הרב ד"ר עידו פכטר, רב קהילת 'ישראל הצעיר' ברמת פולג בנתניה ועורך עלון 'מסביב לשולחן', מגיב למאמר של הרב חיים מרקוביץ' בו הוא מתח בקורת על דברים שכתב הרב פכטר בעלון 'שבתון' בשבת האחרונה.
בפוסט ארוך שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו כתב הרב פכטר: "הרב חיים מרקוביץ (שאינני מכירו) הגיב על המאמר שפרסמתי בשבת האחרונה בעלון 'שבתון' באתר 'סרוגים', ובו האשים אותי בהאשמות חמורות: שמה שכתבתי נוגד לדרך חז"ל ולתורה וכנראה כבר עברתי את גבולות האורתודוקסיה. וזאת מדוע? כי טענתי שיש להבחין בין מוסר והלכה, וכדוגמה הבאתי את נושא הצניעות שהוא מוסרי בטבעו ולא הלכתי.הרב מרקוביץ' לא אהב את החלוקה הזאת וטען שהיא מאיימת לעקור מיסודן את כל המצוות. הוא ראה בכך זלזול בהלכה והוכיח שגם עניינים מוסריים זוכים להלכות מפורטות, כמו למשל מצוות צדקה, מתנות עניים, או כיבוד הורים, שזוכים לסעיפים רבים בהלכה.אלא מה, שכנראה הרב מרקוביץ' לא ירד לעומקו של הטיעון המובא במאמר. והנה ההסבר:
1. החילוק בין מוסר להלכה הוא לא בין חיובים חברתיים והגיוניים ובין ריטואלים דתיים, אלא עניין אחר לחלוטין. חיוב מוסרי הוא חיוב המכוון לאופיו ואישיותו של האדם. ואהבת לרעך כמוך למשל, הוא כלל מוסרי, שכן הוא נועד לפתח אישיות מסוימת שמתייחסת באהבה לסביבה. כיצד הדבר יבא לידי ביטוי? בהמון צורות, וודאי שאין ההלכה יכולה להקיף את כולן.הלכה, לעומת זאת, היא חיוב המכוון למעשה מסוים. מתן צדקה או מתנות עניים, למשל, היא חיוב הלכתי מובהק, שכן הוא מצווה על מעשה מסוים. כיבוד הורים הוא קצת מורכב יותר. כי יש בו ממד מוסרי אך גם הלכתי. לכן יש לגביו הלכות, אך ודאי שחובת הכיבוד רחבה בהרבה מן ההלכות הכתובות ואמורה לעצב יחס נפשי מסוים כלפי ההורים.צניעות, בהבט הזה, היא ערך מוסרי, שכן היא נועדה לעצב את כל אישיותו של האדם – גברים ונשים. לצמצם אותה לגדרים הלכתיים הנמדדים בסנטימטרים של לבוש, זה הרס הצניעות.
https://www.youtube.com/watch?v=YtkBlbT-hXM
2 הרב מרקוביץ' שולח אותי לרחוב כדי לראות מה תוצאות גישתי. זהו טיעון מעניין כי ראשית, הוא מודה בכך בעצמו שאין באמת הלכות לצניעות הלבוש. יש פה ושם הערות לגבי מנהג בנות ישראל, אבל אין הוראות ברורות מה ואיך ללבוש.ושנית, יש כאן זלזול בוטה ברחוב. נכון, יש פריצות בהרבה מקומות, וזה באמת לא צנוע. אבל מאידך גיסא יש הרבה שכן יש אצלן צניעות, ואפילו הן הולכות בלא כיסוי ראש או עם מכנסיים. להציג את הנושא באופן כל כך דיכוטומי – או תהיה הרב אבינר או תהיה כמו הפרוצים שברחוב, זהו מבט שטחי.
3. וההערה החשובה ביותר: אני אוהב בכל לבי את ההלכה וחושב שהיא המפעל החשוב ביותר של היהדות, לא פחות. אבל דווקא משום כך אני רוצה לשמור אותה טהורה ונקייה, מבלי כל הסיגים שמנסים להלביש עליה. להבחין בין מוסר ובין הלכה איננו זלזול בהלכה אלא דווקא הבעת אמון ואהבה בה. לומר שלצניעות אין הלכות, זה לא זלזול בהלכה אלא הערכה גדולה שלה. כי רק כשנבין כיצד ההלכה עובדת, נדע כיצד לשמור אותה באמת. וכשנדע לשמור אותה באמת, אולי יש סיכוי שעוד אנשים יראו בה את היופי הטבוע בה.
מה דעתך בנושא?
40 תגובות
10 דיונים
מירי
זה ערב רב!
20:40 02.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מוישי
התגובות למאמר ממש מדכאות. הציבור שהיה פעם סובלני נהיה קיצוני ואלים בדיוק כמו אלו שלא רצינו להידמות להם...
19:36 29.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועם
הגבתי בשתי תגובות שונות למגיבים ה׳צדיקים׳. זה התפרסם כתגובות לכתבה עצמה, שאם כותב המאמר אני דווקא לגמרי מזדהה אך לא עם המתלהמים למיניהם! חודש טוב
12:19 29.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרשל
בתור חרדי הגר בחו״ל הייתי משוכנע שבקהילת הסרוגים שוררת יותר הכלה ומתינות. למקרא הכתבה והתגובות מתברר שלא רק הקיצוניות חדרה אלא גם הבוז והשנאה. בקיצור לומדים מקהילות אחרות ולאו דווקא את הדברים...
בתור חרדי הגר בחו״ל הייתי משוכנע שבקהילת הסרוגים שוררת יותר הכלה ומתינות. למקרא הכתבה והתגובות מתברר שלא רק הקיצוניות חדרה אלא גם הבוז והשנאה. בקיצור לומדים מקהילות אחרות ולאו דווקא את הדברים הטובים. העיקר שהאישה תלבש עוד כיסוי והופ נהינו יהודים טובים...
המשך 12:17 29.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
בעם ישראל גם המוסר הטבעי מחובר לאמת האלוקית ולא ניתן להפרדה. ההפרדה הלא נכונה הזו היא שורש חטא העגל וכל הצרות כולם. מה שחלק מאחינו שאינם שומרים תורה ומצוות ואף...
בעם ישראל גם המוסר הטבעי מחובר לאמת האלוקית ולא ניתן להפרדה. ההפרדה הלא נכונה הזו היא שורש חטא העגל וכל הצרות כולם. מה שחלק מאחינו שאינם שומרים תורה ומצוות ואף כאלו ששומרים מצוות רוצים להפריד "דת ממדינה" וכדומה, דומה הדבר להפרדת ראש מגוף-קריסת מערכות של מדינת ישראל ושלילת כל יסוד קיומה. התפיסה של התורה כארבע אמות של הלכה בלבד ולא כדרך חיים שמדריכה את האדם גם בענינים מוסריים ומדיניים היא אם כל חטאת. התורה הקדושה היא "הדרך ילכו בה" ולא רק סתם אוסף של הדרכות מעשיות מנותקות מהמציאות וממהגיון. אחים יהודים שסוברים כך לעניות דעתי אינם יכולים להיקרא לעניות דעתי ולצערי הרב שומרי תורה, אלא לכל היותר שומרי מצוות או שומרי הלכה. וגם זה לא בטוח שהרי הם שומרים אותם אך לא שומרים עליהם...!
המשך 01:08 29.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אשע
ההלכה היא רק קצה של מהויות. יש ערכים, הן מוסריים אנושיים והן נשגבים מבינתנו, שההלכה באה ונותנת להם ביטוי בעולם המעשי שלנו. ההלכה מביאה את ההכרח הגמור שנולד מתוך מהות...
ההלכה היא רק קצה של מהויות. יש ערכים, הן מוסריים אנושיים והן נשגבים מבינתנו, שההלכה באה ונותנת להם ביטוי בעולם המעשי שלנו. ההלכה מביאה את ההכרח הגמור שנולד מתוך מהות רוחנית, אך בהחלט התביעה מהאדם יכולה להיות רחבה יותר מגדרי ההלכה. למשל, החפץ חיים מדבר בפתיחה לספרו על החשיבות להקפיד גם במקרה שיש "היתרים" בהלכה לדבר לשה"ר, שהרי האיסור הוא עקרוני, וכנ"ל.
המשך 21:00 28.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צחי
לכתוב שההלכה אינה מקיפה הכל זו אי הבנה מה זו הלכה ומה הם דברי חז"ל. ההלכה מקיפה הכל יתכן וההלכה הכתובה אינה כוללת את הכל וגם זה אינו נכון שכן...
לכתוב שההלכה אינה מקיפה הכל זו אי הבנה מה זו הלכה ומה הם דברי חז"ל. ההלכה מקיפה הכל יתכן וההלכה הכתובה אינה כוללת את הכל וגם זה אינו נכון שכן רבינא ורב אשי סוף הוראה והפך טוהפך דכולא בה. מוסר לא הילכתי עלול להיות חסד לאומים חטאת ולכן המוסר היהודי הוא כפוף למוסר ההלכתי ונכון שגם יותר ממנו אך חייבים לדעת שגם לתורת המדות יש כללים והיא תורה ככל דברי התורה
המשך 19:49 28.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גגי
התורה אומרת ראש השנה יום אחד .וגם נאמר לא תוסיף עליו ולא תגרע ממנו .ומי שלא הבין התורה אומרת זה הרצפט .אל תעשה חצי יום ובטח לא יומיים .זה המתכון של בורא עולם .עד החליטו על הלכה האומרת ולא מעניין למה .ראש השנה יחוג יוומיים ..אני שומע למקור לא לכל מיני ליצנים הזויים
12:29 29.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מרא דאתרא
אתה לא יכול להטיל פצצה ולמתוח ביקורת קשה ולהתרגז שמישהו מותח עליך ביקורת בחזרה. וכי למה בדיוק ציפית כב' הרב שכולם ימחאו כפיים בדום מתוח וחיוכים? זכותך לבטא את דעותיך...
אתה לא יכול להטיל פצצה ולמתוח ביקורת קשה ולהתרגז שמישהו מותח עליך ביקורת בחזרה. וכי למה בדיוק ציפית כב' הרב שכולם ימחאו כפיים בדום מתוח וחיוכים? זכותך לבטא את דעותיך גם בחריפות ואפילו בקיצוניות - וזכותם של אחרים להגיב על דבריך בדיוק באותו אופן. זו הדמוקרטיה כב' הרב שהיא כידוע ערך מערבי מהסוג החביב עליך בתור "לכתחילה". אז או שתדבק בגישתך או שלא. כב' הרב צריך להחליט.
המשך 16:00 28.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מה
גם הלכתית.
14:42 28.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליאב
למדוד מוסר ולכן צריך בסיס המחייב. טענה זו הובילה לטענה הבאה השולחת אותך לרחוב לראות, שכאשר אין בסיס מחייב אפשר לומר בקלות גם על אי צניעות - "זה המוסר שלי"
12:38 28.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעל
המוסר דל הרחוב גמיש מאד, מה שהיה רק לפני 30 שנה תועבה נהיה עכשיו נאור, ע"ע הומופוביה…
16:52 28.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר