בג"צ קבע: האפליה נגד יהודים בהר הבית מוצדקת - סרוגים

בג"צ קבע: האפליה נגד יהודים בהר הבית מוצדקת

שנה וחצי לאחר שהמגנומטרים למוסלמים בהר הבית הוסרו ונותרו רק בשער של היהודים, קובעים שופטי בג"צ כי האפליה בין דת לדת מוצדקת ומסתמכים על שיקול הדעת של המשטרה

בג"צ קבע: האפליה נגד יהודים בהר הבית מוצדקת
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

שנה וחצי לאחר הפארסה של ממשלת נתניהו בהצבת מגנומטרים בשערי הבית והסרתם בבושת פנים, קובע היום בג"צ כי האפליה נגד יהודים בהר הבית מוצדקת.

שלושת שופטי בית המשפט העליון – נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, המשנה לנשיאה השופט חנן מלצר והשופט ניל הנדל בשבתם כבג"צ דחו לפני זמן קצר עתירתם של ראשי עוצמה יהודית, ד"ר מיכאל בן ארי, ברוך מרזל, עו"ד איתמר בן גביר ויו"ר להבה בנצי גופשטיין נגד המדיניות המפלה בעת הבידוק בשערי הר הבית.

בעקבות ההתקפלות של הממשלה, בחודש יולי 2017 והסרת הבידוק הבטחוני ממוסלמים והשארת המגנומטרים רק בשער המוגרבים – היחיד בו מותרת כניסת לא מוסלמים, עתרו הארבעה באמצעות עו"ד איתמר בן גביר וטענו כי המצב שנוצר פוגע שלא כדין ובניגוד לעקרון השוויון במבקרים היהודים והתיירים הפוקדים את הר הבית לבין המוסלמים שהבידוק שלהם כלל אינו כולל שימוש במגנומטר.

בעתירה נטען כי המדובר באפליה בין דם לדם וגזע לגזע, בפרט כאשר בחינת ההיסטוריה של הר הבית מלמדת שדווקא המוסלמים הם אלה שביצעו פיגועים וכעת דווקא היהודים נאלצים לעבור בידוק במכונה ואילו כניסת המוסלמים היא ללא כל בדיקה.

חיות: להבחנה בדרכי הבידוק יש הצדקה

בא כוח הפרקליטות, עו"ד ד"ר יובל רויטמן טען כי למשטרה יש שיקול דעת רחב וכי המדובר בצורך ביטחוני. בעת הדיון השיב עורך הדין בן גביר כי באין ספור החלטות בג"צ החליט להעדיף את עקרון השוויון על הצורך הביטחוני, וכי כאשר היה מדובר בערבים בנמל התעופה, בכבישים נפרדים ליהודים וערבים, בגדרות ומחסומים לצורך ביטחון שופטי בג"צ ביטלו ההחלטות וקבעו כי עקרון השוויון הוא עקרון חוקתי מן המעלה הראשונה ופגיעה בשוויון היא הקשה מכולן.

הבוקר החליטו שופטי בג"צ לדחות את העתירה. בפסק הדין אותו כתבה הנשיאה חיות היא מאשרת שאכן קיימת אפליה וכי :"העותרים סבורים כי ההחלטה על הסרת המגנומטרים משמונת שערי הכניסה לסולמי יצרה פגיעה בשוויון בין מבקרים יהודים למבקרים מוסלמים במתח. אכן קיים שוני באמצעי הבידוק אך לאחר ששמענו הסברים מפורטים מאת גורמי המשטרה והביטחון שוכנענו כי יש לכך הצדקה."

עוד קובעת הנשיאה חיות: "יש לזכור כי זכות התפילה והפולחן של המתפללים היהודים הנכנסים דרך שער המוגרבים אינה נפגעת ואף העותרים לא טענו לכך, שכן הסדרי הבידוק השונים אינם מונעים מיהודים את עצם הכניסה למקום… שוכנענו כי ההבחנה בדרכי הבידוק יש לה הצדקה לשמירת הביטחון והבטחת הסדר של המבקרים במתחם, לפיכך אנו סבורים כי על אף השוני באמצעי הבידוק, בשערים השונים, שיקול הדעת הופעל על ידי המשטרה ולא מצאנו עילה להתערב בו"

עו"ד איתמר בן גביר אמר בעקבות הפסק: "המדובר ביום שחור לדמוקרטיה הישראלית, בית המשפט העליון מנציח את האפליה ומבלי להתבלבל נותן לה צידוקים. בעשרות פסקי דין יצאו השופטים חיות, מלצר והנדל נגד אפליה ומצער מאוד שדווקא כאשר מדובר במתפללים יהודים בית המשפט לא מונע אפלייתם ופוגע בהם".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
נגד עליה להר
מישהו | 07-11-2018 11:20
אבל מה עם האמת? חופש התפילה והפולחן אינה נפגעת? אסור ליהודים להתפלל שם בכלל. בגצ עיוורים או משחקים אותה? לא יודע מה יותר גרוע...
2
בושה וחרפה . די לאפליה !!
ליאור | 07-11-2018 11:25
השיבה שופטינו כבראשונה...
3
מצויין. עכשיו אפשר לבדוק רק ערבים...
אריה | 07-11-2018 12:04
הדדיות...
4
הקב"ה קבע שהמקום של היהודים לתפילה
יפה יוסף | 07-11-2018 12:07
הוא ברחבת הכותל כי אין קדושה בהר הבית ולא תהיה.הקב"ה מציץ מהחרכים של הכותל לרחבת הבית.גם מבחינה שכלית אפשר להבין שכבר אין מקום להקרבת קורבנות ואפליה מגדרית.
5
כל ילד בן 5 יודע מראש מה יפסוק בה''מ העליון
עם ישראל חי | 07-11-2018 12:28
בשביל מה צריך בג''ץ לעזאזל. הרי פסיקת ם ידועה מראש: ''השמאל צודק, הימין אשם''
6
דיפולט
רונן | 07-11-2018 13:30
נו זה היה ברור לכולם שזה מה שבגץ יקבע
7
בגץ ימח שמו
הר הבית | 07-11-2018 14:04
בית דין גבוה לרשע
8
הדבר היחידי שאמור להפתיע אותנו אצל שופטי
אוראור | 07-11-2018 17:09
גבנץ - זה שהם עדיין לא התאסלמו - עם דגש על העדיין - והמבין יבין.
9
מישהו ציפה משופטי גבנ"ץ למשהו
אוראור | 07-12-2018 14:26
א ח ר במקרה? והמבין יבין!!!!!!!!!!!!