תחליט: אתה רב / מחנך / אבא / פוליטיקאי/ מטפל? - סרוגים

תחליט: אתה רב / מחנך / אבא / פוליטיקאי/ מטפל?

ברגע שמחליט אדם על שינוי ייעודו, ראוי גם שידגיש זאת באוזני מאזיניו, תלמידיו, וכל מי שמתייעץ איתו, שבעת הזאת הוא וויתר על סמכותו הרבנית, וחובש הוא על ראשו כובע אחר. כנראה לא כל אחד יכול להיות משה רבנו

author-image
תחליט: אתה רב / מחנך / אבא / פוליטיקאי/ מטפל?
  (צילום: אהרון קרוהן/פלאש90)

בפרשת השבוע קראנו על משה רבנו, אשר מתפלל לבורא עולם שלא יפקיר את הצאן ללא רועה, וימנה מנהיג על העדה. משה חושש. מכיר הוא לעומק את צרכי הדור, ומעוניין הוא למנות אדם שרוח ה' ורוח חוכמה נמצאים בו.

הקב"ה ממנה את יהושע, כי יש בו רוח, אך מיד מודיע למשה שלימינו של יהושע יעמוד אלעזר הכהן, שנושא על ליבו את האורים ותומים, כדי שיביא את דבר ה. וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, קַח-לְךָ אֶת-יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן -אִישׁ, אֲשֶׁר-רוּחַ בּוֹ; וְסָמַכְתָּ אֶת-יָדְךָ, עָלָיו……. וְנָתַתָּה מֵהוֹדְךָ, עָלָיו–לְמַעַן יִשְׁמְעוּ, כָּל-עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: וְלִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן יַעֲמֹד, וְשָׁאַל לוֹ בְּמִשְׁפַּט הָאוּרִים לִפְנֵי ה': עַל-פִּיו יֵצְאוּ וְעַל-פִּיו יָבֹאוּ, הוּא וְכָל-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל אִתּוֹ–וְכָל-הָעֵדָה.

הנהגת העם מחייבת הפרדת רשויות בין ההנהגה המדינית להנהגה הרוחנית. בצעירותי בישיבה ישבנו קבוצה של בחורים עם יוסק'ה אחיטוב ז"ל. פעמים רבות חשתי בשיחות אלו כיושב לפני נביא. שתי שיחות זכורות לי במיוחד, הראשונה אחרי הפיצול במרכז הרב. יוסק'ה שרטט לנו בצורה מדהימה את התהליכים שיעברו על הציונות הדתית. נזכר אני בדבריו, והמציאות מלמדת אותי שהוא חזה את כל הסכנות של המשיחיות, ההקצנה, הלאומיות יתר שמסוכנת לחברה ועוד.

שיחה נוספת משמעותית מלווה אותי כל פעם שאני נכנס לכיתה, ומבקש מתלמידי לא לקרוא לי הרב. יוסק'ה ערך לנו אבחנה בין הגדרת הרב להגדרת המחנך. דמות חינוכית, מנהיגותית או כל דמות שעומדת מול קהל וציבור חייבת לדעת לבחון את עצמה בשני מצבים. האחד איך הדמות מעוניינת להצטייר בעיני מונהגיה ומתחנכיה, והשניה היא מנקודת המבט של ציבור המתחנכים – מה הם מצפים מהדמות העומדת לפניהם.

מה רואה מי שמגיע לשאול את הרב שאלה, להתייעץ בנושא אישי זוגי ועוד- דמות רבנית, שמאז ומתמיד נתפסת כדמות פוסקת הלכה, מנתחת את המצב המורכב על כלל המשתנים, אבל בסופו של דבר צריכה להכריע? אולי השואל רואה ברב כמביא דבר ה', ואפילו כאדם שאולי רוח הקודש נמצאת ואז יבטל את עצמו אל מול רבו. לעומת זאת, דמות המחנך המלווה, התומך, המייעץ, צריכה להיות דמות שנותנת את הכלים לשואל ולמתייעץ, אך ההחלטה מה לעשות – "הפסיקה" – נמצאת באחריותו של האדם ולא המחנך.

בבית אני רוצה אבא ולא מורה

הפעם הראשונה בה חשתי חשיבות לעשות הבחנה בזהות האישית שלי כאבא וכאיש חינוך, היתה באחת השיחות עם בנותיי. בתי פנתה אלי באמירה שבבית היא רוצה אבא ולא מורה. האבחנה הפשוטה הזאת אצל הבנות שלי חידדה לי את חוסר ההבנה והבלבול שקיים בתקשורת ההמונים שסובבת אותנו, בעקבות אמירות של רבנים פוליטיקאים ועוד.

בימים אלו, בהם הרעש התקשורתי שנוצר מחיבור זהויות של רבנים פוליטיקאים, רבנים יועצי זוגיות ועוד, אני רוצה לבחון בקצרה שתי דמויות תנכיות של מנהיגות.

שאול, המלך הראשון של עמנו, נפל, כיוון שחשב שהוא יכול להיות גם מלך, גם שר צבא, גם נביא וגם כהן שמקריב את הקורבן. שאול ניסה להיות הכול יחד וכשל. דוד המלך, כבר בראשית דרכו, דאג לכהן שילווה אותו, לנביא שינחה אותו, ולשר צבא. הפרדת רשויות בהנהגה יוצרת סדר מבחינה בין כל אחד ותפקידיו.

התפיסה שניתן שרב יהיה פוליטיקאי / מצביא צבאי / מטפל זוגי ועוד, ללא הכשרה וניסיון מתאימים יוצרת בלבול, חוסר אחריות, ואפילו יש פעמים שזה מגיע לסכנות של יוהרה או ניצול סמכות, שלהם אנו עדים לאחרונה. יתכן שדמות רבנית מתאימה להיות מטפל (בתנאי שעברה הכשרה). יתכן שדמות רבנית יכולה להיות פוליטיקאית, אך לעניות דעתי ברגע שמחליט אדם על שינוי ייעודו, ראוי גם שידגיש זאת באוזני מאזיניו, תלמידיו, וכל מי שמתייעץ איתו, שבעת הזאת הוא וויתר על סמכותו הרבנית, וחובש הוא על ראשו כובע אחר. יהושע יהיה עם רוח חוכמה ואלעזר הכהן יביא את דבר ה'. כנראה לא כל אחד יכול להיות משה רבנו.

==

הרב צורי לוי, ראש המכינה הקד"צ טכנולוגית ברשת אמי"ת, וחבר הנהלת נאמני תורה ועבודה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
מחילה, אין לך מושג על מי אתה מדבר
תלמיד | 21-07-2019 11:42
אם אתה לא מכיר את הרב רפי, אל לך לדבר רק בשביל כותרת באתר. לדוגמא, הרב רפי פעם אמר לי, בצניעות גדולה, אני איש מעשה.. נגיד ואנחנו הולכים עפ זה (ונתעלם לרגע מתורתו של הרב), לא רואה בעיה במחנך שמפנה תלמיד ליעוץ, ונקרא לדגל הפוליטיקה כשחשבו שהוא המתאים לכך. בלי קשר, מצער לראות את החתימה של נאמני תוע כל פעם שיש כתבה שמנסה לחנך רב כלשהו.
טרור הלהט"ב
תלמיד | 21-07-2019 12:57
מדהים כמה האיש מסר נפשו וחייו למען הציונות והמדינה וזה מה שקיבל בתמורה לפעמים אני חושב כמה צודקים החרדים
2
ודוד המלך לא ישב הסנהדרין?
מי האיש | 23-07-2019 16:37
הרי כתוב בגמרא שהוא היה גם רב פוסק בענייני טומאה וטהרה... אכן צריך שהסמכויות יהיו בידיים שונות, אך היעלה על הדעת שהאדם שהתמנה, יפצל את אישיותו? האדם הוא שלם ובא לכל פרק בחיים עם כלל הניסיון והידע, כמובן הענווה