פשיטת ענק: מפעל סודי של חיזבאללה נחשף בלונדון - סרוגים

פשיטת ענק: מפעל סודי של חיזבאללה נחשף בלונדון

המשטרה בבריטניה חשפה מפעל סודי של חיזבאללה בלונדון, שבו הוטמנו עשרות טונות של חומר נפץ. הפשיטה בוצעה בשנת 2015 בזכות מידע מ"ממשלה זרה"- אך נשמרה בסוד במשך 4 שנים

פשיטת ענק: מפעל סודי של חיזבאללה נחשף בלונדון
  מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה (צילום: שאטרסטוק)

עיתון ה"דיילי טלגרף" הבריטי חשף הבוקר (שני) כי כוחות הביטחון בבריטניה ערכו מבצע מיוחד בו חשפו מפעלים סודיים של חיזבאללה בלונדון שהכילו עשרות טונות של חומרי נפץ- זאת בזכות מידע מודיעיני שהועבר על ידי "ממשלה זרה". המזימה נחשפה על ידי סוכנות הביון הבריטית (MI5) ועל ידי המשטרה בסתיו 2015, אך הפרשה פורסמה רק כעת.

על פי הדיווח, הפצצות שנמצאו בארבעת המחסנים של המפעל נוצרו משלושה טון של חנקת אמוניום – מרכיב נפוץ בפצצות תוצרת בית – שהוטמנו באלפי חבילות קרח חד פעמיות. לדבריהם מדובר בכמות גדולה יותר מזו שבה נעשה שימוש בפיגוע באוקלהומה סיטי בשנת 1995, שבו נהרגו 168 איש מפיצוץ סדרה של מטעני חבלה שהכילו חנקת אמוניום. ככל הנראה, החבילות הועברו לחיזבאללה על ידי איראן, כשהפשיטה התרחשה חודשים ספורים לאחר החתימה של הסכם הגרעין עם המעצמות.

עוד דווח כי אדם בשנות ה-40 לחייו נעצר בחשד שתכנן פיגועי טרור- אך שוחרר ללא אישומים נגדו. אחד המקורות אמר לעיתון כי "מדובר בטרור מאורגן היטב", בעוד שמקור אחר הוסיף כי "אוחסן מספיק חומר נפץ כדי לגרום לנזק רב בבריטניה". עם זאת, המקורות טענו כי הפעולה של חיזבאללה עדיין הייתה בשלב מוקדם כשנתפסה, ועדיין לא נבחרו יעדים ספציפיים לפיגוע הטרור שבו תכננו להשתמש בחומר הנפץ.

הפשיטה המשטרתית הגיעה לאחר חקירה מודיעינית של מספר חודשים, כשהכוחות פעלו להבין מה התכנונים של חיזבאללה היו. על פי ההערכות, מדובר בחלק מתכנית רחבה יותר להניח תשתיות למתקפות טרור עתידיות של הארגון. בשל חומרת הממצאים שהתגלו בחקירה, ראש ממשלת בריטניה דאז דיוויד קמרון ותרזה מיי, ששימשה באותה תקופה כשרה לביטחון פנים, קיבלו תדרוך אישי. עם זאת, הפעילות נשארה חשאית והוסתרה מהציבור, וגם מחברי פרלמנט מקומיים.

המזימה שנחשפה הזכירה ניסיונות קודמים של חיזבאללה לבצע פיגועים בעולם. מספר חודשים לפני חשיפת המפעל בלונדון, פעיל חיזבאללה נעצר בקפריסין לאחר שנמצאו בביתו 8.2 טון של אמוניה. הוא הורשע בתכנון פיגועים נגד יעדים ישראליים ויהודיים, ונידון לשש שנות מאסר.

כזכור, בפברואר האחרון ממשלת בריטניה הכירה בכל הזרועות של חיזבאללה כארגון טרור– זאת לאחר שהזרוע הצבאית של הארגון הוגדרה כארגון טרור משנת 2013. "כבר אי אפשר להבחין בין הזרוע הצבאית של חיזבאללה, שכבר הוצאה מהחוק, לבין המפלגה הפוליטית של הארגון" נטען בהצעת החוק שאושרה. בנוסף להגבלות על קשר עם הארגון עצמו, הצעת החוק קוראת גם לאסור על הבעת תמיכה פומבית בארגון בבריטניה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו