רכושם הפרטי של ששת המיליונים וחוק ההסדרה - סרוגים

רכושם הפרטי של ששת המיליונים וחוק ההסדרה

השואה לא הייתה “רק” רצח העם הגדול בהיסטוריה היא הייתה גם השוד המזויין הגדול בהיסטוריה. מעולם לא שולם פיצוי על אבדן רכוש בשל הטענה שיש קושי ברישום המסמכים, מה שלא מפריע לטעון ולהסית נגד ישראל על תהליכי הרישום בקרקעות ביהודה ושומרון ששוררת בו תסבוכת דומה

author-image
רכושם הפרטי של ששת המיליונים וחוק ההסדרה
  צילום: הדס פורוש, פלאש 90

השואה לא הייתה “רק” רצח העם הגדול בהיסטוריה. רבים, כדוגמת נתן שרנסקי, העירו כי בנוסף, ובחשיבות פחותה לעומת השחיטה הנוראה, השואה הייתה גם השוד המזויין הגדול בהיסטוריה. מקרקעין, בתים, עסקים, חפצי אמנות, זהב, חשבונות בנק – הכול נבזז ללא בושה ע”י תחיקה רשמית מטעם שלטונות אירופה וע"י האוכלוסייה עצמה.

ולא מדובר במעשה שקרה אז – כך גם נמשך המצב, עד עצם היום הזה. למשל, אלפי יצירות אמנות, של פיקאסו, שאגאל, רנואר ואחרים, הוחרמו מהיהודים, כי היטלר התנגד לאמנות מודרנית. האם כיום היצירות הספיקו לחזור ליהודים? מה פתאום. הקולקציה של האספן הגרמני קורנליוס גורליט כללה מאות יצירות שלכאורה נגזלו במבצע מאורגן היטב של היטלר ואנשיו. מתוכם, באדיבות הסדר נוח בין ממשלת גרמניה לקורנליוס (לא בתקופת השואה אלא בעת הזת, ב-2014),  הוחזרו, עד היום,  חמש יצירות בלבד….

וכי סבורים אנו לתומנו, ש”הפיצויים מגרמניה”  פיצו על האבדות העצומות ברכוש היהודי?  קל לברר שלא כך הדבר. יש על כך ספרות ענפה.

מעולם לא שולם פיצוי מסודר על אובדן רכוש

הפיצויים נועדו לפצות (באופן מזערי) על סבל. מעולם לא שולם פיצוי מסודר על אובדן רכוש, ובוודאי שלא הוחזר הרכוש עצמו. למשל, הארמון שבו דר (כיום!) השגריר האמריקני בפראג, היה שייך ליהודים. אח”כ שימש את הגסטאפו. עד היום, טרם חזר הארמון לידיים יהודיות.

ובכל זאת, כיום דווקא אקדמאים באים בטענות כלפי ישראל, שחוק ההסדרה שלה “רק” הבטיח פיצויים לערבים שלגביהם יוכח כי איבדו קרקע פרטית  – במקום להרוס בתים עד היסוד כדי להחזיר לערבים, בדיוק את אותה הקרקע שאולי פעם, לפני המתקפה הערבית על ישראל, הייתה בידם. בין המסיתים נגד ישראל בגין אי-הקפדה על רכוש פרטי מתייצבת, ברוב חוצפתה, גרמניה.

שלהבת בארזים

אלא שקשה לבוא בטענות לגרמניה כשבארזים (בנו) נופלת השלהבת. חוק ההסדרה הישראלי, שהנושא המרכזי בו הוא טיפול ברכוש פרטי, שחרר קיטונות הסתה כנגד המדינה מפי רבים וטובים כאן, ובראשם היועץ מנדלבליט. קשה לקבל שהלה, אדם משכיל, מסרב להתרשם מניסיונות ההגונים (ומעבר לכך) של ישראל לפתור את סבך רישום הקרקעות המעורפל בשומרון, על אף הנורמות הנמוכות, ברחבי הגלובוס, באשר לשמירה על רכוש פרטי באיזורים ששרדו אנדרלמוסיה מדינית-ביטחונית. ואחר היועץ נשרכים השופטים: חוק ההסדרה המתון, היעיל ושוחר הטוב עדיין תקוע בבג”צ.

הסיבה העיקרית שבגינה מעולם לא הוחזר הרכוש היהודי לבעליו, גם לאחר שאירופה הכתה על חטא השואה, היא זו: כדי להחזיר רכוש לבעליו, על הבעלים להוכיח בעלותם. כפי שכל משכיל במערב יודע מהספרות הענפה בנושא בשפה האנגלית, הניסיון מלמד שאין כמעט דרך להוכיח בעלות כזאת. אחר הכול, כשהיהודים גורשו לגטאות או למחנות הריכוז, הקלגסים הנאצים לא העניקו קודם לכן שהות לארוז בקפידה מסמכים משפטיים המוכיחים בעלות על בתים וקרקעות וחשבונות בנק – או מסמכי זיהוי שיאפשרו להוכיח מי יורש של מי.

הבדלים בין רישום לרישום

וגם מי שארז, לא קיבל כספת אישית עם מנעול קומבינציה באושוויץ לשמירה על מסמכיו, עת הוכנס לתאי הגזים או נורה. וגם באותם מקרים בודדים שיש מסמכים, מסתבר שתביעות נדחו מפני שבמסמך אחד, הבעלים רשומים כגולדשתיין ,ובמסמך אחר רשום גולדסטין ובמסמך שלישי גולדסתיין (דוגמה מהחיים שמוזכרת בספרות הפיצויים הענפה). לכן, העניין לרוב אבוד, כפי שהסביר לי איל הון שחי בישראל ושמשפחתו היו בעלי מקרקעין בשווי עצום באירופה.

ואם מישהו מעז לומר שבשומרון, או בירושלים, בגלל האיכות הנמוכה של רישומי המקרקעין והתהפוכות באזור – העניין, בדומה, אבוד ואין דרך להוכיח בעלות ערבית נטענת? יערפו את ראשו. זיכרו את המהומה שפרצה כשהחל תהליך ביטול “נוהל מוכתר” בירושלים (נוהל שערורייתי  שעד היום טרם שבק חיים): יועצים משפטיים ישראליים התעקשו לתת לערבים אפשרות לקבל זכויות על בתים ורכוש, רק על סמך “פתקית מהרבי השכונתי” (חתימת מוכתר מקומי ה”מאשרת” שהקרקע “שייכת” לערבי חסר-מסמכים).

האם לאיזשהו יהודי באירופה אי פעם הוצע נוהל שכזה?? בוודאי שלא, וגם אחר כל מה שארע, היהודים לא ביקשו הסדר שכזה. הנוהל הוא פתרון מופרך, הזמנה פתוחה לשחיתות רבתית.

 

סוזי דים היא דוברת ארגון מטות ערים

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
לא דומה
אור | 01-05-2019 19:56
יהודי שישב רגוע בביתו ולפתע גרשו אותו מביתו וגנבו את רכושו רק כי הוא יהודי לא דומה ליוש שם הערבים פתחו במלחמה מעצמם וכן שבחלק גדול מהקרקעות רין שום הוכחת בעלות אלא רק הוכחה שהקרקע היתה מעובדת. [עמונה שוממה עד היום, איפה 'בעל הקרקע'?]
אדרבא
אדרבא | 13-12-2020 22:12
אדרבא, זה עוד יותר מוכיח, שנוהלים כמו נוהל מוכתר הינם פסולים. אם נוהלים כאלה לא הוצעו ליהודים שנשחטו - אכן, מה פתאום יציעו אותם לערבים כאן שהם היו בצד השוחט ומחרחר המלחמה? אדרבא.
2
השוואה קשה מאוד....
אלון | 01-05-2019 20:39
מאכזב
3
וניקיתי דמם לא ניקיתי
שמואל | 01-05-2019 21:14
את הדמים (כסף ורכוש) הם יחזירו לנו אבל את הדמים כפשוטו הם יצטרכו לתת חשבון למי שאמר והיה העולם
4
החזרת שקד ובנט קריטים
ירחמיאל | 10-07-2019 8:29
לאור התנהלות בגץ עלינו להחזיר את שקד ובנט לאיחוד מפלגות הימין ולהלחם שתמשיך בתפקיד שרת המשפטים וגם בנושא רכוש היהודים באירופה ובמדינות ערב על מדינת ישראל לדרוש מכולם פיצוי על על הרכוש המשותף שלהם בתור יורשים שלהם ומי שקלט את הפליטים משם