1% מעידים על עצמם שהם שומרים בקפדנות על המסורת הדתית היהודית.

לאור זאת טוען פינקלשטיין כי "הקיטלוג האוטומטי כדתל"שים של אנשים שגדלו בבית דתי ומגדירים את עצמם כמסורתיים-דתיים או מסורתיים, חוטא להבנת המסורתיות ומתעלם מכך שחלק ניכר מאנשים אלו מקיים אורח חיים שמבחינה סוציולוגית ומבחינת קיום המצוות זהה כמעט לחלוטין לאורח חיים דתי, ורבים מהם בעצמם טוענים שמידת הדתיות שלהם לא השתנתה לאורך חייהם".

בנוסף, פינקלשטיין מראה כי בנתוני הסקר החברתי עצמם – ללא התחשבות בגיל ובמאפיינים הייחודיות של המסורתיים – ישנה ירידה משמעותית בעשור האחרון בהיקף אלו שגדלו בבית דתי והפכו למסורתיים-דתיים, מסורתיים או חילונים: 50.5% בשנת 2007 לעומת 41.8% בשנת 2018. עם זאת, כאמור, גם בנתוני 2018 בשילוב הפרמטר של הגיל והמאפיינים הייחודים של הקבוצה המסורתית, פינקלשטיין מעריך כי אחוז הדתל"שים בקרב בני 50-20 עומד על כ-25%.

שמואל שטח, מנכ"ל תנועת נאמני תורה עבודה הזמינה את המחקר מסביר כי "בדיקת הנתונים נעשתה לאור התחושה כי השיח על 50% דתל"שים בציונות הדתית הוא מופרך ומנותק מהמציאות. ואכן, הבדיקה העלתה שלפני שמסיקים מסקנות מהירות מסקרים, חובה לבדוק ביסודיות את בסיסי הנתונים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
גם כך, עזיבת הדת היא עצומה
יוסי | 02-02-2020 10:53
עסיבה של הדת בשיעור 25 אחוז מעידה על חולשתו של החינוך הממד. אם החינוך היה לעבודת ה' משמעותית, לא היינו חוזים בשיעורי עזיבה גדולים כאלו.
2
מהי הגדרת דתי?
אוריה | 02-02-2020 11:28
שאלו אנשים איך הם מגדירים את עצמם. בעשור האחרון, הספקטרום המכונה 'דתי' התרחב מאוד כך שביחס לעבר יותר אנשים ממשיכים להגדיר את עצמם דתיים.
3
כשמבקשים מנערים למסור את הנפש ומבקשים כסף
קומבינת האולפנה | 02-02-2020 12:50
.
4
שטויות. התופעה היא גדולה ורחבה מאוד
חם או יפת | 02-02-2020 13:09
אבל מקורה הוא לא בחינוך ולא בבית אלא במונוליטיות של המגזר הדתי. היום אם אתה לא ימני עמוק קשה לך להתקבל בתוך החברה הדתית. גוש אמונים השתלט על כל המגזר וכל מי שלא התיישר נזרק אחוצה.
5
הסיבה לעזיבה היא דיכוי נפש האדם
דתלש | 02-02-2020 13:50
היום אין מפדל יש חרדל. זה פשוט מתאים רק לאנשים בינוניים ולא אינדבידואליים.
6
מסכנה
האדם | 03-02-2020 8:50
דבר האמת הוא נדיר בפי הרבנים והחרדים, התורה היא קרדום כדי לחפור, הכל זה אינטרס כלכלי כדי לנצל וכדי לא לעבוד. חבורה וחברה פרזיטית.
7
ברור, כי הצעירים הסרוגים למדו את הטריק
נ | 13-04-2020 19:28
להיות עם ולהרגיש בלי - מכירה כל כך הרבה בנות דתיות לאומיות שהולכות עם מכנסיים ביומיום, מעלות תמונות בשורטים וגופיות מהטיול להודו או למעיין הסמוך, מתגייסות (ודווקא שם ילכו בחצאיות - להרגיש קצת אליטת המגזר), יאכלו בכל מסעדות תל אביב הלא כשרות, כמובן טלפון בשבת ויחסים לפני החתונה. אבל וודאי שהן דתיות או סרוגות, רוב החברים סרוגים, עדיין גרות ביישובים הדתיים ומתחתנות עם בחור סרוג ליברל כמוהן (בדכ בלי כיפה נראית לעין).
8
במקום להתפלפל מה וכמה דתלש"ים יש אני ממליץ
אמיתי הלוי | 30-08-2020 17:39
להסתכל בתחתית הדף באינטרנט - מתחת לתגובה מספר 7 (כעת 17:38) יש תמונה של בחורה כל כך לא צנועה (פרסומת: ילידי השנים 1990-1957 רפורמה חדשה תוזיל לכם את ביטוחי החיים. ממומן | פאנל המומחים לחיסכון פיננסי). באתר של הידברות, למשל, אין כאלה תופעות. וזה בדיוק בפרשת שבוע של ... ערוות דבר ושב מאחריך!..
9
הגדרת דתי
יעקב | 01-09-2020 9:59
המחלוקת האמיתית היא להגדרת דתי. האם דתי סוציולוגי, היינו שחובש כיפה לראשו, ואפילו נוהג לבקר בבית הכנסת בשבתות וחגים, רק לשם השתייכות מגזרית אך בתוכו פנימה הוא חי חיים חילוניים, הלזה יקרא דתי?
10
הגדרת דתי
יעקב | 01-09-2020 10:10
האם למי שמגדייר עצמו דתי אך פוסק בשאלות הלכתיות עפי הרב גוגל, איך שזה נוח ומתאים לו, הלזה יקרא דתי, מסורתי? ולהיפך, המגדיר עצמו מסורתי מטעמי נוחות, אך יודע שבאמת רק אנשי ההלכה המוסמכים הם הראויים לרבוע הלכה ולא לפי נוחות אישית, כיצד נגדיר אותו?
11
הרבי
נועם | 30-03-2021 8:53
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף