"פרדי בשבילי הוא אחד הגיבורים של אותה עת" - סרוגים

"פרדי בשבילי הוא אחד הגיבורים של אותה עת"

נשיא המדינה עלה לקברו של צבי פרדי גרוס ז"ל, ניצול שואה, לוחם אצ"ל, ולוחם צה"ל שהיה בן בית במשפחת ריבלין, ״אני חי אותו כמופת ודוגמא. בזכותו ובזכות שכמותו, קמה מדינת ישראל״

author-image
"פרדי בשבילי הוא אחד הגיבורים של אותה עת"
  קרדיט צילום: מארק ניימן/לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין עלה אמש (שני) לקברו של צבי פרדי גרוס ז"ל בהר הרצל שם אמר עליו קדיש. פרדי, ניצול שואה, לוחם אצ"ל, ולוחם צה"ל שהיה בן בית במשפחת ריבלין, נהרג בעת שהגן על המדינה ימים ספורים אחר הקמתה, ומשפחה לא היתה לו.

בשנים הראשונות לקיומה של מדינת ישראל, לא היה נדיר לראות חייל צה"ל אשר שרד את שואה. צבי פרדי גרוס, יליד גרמניה, היה בן בית במשפחת ריבלין ואמץ על ידי שכני המשפחה. בערב מלחמת העצמאות אף התארח אצלם בליל הסדר. זמן קצר אחר כך, ב-ז' באייר תש"ח, יומיים לאחר הכרזת העצמאות – נפל פרדי בקרבות בבית הספר לשוטרים בירושלים.במהלך שנותיו של הנשיא כמשרת ציבור- כחבר כנסת, שר ויו״ר כנסת הקפיד לספר על פרדי באירועי זיכרון לנופלים ולשאת את זכרו בליבו כבן משפחה.

צילום: אבי קנר. מקליט: אורי בוזגלו

לפני כשנה, בעקבות אזכור שמו של פרדי – מתנדבת מעמותת "לתת פנים לנופלים" שעוסק בהנצחת חללי מערכות ישראל והשלמת סיפור חייהם של חיילים עלומים. הצליחה לזהות את שמו המלא של פרדי ולאתר את קברו. בארגון נברו בארכיונים השונים ולבסוף הצליחו להתחקות אחר פרדי, שבתחילת הדרך אף את שמו המלא לא ידעו. לאחר עלייתו לארץ – פרדי התגורר ברחוב עזה ברחביה, והצלם רודולף יונס שכן של משפחת ריבלין שהיה ממוצא גרמני אימץ אותו כבן. העמותה יצרה קשר עם רודי, אחיו בן ה-97 של פרדי המתגורר בניו יורק, ואתרה את צאצאיהם של בני דודיו המתגוררים בישראל. פתאום – פרדי קיבל פנים, היסטוריה וזיכרון.

קרדיט צילום: מארק ניימן/לע"מ

״הייתי ילד בן תשע כשפרדי הגיע לשכונה,״ סיפר הנשיא כשעלה אל קברו. ״הוא היה יפה תואר ומאוד מיוחד. התייחס אלינו ברצינות רבה. אני זוכר אותו מנסה להחליף איתנו מילים, גם באנגלית השתמשנו. כאשר הגיעה הבשורה על מותו, בכינו כל כך שפרדי נהרג, הדבר היכה בנו כאילו נפל בן המשפחה וחששנו שלא יצליחו להביא את גופתו לקבורה. רצינו לבוא כמשפחה להשתתף בהלוויתו. היינו כאן בשנת 1949 כאשר התחילו לקבור את הרוגי מלחמת השחרור ותמונתו של פרדי היתה מוצבת על השולחן אצלנו כמו בן משפחה. פרדי בשבילי הוא אחד הגיבורים של אותה עת, ואני חי אותו כמופת ודוגמא. בזכותו ובזכות שכמותו, קמה מדינת ישראל.״ בין בני המשפחה שהגיעו לפגוש את הנשיא בחלקת הקבר היו אסתר, אשתו של בן דודו דני רבינסקי-רוה ואורנה ואילנה, בנות בני דודיו עם ילדיהם.

אחיו הבכור של פרדי בחיים, והוא בן 97.

צבי פרדי גרוס ז"ל (באדיבות: אתר יזכור משרד הביטחון)

ארגון המתנדבים 'לתת פנים לנופלים', שמטרתו הנצחת חללי מערכות ישראל, עוסק בין השאר בהשלמת פרטי חייהם של חללי מערכות ישראל שמצבותיהם חסרות מידע וקורות חייהם לא ידועים. הארגון פועל מתוך כוונה להשלים את חוב הזיכרון שאנו חבים לאלו שנפלו על הקמת מדינת ישראל.

מתוך 811 חללים חסרי המידע אשר נפלו טרם קום המדינה, איתרו ופיענחו מתנדבי "לתת פנים לנופלים" למעלה מ100 סיפורי חיים של חיילים אשר המידע אודותיהם היה חסר, במאגרי המידע של משרד הביטחון. לחלקם אף הוחלפה מצבה על ידי היחידה להנצחת החייל. רוב הנופלים הינם יוצאי אירופה, חלקם נצר אחרון למשפחתם אשר הגיעו זמן קצר לפני מלחמת העצמאות כמעפילים (מה שמסביר את המידע החסר אודותיהם). מיעוטם ילידי ארצות ערב. חלק מהנופלים נחשבים "חללים שמקום קבורתם לא נודע" ואף מצבה לזכרם אין, כך שהמידע הנאסף על ידי החוקרים מהווה למעשה יד וזיכרון יחיד להם.

הפרויקט "לתת פנים לנופלים" נוסד בשנת 2013 על ידי אורי שגיא ודורית פרי. כל 35 החוקרים והעוסקים בפרויקט הינם מתנדבים והארגון מקבל סיוע מארכיונים רבים בארץ כולה ופועל בסיוע ובתיאום עם משרד הביטחון, היחידה להנצחת החייל ועם ארגון יד לבנים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו