הציונות הדתית ובנימין נתניהו לקוחות שבויים - סרוגים

הציונות הדתית ובנימין נתניהו לקוחות שבויים

האם נתניהו סופר את הציונות הדתית או שמא היא משמשת כחמורו של משיח שעליו נתניהו בוחר לרכוב בדרכו להמשיך ולבצר את שלטונו? טור דעה

author-image
הציונות הדתית ובנימין נתניהו לקוחות שבויים
  צילום: Hadas Parush/Flash90

בנימין נתניהו והציבור הדתי צועדים זה לצד זה כמעט שלושה עשורים. בזמנו, היו אלה פעילי הציונות הדתית שהסתערו ביחד עם חסדי חב"ד על הצמתים ובידיהם הסטיקרים 'נתניהו טוב ליהודים' במערכת הבחירות בשנת 1996.

לאורך כול שנותיו בפוליטיקה הקיף נתניהו את עצמו בכוורת של עוזרים חובשי כיפה סרוגה: אורי אליצור, דורי גולד, אייל גבאי, נתן אשל ורבים נוספים. נתניהו גם למד על בשרו את מחיר נטישת הציבור הדתי לאומי, במערכת הבחירות בשנת 1999, כשנותר ללא הגייסות בעקבות הוויתורים המדיניים שעשה וסיים את המערכה בתבוסה לאהוד ברק.

חלק גדול מכוחו הפוליטי של נתניהו מתבסס על יחסיו עם הקהל המסורתי שקרוב לציבור הדתי לאומי בהשקפותיו הפוליטיות (מרכז וימינה). המסורתיים המזרחיים או בכינוי אחר: חובשי הכיפות השקופות – הם חלק מאחת הקבוצות הגדולות ביותר בישראל שרובם מרוכזים בערי הפריפריה.

הציבור הדתי מופתע כל פעם מנתניהו

נתניהו מצליח לבטא את המסורתיות העממית במסריו בזירות התקשורתיות השונות בצורה אותנטית ואמינה. כך בערים המסורתיות אשקלון, אשדוד, שדרות, באר שבע וכדומה מביס נתניהו את יריביו שוק על ירך פעם אחר פעם.

ברגע האמת כששלטונו של נתניהו והליכוד היה בסכנה מוחשית או מדומה, מסתמך נתניהו על אנשי הציונות הדתית שיגיעו ויסחבו עבורו את האלונקה. כך היה בבחירות 2015 כשאלפי פעילים מיש"ע שטפו את הרחובות כשהם מוציאים מבית לבית מצביעים.

אולם לא תמיד ידע נתניהו לגמול לציונות הדתית באותו מטבע. לאחר כל מערכת בחירות הופתע הציבור הדתי לגלות (בכל פעם מחדש) שהוא נדחק לסוף הרשימה במהלך המשא ומתן הקואליציוני.

בבחירות 2013 רק בזכות שיתוף פעולה בין יאיר לפיד לבנט ניצל הבית היהודי מישיבה באופוזיציה. בבחירות 2015 בעשרים וארבע השעות האחרונות הודות להחלטתו של ליברמן, שלא להצטרף לממשלה, הצליחו בנט ושקד להביא הישג פוליטי מזהיר כשכפו על נתניהו לתת לשקד את תיק המשפטים.

האם בנימין נתניהו "סופר" את הציונות הדתית?

לפני מערכת הבחירות האחרונה ובמהלכה, הגיעה המעורבות של נתניהו בציונות הדתית לשיאה. כך שלעיתים היה נראה שנתניהו מנהיג הציונות הדתית.

זה התחיל במהלך שבו נטרל את דרישת בנט לקבלת תפקיד שר הביטחון באמצעות פנייה לרבני הציונות הדתית מעל ראשו. המהלך הבא היה הפעלת מכבש לחצים גדול על הבית היהודי והאיחוד הלאומי להתאחד בבלוק טכני עם מפלגת 'עוצמה לישראל'. לקינוח, ביום הבחירות יצא נתניהו בקריאת 'גוואלד' להצביע לליכוד ועל הדרך שתה את שאריות המנדטים של הציונות הדתית, והותיר מפלגה אחת מצומקת, כשלצידה מפלגה שנשארה מתחת לאחוז החסימה.

קו השבר ביחסים הגיע לאחר כישלון הקמת הממשלה הנוכחית, כאשר הגיעו הידיעות התקשורתיות על משא ומתן עם מפלגת העבודה והנכונות של נתניהו לשלם מחירים בלתי נתפסים הכוללים ויתורים אידיאולוגיים תמורת המשך שלטונו ושרידותו, כך שאפילו תומכיו הגדולים העלו שאלות אפיקורסיות על התמיכה האוטומטית שניתנת לכל מהלך של ראש הממשלה.

זאת איננה הפעם הראשונה שבה מפתחת הציונות הדתית תלות גדולה מדי במנהיג. קדם לנתניהו אביר ההתנחלויות ויקיר הציונות הדתית אריאל שרון. במשך שנים ארוכות ביסס שרון את כוחו הפוליטי על תמיכת הציונות הדתית, כשלבסוף ביצע פליק פלאק אידיאולוגי מעורר תהיות שרבים טענו שנבע בעיקר ממצוקות משפטיות.

האם בנימין נתניהו "סופר" את הציונות הדתית או האם היא משמשת כחמורו של משיח שעליו נתניהו בוחר לרכב בדרכו להמשיך ולבצר את שלטונו?

בהעדר אלטרנטיבה לנתניהו עלולה הציונות הדתית למצוא את עצמה חסרת יכולת אמתית להשפיע על המציאות בצמתי הכרעה היסטוריים ולחזור להיות מפלגת נישה קטנה, לא רלוונטית וחסרת השפעה.

הכותב: שלומי גולדברג, מחנך בתיכון הימלפרב בירושלים ופובליציסט

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
זהות שלמה
דוד | 13-06-2019 4:20
בעזרת הא-ל חזרנו למולדתינו והחיינו את שפת הקודש. בואו עתה להשלים את זהותינו ולאמץ ולהחיות את שמות-משפחה עבריים. המגזר שרוצה להנהיג את העם ולהיות במנהיגות המדינה צריך את זהות העברית שלנו. גולדברג (הר זהב) = הראל, אופיר (זהב) , בר-אור פייגלין (פחדן) = אמוץ, אליאור סמוטריץ = שמר, שמיר, ספיר דרשוויץ = שדיאור, צורישדי אטינגר (עיר בגרמניה הארורה) = אדרת בוהבוט = בהיר האוזר = זוהר שרמן = שמיר, שרון
הוסיפו את וטו/אוסלו=אובדן=אין דו-סיפרתי.
סרוג60שנה. | 13-06-2019 9:02
האם רבני הציונות הדתית וויתרו על עצמאות התנועה? התנהלות 20+ 21 לפברואר 2019. יצרו תחושה שהבית כנוע לפטרונות לא רק של ראיס אלא גם של יריב אלקטוראלי שהראיס פוחד ממנו. ב. מי צריך ימין מתחזה בבית שמבאיש ריח דתיים בכלל . שלא נימק התנהלותו במשך כ2 עשורים. שבת שלום.
2
ביבי תחייך הכל לטובה
ד.י | 13-06-2019 7:01
תהיה שמח והקבה יתן לך סיבה לשמח
3
ציונות דתית רגילה לעבוד לאליל אחד בדרך כלל
מאן | 13-06-2019 13:30
אריאל שרון ביבי נתניהו כאשר את הכיוון נותנים רבני ההתנחלויות והמכינות
4
שמות השחקנים
נסים | 13-06-2019 16:15
תזכורת חילוני=תינוק שנשבה דתי. =תינוק שנגנב מסורתי סתם גנוב
5
נכון מאוד
רותם | 13-06-2019 16:31
יפה. טוב שמישהו כותב את זה סוף סוף...
6
מי החמור של מי???
איילה לבנה | 13-06-2019 16:37
ההתכוונתם לההיפך לא? הציונות הדתית משתמשת בביבי הלכוד בפלילים כחמורו של משיח. אגב כל הזכויות חשימוש בחילונים לתפקיד החמור שמורות למגזר שלכם.לא??? ?
7
הציונות הדתית
שמש | 25-06-2019 20:14
מה קורה לכם כל פעם קם חכם ומנתח את יחס נתניהו לציונות הדתית .יחס נתניהו לחכים בציונות הדתית בדיוק כפי שהוא נוהג בחכים מהליכוד .נתניהו רואה בציונות הדתית שותפה נאמנה לשלטון .חברי הכנסת מהתמונות הדתית לא קופחו וגם עכשיו שר חינוך ושר תחבורה הם בהחלט משרדים מכובדים.לכן הפסיקו להתלונן ולהתבכיין .ואני לא מבינה מה מטרת אלה המערערים על הקשר בין נתניהו לציונות הדתית.