לקראת פתיחת הקלפיות: המדריך המלא ליום הבחירות - סרוגים

לקראת פתיחת הקלפיות: המדריך המלא ליום הבחירות

מחר ייערכו הבחירות לרשויות המקומיות, כאשר אלפי מועמדים ייתחרו ב-251 רשויות שונות. איפה הולכים להצביע, מה קורה במקרה של סיבוב שני, ומה עושים אם מחייבים אתכם לעבוד ביום השבתון? כל התשובות ליום הגדול

לקראת פתיחת הקלפיות: המדריך המלא ליום הבחירות
  (צילום מרים אלסטר\פלאש 90)

רגע האמת הגיע: הבחירות לרשויות המקומיות ייערכו מחר (שלישי), כאשר 54 אלף רשימות יתמודדו על מקומות במועצות המקומיות של 251 רשויות. לקראת היום הגדול, הכנו מדריך מיוחד עם כל התשובות לשאלות החשובות שיעזרו לממש את זכות ההצבעה הדמוקרטית שלכם.

יום השבתון- מי עובד ומי לא?

לראשונה מאז שנת 1989 יום הבחירות המקומי ישתווה לבחירות הארציות, זאת לאחר שתיקון לחוק משנת 2014 קבע כי יום הבחירות לרשויות המקומיות יוגדר כיום שבתון- שבו רוב העובדים במשק אינם מחוייבים לעבוד.  על פי החוק, כל מי שעבד אצל מעסיק לפחות 14 ימים רצופים לפני הבחירות יוכל לממש את יום השבתון. עם זאת, החוק קובע שמקומות עבודה שמוכרים כ"שירותים ציבוריים" יכולים לחייב את העובדים להתייצב לעבודה.

רשימת השירותים שלא יזכו ליום שבתון נקבעה על ידי שר הפנים אריה דרעי, וכוללת את עובדי המפלגות, עובדי הסיעות בכנסת, עובדי הסיעות ברשויות המקומיות ועובדי רשימות המועמדים. כמו כן, עובדי משרד הפנים והרשויות המקומיות שממלאים תפקיד ביום הבחירות יחוייבו לעבוד, יחד עם כל מי שמבצע בעבורם תפקיד או נותן להם שירות לצורכי יום הבחירות. כוחות הביטחון ושירותי ההצלה יפעלו במתכונת הזהה להתנהלות בימי שבת וחג.

שירותי התחבורה הציבורית יפעלו כסדרם, אך ייתכנו שינויים בלוחות הזמנים- כך שמומלץ לבדוק באתרי החברות לפני שיוצאים מהבית. גם חניונים, תחנות דלק, בתי מלון, מסעדות, בתי קפה, קיוסקים, מפעלי חרושת וחקלאות שתהליך הייצור בהם עובד באופן רציף, שירותי התקשורת, מפעלי מים וחשמל, וספקי דלק יעבדו כרגיל ביום הבחירות. מובילי לחם, פירות, ירקות ותוצרת חלב יעבדו עד השעה 11:00, וחנויות לממכר מזון יפעלו בין השעות 6:00 עד 12:00 בצהריים.

כמה מרוויח מי שמחויב לעבוד?

החוק אינו אוסר על העסקה ביום הבחירות, וניתן לדרוש מעובד לעבוד ביום זה גם אם הוא לא משתייך למקום עבודה המוגדר כשירות ציבורי. עם זאת, על המעסיק לנהוג באותו אופן שבו הוא נוהג לגבי יום הבחירות לכנסת. כלומר, אסור לנכות יום חופש על יום השבתון, ועל כל מעסיק לאפשר לכל העובדים לממש את זכותם  להצביע- גם אם מדובר בעובד שלא מצביע לרשות שבו מקום עבודתו נמצא.

אין הנחיה מפורשת לגבי גובה התשלום למי שעובד ביום הבחירות, אך מקומות העבודה צפויים לספק לעובדיהם תשלום נוסף על העבודה ביום השבתון. הפרשנות המקובלת היא תשלום בגובה של 200% לאותו היום, או לחילופין שכר רגיל בצירוף יום חופש נוסף.

כיצד מצביעים?

הבחירות יתקיימו ב-251 מתוך 257 הרשויות המקומיות בישראל. ביישובים מעלה אפרים, רג'ר, רכסים וקרית יערים לא יתקיימו בחירות, משום שבארבעת הישובים הללו רק מתמודד אחד הגיש מועמדות לראשות המועצה ורק רשימה אחת הגישה מועמדות למועצה. במקרה כזה ההליך נקרא הכרזה, ולכן אין בחירות באותם רשויות.

כל תושב בן 17 ומעלה רשאי להצביע, כאשר הקלפיות ייפתחו להצבעה ביום הבחירות מ-7:00 בבוקר ועד ל-22:00 בלילה (למעט ברשויות שבהם מספר המצביעים הרשומים נמוך מ-350 איש, בהם הקלפיות ייסגרו ב-20:00). בשבועות שקדמו לבחירות משרד הפנים שלח הודעה לכל בוחר, שבה רשומה הקלפי שסמוכה למקום מגוריו. במידה ולא קיבלתם הודעה, ניתן גם לאתר את מיקום הקלפי באמצעות אתר המידה של משרד הפנים.

בעת ההגעה לקלפי יש להזדהות באמצעות תעודת זהות, רישיון נהיגה, דרכון ישראלי או תעודת חוגר/קצין. חיילים בשירות סדיר, מילואים או קבע, שנמצאים בתפקיד ביום הבחירות יוכלו להצביע בקלפיות המיוחדות לחיילים שיוצבו בבסיסי צה"ל, בעוד שחיילים המשוחררים ביום הבחירות יצביעו בקלפי הסמוך למקום מגוריהם.

בניגוד לבחירות בכנסת, ההצבעה בבחירות לרשויות המקומיות נעשית באמצעות שני פתקים- פתק צהוב לראש הרשות ופתק לבן למועצה. במועצות האזוריות מתווסף גם פתק כחול, הקובע את חברי הוועד המקומי. ברשויות שיש בהן רק מועמד אחד לראש הרשות, ניתן להצביע בפתק צהוב או בפתק ירוק המהווה הצבעה נגד המועמד היחיד- ובמידה ויהיו יותר קולות נגד המועמד היחיד מאשר בעדו, חברי המועצה הנבחרים הם אלו שיבחרו את ראש הרשות.

בכל קלפי יהיה מזכיר קלפי, האחראי על הניהול התקין של ההצבעה. לאחר בחירת הפתקים והכנסתם למעטפות מכניסים את המעטפה לקלפי. בתום ההצבעה הקולות ייספרו- וכל עיר תדע מי ראש העיר הבא שלה.

מה קורה במקרה של סיבוב שני?

על מנת להיבחר כראש הרשות, על המועמד הזוכה לקבל לפחות 40 אחוז מהקולות. במידה ואף מועמד לא מצליח לעשות זאת, יתקיים סיבוב שני ב-13 בנובמבר שבו ישתתפו שני המועמדים עם מספר הקולות הגבוה ביותר. הסיבוב השני מתנהל באופן דומה לסיבוב הראשון, אך הקלפיות ייפתחו רק בין השעות 13:00 עד 22:00 ולא יהיה יום שבתון.

על פי ההערכות, הרשויות המרכזיות שצפויות ללכת לסיבוב שני הם: ירושלים שתגיע להכרעה לאחר קרב צמוד בין משה ליאון, זאב אלקין, עופר ברקוביץ ויוסי דייטש, הרצליה בקרב צפוי בין ראש העיר המכהן משה פדלון וסגניתו מאיה כץ, פתח תקווה שבה מתנהל קרב עיקש בין חמישה מועמדים שונים (הכוללים את ראש העיר הנוכחי איציק ברוורמן וראש האופוזיציה רמי גרינברג), ראשון לציון (בתום קרב שנפתח מחדש עם עליית החשדות בשחיתות נגד ראש העיר דב צור), ואילת שם מתנהל מירוץ בין שבעה מועמדים שונים.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
בן 17 ומעלה?!
זכות הצבעה | 30-10-2018 6:30
מתי הורידו את גיל זכות ההצבעה?!
רק למועצות המקומיות 17. לממשלה 18.
מיכה | 31-10-2018 9:49
.
2
כתבה איכותית כל הכבוד
משה | 30-10-2018 6:40
המשיכו כך