סוף זמן ביעור חמץ תש"פ וסוף זמן אכילת חמץ - סרוגים

סוף זמן ביעור חמץ תש"פ וסוף זמן אכילת חמץ

מחר בערב יחל חג הפסח תש"פ. עד מתי מותר לבער את החמץ ויותר חשוב: עד מתי מותר לאכול חמץ? ואם עדיין לא מכרתם את החמץ שלכם יש לכם הזדמנות אחרונה לעשות את זה

סוף זמן ביעור חמץ תש"פ וסוף זמן אכילת חמץ
  (צילום: אביר סולטן/פלאש90)

לאחר תפילת מעריב של היום (שלישי) בודקים את החמץ לאור הנר בברכה, ככתוב בסידורים. חצי שעה לפני הלילה אין להתחיל בכל מלאכה או בסעודה.

בודקים עם נר בעל פתילה אחת את כל המקומות אשר סביר שיש בהם חמץ, כולל רכב (עם פנס). אסור לדבר בין הברכה לבדיקה. וראוי להמנע מלדבר בכל בדיקת חמץ עד תומה, חוץ מדיבור לצורך הבדיקה.

בברכה אחת יכול לבדוק כמה בתים. ואם בעל הבית רוצה, יעמיד מבני ביתו אצלו בשעה שהוא מברך, ויתפזרו לבדוק איש איש במקומו על סמך ברכה שבירך בעל הבית. ונוהגים להניח פתיתי חמץ במקום שיימצאם הבודק.

עוד באותו נושא

משרד החינוך מזמין אותך לנצח את הקורונה מרחוק

לאחר הבדיקה, אומרים ביטול חמץ, כנוסח שבסידורים. יש להבין את הנאמר, ולומר את הביטול גם במילים פשוטות המובנות למבטל. הביטול הוא עיקר המצווה ועל כן יש להשקיע בו זמן וכוונה.

לפני תחילת בדיקת החמץ יברך

בָּרוּךְ אַתָּה יי , אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל בִּעוּר חָמֵץ

אחר הבדיקה יבטל החמץ, והוא מצות עשה דרבנן. וצריך להבין את ענין הביטול, שהוא מפקיר את כל החמץ שברשותו שלא ראהו.

יאמר בקול שלוש פעמים:

כָּל חֲמִירָא דְאִיכָּא בִרְשׁוּתִי. דְּלָא חֲזִיתֵיהּ וּדְלָא בִיעַרְתֵּיהּ, לִבְטִיל וְלֶהֱוֵי הֶפְקֵר כְּעַפְרָא דְאַרְעָא.

ומי שאינו מבין ארמית יוסיף:

כָּל חָמֵץ וּשְׂאֹר שֶׁיֵּשׁ בִּרְשׁוּתִי, שֶׁלֹּא רְאִיתִיו וְשֶׁלֹּא בִּעַרְתִּיו, יִתְבַּטֵּל וְיִהְיֶה כַּעֲפַר הָאָרֶץ

והספרדים מוסיפים תפילה לאחר ביטול החמץ

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יי אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁתִּתֵּן לָנוּ כֹּחַ וִיכֹלֶת וְעֵזֶר וְסִיּוּעַ, לְפַשְׁפֵּשׁ בְּנִגְעֵי בָּתֵּי הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר נוֹאַלְנוּ בַּעֲצַת יִצְרֵנוּ הָרָע:

אָנָּא יי, הַפְרֵד נָא מֵעָלֵינוּ צַד הָרַע שֶׁבַּיֵּצֶר הָרָע, וּתְזַכְּכֵנוּ וּתְלַבְּבֵנוּ בְּכֹחַ הַיֵּצֶר הַטּוֹב. הֲשִׁיבֵנוּ אָבִינוּ לְתוֹרָתֶךָ. וְקָרְבֵנוּ מַלְכֵּנוּ לַעֲבוֹדָתֶךָ. וְהַחֲזִירֵנוּ בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה לְפָנֶיךָ. וּתְרַפֵּא אֶת מָאתַיִם וְאַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנָה אֵיבָרִים, וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת וְשִׁשִּׁים וַחֲמִשָּׁה גִּידִים שֶׁל נַפְשֵׁנוּ, וְשֶׁל גּוּפֵנוּ, רְפוּאָה שְׁלֵמָה. וְהַעֲלֶה אֲרוּכָה וּמַרְפֵּא לְכָל תַּחֲלוּאֵינוּ וּלְכָל מַכְאוֹבֵינוּ וּלְכָל מַכּוֹתֵינוּ. כִּי אֵל רוֹפֵא רַחְמָן וְנֶאֱמָן אָתָּה. עָזְרֵנוּ אֱלֹהֵי יִשְׁעֵנוּ עַל דְּבַר כְּבוֹד שְׁמֶךָ. וְהַצִּילֵנוּ מֵאִסּוּר חָמֵץ אֲפִלּוּ מִכָּל שֶׁהוּא, בְּשָׁנָה זוֹ וּבְכָל שָׁנָה וְשָׁנָה הַבָּאָה עָלֵינוּ לְחַיִּים טוֹבִים וּלְשָׁלוֹם, אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן.

יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ, יי צוּרִי וְגֹאֲלִי.

את החמץ שמשאיר לאכול בבוקר, יצניע בבית.

סוף זמן אכילת חמץ (יום רביעי י"ד ניסן ה'תשע"ט, 8.4.2020)

יום רביעי י"ד ניסן ה'תש"פ (8.4.2020)

ירושלים: 10:02

תל אביב: 10:04

חיפה: 10:02

באר שבע: 10:04

לשיטת הגר"מ אליהו:

ירושלים: 09:39

תל אביב: 09:39

חיפה: 09:38

באר שבע: 09:41

סוף זמן ביעור חמץ (יום רביעי י"ד ניסן ה'תשע"ט, 8.4.2019):

ירושלים: 11:21

תל אביב: 11:23

חיפה: 11:22

באר שבע: 11:23

לשיטת הגר"מ אליהו:

ירושלים: 10:52

תל אביב: 10:52

חיפה: 10:52

באר שבע: 10:54

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
תשעט?
שמואל | 08-04-2020 7:24
תשעט?
2
זמן שריפת הקורונה
משה אהרון | 08-04-2020 12:54
כי זה כל האדם 2 - בלוג אישי - משה אהרון מינוי ליור חב' הקדישא של שריפת וקבורת החמץ 08/04/2020 12:45:11 בסד. בימי הקורונה הללו שאסרו על שריפת החמץ בחוצות.. והאנשים התבקשו להימנע אפילו מהתקהלות ממין זה סביב שריפת החמץ. אני שרפתי את החמץ קרוב וסמוך מאד לגינתי. והנה ראו אחיי שכניי מסביב - כי טוב. האש לוהבת והעשן מתאבך כקטורת החלו הם אחד אחד פוקדים את מוקד השריפה וממנים אותי כשליח בעבורם לשרוף ולקבור את החמץ. זה הולך משאיר וזה בא עם אמתחת חמצו. וכך זכיתי לפתע למין עושר מוזר הרבה הרבה חמץ. שינסתי מותניים ועם אושר מופגן . עת ביד ורום בלב דימיתי עצמי כקברן מורשה ואפילו הוספתי והתבדחתי לדרוש אגרת קבורה. אמרתי ביני לבין עצמי זכיתי היום ודווקא ביום הולדתי למינוי של יום אחד : יור חב' הקדישא של שריפת וקבורת החמץ. בתי עם הצרכים המיוחדים שתבדל לחיים ארוכים . עוד יום קודם עלה בדעתה כי יש גם לשרוף עם החמץ את הקורונה. ממוראותיה היא סובלת ומאד ישבה וכתבה על דף מין קמיע או פשקביל ובו כתבה בכתב לא לנהיר : לשרוף את הקורונה , הוסיפה וגם קישטה מסביב לכתב. וכך עם שריפת החמץ שרפתי גם את דף שריפת הקורונה... וכן עם סיום הקבורה לא שכחתי גם לבקש מהחמץ את המחילת חב' הקדישא. שאם חלילה לא נהגנו בכבוד הראוי לו בעת קבורתו נו , מי יתן והעשן הזה יעלה מעלה מעלה כקטורת לבטל מעלינו את זו הגזירה
אמן! יפה
יהודי | 08-04-2020 16:11
חג שמח!!