בדיקות ה-DNA של הרבנות הראשית הן נטו השפלה - סרוגים

בדיקות ה-DNA של הרבנות הראשית הן נטו השפלה

בדיקות ה-DNA הן לא הבעיה, אלא התוצאה שלה. אם אדם לא יכול להיכנס למבנה ציבורי רק בגלל סלקטור גזעני שלא מאפשר לו, אז הבעיה האמיתית היא לא הסלקטור – אלא מי ששם אותו שם לשמור

author-image
בדיקות ה-DNA של הרבנות הראשית הן נטו השפלה
  (Photo by Yaakov Coehn/Flash90)

בדיקות ה-DNA שהרבנות הראשית דורשת מעולי בריה"מ לעבור, הצליחו לעורר מהומה פוליטית וחברתית.

אבל אחרי שנים של הקצנה מזדחלת במדיניות הרבנות, זה יהיה עוול גדול ובזבוז נוראי להתמקד בסוגיית הלגיטימיות של הבדיקות, ולא בשאלה האמיתית: איך מלכתחילה הגענו למצב הזה? מצב בו לממסד דתי יש את היכולת והחוצפה להציב דרישות שאינן רלוונטיות להלכה, כתנאי להוכחת יהדות ורישום לנישואין.

הרקע לשאלה הזו צומח מתוך עצימת עיניים ציבורית מתמשכת, אשר אפשרה לרבנות הראשית לשמר ולהעמיק את הסמכויות הבלעדיות שלה על החיים של כולנו – למרות הפיכתה לגוף פוליטי בדלני. כמו בכל שאר שירותי הדת הממלכתיים בישראל, גם בתחום הנישואין הצליחו תנאי המונופול להפוך גוף דתי – למעוות מבחינה ערכית וחברתית.

הבדיקות הן קצה הקרחון

הרי הבדיקות הגנטיות הן רק קצה הקרחון בכל הקשור להליך בירור היהדות שהרבנות דורשת בדרך לחופה. מדובר על מדיניות מפלה, בה אדם צריך לעמוד בפני שלושה דיינים שאינו מכיר – ולהגן על יהדותו אך ורק בגלל מוצאו הגיאוגרפי.

הליך זה יכול לארוך החל מכמה שבועות ועד לחודשים רבים, אלפי זוגות נאלצים לעבור אותו כל שנה, ורבים מתארים אותו כחוויה מבזה בעלת אופי של חקירה פלילית.

בקצהו של הצינור הזה, אגב, הרבנות הראשית מכירה לבסוף ביהדותם של כ-97% מהחשודים. כלומר, ההליך הזה לא רק שאינו הוגן – הוא גם לא באמת נצרך. נטו השפלה. מבחינת הרבנות, אדם בעל המבטא הלא נכון – אפילו נולד וגדל כיהודי כל חייו – הוא גוי כל עוד לא הוכח אחרת.

כאמור, בדיקות ה-DNA הן רק דוגמא, והמגמה ברורה: מה שעד אתמול היה נחשב לאפשרות הזויה, היום הוא כבר דרישה בלתי-רשמית מוכרת, ומחר – יהפוך למדיניות פומבית מחייבת. ראיתי את זה קורה בכשרות, ראיתי את זה קורה עם המקוואות, וכולנו יכולים לראות את זה קורה במערך הגיור הממלכתי ובבתי הדין הרבניים.

הקצנה של הרבנות

את ההקצנה של הרבנות הראשית אפשר לפתור רק בדרך אחת: יצירת חלופות הלכתיות שפויות יותר, וביטול המונופול החרדי על התחום הדתי במדינת ישראל. כל ניסיון אחר פשוט נועד לכישלון, כפי שלמרות כל הדיבורים לאורך השנים על רפורמות ו"שינויים פנימיים" ברבנות -עדיין מצאנו את עצמנו עם בדיקות DNA והמציאות הנוכחית.

ומה לגבי מציאות אחרת? היא לא תגיע יש מאין. אין ברירה אלא לייצר אותה מלמטה למעלה: כמו 'חופות' מבית 'השגחה פרטית', כמו 'כשרות צהר', כמו 'גיור כהלכה' וכמו בתי הדין הפרטיים מטעם הרב שפרבר ו'מרכז צדק לנשים'.

