לאחר הביקורת המשפטית: החוק של רגב נדחה בממשלה - סרוגים

לאחר הביקורת המשפטית: החוק של רגב נדחה בממשלה

חוק "נאמנות בתרבות" של השרה רגב, נדחה היום (ראשון) שוב מלעלות בממשלה, לאחר התנגדות פרקליט המדינה לקידומו בנוסח הנוכחי: "מעורר קשיים משפטיים של ממש". רגב: "קיבלתי הבטחה שבשבוע הבא זה עולה"

לאחר הביקורת המשפטית: החוק של רגב נדחה בממשלה
  (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

חוק "נאמנות בתרבות" אותו הגתה השרה מירי רגב לפני כשנתיים, נדחה היום (ראשון) שוב מלעלות בממשלה, לאחר התנגדות פרקליט המדינה לקידומו בנוסח הנוכחי: "מעורר קשיים משפטיים של ממש", דווח בגל"צ. רגב: "קיבלתי הבטחה שבשבוע הבא זה עולה". ההצעה שמקודמת יחד עם שר האוצר כחלון  תמנע תקציבים מגופים נתמכים "החותרים תחת ערכי המדינה וסמליה".

המדינה לא תתקצב מי שפועל נגדה

סמוטריץ' יצא להגנת רגב ותקף את ניצן: "מדהים שפרקליט המדינה לא עומד על הבחנה שכל סטודנט שנה א' במשפטים מכיר – בין חופש הביטוי לחופש לקבל תקציב. אף אחד לא מונע מאף אמן לבטא את עצמו. המדינה פשוט לא חייבת לתקצב מי שפועל נגדה. היגיון פשוט ומתבקש".

בחוות הדעת שכתב ניצן, בשל שהותו של היועמ"ש מנדלבליט בגרמניה, ציין כי "התיקון המוצע מעורר קשיים משפטיים של ממש. בהם – פגיעה בחופש הביטוי והאפקט 'המצנן' שהתיקון המוצע כורך עמו. הסעיף המוצע מבקש להגביל את חופש הביטוי בהיותו מפעיל סנקציה על ביטוי שאינו מתיישב עם ערכי המדינה בדמות שלילת תמיכה".

יוצרים יחששו מפגיעה בתמיכה הממשלתית

ניצן ציין עוד כי "בחינת התמיכה במוסדות תרבות לאור תוכנן של יצירות אמנות עלולה לעלות כדי פגיעה בזכות לחופש הביטוי ולהביא לכך שיוצרים יחששו מיצירה של תכנים שונים מחשש לפגיעה בתמיכה הממשלתית".

על רגב אמר: "ההסדר המוצע מתיר במקרים מסוימים שלילה גורפת של כלל התמיכה והמשמעות היא ששרת התרבות תוכל להביא לסגירת מוסד תרבות על ידי הפסקת התמיכה הממשלתית בו באופן גורף.

"הדבר מביא לכך שההסדר שיחול על תחום התרבות יהיה המחמיר ביותר ביחס לתחומי התמיכה האחרים, דווקא בתחום שבו קיימת מיוחדת בשמירה על חופש הביטוי האמנותי. כשמדובר בסנצקיה חריפה כזו, עולה קושי משפטי ביחס לעמידתו של ההסדר המוצע במבחני המידתיות, לאור ההשוואה להסדר הקיים כיום בחוק".

כאמור, לפי ההצעה לשינוי החוק, תוסר התמיכה מגופים שיבצעו את אחד מחמשת המעשים האיסורים שנקבעו. לפי הם: שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית; הסתה לגזענות, לאלימות ולטרור; תמיכה במאבק מזוין או במעשה טרור, של מדינת אויב או של ארגון טרור, נגד מדינת ישראל; ציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל; מעשה של השחתה או ביזוי פיזי הפוגע בכבוד דגל המדינה או סמל המדינה.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
אשה גדולה וגדולה. יהי ה' עמה אכי"ר
עמוס | 14-10-2018 13:00
תרמה ותורמת רבות לארצנו ומולדתינו
2
רגב החא אשה קטנה והשרה הגרועה שהיתה לנו מעולם
רבקה | 09-12-2018 16:38
רק לסכסך ולהסית היא יודעת. בושה שיש חברת ממשלה כזו.