מישיבת קרני שומרון לקצונה הבכירה בשב"ס - סרוגים

מישיבת קרני שומרון לקצונה הבכירה בשב"ס

סגן גונדר הרב גבריאל עזרא נכנס לתפקיד ראש ענף תקון תורני בשב"ס, דבר תורה שאמר בשבת חתן של אחיו לפני 12 שנה, הובילו אותו לעבור את שרשרת הפיקוד עד לתפקיד הבכיר

מישיבת קרני שומרון לקצונה הבכירה בשב"ס
  הרב גבריאל עזרא מקבל דרגות סגן גונדר (קרדיט דוברות שב"ס)

לפני כשבועיים קיבל הרב גבריאל עזרא את דרגת סגן גונדר כשנכנס לתפקידו כראש ענף תקון תורני בשב"ס. בכך הרב עזרא, בן לציונות הדתית, נכנס למערך הפיקוד הבכיר של שב"ס.

זה התחיל בכלל לפני כ12 שנה, בדבר תורה שאמר הרב עזרא בשבת חתן של אחיו. שני אחיה של הכלה שימשו כסוהרים בשב"ס, שמעו אותו, התלהבו מדבריו והפצירו בו להצטרף לשב"ס, "שלחתי קורות חיים התפנתה משרה ומאז הכל היסטוריה" אומר הרב עזרא לסרוגים.

הרב עזרא בן 39 נשוי פלוס 7, גר בקרני שומרון. הוא למד הישיבת ההסדר בקרני שומרון, שימש רב בבתי ספר ביישוב. מזה 12 שנים הוא משמש בתפקידים שונים ברבנות שב"ס ולתפקידו האחרון כראש אגף תקון תורני הוא נכנס לאחר שעבר את כל המסלול הרבני בשב"ס. החל כרב כלא אשמורת, כלא רימונים, כלא מעשיהו ורב מחוז מרכז בשב"ס. לפני כשבועיים, כאמור קיבל את דרגת סגן גונדר המקבילה לדרגת סגן אלוף בצה"ל.

סגן גונדר הרב גבריאל עזרא (תמונה באדיבות: דוברות שב"ס)

חטיבת התקון בשב"ס מטפלת בכל נושא טיפול ושיקום האסיר בזמן מאסרו ומחוצה לו. התקון תורני זה הענף התורני בראשו עומד הרב עזרא.

בכל מה שקשור לשיקום האסיר באופן תורני, הוא מתווה את המדיניות לרבני המחוז ורבני היחידות וכן הרבנים האזרחיים שנכנסים ללמד ומדריכי הקורסים התורניים. הדבר לא נגמר בתוך בית הסוהר ונמשך גם מחוץ למאסר, הרב עזרא מסנכרון עם האגף לשיקום האסיר, "האנשים שרואים לנכון שמסגרת השיקום צריכה הכוונה למסגרת תורנית וקבוצות תורניות אנחנו מכוונים אותם לשם".

אסיר ששם כיפה? טוב, אך לא מספיק

אנחנו רואים שמי שנעצר מיד חובש על ראשו כיפה, זוכים לפריבלגיה מיוחדת? "אין שום פריבילגיה באגף התורני" אומר הרב עזרא ומדגיש, "אנחנו בוחנים אסירים לא בכיפה יומית, אנחנו בוחנים אסירים לפי רצון, אנחנו תמיד טוענים שעבריין זה אדם שחי בעבר. אדם שרוצה בהווה ובעתיד להשתפר.

אין שום הטבה, להיות במדרשה ובאגף התורני זה דורש להיות עם סדר יום לא קל, קשוח ודורש, כדי לפתח חיים תקינים, הפריבילגיה היחידה היא שאנחנו מאמינים באסיר ונותנים את כל הכלים שהוא מבקש- אנחו זה כל מערכת שב"ס, כולל עובדים סוציאלים ומקדי אגפים.

זה שאסיר שם כיפה היום, זה טוב, אם זה לא משהו שנגלה שזה משהו אמיתי, רציני ומהותי ואנחנו נסייע לו שזה יהיה רציני."

אילוסטרציה, למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (צילום אבשלום שושני/ פלאש 90)

האם עצם ההגעה לתחתית, לכלא, גורמת ליותר התקרבות לדת? הרב עזרא מאשר ואומר, "דוד המלך עליו השלום אומר "מן המיצר קראתי יה ענני במרחב יה", כשאדם נמצא במיצר ולצערנו אנחנו רואים אסירים שהמשפחה עוזבת אותם והחברים עוזבים אותם ומי שנשאר להם זה רק לשאת עיניים כלפי שמים ולבוא ולחדש את הקשר עם הקב"ה ולקבל ברכה וכוחות להתמודד עם המאסר. זה הקטילזטור מאור משמעותי, להגיד שזה מספיק, זה לא, רק להדליק את הניצוץ,  אנחנו פה בשביל לשמר את השלהבת".

