"חשוב שבנות דתיות יתגייסו מתוך אווירה תורנית" - סרוגים
דיבור נשי, סרוגות , תוכן שיווקי

"חשוב שבנות דתיות יתגייסו מתוך אווירה תורנית"

כבר קרוב לשני עשורים שמדרשת לינדנבאום מביאה אפשרות ללימוד תורה מעמיק בכל ארון הספרים היהודי לבנות דתיות מתוך תחושת שליחות. הפן הייחודי במדרשה הוא אפשרות הגיוס דרך המדרשה ולקיחת אחריות בחברה הישראלית

author-image
"חשוב שבנות דתיות יתגייסו מתוך אווירה תורנית"
  צילום: Esther Rubyan/Flash90

לקראת ימי ההיכרות של המדרשה, ביום חמישי 22.11 י"ד כסלו וביום שני 26.11 י"ח כסלו, שוחחנו עם ראש המדרשה הרב אהד טהרלב על גיוס לבנות בציונות הדתית ועל חשיבות לימוד התורה.

"חשוב לנו קודם כל שבנות יבואו וילמדו תורה, בין אם הן הולכות לשירות לאומי ובין אם הן מתגייסות לצבא", פותח הרב טהרלב את השיחה, "לפתוח את האופציה ללימוד התורה ושייקחו אחריות על עולם התורה".

מדוע זה כל כך חשוב בעיניך? "נשים שותפות בכל התחומים: בעולם האקדמי, במשפט, בתקשורת, ודווקא בתחום הכי קיומי וחשוב: הדתי, היהודי, התרבותי-יהודי, דווקא שם ישנם פערים. ישנו רצון וצריך להביא לכך לכך מקום. לכן אני קורא לכל בת ללכת וללמוד תורה, ואין זה משנה אם היא ממשיכה לאחר מכן לשירות לאומי או צבאי. לקחת שנה פסק זמן מהחיים ולהעמיק בלימוד התורה, והחיים לאחר מכן נראים אחרת, ועם ישראל רק ירוויח מזה".

לימוד התורה לבנות מובן בציבור הדתי, אבל גיוס לבנות עדיין מעורר שיח: "הצבא נותן אחריות לכל חייל וחיילת, יוצאים מהחממה הביתית, פוגשים את האחר. בכלל כיום הישויות הדומיננטיות בעולמנו הן בית המדרש והצבא, וזו האחרונה היא החשובה ביותר בחברה הישראלית. לכן צריך ליצור מסגרת שתאפשר לכולם להגיע לשם ולהשפיע, גם לבנות דתיות. כמובן שחוץ מהפן החברתי והלאומי יש בכך אפילו מצווה וחובה, תרומה לביטחון עם ישראל. לכן אנחנו רואים בכך ערך גדול. יש חשיבות לבת שהולכת לצבא, ובת דתייה דרך הגרעין כמו במסלול של המדרשות שיכולה לשנות ולהשפיע".

מהם מסלולי הגיוס? והאם המדרשה מלווה את הבנות כמו ישיבת הסדר למשל? "קודם כל חשוב להדגיש שבשונה מההסדר, הבנות שמתגייסות דרך המדרשה הולכות לשירות מלא ולא חצוי כמו ההסדר. אבל כן יש פן דומה לישיבות ההסדר וזה הליווי והגיוס ביחד. ישנם 5 מסלולים דרך 'גרעין הדס' במדרשה: חיל המודיעין, חיל האוויר, חיל החינוך, תומכות לחימה בחטיבת הקומנדו ותצפיתניות. הבנות משרתות ביחד בהתאם ליחידה: ישנן קבוצות קטנות של 5 בנות ביחד וישנן אפילו 30 ביחד באותה יחידה בתפקידים שונים. הליווי אצלנו הוא תמידי: מהפן הנרחב 3 פעמים בשנה הבנות באות לשבת למדרשה, ישנן שיעורים שבועיים – שאגב גם בנות שלא מהגרעין באות לשמוע וזה מבורך – ישנו ליווי ועזר תמידי לכל בת שיש לה בעייה כזו או אחרת וגם להורים לכל מה שצריך. כך למשל, אנחנו שוכרים 4 דירות ליד הקריה לבנות שמשרתות בבסיס פתוח שיוכלו לגור שם ויהיה להן מקום בסוף היום, במקום שיסעו הבייתה שעות של נסיעה. אנחנו בונים סביב המשרתות מיני-חממה במהלך כל השירות לכל דבר ועניין".

לתיאום ביקור במדרשה | חמישי י"ד כסלו 22.11 | שני י"ח כסליו 26.11 | ירושלים | לחצו כאן >>

לימוד תורני מעמיק וגיוס עם אחריות. צילום: יחצ

מה המטרה שלכם בסוף בלימוד התורה? מה הייחודיות של מדרשה? "המטרה שלנו היא לפתוח את כל עולם הספרים היהודי בפני הבנות. מגמרא ועד מחשבה ותנ"ך והרבה הלכה. יש לנו רמי"ם ורמיו"ת, שהן הרוב, בדיוק כמו בישיבה, והלימודים הם מהבוקר המוקדם ועד השעות הקטנות של הלילה, בית המדרש פתוח כל הזמן. אנחנו מעודדים הרבה לימוד בחברותות. כל זאת כדי שבסוף תצאנה מנהיגות, 'ובעלות בתים טובות' שמכירות בערך העולם התורני ויקבעו עתים לתורה גם בעתיד. יש הרבה בוגרות שמגיעות אלינו גם אחרי הצבא, ואנחנו בית פתוח תמיד עבור כל בוגרת".

לימוד תורה וגיוס נתפס כצד יותר ליברלי בציונות הדתית: "פעם זו הייתה התפיסה. אבל עובדה שישנן יותר ויותר בנות דתיות שרוצות להתגייס ומעדיפות להקשיב לליבן במקום לרבנים שאוסרים זאת עליהן. יש לנו רק במחזור האחרון מעל 100 בנות שמגיעות מ-30 אולפנות. רבע מהן מרשת צביה למשל. כמובן שישנן בנות שלא מתגייסות אלא באות גם לשנה מדרשה ללמוד תורה לפני השירות הלאומי. ישנן גם כאלו שמתגייסות אבל לא דרך גרעין הדס אלא ליחידות אחרות. מה שחשוב זה לימוד התורה שיהיה מעמיק ומקיף ואנחנו מעודדים כל אחת לכך".

מדרשת לינדנבאום יושבת בירושלים, שם "בסיס האם", אבל ישנן גם שתי שלוחות בלוד וכרמיאל שם יש יותר מעורבות קהילתית מעבר ללימוד התורה, ישנה מעורבות חברתית, התנדבות בבתי הספר ובקהילה. "תכנית הדס" משלבת לימוד תורה מעמיק יחד עם גיוס לצבא ביחידות בחיל האוויר, חיל החינוך, חיל המודיעין, תומכות לחימה בחטיבת הקומנדו ותצפיתניות. ימי ההיכרות יתקיימו כבר בסוף חודש נובמבר, כדי לקבוע ראיון ולהכיר את המדרשה, את התלמידות והצוות. הלימודים עצמם מתחילים בא' אלול. ניתן להגיע למדרשה בכל זמן בתיאום מראש על מנת לראות ולהכיר, אבל על מנת להתראיין בימי ההיכרות כבר החודש יש להירשם מראש.

לתיאום ביקור במדרשה | חמישי י"ד כסלו 22.11 | שני י"ח כסליו 26.11 | ירושלים | לחצו כאן >>

