שקד תקפה את בכירי עולם המשפט: "מתנהל מאבק חריף וקשה נגד שופטים שמרנים"

שקד תקפה את בכירי עולם המשפט: "מתנהל מאבק חריף וקשה נגד שופטים שמרנים"

שרת המשפטים תקפה את שתיקת בכירי עולם המשפט על ההסתה של השמאל נגד שופטי העליון שמינתה: "מתנהל מאבק חריף וקשה כנגד שופטים שמרנים". נשיאת העליון הגיבה: "מנסה להתהדר במינויים של שופטים"

author-image
שקד תקפה: מאבק חריף וקשה נגד שופטים שמיניתי

שרת המשפטים, איילת שקד, תקפה הערב (חמישי) את שתיקת בכירי עולם המשפט אל מול ההסתה הפרועה של השמאל כלפי שופטי העליון שמינתה: "מתנהל מאבק חריף וקשה כנגד שופטים שמרנים", טענה כנגדם בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בחיפה. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות רמזה על שקד: "מנסה להתהדר במינויים של שופטים כאלה ואחרים".

בנוכחות היועץ המשפטי מנדלבליט, יצאה שקד נגד הקהילה המשפטית, בהם שופטי עליון לשעבר: יועמ"שים לשעבר ובכירי האקדמיה: "מאז ומעולם הייתה הקהילה המשפטית מגינתו הנאמנה של בית המשפט", אמרה.  "הקהילה הזו הסבירה לנו שוב ושוב שפסיקת בית המשפט העליון אינה ערובה לצדק. שאיננו חייבים אפילו להסכים איתה, ובכל זאת – היא סופית ומוחלטת. ובדיוק בשל כך עלינו לנהוג בה בכבוד. שאין לנו בית משפט אחר וחובה עלינו לשמור עליו".

אלא שלאחרונה, אמרה שקד, "התרחשה תפנית בעלילה". לדבריה, לאחר שהוועדה בראשותה מינתה שישה שופטים לבית המשפט העליון, "משהו בתוכנת ההפעלה של הקהילה המשפטית השתנה באופן יסודי. הקהילה הזו שהיא קהילה מעורבת ודעתנית, שמעולם לא פספסה הזדמנות להגן על בית המשפט, גם כנגד ביקורות מופקרות, אבל גם כאשר הביקורות היו לחלוטין לגיטימיות, אינה מגיבה עוד.

התקפות פרועות על השופט שטיין

שקד תקפה את השתיקה הרועמת כלפי המתקפות החמורות עוד יותר שהופנו לעבר השופט שמינתה, אלכס שטיין. "מה לא אמרו על פסק דינו בעניין חלוקת הרכוש בין בני זוג שהחליטו להתגרש. מאמר המערכת ב'הארץ' הגדיר זאת "נסיגה לעולם פרימיטיבי"; מאמר אחר ציין כי מדובר ב"ימים חשוכים". חברת כנסת (שלישית) לעגה לשופט שטיין והשוותה בינו לבין מוצר המוזמן באייביי ועם הגעתו ארצה מתגלה שהוא אינו תקין. אלה רק דוגמאות ספורות. למעשה ההתקפות הפרועות על השופט שטיין מעולם לא פסקו", אמרה. "ההתקפות נמשכות אך הקהילה שותקת. היא דוממת. כאילו העניין לא נוגע לה. האם כולם הצטרפו למגזר השתקנים?" תמהה לבסוף.

אין שופטים 'ימניים' או שופטים 'שמאלניים'

זמן קצר לפניה, נאמה השופטת אסתר חיות וטענה במרומז נגד דבריה של שקד, אשר צייצה בחשבון הטוויטר שלה לפני מספר ימים – "אמשיך בפעילות החשובה למערכת משפט שמרנית יותר". לדברי נשיאת העליון: ""יש כאלה המנסים להתהדר במינויים של שופטים כאלה ואחרים ובהטיית נתיב 'הספינה' של בתי המשפט".

אך הוסיפה "כי ממש כשם שחזקה על השופטים המתמנים כי ידעו לנתק את 'חבל הטבור' בינם ובין מי שתמכו במועמדותם – כך יש לצפות מאותם התומכים כי ינתקו גם הם את אותו החבל בקצה שלהם ויאפשרו למערכת בתי המשפט ולשופטי ישראל לעשות את מלאכתם במקצועיות ובאופן ענייני על-פי הדין ללא מורא וללא משוא-פנים, כדרכם של השופטים מאז ומעולם," הוסיפה.

בהמשך האשימה חיות כי יש "ניסיונות לגרור את מערכת בתי המשפט ושופטיה אל השדה הפוליטי, וכמוהם הניסיונות של גורמים שונים 'לנכס' לעצמם שופטים כאלה ואחרים, חותרים תחת עקרונות היסוד של עצמאות ואי-תלות, שהם נשמת אפה של הרשות השופטת.

"במערכת המשפט בישראל אין שופטים 'ימניים' או שופטים 'שמאלניים'", אמרה חיות. "אין שופטים 'שמרניים' בכל עניין ועניין, ואין שופטים 'אקטיביסטיים' בכל עניין ועניין – אנו השופטות והשופטים פועלים במסירות ובמקצועיות ומשתדלים כמיטב יכולתנו לפסוק בכל סוגיה המונחת לפתחנו על-פי הדין ולגופו של כל עניין, מתוך דבקות בעקרונות היסוד של שיטת המשפט שלנו ובראשם שלטון החוק והגנה על זכויות אדם", הוסיפה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
השופטים של חיות
טוביה | 04-01-2019 6:31
הם הרי כולם מלכים שלא יודעים כלום ורואים הכל רק מלמעלה לא בשמים היא ואין לדיין אלא מה שעיניו רואות
2
שקד
התמים | 04-01-2019 7:14
שקד זיהמה את השיח המשפטי והפכה אותו לפוליטי. מוטב לה שתשתוק.
3
המסתננים
יוסי | 04-01-2019 9:03
אם אין הבדל בין השופטים השמרנים והלא שמרנים ימנים ושמאלנים אז למה השאירו 50אלף מסתננים שממררים את חייבם של התושבים בדרום תא.זה בית משפט הגבוה לצדק שאמור להגן על המסכנים?!.