המשנה לפרקליט: "בדם נפדה פלסטין" - לא טרור - סרוגים

המשנה לפרקליט: "בדם נפדה פלסטין" – לא טרור

המשנה לפרקליט המדינה: "שאהיד נוח על משכבך בשלום, אנחנו ממשיכים את דרכך", ו-"ברוח, בדם נפדה את פלסטין" - אינן בהכרח מהוות עידוד או תמיכה לטרור. ח"כ ד"ר ענת ברקו: החלטה מנותקת מהמציאות

author-image
המשנה לפרקליט: "בדם נפדה פלסטין" - לא טרור
  התבטאויות מעודדות טרור? מתוך ההפגנה בכיכר רבין. צילום: אם תרצו

האם התבטאויות כמו "שאהיד נוח על משכבך בשלום" ו-"בדם נפדה את פלסטין" מעודדות או תומכות בטרור? המשנה לפרקליט המדינה (תפקידים מיוחדים), עו"ד נורית ליטמן, משיבה היום (חמישי) כי בהתבטאויות האלו אין קשר לטרור.

בתשובה לפנייה על קריאות שנאמרו בהפגנה נגד חוק הלאום באוגוסט שנה שעברה, הגיעה ליטמן להחלטה כי אין מקום לפתוח בחקירה פלילית.

עו"ד נורית ליטמן, המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים. צילום: אתר פרלקיטות המדינה

לדבריה "עבירות ההסתה לאלימות ולטרור דורשות יסוד תוכני, של תמיכה או עידוד לאלימות או טרור, וכן יסוד הסתברותי", וכן "הוכחה של אפשרות ממשית שההתבטאות תוביל בפועל למעשי אלימות או טרור".

ליטמן מתייחסת ספציפית לקריאות שנאמרו בהפגנה: "שאהיד נוח על משכבך בשלום, אנחנו ממשיכים את דרכך", ו-"ברוח, בדם נפדה את פלסטין" – אינן מקושרות לטרור.

לדבריה: "ההתבטאויות אינן מפורשות או מובהקות ואינן בהכרח מהוות עידוד, אהדה או תמיכה למעשה אלימות או טרור".

צילום: אם תרצו

ח"כ ד"ר ענת ברקו: החלטה מנותקת מהמציאות

ביקורת חריפה של ח"כ ד"ר ענת ברקו המגיבה על החלטת המשנה לפרקליט המדינה בעניין הקריאות בהפגנה נגד חוק הלאום:

"החלטתה של המשנה לפרקליט כי קריאות כמו "שאהיד נוח על משכבך בשלום" ו-"בדם נפדה את פלסטין" בהפגנות נגד חוק הלאום אינן בהכרח מהוות עידוד או תמיכה לטרור- מנותקות מהמציאות!"

"כשאומרים שממשיכים דרכו של שהיד, מתכוונים לכך שיפיקו פיגועים רצחניים נגד יהודים ואז יוכתרו כשהידים. לצערי, יש כאן חוסר הבנה ועצימת עין לנוכח ההסתה הבוטה נגד ישראלים."

"להזכירכם, שמענו קריאות לאומניות אלו גם באום אל פחם בזמן קבורת המחבלים שרצחו את שני הלוחמים שלנו בהר הבית, סיתאווי ושנאן, והן מהוות מפגן שתנה ושנאה. יש כאן קריאת תיגר על צביונה של המדינה, על זהותה, על סמליה ועל עצם קיומה".

דבורה גונן,  חברת פורום "בוחרים בחיים", אמו של דני גונן הי"ד אשר נרצח בפיגוע בבנימין לפני כשלוש וחצי שנים מסרה: "מדובר בטרוף מערכות. ההסתה הערבית גורמת לעוד ועוד בני נוער ערבים לרצוח ולהאדיר שאהידים. ומערכת המשפט הישראלית מגבה את זה ומכילה את זה ועל התנהלות שכזו אסור בשום פנים ואופן לעבור לסדר היום".

"התבטאויות מסוג זה מעודדות רצח יהודים ולא להיפך. מערכת המשפט תפקידה למנוע מעוד מחבלים להמשיך את דרך השאהידים 'שנחים בשלום על משכבם'  – מערכת המשפט הישראלית שכחה שתפקידה להגן על אזרחי ישראל ולא להגן על מחבלים ומשפחותיהם".