"יש בכך ערך גדול" מסכם הרב טהרלב, "אני רואה שליחות בלימוד התורה לנשים, בהעצמת עולם האישה ומעמדה. אחד הדברים המרכזיים בכך בחברה הישראלית הוא שירות בנות בצבא, ומפגש של בנות דתיות בצבא יוצר דברים גדולים: היכרות עם העולם, השפעה ולקיחת אחריות. קידוש השם הוא אדיר. וככל שיהיו יותר בנות דתיות בצבא, גם הצבא עצמו ישתנה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
19 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
חבורת רפורמים עוכרי ישראל
אורי | 06-11-2018 19:44
עם הרבה הרפורמי שלמה ריסקין שר"י
2
סליחה אדוני הכתב: מדוע בתי תרמה שנתיים
שלומית | 06-11-2018 19:58
בצבא - ואילו הפרינססה הדתיה מנדבת מזמנה שנה אחת (אם בכלל...) למדינת ישראל????
בתי, אמא לשבעה קטנטנים, ממשיכה לתרום כבר שלושים שנה
י | 08-11-2018 3:19
לא רק בצבא תורמים
לשלומית.כי אשה לא חייבת להתגייס כלל.
יפה יוסף | 07-11-2018 12:31
זה התפקיד של הגברים.אבל יש נשים שרוצות מאוד לתרום שנדמה להן שאשה לא מספיק תורמת את הנשמה שלה .אשה כאשה היא תורמת מטבעה גם אם היא לא חושבת על זה.לטפל בבית עם ילדים זו לא תרומה? אם היו יודעות שזו תרומה הילדים היו יותר טובים.
3
נפלא
אבי יצחק | 07-11-2018 0:45
אין כמו השרה איילת שקד
4
אשה תורמת בדרכים אחרות
ליאורה | 07-11-2018 13:08
יש איסור הילכתי ידוע לכולם כי אסור לבת ישראל לשרת בצבא. וגם לגברים שומרי תורה ומצוות עם הפורמט של הצבא שלנו. בת ישראל גם לא צריכה לבזבז זמנה בשרות לאומי. אין תרומה גדולה לעם ישראל אם תינשא בגיל בו אמורה להתגייס וללדת בגיל צעיר יותר ולגדל ילדים.
5
איך אתם לא מתביישים לתת לזה לגיטימציה
ריקי | 07-11-2018 13:29
בושה נגד כל רבני ישראל לדורותיהם
כל רבני ישראל?
יואב | 08-11-2018 17:35
יש לך את זה ביותר מזלזל?
6
טעות בכותרת: חשוב שבנות דתיות לא יתגייסו
אריאל | 07-11-2018 18:20
כדי שיישארו באווירה תורנית.
7
יש נשים שמתחלקות בצבא. רובן נחלשות
י | 07-11-2018 19:33
זה מאוד מאוד קשה להיות בחברה גברית בצבא לאשה דתית. מי שאומר אחרת טחו עיניו מראות.
8
במלחמת מצוה יוצא חתן מחופתו וכלה מחופתה
אביתר | 07-11-2018 19:47
די לבורות
שאול | 08-11-2018 23:09
אין היום מלחמת מצוה וגם במלחמת מצוה אשה יוצאת רק בלית ברירה ולא תוך כדי גילוי עריות שנאמר עז ושב מאחריך
9
צריך להקים מכינה לחילול שבת ולחיי אישות בהפקר
. | 08-11-2018 19:04
אולי ככה יחללו שבת בצורה יהודית יותר...
10
יש איסור תורה מפורש על גיוס בנות לצבא.
יניב | 09-11-2018 13:02
לא יהיה כלי גבר על אשה אבל לדתיי חרטא האלה לא אכפת. אצלם התורה היא רק מסגרת נחמדה כמו חוג, לא משהו מחייב.
11
די לצביעות
מרסלו קצור | 12-11-2018 15:41
די עם החלומות וחייבים כבר לראות את המציאות ישר לעיניים. צבא לא מקום לאשה ועוד יותר למתבגרת. שתלמד את כל השולחן ערוך בעל פה זה לא מקום לבת נקודה ובנוסף שגדולי ומאורי הדור אחרון כבר נתנו את דעתם אז בא לא נתחכם ונקבל בענווה את זה ונחנך את הבנות לאור התורה ומתי שגדולים פוסקים שבת לא תתגייס אז הנושא הסתיים. כל החישובים איפה תורמת יותר ואיפה תורמת פחות לא מתחילים. מספיק כבר להיות אויבר חוכם. צבא זה לגברים ולא לנשים וזה לא משנה ההכנה והציפיות והבישול זה לא בא בחשבון. הנגע של הגיוס הולך וגודל ויחד אתו צרות קשות ונוראות לעם ישראל אז בא ניהי יותר צייטנים לתורה ולא לדבר באוויר. תורה היא חיינו, לשמור ולעשות ולקיים = צבא זה לא לנשים
12
אם תבדקו מי עומד מאחורי האובססיה לגייס דתיות
אהוד הבנאי | 14-11-2018 14:15
תגלו שאלו אותם גופים שהמטרה שלהם היא למחוק את הזהות היהודית והדתית של עמנו. האובססיה החולנית הזאת שרק יתגייסו אפילו לשנה נובעת מתוך הידיעה שבצבא מחכה להם מלכודת מוכנה של הקרן החדשה לישראל שתעשה להם עקירה מהשורש של הערכים הקיימים ולאחר מכן השתלה של הערכים שלהם במסווה של ערך כבוד האדם וחירותו ועוד.
13
כמה תגובות של גברים
אבי | 14-11-2018 19:48
שיודעים יותר טוב מכולם מה יעזור לנשים להישאר באווירה תורנית. מה הן בכלל יודעות? בקושי מסתדרות במטבח.
התורה יודעת יותר טוב מכולם מה טוב
יהודי של אמת | 15-11-2018 19:23
כי השם יתברך שברא את כולנו יודע מה מתאים לכל אחד לעשות..וצבא לבנות זה יהרג ואל יעבור כמו שפסקו גדולי ישראל מכל המגזרים, מהחזון איש עד לרב עובדיה [אפילו שחגג את יום העצמאות. כלומר אין קשר לציונות או לא] וכלה ברב אליהו זצל
14
כנסו דחוף
יהודי של אמת | 15-11-2018 19:20
כותב הכותב: ומעדיפות להקשיב לליבן במקום לרבנים שאוסרים זאת עליהן: הרי כל עוכרי ישראל, שהביאו חורבן על העם, העדיפו להקשיב לליבם ולא לתורה [הרבנים רק אומרים את דעת התורה, ולא את דעתם !! ודי עם הטיוחים], ולתת לגישה כזו לגיטימציה הוא הרס הדת ועקירתה..איזה קדושה תהיה בבית של חיילת שנחשפה לכל הזבל שיש בבסיסים בצבא? ובתור איזה יד בעלה יקדש אותה? יד שלישית ? יד חמישית? תבביישו חצופים !