והוא מוסיף, "אנחנו רואים איסירים שהקימו משפחות לתפארת וזה נותן לנו כוחות להמשיך".

גלגל הצלה לאדם הנמצא בלב ים

נתקלת באלימות מידי אסירים, בסוף זו לפעמים אוכלוסיה שמכירה את הדרך הזו לפתרון בעיות? "אנחנו מהצד המסייע לאסיר, אדם שנמצא בלב ים וזורקים לו גלגל הצלה זה הכי לא נכון לפנצ'ר אותו, וככה אסירים מתייחסים לזה, זה היחס שאנחנו מקבלים ואני רוצה להגיד שאנחנו גם קונים את זה בעמל."

הרב עזרא מספר על מקרה שריגש אותו במיוחד ומהווה דוגמה לעבודה שלהם בשיקום האסירים, "לפני התפקיד הנוכחי כשהייתי רב מחוז מרכז, הקמתי פרויקט 'את אחי אנוכי מבקש', המטרה לקחת אסירים שלא היו שותפים לשום פעילות שיקום יש אסירים שנמצאים כל הזמן במיטה, כאלו שהיו בנקודת אל חזור עם עצמם, בנקודות קיצון שלא תפקדו. הורתי לרבני מחוז מרכז לבחור אסיר אחד, להכניס לפרויקט שיקום אסירים, לאו דווקא תורני ולעשות איתו דרך.

אחד האסירים שהשתחרר לאחרונה לאחר שקצרו לו שליש, שעבר כזה תהליך עם רב בית הכלא, הגיע לוועדת השחרור לבקש את הקיצור ואמר: 'עמדתי לפני השופט ובכיתי, לפני שנה חתמתי ויתור בכלל על בקשת קיצור המאסר', הוא סיפר שאם לא הייתה ההכוונה של רב היחידה הוא לא היה פונה בכלל לבקש קיצור שלישי, 'לא ידעתי למה אני צריך את זה בכלל, והיום אני מתחנן לפניך שתשחרר אותי, כי יש לי כל כך הרבה שאיפות, כל כך הרבה מה לעשות בחוץ'.  וזה מרגש אותנו בכלל כאנשי טיפול", אומר הרב עזרא.

על מעמדו המגזרי בשב"ס כבן לציונות הדתית, אומר הרב עזרא, "הרב אלמליח (החובש כיפה שחורה א.י) מאפשר להכניס לכל רב להכניס את האני מאמין שלו, מגיע רב מהציונות הדתית עם איגרת תקנה של הרב הקוק או מגיע רב חבדניק, או רב ליטאי או רב חסידי, כל האג'נדות שמטרתם שיקום מתקבלות"

עבורי הוא כסגן לכל דבר

רב שירות בתי הסוהר, גונדר משנה- עופר אלמליח, צופה לרב עזרא גדולות ואומר: "עבורי הוא לא רק רב תקון תורני, עבורי הוא כסגן ועושה כל דבר, ודאי שהטייטל שלו כרב התקון התורני זה הטייטל המרכזי, אבל אני מטיל עליו משימות מקצועיות בכדי לבנות אותו לעתיד בעזרת ה' בצורה טובה כמו שצריך".

"כשאני אמרתי לו שהוא המועמד שלי הוא היה בשוק", מספר הרב אלמליח, "אמרתי לו למה אתה בשוק? זה שלך ומבחינתנו הוא הגיע למקום שבוא הוא ראוי להיות. אני התעקשתי שהוא יקבל את התפקיד, הבחירה שלו לא הייתה בחירה אוטומטית, הוא עבר מסלול רבני מההתחלה מיחידה קטנה אחר כך הגיע אלי למטה ורק לאחר מכן התמודד על התפקיד וקיבל בגלל היכולות שלו. יכולות מקצועיות, אדם ערכי ומקצועי. וזה המקום לברך אותו שחפץ ה' בידו יצלח בעזרת ה' ויעשה חיל במלאכה הקדושה שהוא עוסק בה."

רב שירות בתי הסוהר, גונדר משנה עופר אלמליח

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
אדם נפלא
שמעון יעקב דוד | 17-10-2019 20:15
שא ברכה והצלחה בכל מעשה ידיך
2
ראוי ביותר
שלומי פיאמנטה | 17-10-2019 22:58
הרב עזרא נערץ על ידי האסירים וסוהרים כאחד. מדבר בגובה הנשמה של היהודי העומד מולו. אשרינו שזכינו
הרב עזרא
ירון | 26-04-2020 20:26
איש יקר, שרצונו לעזור לא תלויה בדבר, אין ספק שהשם שיבר את לב לאבן אצלו ונתן לו לב בשר, לבשר בשורות טובות, לעזור ולתרום, תמיד בגובה העיניים, לשמח ולעודד זה גבריאל כשמו כן הוא מלאך אמיתי,