הרב עמיחי גורדין: "לא קל להיות דתי- לאומי" - סרוגים

הרב עמיחי גורדין: "לא קל להיות דתי- לאומי"

קשה ליישם את עולם התורה והמצוות מחוץ לבית. הפתרון של אחינו החרדים לבעיה הזאת הוא הסתגרות. לחיות בבית מוגן ולהמעיט את החשיפה לעולם הכללי. זה עובד שכשהחומה עומדת על תילה, כשהחומה נסדקת - החברה החרדית תהיה בסכנה

הרב עמיחי גורדין: "לא קל להיות דתי- לאומי"
  (צילום: יעקב נחומי/ פלאש90)

הקושי לשלב בין התורה לבין החיים אינו חדש. 'היה יהודי בביתך ואדם בצאתך' – תבע משה מנדלסון, מראשי תנועת ההשכלה בגרמניה. בבית תחיה על פי התורה, בחוץ תחיה לפי החברה. בפרפראזה על אימרה זאת הגדיר בצורה קולעת העיתונאי יאיר שלג את תופעת 'דתיי הלייט'; 'היה דתי בביתך וישראלי בצאתך'.

קשה ליישם את עולם התורה והמצוות מחוץ לבית. הפתרון של אחינו החרדים לבעיה הזאת הוא הסתגרות. לחיות בבית מוגן ולהמעיט את החשיפה לעולם הכללי. זה עובד שכשהחומה עומדת על תילה, כשהחומה נסדקת – החברה החרדית תהיה בסכנה.

החברה הדתית לאומית בחרה בדרך אחרת. דרך קשה מאוד. דרך התובעת חיים של קדושה גם בתוך הבית וגם בעולם החול. דרך הדורשת שמירה על הערכים והעקרונות שלנו גם כשמסביב רוחשות רוחות אחרות. להיות דתי בביתנו ודתי בצאתנו.

הרב עמיחי גורדין

חג החנוכה שמסמל את נצחון אור התורה על תרבות יוון מלמד אותנו כיצד להצליח במשימה הגדולה הזאת. הניצחון מתחיל בבית, ב'בייס'. כשהשמש שוקעת וחשכה יורדת על העולם, צריך להיכנס הביתה ולהדליק את אור התורה, המסורת והערכים שלנו.

אבל האור שבבית לא מספיק. האור חייב להאיר את דרכנו החוצה. היה דתי בביתך ודתי בצאתך. בפתח הבית, ביציאה החוצה, ילוו אותנו נרות החנוכייה. בלכתנו ברחוב ינצנצו נרות מהחלונות ויאירו את דרכנו.

לא קל להיות דתי-לאומי. לא קל לעמוד על הערכים והעקרונות שלך בתוך עולם החול הרחב והסוחף. נזכור תמיד, אין לנו מריבה עם עולם החול. עולם החול נברא על ידי הקב"ה שחפץ בהטבת בריותיו. אבל, גם אם חפצים אנו בעולם החול, לא ניתן בשום פנים ואופן לעולם החול לגבור עלינו ועל ערכינו. לא נכנע לעולם החול, נקדש ונאיר אותו באור התורה והערכים שלנו.

