אנחנו רגילים לזה מאז שאנחנו זוכרים את עצמנו. החלוקה לספרדים ואשכנזים מלווה אותנו מהרגע בו אנחנו מתחילים לקרוא ולברך.
לוקחים סידור מהמדף לאחר הצצה בכריכה: איזו אות מופיעה שם – ס', א' או ע"מ? מתפללים בבתי כנסת שונים למרות שאנחנו לא מבינים מה השוני בינינו ומה ההבדל הגדול בתפילה. ככה זה, משפחת רוזנברג מתפללת במקום אחד ומשפחת אלפסי במקום אחר. גזירת גורל.
ובכל זאת, צריך לזכור כל הזמן שאנחנו חיים בדור של גאולה וקיבוץ גלויות. אמנם, נראה שחלק מתופעות הגלות הבאנו אתנו לכאן, לארץ ישראל, אבל אם רק נרצה זה יוכל להשתנות. נוסחי התפילה, כמו גם המנגינות המלוות אותה נוצרו והתפתחו במשך שנות גלות רבות, התבססו והפכו לחלק מהזהות היהודית שלנו. אלא שזכינו לחזור לארצנו בתהליך ניסי ועכשיו הגיע הזמן לחיות ביחד ולהתפלל ביחד.
לשלב מנגינות ולא נוסחים
אז איך אפשר לחיות ביחד? כמו תמיד, הנוסחה היא ויתור והכלה. אני מבין בעצמי שאת הדברים שאני כותב כאן לא הייתי יכול לכתוב לפני 20 שנה, אבל הדברים שונים היום. נישואים בן-עדתיים הפכו להיות נורמה, הילדים לא ממש יודעים לאיזו עדה הם שייכים כי קצת מסובך להסביר להם (אבא חצי בריטי חצי עיראקי, אמא חצי צרפתית חצי טריפוליטאית) ובכלל – אנחנו בדור שרוצה להכיר גם תרבויות אחרות ולא להיצמד בציפורניים ל'בית אבא'.
אני מבין שנוסחי התפילה מבוססים על עניינים הלכתיים ומסורות עתיקות ואולי אין צורך בשלב זה ליצור 'נוסח אחיד', ניתן להתפלל ביחד גם אם רוזנברג יגיד "ראו בניך בוקע ים לפני משה" ולעומתו יאמר אלפסי "ראו בניך על הים", אפשר לחיות עם זה. ומה עם המנגינות? זה דווקא החלק הקל. משלבים מנגינות מפה ומשם והופכים את התפילה ליפה יותר, מגוונת יותר ומחוברת לאווירה ארץ ישראלית. נכון, זה דורש פתיחות לשינויים, אבל אני מעריך שיש לנו את זה ואפשר לנסות ולהצליח.
אני בטוח שחלק מהמשימה המוטלת עלינו בדור הגאולה הוא לצמצם את הפערים שנוצרו במהלך החיים בגולה. תפילות משותפות אולי לא יפתרו את כל הבעיות אבל בהחלט יפתחו פתח גדול ורחב בדרך לאחדות ושלמות.
מה דעתך בנושא?
8 תגובות
0 דיונים
עדי
השאיפה צריכה להיות לפתח תורה ארץ ישראלית אחת לכולם (ובכלל זה נוסח התפילה) ולא חלילה להמשיך ולהנציח את קופסת השימורים הגלותית ואת המחיצות העדתיות. אמנם, לצערנו, ישנם פלגים המעוניינים בעדתיות...
השאיפה צריכה להיות לפתח תורה ארץ ישראלית אחת לכולם (ובכלל זה נוסח התפילה) ולא חלילה להמשיך ולהנציח את קופסת השימורים הגלותית ואת המחיצות העדתיות. אמנם, לצערנו, ישנם פלגים המעוניינים בעדתיות הזו, אך ב"ה התחיל תהליך בציבור הדתי לאומי, המסוגל לכך, לקראת אותה שאיפה לנוסח אחיד ולתורת ארץ ישראל, ויש להמשיך אותו ביתר שאת וביתר עוז.
המשך 03:31 29.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
12:31 08.01.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מרדכי היהודי
בס"ד נוסחי התפילה הספרדי והאשכנזי , מהווים את מה שנקרא נוסח יעקב או הנוסח ה- 13 אותו תקנו אנשי הכנסת הגדולה , למקרה חורבן בית שני כפי שלדאבוננו קרה. עד אז...
בס"ד נוסחי התפילה הספרדי והאשכנזי , מהווים את מה שנקרא נוסח יעקב או הנוסח ה- 13 אותו תקנו אנשי הכנסת הגדולה , למקרה חורבן בית שני כפי שלדאבוננו קרה. עד אז התפללו 12 שבטי ישראל ב - 12 נוסחאות תפילה שונים , כאשר כל תפילה בוקעת חלון ברקיע המיוחד לאותו שבט. כל החילוקים שינם היום בין ספרדים לאשכנזים בנוסח התפילה נצרכים והנסיון לאחד ולשפץ נובע מבורות מוחלטת !
המשך 20:48 07.01.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו
בוקר טוב אליהו אתה מוזמן לכל בית חב"ד בעולם ותראה שבכלל לא מסתכלים אשכנזי או ספרדי... וכל בית חב"ד לפי סיגנונו אך בכולם יש מנגינות מכל העידות
14:31 07.01.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כל אחד יתפלל בנוסח שלו, וכך גם החזן יתפלל בנוסח שלו. והמנגינות יהיו לפי החזן. הרב אבינר המון פעמים המליץ לעשות כך (וכך עושים בישיבת מרכז הרב מימות הרצי"ה קוק).
00:02 07.01.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פימפם הענק
מה מפריע לך שכל אחד יתפלל על פי מסורת אבותיו. ואם עושים מניין מאוחד - שילכו לפי השליח ציבור של אותה תפילה, למה ליצור שעטנז של פשרה? הרי ממילא כל אחד...
מה מפריע לך שכל אחד יתפלל על פי מסורת אבותיו. ואם עושים מניין מאוחד - שילכו לפי השליח ציבור של אותה תפילה, למה ליצור שעטנז של פשרה? הרי ממילא כל אחד שכביכול מוכן לפשרה טוען שהנוסח שלו הוא האמיתי ולכן הוא זה שצריך להיות ה"אחיד" (ראו שאר התגובות).
המשך 23:04 06.01.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מרוקאי
היה ניסיון כזה של הרב עוזיאל זה לא צלח כי זה נטה יותר מידי לאשכנז, אם אתם רןצים לאחד אז יש את הצעת הרב עובדיה שכולם ילכו לפי נוסחאתו שהיא...
היה ניסיון כזה של הרב עוזיאל זה לא צלח כי זה נטה יותר מידי לאשכנז, אם אתם רןצים לאחד אז יש את הצעת הרב עובדיה שכולם ילכו לפי נוסחאתו שהיא של האר"י, ושכולם צריכים ללכת לפי מר"ן (משום מה החיד"א לא הלך לפי מר"ן, כי הוא הלך לפי ספרדים ולא עדות המזרח). אך לנוסח האר"י יש הרבה טוענים לכתר. לכן לפי עניות דעתי צריך להחזיר עטרה ליושנה ולשמר את המנהגים וללמוד את מנהגי האבות ורק מתי שלא מוצאים מקור אז אפשר לראות את ילקוט יוסף (פאר הדור הרב עובדיה יוצא נגד מנהגי עדתו ולכן עשו עליו חרם בתחילת דרכו והראש ישיבה שלו הלך לכל הרבנים וביטל את החרם) אך זכרו מנהג כשר זה רק מנהג שנהגו בו חכמי ישראל מאותו עדה ולא עמי ארצות.
המשך 14:06 06.01.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גיא
רק שאיכשהוא תמיד יוצא שידיה של ההגמוניה האשכנזית על העליונה - אם גם האשכנזים יסכימו לוותר ולהכניס קצת מנגינות ספרדיות יש על מה לדבר נ.ב קרליבך זה לא פשרה - זה אשכנזי
12:30 06.01.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר