חוסר רגישות: משפחה לא תמיד = אבא ואמא - סרוגים

חוסר רגישות: משפחה לא תמיד = אבא ואמא

כרב ומחנך אני רואה פעם אחר פעם איך ילדים של הורים גרושים, יתומים, גרים, ועוד כהנה וכהנה יהודים טובים ויקרים מוצאים את עצמם מתמודדים עם מערכת קרה ומנוכרת שתמיד מלאה ב''אומץ להיות נורמלים''

author-image
חוסר רגישות: משפחה לא תמיד = אבא ואמא
  קמפיין תנועת חזון

כאדם שומר מצוות, אפילו רב ומוסמך לדיינות ובעל תואר שני בחינוך, מאוד הופתעתי לראות את קמפיין הבחירות של תנועת 'חזון' "אבא, אמא= משפחה

גדלתי בבית ספר ממלכתי דתי תורני. סוד חמור במיוחד שכולם ידעו? ההורים שלי היו גרושים. הייתי הילד היחיד בכיתה שהוריו היו גרושים. אכן מהילדים היחידים בשכונה עם הורים גרושים. היו כאלו שהעירו, היו כאלה שלא, אבל כולם ידעו. משום מה, היבט זה של חיי שלא בחרתי ושלא הייתה לו השלכה כלשהיא על יכולותי ומעמדי המוסרי בעולם, היה משום מה אלמנט חשוב שכולם צריכים היו לדעת עליו.

לצערי הרב, לא הייתי לבד. היום כרב ומחנך אני רואה פעם אחר פעם איך ילדים של הורים גרושים, יתומים, גרים, ועוד כהנה וכהנה יהודים טובים ויקרים מוצאים את עצמם מתמודדים עם מערכת קרה ומנוכרת שתמיד מלאה ב"אומץ להיות נורמלים".

רגישות לאחרים אינה נמדדת בקנה המידה שלנו

הניכור והקשיים שהם חווים לא באים כתוצאה מפגיעה מכוונת או מאנשים שרוצים לעשות רע, בדרך כלל הנפשות הפועלות הם אנשים טובים שרק רוצים לעשות טוב אבל התרגלו מדי לעולם "נורמלי". אנשים שבשם ה"מתאים", "נורמלי", "ממחננו", "משלנו", "טובת הקהילה", "טובת הישיבה", מוצאים את עצמם בחוץ יותר ממה שצריך.

יש סיבה שהתורה הזהירה במיוחד להזהר בכבוד יתומים, גרים, ואלמנות. התכונה האנושית להצמד לחזקים שבחברה ולאלו עם המעמד הגבוה הינה טבעית ובלי מודעות מיוחדת נשחקת גם בחברות האידיאליסטיות ביותר. רגישות לאחרים אינה נמדדת בקנה המידה שלנו, היא נמדדת באופן שהם מרגישים וכן כתב הרמב"ם (הלכות דעות ו, י): "חייב אדם להזהר ביתומים ואלמנות, מפני שנפשן שפלה למאד ורוחם נמוכה… והיאך נוהגין עמהן? לא ידבר אליהם אלא רכות, ולא ינהוג בהן אלא מנהג כבוד…".

הוסיף בזה הרמב"ן (שמות כ"ב כ') "יאמר, לא תונה גר ולא תלחצנו ותחשבו שאין לו מציל מידך, כי אתה ידעת שהייתם גרים בארץ מצרים וראיתי את הלחץ אשר מצרים לוחצים אתכם ועשיתי בהם נקמה, כי אני רואה דמעת העשוקים אשר אין להם מנחם ומיד עושקיהם כח, ואני מציל כל אדם מיד חזק ממנו וכן האלמנה והיתום לא תענו כי אשמע צעקתם, שכל אלה אינם בוטחים בנפשם, ועלי יבטחו".

סמל לעיוורות מוסרית וחוסר מודעות עצמית

יותר מדי פעמים מוצאים אנשים את עצמם בקהילות דתיות בצד ה"לא נורמלי" של ההגדרה היומית, לפעמים זה בשל המצב המשפחתי, לפעמים המצב הסוציואקונומי, העדה, גודל הכיפה, ועוד כהנה וכהנה. יש ביצירת מפלגה דתית הקוראת המגדירה משפחה של אבא ואמא בלבד כ"נורמלי" היחיד הינו דבר בעייתי שמן הראוי שלא היה.

זאת ועוד, נושא ההתייחסות לקהילה הלהטב"ית גדול מכתבה זו, אבל זה שיש מפלגה דתית שלמה שרואה במלחמה בקהילה זו ערך עליון, בו בזמן שפרשיה אחרי פרשיה של מוסריות מוטלת בספק של אנשים "נורמליים", רבנים, ואישי ציבור, הינה סמל לעיוורות מוסרית וחוסר מודעות עצמית משוועת עד לשמים.

נראה שבימים אלו מילותיו של הרב קוק נצרכות לכולנו יותר מתמיד:" הצדיקים הטהורים אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק, אינם קובלים על הכפירה אלא מוסיפים אמונה, אינם קובלים על הבערות אלא מוסיפים חוכמה"

יהי רצון שנזכה לראות מערכת בחירות שבה נלחמים בעד ערכים שלנו, ולא נגד ערכים של אחרים, בעד הצלחה ושגשוג של אמונותינו, ולא רק נגד אלו של אחרים.

==

הרב אלחנן פופקו הינו בוגר הכולל להוראה של ישיבת רבינו יצחק אלחנן ורב קהילה בניו יורק.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
19 תגובות - 17 דיונים מיין לפי
1
ערך המשפחה
יעקב | 18-07-2019 11:54
אין שום כוונה באמירה שאבא ואמא = משפחה נורמלית לפגוע חלילה במי שנקלע שלא בטובתו לכך שהוריו נפרדו או שהתייתם מאחד מהוריו. אלו מקרים מצערים, אך הוויכוח הוא בין הניסיון הנוראי לעצב משפחה חדשה - לכתחילה, שאינה אבא ואמא. אך סוף המאמר מסגיר את מגמת הכותב שבא לערער את הנורמליות של התא המשפחתי, וזה אסון נוראי.
צודק
יהודיה | 18-07-2019 18:36
אין מה להשוות בין מה שנגזר על האדם לבין מה שהוא בוחר לעשות נגד ה' ותורתו, יש תוצאות מאד לא טובות למעשי הכפירה, שנזכה כולנו לחזור בתשובה ולקבל על עצמינו עול מלכות שמיים באמת.
2
פשוט
מא | 18-07-2019 11:56
תודה על האנושיות
3
הרב אלחנן פופקו תודה על הדברים שכתבת
סמדר | 18-07-2019 11:57
הלוואי שהרבה מנהיגים בעם היו נוהגים ברוח הדברים. הציטוט של הרב קוק בסוף הכתבה ככ מדויק למציאות שלנו היום. כתבת ככ מדויק.. יש הרבה עיוורות מוסרית וחוזר מודעות עצמית. וזה נמצא מההנהגה ויורד לעם. פשוט מילים כדורבנות.
4
לפעמים קורות תאונות - גרושין ויתמות
ש.א | 18-07-2019 11:57
מי בכלל מדבר על יתומים אלמנות וגרושים?? ודאי שאלו נכללים במשפחה נורמלית שנבנתה כרצון האל. קרי: אבא אמא ילדים. הקמפיין המדובר בא נגד יצירות משפחתיות מבית מדרשו של דור המבול. ולכן מאמר הכותב הוא מיותר ואף מתנשא כאילו הוא החכם והמבין
5
צדיק אתה, כבוד הרב פופקו, צדיק!!!
הרב פיינשמעקער | 18-07-2019 12:04
מי יתן וירבו כמוך.
6
שח-מט !
א | 18-07-2019 12:16
מפלגה תורנית זה טוב אבל נדמה שזה לא מוקד הקמפיין של נעם
7
תודה על המאמר החשוב
ר. | 18-07-2019 16:21
באמת צריך להיות יותר מדויקים במסרים שלנו. זה פה לא העניין של נורמאלי או לא נורמאלי. ומי בכלל מגדיר מה נורמאלי ומה לא. זה העניין של האומץ להתיישר לפי הסרגל של אלקים, גם אם זה נוח וגם אם זה לא נוח. גם אם זה נורמאלי וגם אם זה לא נורמאלי. ואם אלקים התיר משהו, אז זה מותר. ואם אלקים אסר משהו, אז זה אסור. וזה המסר הכי מדויק והכי אמיתי והכי רלבנטי לכולם. גם למי שזכה והוא שייך לאליטה כזו או אחרת, וגם למי שמסיבה זו או אחרת יש לו התמודדויות הרבה יותר מורכבות. ולמי מאיתנו אין התמודדויות מורכבות, בינינו, ואיך בכלל מגדירים מה זה נורמאלי.
8
למה לחפש פגמים בכוח?
טל | 18-07-2019 16:37
המדינה נוטה לכיוון הלהטב בצורה דרסטית וזה הזמן לדקדוקי עניות כאלה?
9
כל הכבוד שעשית תואר שני ודיינות
יהודה | 18-07-2019 16:43
זו מטרת הכתבה? לפרסם הדבר... הדוגמאות שהבאת הן של משפיות שהתפרקו...
10
מאמר הזוי ולחוש. איך אתה משאבה את זה בכלל
בני | 18-07-2019 17:13
המאבק בלהטב הוא סיפור אחד. מה הרבה לי שרוצה אמא ואבא ואין לו? פרסום מאמר כזה בעת הזו הוא פשוט תמיכה מוחלטת ללא סייג בכל מטרות הצהוב והחלשה של כל מי שמתנגד לאורח החיים שהם מציעים. אתה באמת תומך בהם כך???
11
מחילה אולי צדיק אבל זה קטנוני
גיא | 18-07-2019 17:31
כולם מבינים שזה לא המאבק
12
ישר כח גדול לרב פופקו
בנצי | 18-07-2019 18:38
ישר כח גדול
13
כנסו
ישראלית | 19-07-2019 3:17
הרב קוק לא הובן נכון. בעניינים שהיו בנפשו הוא מחה בתקיפות!
14
למה אנשים לא מצליחים להבין את הפואנטה?
עליה | 19-07-2019 11:11
אנשים פה מגיבים ותוקפים ובעצם לא מבינים מה המסר פה. הרב האיר את הגישה המקרבת ומשפיעה מתוך להסביר ולהדגיש מהי דרך הנכונה, מה זה צדק, מה זה טוב. שהיא טובה יותר מאשר לדבר ולתקוף את הטעות את האסור. וזו בפירוש לא גישה שמתירה את האסור. בקיצור הסברה במקום התקפה זה מביא יותר אחדות פחות שינאה. אף אחד לא מושלם, אז אין צורך להצביע ולהאשים על הפגמים של האחר.
אדון יקר שעבוד הרב פופקו
המיואש | 19-07-2019 14:04
יאיר ויסביר אצלו בקהילה כאן יש מלחמה כאן כופים עלינו לראות במעשים אלה צעד לגיטימי אין לנו מלחמה עם מאן דהו הפרטי שיש לו את הבעיה והוא במצוקה ממנה אלא באלה שרוצים להפוך זאת לנורמה ואנחנו לא ניכנע ונשיב מלחמה שערה
15
מזל שאתה לא רב בארץ
המיואש | 19-07-2019 14:00
גם ככה הקיבוץ היהודי שאתה חי בו הולך ונעלם, ומה אתה מציע שילד שהוריו התגרשו יחיה עם זוג אבות או אימהות? זה מה שאתה מציע לא הבנת שזה אבא ואמא או זוג הורים מאותו המין? יכול להיות שילד לא יכול לחיות עם הוריו אז הוא חי עם הורים אחרים, אם אתה חושב שמלחמה בלהטב כאן רואים בה ערך עליון ובצדק ובשאר הבעיות המוסריות לא אתה טועה ומטעה אין כאן רב אחד שנתפס בקלקלות האלה ולא חטף סנקציות כלשהם כולל ישיבה בכלא אז תפסיק לבלבל במוח פוליקלי קורקט טמא ותתעסק בקהילה שלך
16
ממש בושה וחרפה שכך מדבר רב בישראל
יהודי | 02-09-2019 0:05
!
17
כמה נכון. כמה כואב
אור | 29-12-2019 14:31
כמה קל לפגוע בחלשים וכמה זה נורא כשזה מתרחש דוקא בקהילה דתית. כולנו צריכים לפקוח עיניים ולהתגייס לעזרת מי שזקוק לנו. ה' יעזור