=======

המאמר יתפרסם בשבת הקרובה בעלון 'שבת בשבתו'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
רפורמי שמצדיק את הבלאי שבו
אורי | 05-12-2018 12:21
בינתיים גדולי הדור נמצאים שם, ר
2
גורדין קשקשן
חרדלניק | 05-12-2018 12:23
גם חרדים רבים עובדים, מתעסקים במסחר עם הבריות, הולכים לקופת חולים כשצריך, הולכים לביטוח לאומי, וכו. ההבדל בין החרדים (והחרדלים) לבין גורדיןן והניאו-רפורמים זה שהניאו-רפורמים מתיוונים, הם חלק מהתרבות המערבית, מתעניינים בתכנים בטלוויזיה/אינטרנט בעל אופי חילוני מתירני, אינם שומרים על הלכות צניעות ושמירת עיניים. החרדים והחרדלים (כמו החשמונאים) אינם צורכים תרבות יוון, שומרים על גדרי צניעות (ללא ערבוביה של גברים נשים), ואינם חלק מהתרבות החילונית ההרסנית. גורדין, תשאל את עצמך, מי עובד את ה' יותר טוב? אתה לא חייב לענות. אתה יודע את התשובה הברורה.
אתה מכיר בכלל את הרב גורדין?
מכיר את הרב | 06-12-2018 8:39
מדובר ללא ספק בתלמיד חכם (ענק בנגלה) וענב באמת. קצת כבוד.
3
תגובה לדבריו של הרב עמיחי גורדין
טלי | 05-12-2018 12:58
מקסים !! המאמר מחזק ומרגש מאוד !!! שנזכה ליהיות יהודים טובים שומרי תורה ומצוות גם בבית וגם בחוץ !!! שנזכה שנרות החנוכה יאירו אותנו גם בהית וגם בחוץ !!! חנוכה שמח לכל עם ישראל !!! אמן ואמן !!!
4
תדליק את החנוכיה בתוך הבית ואז ממילא..
חנוכה שמח | 05-12-2018 13:59
היה דתי בביתך ודתי בצאתך זאת הטעות! היה דתי בביתך! כאשר לא מספיק דתיים בבית אז גם לא מספיק דתיים בחוץ. תדליק את החנוכיה בתוך הבית ואז ממילא האור יאיר גם בחוץ
חרדים לא מסתגרים
יהודי | 05-12-2018 17:58
צודק! לצאת החוצה - כולם חייבים - השאלה איפה העיקר! מי משפיע על מי! אין דתי לייט ,יש דתי ברמח, שחייב גם לצאת ושם להתנהג פרפקט!
5
אין עולם חול
צחי | 05-12-2018 16:10
הרב גורדין טועה בטעות יסודית אין עולם חול שדתי צריך לחיות בו עולם העסקים עולם ההיטק עולם התעשיה ואף העולם האקדמי ברובו אין בהם שום דבר שסותר תורה אלא משלים תורה ואינו חול אלא שבציבור הדתי לאומי יש שמנסים להתחבר לאותם חלקים שהם אכן אסורים עפ התורה ואין לאדם דתי להתחבר אליהם ובזה טועה הרב גודלדין שמנסה לסנגר גם על חלק זה
6
פדופיל
יוכי | 05-12-2018 21:00
הרב מוטי אלון אינו הומוסקסואל אין ספק שמדובר בפדופיליה הומוסקסואלים אינם מקיימים יחסים עם נערים הם מנהלים זוגיות עם בגירים בני גילם וכדו' ממש כמו הסטרייטים רק עם בני המגדר שלהם אין לי ספק ,שאצל הרב אילון התנהגות זו יושבת על סוגיה רגשית ולא מן הנמנע שהוא הוא עצמו נפגע מינית ולא טופל אין בזה כדי להקל יש בזה כדי לתבוע מימנו לטפל בחוסר יכולת שלו לשלוט בעצמו אם מזהה בחושי הקורבן שלו קורבן פוטנציאלי
7
קישקוש אחד גדול
דויד | 07-12-2018 10:52
שיטת ההסתגרות הוכיחה את עצמה מעל לכל ספק והפתיחות המיטה שואה על הציונות הדתית, עיין בסטטיסטיקה שהוציא ארגון חותם בו הוא מראה בעליל כי הנשירה בציבור החרדי היא אפסית כמעט לעומת החברה הדתית לאומית שכ-חמישים אחוז מבניה הם הרקחות והטבחות והקטליזטור של החברה החילונית, החברה החרדית חיה בתוך החברה החילונית אולם אינה שוכחת לעולם כי התורה היא חיינו ואורך ימנו ואתה הם נושמים לתוך נשמתם משא''כ החברה הדתית לאומית עוברת דום כאשר היא רואה את החברה החילונית וכל ערך חילוני עטים עליו כמוצא שלל רב ועל כן ההתיונות הציונית חילונית מכה בהם מכת מות.
למגיב 7
שחר | 11-12-2018 7:26
שיטת ההסתגרות ודאי לא הוכיחה את עצמה. (אין בדברי כדי לסנגר על אלו שרוקדים מה יפית) היא מצמיחה בתוכה נוער עם תחושות קשות של חוסר יושר, חוסר כבוד אמיתי לגדולי תורה, מריבות ומחלוקות על כל קוצו של יוד ושטות, קיצוניות והקצנות וחומרוס. שלא לדבר על עניות שבאה ממקום של א. לא ללמוד מקצוע ברמתו הגבוהה ב. פרנסה זה לנשים.
8
מילים יפות, 50% דתלשי"ם פחחח...
בבאזוטא | 07-12-2018 11:04
מילים יפות, 50% דתלשים פחחח...
9
אין לנו יראת ה' - יש לנו חכמה שיטחית
אליהו | 05-07-2019 8:58
בצלאל סמוטריץ - לא למדנו כלום - באמת לא למדנו כלום. עכשיו אתה שר בממשלה שמחמש רבי מרצחים. חמישה ימים לפני הבחירות שודר בטלויזיה כתבה איך בקמרון - יחידה שמכנים - היחידה הישראלית - שרפה עד היסוד 173 כפרים. רצח אלפי נשים וילדים. ורבע מיליון פליטים. אותה יחידה ישראלית מקבל חימוש ואימונים מאתנו. גאוה גדולה. ועל זה נאמר , אין יראת ה' בממשלה ולא בחברי הממשלה ולא בציונות הדתית. יש לנו חכמה שיטחית שמתיר לנו לחמש רבי מרצחים. ורבני ישראל שותקים. יש חילול ה' רבתי. סיוע לרצח עם ופשעים נגד האנושות. מצוה חדשה בתורה . ואין בושה , ואין חרטה ואין חשבון נפש .