מפורום נכי צה"ל למען בטחון ישראל נמסר כי הוא דוחה בשאט נפש את החלטת הפרקליטות המנותקת מהמציאות:

״אנו, לוחמים מכל היחידות הלוחמות שנפצענו למען הגנת המולדת, רואים גם בהחלטה תקיעת מקל בגלגלים של המלחמה בטרור, ההחלטה לא מצליחה להבין בין טוב ורע וקריאה כזו כמוה כוודאות קרובה להסתה, אנחנו מקווים שהפרקליטות תחזור בה מההחלטה ההזויה״

"עיקרון חופש הביטוי עיקרון יסודי במדינה דמוקרטית"

המשנה לפרקליט המדינה הוסיפה בתגובתה כי "עיקרון חופש הביטוי הינו עיקרון יסודי במדינה דמוקרטית, ובמיוחד כשמדובר בהפגנה פוליטית. המתאפיינת בביטויי מחאה".

וסיכמה כך: "נראה כי חלק מהביטויים שהושמעו בהפגנה, מקוממים ככל שיהיו, ראויים להתברר בזירה הציבורית ולא במסגרת ההליך הפלילי".

תשובה של המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד נורית ליטמן, הגיעה כתגובה לפנייה של עו"ד מיכאל ליטווק על בקשתו לפתיחת חקירה בחשד להסתה בגין קריאות שנאמרו בהפגנה נגד חוק הלאום.

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר לסרוגים: הזוי שקריאות שקוראות לרצוח יהודים נכללות בחופש הביטוי. למשמעות 'אנחנו נמשיך בדרכך שאהיד' כבר קבע ביהמ"ש ששאהיד הינו מחבל רוצח ולכן המשמעות ברורה נמשיך לרצוח יהודים. ואיך? בדם נפדה את פלסטין. אני קורא למערכת המשפט לעשות חשבון נפש עם עצמה איך יתכן שקריאות לרצח יהודים הם חלק מחופש הביטוי".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
ח"כ ד"ר ברקו, את מנותקת מהשכל.
יובב השובב | 03-01-2019 17:39
הקריאות מגעילות, רעות ולבטח לא מעודדות שלום. אין בהן הסתה לטרור. הן דומות יותר לקריאות שלך וחבריך שהשמאל בוגדים. שהעיתונאים בוגדים. שהפרקליטות בוגדים. שהמשטרה עוכרת ישראל. היועמש רשע. שראש הממשלה סמרטוט.
2
טמבל
רוני | 03-01-2019 19:37
מה הקשר בין בוגדים שמאלנים לדם ואש ? דם זה שפיכות דמים... אש זה לירות עלינו... ושהיד זה מי שמוכן למות במלחמה נגד היהודים... מה לא ברור חוץ מפחד מהערבים ושמאלנות מסריחה של הפרקליטה יפת הנפש הזו?
3
לא מעם ישראל
ELIYAHU NERIA | 03-01-2019 20:03
וכל חכמתם תתבלע. רואים איך אנשי השמאל יורדים ויורדים לשאול תחתית . כבר נעשו עיוורים לגמרי . הטומאה הגדולה שיש בהם ..אוטמת כל יכולת הבנת המציאות. לא סתם התורה חוזרת ודורשת... לא להטמא ולהדמות לגויים... מה אנשי השמאל זה הדגל שלהם... מדינת כל אזרחיה ונלחמים בחוק הלאום ועוד ועוד... אנשים טמאים
4
מותר "בדם ואש את הפרקליטים נגרש"
פיה ענה בה ש | 04-01-2019 3:52
מעתה מותר להפגין ולצעוק בדם ואש את הפרקליטים / הליברלים נגרש.
5
דרך מקורית להשניא את השמאל על מצביעים
אה, הבנתי ! | 04-01-2019 4:13
הפרקליטה הזאת, כך נראה לי, תומכת ימין, נזכרה שהבחירות קרבות ובאות, ומצאה דרך מקורית להשניא את השמאל על מצביעים מתלבטים.
6
אמור לי מי הבוס הדפוק שלך ואומר לך מי אתה
שלמה | 04-01-2019 10:19
כשהבוס שלה שקרן רב מעללים , חלאת המין האונשי , לא פלא שגרורותיו כאלה.
7
הרבי
נועם | 17-04-2021 18:15
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף
8
שאהיד
נועם | 30-04-2021 8:20
שאהיד יהודי
9
אלוהים
נועם | 27-06-2021 16:45
אלוהים