הרב ג'ונתן זקס כתב שהדת היא במיטבה כשהיא דוחה את פיתויי הפוליטיקה ומעדיפה על פניה את ההשפעה, והדת רוכשת השפעה – רק כשהיא מוותרת על הכוח. הבלעדיות של הרבנות על שירותי הדת, היא זו אשר חונקת כל פוטנציאל ותקווה לתיקון. לכן, מי שאכפת להם מהמקום שבו אנחנו חיים, צריכים להפסיק לפחד ממה שיקרה אם יבטלו את הבלעדיות של הרבנות הראשית, ולהתחיל לחשוש ממה שיקרה לנו פה אם לא.

הרב אהרון ליבוביץ הוא רב קהילה בירושלים, ועומד בראש ארגון 'השגחה פרטית' המפעיל את 'חופות' – מערך חתונות כדת משה וישראל וללא רישום ברבנות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
תגובה
אפרים | 14-03-2019 16:58
רק עמדת הרבנות הראשית קובעת כי הרבנים היום ברבנות הראשית הם גדולי העולם בתורה ובמידות טובות
2
עבריין. יש לעצור אותו מיד.
שמואל | 14-03-2019 17:05
אתם נותנים במה לעבריין העובר על החוק ברגל גסה?! ועוד מפרסם זאת?! פשוט השתגעתם.
3
אויי פשוט תשתוק
י | 14-03-2019 18:07
4
בירור הלכתי זו חובה
מבין דבר | 14-03-2019 21:26
מחבר המאמר כותב דברים לא נכונים לגמרי. ישנו הרבה גויים במדינה ויש צורך הלכתי (לכל הדעות) לבדוק את יהדותם. הבדיקה יכול לעזור לאלו שאינם יכולים להוכיח ולדחות אלו שאינם יהודים מבחינה הלכתית יבשה. מכאן ולדבר נגד הרבנות הראשית זה שמים וארץ. עוד דבר ישנו הרבה מקרים בהם הוכח שחלק מהעולים מרוסיה (מה לעשות עלו הרבה גויים משם) אינם יהודים ואינם רוצים להתגייר ולשמור מצוות אז כן יש חובה הלכתית לרשום אותם כגויים, זאת ההלכה לא כל חולק. צריכים לדעת שבכל מקום מאז חורבן הבית יש בית דין ורבנים שמנהלים את ענייני הדת לפי ההלכה מדורי דורות. וכן הרבנות ראשית עושה זאת, מי שלא רוצה ללכת לפי ההלכה שימציא פתרון אחר אבל לכלכך על המוסד ששואף לשמור על יהדות המדינה היא לא מכובדת.
יהודי מיהו
יבגני | 13-06-2019 11:47
התורה קובעת חד משמעית יהודי הוא מי שאבא שלו יהודי.תשאלו את אפרים ומנשה בני יוסף.כתוב גם למשפחותם לבית אבותם . קריא האבא קובע .כתוב כי זרעך הוא .עד שבאו הרבנים והחליטו התורה טועה .כל מה שאומרת זה קשקוש המלצה בלבד.היוצא מהטמא טמא איך יצא יהודי לאמא גויה טמאה . תשאלו את הדבש ׳
5
להפריט!
רק פייגלין | 15-03-2019 17:16
דבר ראשון, להפריט. המדינה לא צריכה לממן את הרבנות וגם לא לתת לה שום סמכויות. שהשוק הפרטי יעשה את שלו.
6
לא הזוי
יעקב | 18-03-2019 1:45
האמירות על פוגעניות בעצם הבדיקה היא משוללת כל יסוד אמנם אף אדם לא יהפוך להיות יהודי בעקבות בדיקת די אן אי אמנם יש לזה השלכות הלכתיות במושג אומדנא דמוכח פוגעני עוד יהודי שמאותם שעלו מבריהמ שאינם יהודים שעלו ארצה יוכרו כיהודים וכך נובל מבלי משים לנישואי התבוללות שאין לך פגיעה גדולה מזו בציפור נפשה של היהדות אין ספק כי צריך להיועץ עם מומחים שיוכלו לשקף את מציאות היהודים בבריהמ קודם ואחרי מסך הברזל וכך אולי אפשר להגיע לחקר האמת
7
לא הבנתי
אני | 11-08-2019 12:53
למה בדיקה שמוצאת 3% מה נבדקים כשקרנים וגוים היא מיותרת? היית רוצה שהבת שלך תתחתן עם ה 3% האלו?